Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

On ‎29‎.‎06‎.‎2018 at 23.34, Fredrik skrev:

Premium er et relativt begrep.

Jeg synes det blir å vanne ut begrepet. Tesla sine modeller har helt siden oppstart hatt såpass store mangler i byggekvalitet og driftssikkerhet at det blir litt drøyt å se gjennom fingrene på det bare fordi bilene er spennende og ukonvensjonelle. Dog er jeg enig i det du skriver. Det jeg synes er mest interessant med fenomenet Tesla er hvordan Tesla fungerer som en god ambassadør for USA, og reflekterer hvor mye kreativitet og omstillingsevne dette kontinentet har i forhold til andre land. I Europa har vi en lei tendens til å kritisere USA i hytt og gevær på tross av at stort sett alt av nyvinninger som fører menneskeheten fremover blir utviklet der borte.

 

On ‎30‎.‎06‎.‎2018 at 19.19, flobben skrev:

Fikk en prøvetur i en 2013 audi s8 med steg 1 tuning nå. 650+hk, 900nm, flytter seg noe fryktelig, også en fantastisk motorveisluker 120km/t og du hører nesten ingen ting. Lydnivået er betraktelig lavere en min x5 (2014). Motorlyden var veldig dempet, men det du hører gir godt inntrykk av at her er det mye motor.

Har faktisk sett en gjenganger i tyske biltester (og norske), spesielt de siste 2-3 årene, der Audi sine modeller gjentatte ganger får kritikk for hvor stille, sterile, kjedelige og lite involverende modellene er. Selv S og RS-modellene får kritikk fra tyske journalister på dette. Noe av årsaken er at en del av modellene har gått fra V8/V10 til V6, men mesteparten av kritikken går på ullen styring, gassrespons og lyd. 

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 30.6.2018 at 1.50, Rune-K skrev:

Jeg tenker at Elon Musk er like fornøyd med og tvinge de andre produsentene til og tenke nytt. Jeg kan ikke tenke meg at han bruker så mye penger kun som en investering, det er nok mye idealisme der også. Om investorene er enig er noe helt annet. Jeg er ikke sikker på om Tesla bryr seg om og bygge egne biler om noen år men heller blir en underleverandør for andre. For endel mindre produsenter kan det nok være like billig og lisensiere Tesla teknologi som og lage noe eget.

Vi har jo Byton som vil komme om et par år. Der er gründer og sjef en avhopper fra BMW, Carsten Breitfeld. Han som ledet utviklingen av i8. Hvis alt han lover skal på plass faktisk gjør det, så blir fort det vi kjenner til idag litt gammeldags. Jeg er spent på modellen og vil følge med. Breitfeld takker faktisk Musk for å ha ledet elbil-bølgen "i en tid ingen tenkte på lignende". Så det betyr litt og viser hva bilprodusenter tenkte da når en som var høyt oppe i BMW sa det(derfor passet det å sitere deg her).

https://www.tu.no/artikler/byton-vil-fa-alle-andre-elbiler-til-a-virke-gammeldagse-br/441224

Jeg tror derimot ikke dette er bilen for meg, men ideene er stort sett bra og derfor jeg ville som nevnt følge med. 

 

Edit:

Så kan man si hva man vil om tekonologien og dens utvikling idag. Går den for fort eller går den for sakte? Hvilke bilmerker "henger etter"? Var alt bedre før? Jeg føler jeg er helt desorientert i mine meninger. På en side synes jeg teknologien går ikke fort nok og mange "henger etter" og gleder meg til å se siste skrik fra forskjellige produsenter og gjerne mest mulig dilldall. På den andre siden så kan jeg klare meg uten alt dilldallet og synes det fort blir for mye. 2025 er ikke lenge til og utfasing av ny fossilbil blir kjipt. Derfor er det mest ideelle å ha en fra begge sider. Gi meg siste skrik og en E36 med rekkesekser. :) (og nytt hus med plass til 2 biler :lol:)

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Werther skrev:

Har faktisk sett en gjenganger i tyske biltester (og norske), spesielt de siste 2-3 årene, der Audi sine modeller gjentatte ganger får kritikk for hvor stille, sterile, kjedelige og lite involverende modellene er. Selv S og RS-modellene får kritikk fra tyske journalister på dette. Noe av årsaken er at en del av modellene har gått fra V8/V10 til V6, men mesteparten av kritikken går på ullen styring, gassrespons og lyd. 

