Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

17 minutter siden, Daniel. skrev:

Eventuelt 530i.

Fordelen med rekke 6 E39 er at de har tannstang i stedenfor gamle styresnekken slik V8 utgavene har. Men snekke er du jo godt kjent med du som har eid E34 en god stund.

Ja... det er et poeng at E39 med rekkeseksere har tannstang istedenfor styresnekke som på V8 utgavene, men jeg tviler egentlig på om man legger merke til dette daglig. For å si det på en annen måte så er det flere fordeler med en V8 motor enn det er ulemper med en styresnekke (selv om konseptet er veldig gammeldags). 

Når prisen på en E39 med V8 motor ikke er avgjørende så er det ingenting å lure på selv om også f.eks E39 530i med manuell gearkasse er en formidabel bil. Det avgjørende er å styre unna automatisk gearkasse hvis man vil få det beste ut av disse bilene.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er særs fornøyd med min E39 hvertfall. En skal være klar over at BMW gjorde store forbedringer på E39 utover produksjonen. Mine foreldres 97 og min 99 har ganske store forskjeller. Motoren er en ting, min går så mye bedre på lavt turtall, eksosanlegget er helt annerledes designet, mer støydemping. Jeg kjøper gjerne en E39 til om det enda er fine eksemplarer å spore når den jeg har har fått sønderrustne kanaler som disse bilene sliter med. Ser greit ut inntil videre.

Foreldrene har også en E60 523i, også en flott bil, og motoren er helt krem. Den har imidlertid blitt litt som å kjøre en W210 Mercedes, litt «overheng» føler man ved finmanøvrering og bilen sitter flott på veien på en litt W210-måte. 18-toms hjul og lavprofildekk merkes, ikke helt fan, men det funker jo. Kjører min E39 på original 16tom dimensjon og det er en fryd. Går man på noe særlig nyere enn E60, så er imidlertid min bil/BMW-interesse fallende. E39 er veldig klassisk i instrumentering og hvordan de er å kjøre. E36 også, helt fabelaktig.

Skiftet forøvrig fjærer bak på min E39 nå i helgen som var. 4 timer på bytte begge sider med tilhørende demontering og montering av baksetet og hattehylle for en hobbymekaniker som meg synes jeg er veldig innafor.

Jeg kjøpte 520i av noen enkle årsaker. Det er flust av dem, de er billige, funker fint til mitt beskjedne bilbruk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sagt det før og sier det gjerne igjen; e39 er etter min mening den beste allroundbilen bmw har laget (ikke medregnet suvene).

Jeg er enig i det som skrives at den kombinerer det klassiske og moderne på en god måte. Den er ikke for liten, men samtidig merkbart mer agil enn e60 og nyere (og større) 5 serier. Selv om de siste modellene har medstyrende bakhjul og adaptive drive, som jo gjør at bilen føles nettere, så skjuler det ikke de fysiske lovene. Stor og tung bil er perfekt på motorvei, men svingete vestlandet her, så er en e39 eller e36 mitt valg :)

Ble så fornøyd med min enkle e39 520d at den står her enda og skal tjenestegjøre som bil nr2. Men angrer på at jeg ikke slo til på en imolarød msport e39 530i manuell den tiden jeg kjøpte 520d.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste av oss har vel minner fra ungdomsårene som virkelig tennet interessen for BMW og kanskje spesifikt 5-serie - For min del var det flere - det startet med et par lokale rånere derav en av dem som kjørte en blå E28 520i  - når jeg var fotgjenger på vinterstid kom den alltid sidelengs forbi med en syngende sekser. på turtall..Dessverre endte den sine dager i noen betongbarrierer i 120km/t+ etter fyllekjøring. 

Det var også en lokal riking som kjørte en E34 530i manuell med sekser. Svart, sexy, rå lyd og relativt moderne. Bestekameraten min og jeg sto alltid og stirret når han kom på sperra ut fra nabolaget. 

Senere var det en lokal helt som hadde flere  nesten splitter nye E39 på grønne skilter - høydaren var en E39 540ia (tror det var topasblau) touring varebil som ble brukt friskt! Selv kjørte jeg Ford Sierra og dagdrømte om denne 540en støtt og stadig. 

