Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

46 minutter siden, bricks skrev:

Tipper også det er enkelte  amerikanere som også er svett :), slår nok ut alle veier, hvis nå kineserne hiver seg rundt og finner ut at de skal gjøre seg mere uavhenging av vesten på feks utvikling og produksjon av elektronikk så får vi det i fleisen etterhvert

Blir spennende å se hvordan dette utspiller seg. Qualcom har vell planer om en fabrikk i India, så kan fort hende noen av de selskapene kommer til å flytte fabrikkene ut i fra Kina. Trump driver vell noe lobbyvirksomhet for å få mer av virksomheten innad i landet. Skumle her er vell at prisen på komponenter og sluttproduktet kommer til å bli betraktelig høyere. Huawei skal uansett ha skryt for å designe mye komponenter " in house". Morsomme folk er det også, hadde training på jobb for noen uker siden, og det var fart i kineseren, til tross for en liten språkbarriere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at Google holder på med workarounds. F.eks. at de automatiske oppdateringene på allerede solgte Huawei i stedet blir nedlastbare filer. Da er det kunden som er mottaker av en amerikansk tjeneste, og ikke firmaet som lagde telefonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passe naivt av amerikanerne hvis de tror Kina trenger å "hacke" masse telefoner for å finne ut hva som skjer i USA. Og egentlig passe frekt av de all den tid amerikanerne faktisk avlytter 100% av all elektronisk kommunikasjon på hele kloden, og har gjort det i flere tiår.
Skal du være sikker på at de ikke vet hva du forteller noen må du sende brev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, scoot skrev:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=128517980

Noen som har noe kjennskap til denne "paragraf AR" som gjør at dette plutselig er lovlig?

 

Hvordan plen har du? Sånn mtp helling og ujevnheter? Vurderer robot selv, men gressplenen er litt kronglete så er redd den bare sitter fast hele tiden. 

Kan anbefale Husqvarna om plenen er kronglete. Enten Automower 315X 9BF65A1D-AD6C-460B-B15C-2EBB52BE16B3.thumb.jpeg.ac2b934a7a8cdd5eda6ef10ba80fda23.jpeg eller den nye AWD Automower 435X som takler opp mot 35° helling. Har 315X nå, og den funker fint, men merker at den får problemer i helling inn mot gjerde etc. da den ofte graver seg ned da den kun har 2 hjul i drift. Har løst problemet med å legge stein inn mot gjerdet der det gjelder, men har bestilt 435X litt på gøy og fordi den virker veldig lovende. Har ca. 3 mål plen som skal klippes.379D67B2-7FE3-4193-9454-68DB691122A0.jpeg

Dyrt men til gjengjeld ekstremt bra kvalitet. De har selvfølgelig andre modeller også. Men om man trenger noe som tåler litt terreng kan X serien være et godt utgangspunkt. 

I tillegg er appen deres veldig oversiktlig og grei. Man kan starte klipping fra appen.

D160C5B8-69E7-4A18-A76B-7957F9BF2E09.png

Endret av Lifeasiknowit_bmw
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Kvasi Denne påstanden krever en forklaring. Jeg er enig i at nettet i dag er overvåket, men ikke spesielt av amerikanerne. 11 september 2001 var en vekker for alle, men den gangen hadde man ikke teknologien til å overvåke nettet i full skala. Dette har man i dag, men det er like mye EU og Norge som overvåker nettet som det er amerikanerne som gjør dette. Forskjellen er at kineserne har muligheten til å overvåke nettet som en offensiv handling (altså spionasje for å utvide deres politiske interessesfære og glem ikke at Kina er en kommunistisk etpartistat - altså et diktatur) fordi de bl.a produserer komponenter som ligger i bunnen av systemene. Amerikanerne gjør muligens også dette, men det er evt. ikke som en offensiv politisk handling mot oss. Vi er faktisk allierte med amerikanerne (dvs. vi har de samme sikkerhetspolitiske interessene/visjonene). 

Amerikanerne har dominert den sikkerhetspolitiske arenaen de siste 80 årene. Sovjetunionen falt sammen, jernteppet i østeuropa er borte, Japan er en økonomisk stormakt (tiltross for at de ble bombet sønder og sammen av amerikanerne under WW2), Sydkorea har gått fra fattigdom til å bli et av verdens rikeste land, flere muslimske land (bl.a Saudi-Arabia og emiratene) har blitt blandt verdens rikeste og Vesteuropa i sin helhet har blitt blandt verdens rikeste bl.a med amerikansk hjelp. What's not to like?