Det må være noe de har jobbet veldig med de siste årene. Jeg prøvde i 2013 en A6 3,0 TDI som var helt ny, dette da av generasjonen som i disse dager blir faset ut. I 13 var denne tålig ny på markedet, derfor måtte den testes for å se om det kunne være noe, siden jeg hadde hatt forgjengeren. Det jeg bet meg merke i var at på motorveien i 120 km/t så støyet den voldsomt mye, jeg kikka rundt meg for å se om ett vindu sto på gløtt. Men det var bare dekkstøy fra 18 tommere og øvrig vindstøy. Leverte bilen tilbake, satte meg i min E34 og kjørte samme strekka hjem i samme hastighet. Da ble jeg forbauset over at denne gamle bilen faktisk var mer stille inni coupen en den helt nye A6en jeg nettopp hadde kjørt. 

Videre til Tesla diskusjonen. Jeg kom over denne artikkelen i dag hvor det som frem at en Model X ikke er veldig miljøvennlig i livssyklusen kontra en E220d. Stussa litt på at de ikke sammenliknet Model S men. Iallfall så må Teslaen kjøre 580 000 km før den gir like lite «avtrykk» på miljøet som en E220d. Hvor mange batteripakker og Drive Uniter må en Modell X igjennom for å klare samme kjørelengde som en E220d? Tipper den aldri kommer til å kunne bli mer miljøvennlig enn E klassen. Det er nettopp dette jeg mener nå jeg sier at Tesla egentelig ikke er en revolusjon. Tyske produsenter klarer å lage fossilbilene sine i renere fabrikker og av renere materialer enn hva Tesla klarer. Hvordan tror du da regnestykket hadde blitt om de satte alt på å utvikle en elbil i samme kaliber som Tesla? 

https://www.side3.no/motor/undersokelse-elbil-er-ikke-sa-miljovennlig-som-folk-tror-6653498

Når dette er sagt så finnes det faktisk en dieselbil som er enda renere enn E220d, nemlig G30 520d. Stussa litt på at de ikke sammenlikna med 520d heller, siden den er enda mer miljøvennlig. Dette må iallfall være ett skikkelig slag i trynet til Tesla tilhengerne, de som forsvarer disse bilene med nebb og klør.

https://www.auto-motor-und-sport.de/test/bmw-520d-und-mercedes-e220d-im-test/

En ting er iallfall sikkert, trenger du en stor bil, er veldig opptatt av miljø så er 5-serie eller E klasse bilen for deg. Ønsker du å kjøre gratis, snylte på andre, vise seg for naboen og gir faen i miljøet? Ja da er du som 98% av alle elbilfolk så da er Tesl tingen 😀 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Marius2002 skrev:

Så kan man si hva man vil om tekonologien og dens utvikling idag. Går den for fort eller går den for sakte? Hvilke bilmerker "henger etter"? Var alt bedre før? Jeg føler jeg er helt desorientert i mine meninger. På en side synes jeg teknologien går ikke fort nok og mange "henger etter" og gleder meg til å se siste skrik fra forskjellige produsenter og gjerne mest mulig dilldall. På den andre siden så kan jeg klare meg uten alt dilldallet og synes det fort blir for mye.

Jeg ser ingen grunn til at drivstoffene ikke kan eksistere side og side. Hvorfor må man kjøre svart/hvitt og enten/eller? Alt til sitt bruk. El funker fint til småkjøring i store byer, men ikke fullt så kjekt på lange turer, i kaldt klima, eller i land uten god infrastruktur for lading.  Det ligger mest omsetning i fossilt også de neste 20 årene, så produsentene kan ikke bare kaste dette sortimentet ut med vaskevannet. Det er ganske mange milliarder de trenger for å kunne utvikle/utvide et eventuelt elbilsortiment.

