Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Tenkte å reise 10 juli. 490 ca med fjordline og 675 med color line , begge er fremme ved 19-20 tiden. Så da blir det ikke lange turen inn i Danmark før jeg bør finne hotell ser jeg. Tidlig turen til CL koster over 1100.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du uansett skal ta den sene avgangen, hadde jeg da valgt Fjord Line. En ting er prisen, men den er to timer og tre kvarter tidligere fremme, og man kommer et stykke ekstra på det.

Vil anbefale deg å melde deg inn i Fjord Club forøvrig, vanlig medlemskap er gratis.

@Fredrik, Fjord Line har to båter på denne ruten. :)

Jeg er likevel enig i at de er å foretrekke, men synes buffét-restauranten og taxfree-en er en god del bedre hos Color Line.

Vi har alltid hatt lugar når vi har tatt Fjord Line, og da er det ikke så farlig med de tingene (man kjeder seg ikke på samme måte da) men det er det ikke så mye poeng i fra Langesund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reiser tidlig om det er gunstig :) er tross alt 13-14 timer til Krakow fra Hirtshals. Så bør jo få noen mil unnagjort samme dag som jeg tar båten.

Kommer til å ta helgen i Stavern utenfor Larvik før jeg drar med båten.

Kan jo vurdere Strømstad båten, kjøre via Sverige men det tar jo tid det også. Også er ikke scandilines akkurat billig heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok sterkt vurdert 08:00-avgangen fra Larvik da. Det er jo ikke snakk om en formue uansett, og du er ganske langt inn i Tyskland før det blir kveld. Evt. kan du også fint ta kveld noe tidligere og ta en stopp i Hamburg e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, awt skrev:

Fjord Line har to båter på denne ruten. :) Jeg er likevel enig i at de er å foretrekke, men synes buffét-restauranten og taxfree-en er en god del bedre hos Color Line.

Vi har alltid hatt lugar når vi har tatt Fjord Line, og da er det ikke så farlig med de tingene (man kjeder seg ikke på samme måte da) men det er det ikke så mye poeng i fra Langesund.

Jeg har reist med denne fergen 10-12 ganger og merkelig nok alltid fått den samme fergen. Eller er de identiske? Det er nok tilfeldig at jeg har fått den samme fergen, men den jeg har reist med liker jeg selv om jeg er enig med deg når det gjelder buffeten og taxfree'en. Jeg/vi har alltid med egen mat og drikke for med såpass stive priser og relativt lav kvalitet på maten som det er på fergen (muligvis med unntak av den ordentlige restauranten) er dette bedre. Taxfreen er for min del mindre interessant. Vi kjøper norsk sjokolade når vi skal på påske/vinterferie i Norge, men ellers er det meste billigere i Danmark. 

Jeg lurer litt på om Fjordlines ferger er mer havgående enn Colorlines ferger. Det virker som om de tar høy sjø på en mer rolig måte og stamper mindre i store bølger. Jeg sover i alle fall nesten alltid godt i sleeperette avdelingen... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferjene er tilnærmet identiske, så du har nok testet begge. :) Det er enkelte forskjeller, men ikke noe man tenker over.

Ferjene bruker to døgn på en rundtur (Bergen - Stavanger - Hirtshals - Langesund og tilbake igjen), så om det bare hadde vært en hadde de kun gått annenhver dag.

Vi benytter oss normalt heller ikke av "tilbudene" ombord, da vi normalt tar ferjen i 8-9 tiden om kvelden, og da passer på å spise før vi kjører ombord, men jeg har likevel testet det en gang eller to, og det er vel egentlig noe man helst vil unngå. :)

Fjord Line sine ferjer er primært bygget for å gå fra Vestlandet (hvor pimærruten er), så de er nok bygget litt mer med tanke på større havstrekk. Disse er også uten bauport, nettopp grunnet dette.

Jeg lurer også på om Fjord Line har hatt en Englandsrute i bakhodet når ferjene ble designet, selv om det ikke er noe som tyder på at det vil komme med det første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at fergene ikke har baugport tyder nok på at de er konstruert til mer barsk sjøgang (som du er inne på). Jeg tok engang Colorlines ferge da det jmf. kapteinen var 6-7 meter høye bølger og det merket man veldig bra. Selv om fergen for det meste surfet over bølgene slo skikkelig med jevne mellomrom. Fjordlines ferger skjærer igjennom bølgene på en mer komfortabel måte.