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik
Start med å lese her 
Link og så er det bare å google videre, Sverige NSA er feks verdt et søk.  Når jeg først hørte om Echelon hadde de ca 90% av all samlet datakraft i verden..  Det var dog lenge før smart-telefoner og nettbrett så det gjelder sikkert ikke enda men. 
Hadde min "millitære karriere" på Lutvann og fattern har vært sjef for landsdelsentralen til PST så syns sånt er litt interressant, og vet endel greier ikke så mange andre vet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Kvasi OK, jeg har også lang fartstid innenfor IT (små 30 år) og vet selvfølgelig en del om hvordan tingene fungerer. Mitt poeng er imidlertid at USA og Kina ikke har de samme sikkerhetspolitiske interessene relativt til oss. Vi har poltisk og sikkerhetsmessig de samme interessene som amerikanerne. Kina (og Russland) er imidlertid en helt annen historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Lifeasiknowit_bmw monterte en slik Husqvarna 315 til den ene bestemoren min og en Honda Miimo HRM520 til den andre bestemoren. Synes begge klipperne virker super og de er storfornøyd begge to, Hondaen er vel på tredje sesongen i år :) Skikkelig kult at du har bestilt Husqvarna 435X, det er såklart drømmen, men når man må ut med nesten 50000,- (ref: https://www.eiksenteret.no/husqvarna-435x-awd) for en robotklipper, så må hagen forsvare dette. Uansett er 4x4 på robotklipper innmari kult. :D Jeg har nå Worx Landroid M500, som funker på enkle hager, og den passer til min hage og ikke minst mitt budsjett. Har jeg hatt en litt mer avansert hage hadde jeg lagt i det dobbelte for en Husqvarna, Gardena eller Honda. Heller spart litt. Til eksempel tar en Husqvarna eller Gardena 60cm passasjer, mens min Worx må ha 100cm på en passasje(den gamle min måtte ha 120cm). Det er faktisk slik at åpningen mellom trampolinebeina kan avgjøre hva man burde velge om man har dette. Så det er litt å sette seg inn i for de som skal kjøpe første gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da startet du den karrieren ca i tiden jeg var på Lutvann, ISDN gikk i barnesko og Internet var det ikke mange som hadde hørt om.
Like fullt var det ca like stor sjangs for å bli overvåket da som nå, forskjellen er at da krevde det omtrent en agent og mye resurser pr mål som skulle overvåkes så da ble dette kun rettet mot en bitteliten målgruppe innad i lands regjeringer og forsvar først og fremst.
Men,  det finnes enda loads of gode gammeldagse agenter med løsnese rundomkring som fysisk gjør jobben og får James Bond til å se ut som en, film..
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kvasi skrev:

Da startet du den karrieren ca i tiden jeg var på Lutvann, ISDN gikk i barnesko og Internet var det ikke mange som hadde hørt om.
Like fullt var det ca like stor sjangs for å bli overvåket da som nå, forskjellen er at da krevde det omtrent en agent og mye resurser pr mål som skulle overvåkes så da ble dette kun rettet mot en bitteliten målgruppe innad i lands regjeringer og forsvar først og fremst.
Men,  det finnes enda loads of gode gammeldagse agenter med løsnese rundomkring som fysisk gjør jobben og får James Bond til å se ut som en, film..
 

Sant nok og det var faktisk ganske artig å være med nesten fra begynnelsen. Jeg begynte å jobbe profesjonelt som systemutvikler i 1993/94, men begynte å interessere meg for IT mange år før dette. Jeg var blandt de første til å få privat internett i Norge gjennom daværende Oslonett (omtrent på den samme tiden). På høyskolen hadde vi imidlertid internett et par år før dette igjen samt en serie med Macintosher (privat hadde jeg en SE/30) - altså ganske mange år før de fleste hadde hørt om internett og Apple i det hele tatt.