Det er kun Europa (som blir mindre og mindre relevant med årene) som skal sette i gang diverse forbud i tidsrommet 2025-2040. USA, Sør-Amerika, Asia, Midtøsten, India, Russland etc har ikke de samme planene, så det er ikke slikt at bensin/diesel/hybrid vil forsvinne de neste 40 årene. Så det at folk lar sitt eget bilvalg/frihet her i Norge i så stor grad bli styrt av blodrøde sosialister uten arbeidslivserfaring på Stortinget synes jeg er litt pussig.

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med deg der @Werther

Jeg ser også for meg at elektrisitet kommer til å være ett tredje alternativ til diesel og bensin. Iallfall de nærmeste tiårene, de som ikke vil høre på dette har lest for mye i norsk presse. Der tegnes det et glorifisert bilde av at en nærfremtid hvor alt går på strøm. Dette sluker folket og de folkevalgte, som påtvinger oss forbud og faenskap basert på deres egen uvitenhet. Når ett borgerlig parti som Høyre også går inn for å forby fossilbiler i 2025, da sier det seg selv at det er mer «moteriktig» enn smart å støtte slikt. Det er om å gjøre å gjøre mest mulig for miljøet for å fremstå som best mulig i de rødgrønne mediene i Norge. Vi har kanskje en borgerlig regjering, men de blir gjetet av en svært rødgrønn media. Jeg blir jævlig provosert bare med tanken, begynner å kjenne avsky for Sosialisme og folk som støtter denne politikken. Var ikke lenge siden jeg var i en sosial sammenheng hvor det viste seg at en var SV velger. Og han skulle diskutere politikk, om de store forskjellene i Norge og hvor hensynsløs jeg var som kjørte bil for morroskyld (sløsing av natur ressurser som han kalte det). Da var det godt å få tømt seg, blir en stund til han ytrer meningene sine i sosiale lag igjen..

Men tilbake til drivstoff i fremtiden. Det vi begynner å se den spede begynnelse på nå er at biler utvikles fra bunnen av til å gå på både fossilt drivstoff og strøm. Golfen har gjort dette en stund, Huyndai Kona kommer og ikke minst BMW X3. Dette tror jeg vil prege utvalget av biler i fremtiden, rett og slett større valgfrihet til å velge selv hva du vi kjøre med. Så vil også norske politikere innse at å sette en stopper for fossilbiler i 2025 kanskje var litt vel tidlig. 2025 er ikke lenge til, ting skjer ikke så fort i bilbransjen. Med mindre de gjør som de gjorde med DAB, skjærer igjennom og blir sett på som idioter av hele Europa som fortsatt sender FM. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det å være ledende elbil-land mote og selvfølgelig skal det melkes. Bilpolitikk har jeg ellers vanskelig for å diskutere, det skjer i lystige lag og det ender opp i usakligheter fra en av sidene, feks fra meg "MDG er rævva", uten noe mer...  Så jeg minnes ikke sist gang. :D

Personlig synes jeg elbil er verken fashion eller status, det er bare et fornuftig og byvennlig fartøy. Velger man i3 så får man moro og kjøreglede med på kjøpet. Til mitt bruk kunne jeg tenkt meg det, realistisk sett, men ikke helt enda. Selv om jeg selvsagt dagdrømmer urealistisk om større gårdsplass og noen biler fra forskjellige tiår.

Og å kun lese den norske presses omtaler er heller ikke heldig for å basere sine meninger på. Leser man litt mer rundt om og er kildekritisk så er det mye interessant. Både om bensin-/dieselmotorer og elektrisk. :)

 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Var ikke lenge siden jeg var i en sosial sammenheng hvor det viste seg at en var SV velger. Og han skulle diskutere politikk, om de store forskjellene i Norge og hvor hensynsløs jeg var som kjørte bil for morroskyld (sløsing av natur ressurser som han kalte det).