Ruten Esbjerg-Harwich ble nedlagt for passasjertrafikk for et par år siden selv om den var temmelig populær. Kanskje har Fjordline planer om en fremtidig triangelrute mellom Norge-England-Danmark?... :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjord Line hadde jo tidligere rute mellom Bergen - Haugesund - Stavanger - Newcastle (som de overtok fra Color Line), men denne ble senere overtatt av DFDS, som i den forbindelse la ned sin Gøteborg - Kristiansand - Newcastle-rute og overførte båten til den nye ruten, men det tok ikke lang tid før denne forsvant også.

De siste årene har det eneste alternativet fra Norge vært Brevik - Immingham som egentlig er en godsrute, men som tar med vanlige passasjerer også (båten har 20 - 30 "vanlige" lugarer også). Denne muligheten forsvant også nylig, da Immingham ikke tillater vanlig passasjertrafikk lengre.

I tillegg hadde jo også Smyril Line anløp i både Bergen og Leirwick (Shetland) på sin tur til Færøyene og Island, så sånn sett kom man jo seg til England den veien også. Dessverre er både Norge og Shetland nå borte som anløpshavner, så da forsvant den muligheten også. Det til tross for at båten går langs Jærkysten på vei til Færøyene.

Jeg kunne derfor gjerne sett at Fjord Line hadde forsøkt seg på en slik rute. Om ikke daglig, så kanskje en gang i uken e.l. Dessverre tror jeg ikke vi får se noe til dette. Fjord Line hadde riktignok passasjerrekord i fjor, men det er ingen hemmelighet at selskapet ikke akkurat går som det suser, og da vil nok en slik rute være altfor risikabel å starte opp med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjordline sine skip Bergensfjord og Stavangerfjord ble designet ut fra typisk bølgelengde i havområdene de trafikkerer, da sjøen her kan være relativt krevende. Derfor er skipene såpass lange i forhold til størrelsen, slik at de normalt skal ligge på 3 bølger om gangen, og ikke stampe så mye som gamle Bergensfjord, som nå trafikkerer Sandefjord - Strømstad. Jeg har vært på tur litt for mange ganger i skikkelig styggevær mellom Norge og Danmark, og de nye skipene klarer seg svært bra, selv om de absolutt kommer til et punkt hvor de også virkelig begynner å stampe. Ene gangen fikk jeg virkelig testet vektløshet, da jeg hadde lugar helt fremme under broen.

Skipet som ble brukt på slutten mellom Bergen og Newcastle, og deretter Bergen - Hanstholm var derimot særdeles lite egnet, da det hadde altfor mye vindfang og lite manøvreringskraft. Vi opplevde en gang rett før jul med dette skipet å bli tatt av vinden i Hanstholm, selv om 2 slepebåter lå og skubbet skipet mot kaien. Resultatet var at alle trossene plutselig røk, ene slepebåten ble skubbet opp på moloen og tok fyr mens mannskapet stupte på sjøen, mens skipet ble liggende over natten og slå i enden på moloen mens vi ventet på en av slepebåtene fra Stureterminalen som normalt håndterer oljetankere. Den klarte å buksere oss ut fra Hanstholm. Returen til Bergen førte at ca. hele tax-free butikken og mye annet om bord knuste. Mener årsaken til at det først ble fjernet fra Newcastle-ruten, og deretter fra Hanstholm, var at det stadig var forsinket fordi det tålte uvær for dårlig, og holdt for lav fart i motvind, samt det i tillegg var det for stort i forhold til trafikkgrunnlaget.

Næringslivet både på Vestlandet, og i Newcastle, har jobbet i mange år med å få i gang en ny fergeforbindelse, uten å lykkes så langt, selv om det har blitt lovet oppstart flere ganger. Tror de fortsatt ikke har gitt opp, og jeg er absolutt en av de som håper de lykkes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håpet også på en ny bergen-newcastle båt når jeg bodde i bergen. Men jeg tviler på at det vil skje. Flybillettene er blitt for billig. Ikke bare til england, men også til andre land i europa hvor det er kjekt å ferdes. Dermed blir trafikkgrunnlaget for lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver å setter opp lekehytte i hagen, Jabo Happy Mini. Når man holder på dukker det stadig opp nye ideer. Etter denne lekehytten er ferdig(med platting rundt ofc.), tenkte jeg å få til noe med DIY hengebro, mulig i kombinasjon med plattingen. Tror det kan være kult :)  noe ala slik:
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvorfor BMW alltid har vært så lite representert på Gran Turismo serien? Savner klassikerne, dessuten er lyden flat på enkelte av bmw modellene. Satser på at Gran Turismo Sport endrer på dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...