Vi er nok ganske enige om den tekniske delen, men igjen Kina er sikkerhetspolitisk noe helt annet enn USA (selv om det er mye å klandre USA for også). 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, vi er venner med USA og Norge og norden forøvrig kommer ikke til å overleve trøbbel hvis ikke de hiver deg rundt og hjelper oss. Fort! 
Men, er det ikke ganske naivt å tro at det har noe å si hvem som står bak hardware og software på telefoner og routere alt tatt i betraktning? Jeg må svare jo på det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Kvasi Det har uten tvil ganske stor betydning hvem som rent faktisk bygger de elektroniske komponentene i forbruker elektronikk (primært Kina med amerikansk design), men det er heller ingen tvil om at de som står bak styresystemene (altså USA) også har stor betydning. Når det gjelder mainframe er jeg imidlertid ikke i tvil om at de som står bak hardwaren har signifikant større betydning og her er Huawei veldig store. tek.no's lederkommentar i denne sammenhengen gir et relativt godt bilde av situasjonen.

https://www.tek.no/artikler/kommentar-em-hva-gjor-huawei-na-em/465613

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er iallfall helt sikkert, jeg sover godt om natta så lenge jeg vet vi er på lag med amerikanerene. Kødder du med Norge så kødder du med USA, det er det ingen som har særlig lyst til. Ja rent bortsett fra han lille rotta borti Nord Korea. Like tøff i trynet som ett nett troll fordi han har tusenvis av kilometer mellom seg og USA som han tøffer seg mot. 

Hadde det ikke vært for USA så hadde vi enten snakket tysk eller russisk for lenge siden. Man kan ofte kalle USA for verdenspoliti, som også har noen kriger de har gått skikkelig på trynet i. Men sånn sett under ett så er jeg glad for at vi har USA i ryggen, og at vi lever i ett samfunn løselig tuftet på amerikanske verdier. Tenker da på at vi har ett kapitalistisk system, demokrati, pressefrihet, ytringsfrihet og lov til å leve våre liv som vi vil. Det er faktisk ikke en selvfølge for ganske mange millioner av jordens befolkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marius2002 skrev:

@Lifeasiknowit_bmw monterte en slik Husqvarna 315 til den ene bestemoren min og en Honda Miimo HRM520 til den andre bestemoren. Synes begge klipperne virker super og de er storfornøyd begge to, Hondaen er vel på tredje sesongen i år :) Skikkelig kult at du har bestilt Husqvarna 435X, det er såklart drømmen, men når man må ut med nesten 50000,- (ref: https://www.eiksenteret.no/husqvarna-435x-awd) for en robotklipper, så må hagen forsvare dette. Uansett er 4x4 på robotklipper innmari kult. :D Jeg har nå Worx Landroid M500, som funker på enkle hager, og den passer til min hage og ikke minst mitt budsjett. Har jeg hatt en litt mer avansert hage hadde jeg lagt i det dobbelte for en Husqvarna, Gardena eller Honda. Heller spart litt. Til eksempel tar en Husqvarna eller Gardena 60cm passasjer, mens min Worx må ha 100cm på en passasje(den gamle min måtte ha 120cm). Det er faktisk slik at åpningen mellom trampolinebeina kan avgjøre hva man burde velge om man har dette. Så det er litt å sette seg inn i for de som skal kjøpe første gang.

Husqvarna lever opp til ryktet sitt enn så lenge. Hatt 315X i 1 år. Har selvfølgelig ikke betalt fullpris.... 50.000 er sinnsykt mye penger 😰. Fulgte også med en kantklipper til 315X som jeg fikk solgt til en grei pris. Den hadde et eget 18V system så da tenkte jeg at det var bedre å selge den og heller fortsette med Makita 😁

Har faktisk ikke sett på Honda 🤔 leste en del tester og snakket med familiemedlem som selger verktøy. Derfor ble det Husqvarna. 

Hagen er ganske merkelig utformet. En del opp og ned + at vi har fylt på en god del jord for å prøve å jevne ut plenen. Noe som også gjør at ting blir gjørmete og vrient for klipperen å manøvrere i. 435X’en tror jeg vil oppfylle de «kravene».

Helt 100% enig med deg at man må velge det som dekker sine behov. Hos oss er det mye reising og derfor trenger vi noe som garantert kommer seg rundt i hagen og får klippet gresset mens vi er borte. Hvis ikke blir det rimelig shabby ute 😅.

Er det bioklipp som gjelder på Honda og Gardena?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...