Golfen har gjort dette en stund, Huyndai Kona kommer og ikke minst BMW X3. Dette tror jeg vil prege utvalget av biler i fremtiden, rett og slett større valgfrihet til å velge selv hva du vi kjøre med.

Ironien er jo at nettopp SV (og AP) sin politikk bidrar kraftig til økte forskjeller i Norge med den uansvarlige innvandringspolitikken de fører.  Sier seg jo selv at forskjellene i samfunnet øker når man importerer hundretusenvis av analfabeter fra Afrika som aldri vil komme i jobb og aldri vil betale skatt. Men det får være en annen diskusjon.

Sånn generelt sett er det sjeldent en god ide å diskutere politikk i sosiale lag da det fort skaper en del uhygge og anspenthet, så hvis en skjeggete hipster med palestinaskjerf prøver seg er det best å booste opp Justin Beiber på anlegget og hente noe i kjøleskapet...

Angående Hyundai så må jeg si jeg er imponert over jobben de har gjort spesielt de siste 15 årene. De produserer faktisk en del attraktive biler, og jeg tok meg selv i å se ekstra på en Hyundai Kona som passerte meg på Autobahn. Ionic er på mange måter bedre enn Prius, mer bil for pengene. For ikke snakke om I30 N som faktisk er ganske kul. Det merkes at Hyundai har pumpet inn penger i merket og har avdelinger i Europa.  Allerede i 1999 når de stort sett bare produserte "skrot" satte de seg som mål å bli blant verdens største bilprodusenter, og de er godt på vei etter knapt 20 år.

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fikk jo med seg Albert Biermann på laget. Slikt hjelper. Dette er mannen som står bak buret på e30 dtm bilen (med resultat på 25 000Nm/grad), og han var prosjektleder for e46 m3 gtr (mener jeg). Han var mao sentral i de grommeste kjøretøyene BMW Motorsport (ræserbiler ja) noen gang har laget.

Endret av TRF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Werther Hyundai er faktisk verdens tredje største bilprodusent og vi har bare en brøkdel av modellene i Norge. Nyere Hyundai har kommet seg godt og byr på modeller som nå vekker interesse blant folk. Jeg har jo selv hatt en 2012 Hyundai Veloster, en skikkelig morsom og spesiell bil om man tar den for det den er. Nå har den dessverre hatt en helt sinnsykt prisfall på bruktmarkedet og du får de nå til ca. 100000,-, da premiumutgaven som ble solgt her til lands med 140hk bensin. 180hk turbo er fortsatt noe dyrere. Og det er mye bil for pengene idag. Ny Veloster kommer neste år, dessverre oppfatter jeg det slik at den ikke skal til Norge. Blir i30 som er den som er mest lik.

2019-hyundai-veloster-01.thumb.jpg.fed876629d6c4e2362988ebe30061faf.jpgimg283681945-1515713372839.thumb.jpg.b3fcea203960851456b52c44fdd83d3f.jpg

2019-hyundai-veloster.jpg.103abd67fb2f30ceb565dde7424845d0.jpg

 

Her er min gamle til salgs faktisk:

https://www.finn.no/113730256

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elektriske biler er interessante pga. den spesielle teknologien, men jeg liker skikkelige biler og gammeldags teknologi. I denne filmen prøver Mat Watson å finne ut om et såkalt performance luftfilter gir flere hestekrefter i hans Porsche 911 996 som originalt skal ha 300 HK. Som en liten kuriositet tester han også en BMW E36 328i som originalt har 193 HK.

Den britiske terminologien Horsepower (HP) er ikke helt den samme som den tyske Pferdestärke (PS) som vi også bruker i Norge. 100 HP tilsvarer 101,43 PS. Dette er en kilde til stor forvirring og derfor er det i dag ganske vanlig å oppgi effekt i Kilowatt (kW) og dette gir også mye mer mening når det handler om elektriske biler.

 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører ikke mye bil for tiden, så E39en står som regel bare ute og blir møkkete og fæl i lakken.

Her om dagen fikk jeg i det minste ånden over meg til å gi den en etterlengtet vask utenpå.

Etter en tur for å vedlikeholdskjøre doningen, så gikk jeg ut raskt for å ta en kikk. Det slår meg stadig hvor fin E39en er som modell. Ikke minst hvor gode disse er å kjøre.. En 520 med alle motorkomponenter i orden går også akseptabelt på lavt turtall(Vanos osv osv)IMG_6635_(1).thumb.jpg.fc14ee09cd12dcab8a637026c9d4ff4d.jpg

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, FredrikE24 skrev:

Etter en tur for å vedlikeholdskjøre doningen, så gikk jeg ut raskt for å ta en kikk. Det slår meg stadig hvor fin E39en er som modell. Ikke minst hvor gode disse er å kjøre.. En 520 med alle motorkomponenter i orden går også akseptabelt på lavt turtall(Vanos osv osv)

Min er ikke så ulik din (bilen altså...), samme farge, men i gubbe-edition med 15" turbinfelger og hengerfeste.

Jeg digger å ratte E39, selv med "doven" automat. Synes bilen har noe med seg der man ratter av gårde i det fine interiøret og med en deilig turtallsglad sekser. Den innbyr til å gasse på svingete veier selv uten sportsunderstell, og her om dagen var det (av alle ting) en W203 C-klasse som forsøkte å kjøre fra meg opp en svingete bakke på 2-3km, og jeg holdt følge på halv gass med et glis mens W203en krenget som en båt i forsøket på å blåse fra den gamle BMWen i speilet. 

Men som blant annet @Mariuse34 har nevnt er E39 like mye verdt som en chartertur til Mallorca, så det er en bilmodell man burde holde hodet kaldt med når det kommer til påkost. Det er fort gjort å jazze opp bilen for titusener bare for å gå en smell på finn i 4 mnd uten salg når den tid kommer. Så man burde være edruelig, bruke pengene på det som er viktig (understell) og nyte modellen  for det det er. I mine øyne er det den desidert fineste modellen man får for pengene i prisleiet 5-50000kr, men jeg tror ikke E39 vil være noen god investering i årene fremover her i Norge.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gav i sin tid 20k for bilen, har nå kostet på den tilsammen 6250,-(alle nye deler i forstilling, firehjulskontroll, EU-kontroll og Vanos-deler+veivhusvent og termostathus) på snart to år og drøyt 18 000km.
Bilen ble vel og merke kjøpt med mangellapp.


Jeg skrur minst mulig på den. Må skifte bakfjærene nå, da begge er knekt, men fikk tak i nye for 239kr stykket på Koed(nye), så holder kostnadene nede på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi er inne på e39, jeg bytta bort en gammel Audi a4 nå mot å få låne en bilhenger (måtte flytte en e61 LCI) +1500,- i lomma. Nå ringte han å spurte om jeg ville ha en e39 528ia i stedet for de 1500,- :)  Har aldri eid en før, funderer sterkt på å hente bilen.  Står riktignok uten frontlykter, men starter og går, med fungerende automat. 

Jeg synes å minnes at disse bilene er ganske så gode å kjøre, mye bil for pengene og flust av reservedeler på markedet.  Har ikke sett på bilen enda, men skal dit på Torsdag. Om det ikke er veldig mye dall med bilen så henter jeg nok min første e39! 

Det blir og den siste bilen jeg skaffer på en god stund. Har prosjekter i hytt å gevær her nå, e34, e61, w124 og nå kanskje e39? 

Komisk nok så er vår 04 Mondeo STV den eneste som er kjørbar  og registrert.😛 Den har gått merkelig feilfritt, må innrømme at Ford ikke er så elendig som jeg trodde, gode seter har den og. + god plass til folk og last. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...