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens jeg for min del aldri har vært stor fan av 5-serie og har aldri eid en. Men har kompiser som liker femmer og har kjørt div av de, runda speedometeret på en lett modifisert E34 540 engang og den var fremdeles stabil og fin på veien, men har alltid likt de mindre mer lekne bilene.
Naboen hadde en kompis som hadde en rød ny E30 325 M tech 1 som var på besøk ofte og jeg brukte å stå i vinduet og beundre den, det første minnet jeg har av å like BMW.
Etpar år senere kjøpte faren til en kompis en ny E30 325IX M tech 1 som stort sett alltid var tilgjengelig for lån inkl det vi klarte å bruke av bensin. Happy days.
Første BMWen jeg eide var forøvrig en 2002 med turbobredding og 2,2 firer med 2x40 dellorto og ca 160 illsinte. E30 325, som var nye biler da, hadde ikke sjans å holde følge hverken i aks eller på svingete veier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Kvasi skrev:

Etpar år senere kjøpte faren til en kompis en ny E30 325IX M tech 1 som stort sett alltid var tilgjengelig for lån inkl det vi klarte å bruke av bensin. Happy days.ørste BMWen jeg eide var forøvrig en 2002 med turbobredding og 2,2 firer med 2x40 dellorto og ca 160 illsinte. E30 325, som var nye biler da, hadde ikke sjans å holde følge hverken i aks eller på svingete veier.

Bilder? 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Werther skrev:

Bilder? 8)

Dårlig med både digitale kamera og smart telefoner på 80-tallet så det fins dessverre ikke bilder :(  Den 2002en ble mange år senere klonet med en 2002 TII som jeg også har hatt og bygd rallycrossbil av, heilt for jævlig å tenke på nå..

Endret av Kvasi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Kvasi skrev:

Dårlig med både digitale kamera og smart telefoner på 80-tallet så det fins dessverre ikke bilder :(  Den 2002en ble mange år senere klonet med en 2002 TII som jeg også har hatt og bygd rallycrossbil av, heilt for jævlig å tenke på nå..

Ser den, hadde håpet på at du evt hadde scannet eldre bilder eller knipset dem med smartphone for å videreføre dem til the year 2000. Mtp bruk/høgging av eldre modeller ville jeg ikke grått for mange tårer, da biler tross alt er produsert for å brukes. Bedre at noen brukte bilene til å fremkalle glede enn at de ble stående å ruste på en låve eller ute på et jorde. Så hadde jeg vært deg ville jeg ikke brukt for mye tid på sturing ;)

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite gråting over spilt melk her, men man får jo et forhold til biler man har tatt vare på :) 

De 3-4 siste bilene jeg har eid feks har jeg solgt for en god del mer enn de har kostet meg, etpar av de for det dobbelte, og det er jo pga at de har fått oppmersomhet mens jeg hadde de. Da er det litt kjipt å sjekke regnr i ettertid og se at de har vært avskiltet lenge, mest sannsynlig pga at neste eier har kondemnert de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos det å ha hatt fine biler for mange år siden så er kanskje det værste med dette at man ikke har ordentlige bilder fra den tiden. Jeg har selvfølgelig noen papirbilder, men digitale bilder eller tilsvarende film var ikke tilgjengelig på 80 og deler av 90-tallet (ihvertfall ikke til en sympatisk pris).

Når jeg så tenker over at jeg f.eks hadde en Porsche 928 S allerede i 1985 og tilsvarende med en 911 Carrera 3.2 - som begge var state of the art på den tiden (ikke ulikt f.eks dagens M5, Panamera Turbo eller 911 GTS) er det selvfølgelig litt dumt at jeg ikke har ordentlige bilder av bilene. Men slik var det og dette må jeg leve med selv om bilene var fantastiske (og ikke minst veldig kostbare). 

Jeg har nevnt det før, men dagens unge bør egentlig være taknemlige for at de lever i dag. Det aller meste er veldig mye bedre i dag enn det var før i tiden. Noe fint har definitivt gått tapt på veien, men det aller meste er veldig mye bedre i dag... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Fredrik skrev:

Jeg har nevnt det før, men dagens unge bør egentlig være taknemlige for at de lever i dag. Det aller meste er veldig mye bedre i dag enn det var før i tiden. Noe fint har definitivt gått tapt på veien, men det aller meste er veldig mye bedre i dag... :)

Mja. Dagens unge har myye vi ikke hadde på sånn ca 80-tallet men det er på både godt og vondt. Jenter skal ikke veie mer enn 23kg og gutter skal ikke ha mindre enn 1000hk.
Truor ikke jeg må lete lenge for å finne noen som er enig i at det er en usunn utvikling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Kvasi skrev:

 Jenter skal ikke veie mer enn 23kg og gutter skal ikke ha mindre enn 1000hk.

Dette er vel en populær myte som ikke stemmer helt med virkeligheten. Greit nok at mainstream media har fokus på slanke mennesker og sex, men hvis du tar en titt rundt deg ser du at folk flest ikke holder følge. Selv synes jeg det er direkte skremmende hvor mange overvektige det er i samtlige aldersgrupper - både 5-10 år gamle jenter og menn i tjueårene ser ut til å slite med bryster og hengemage i en alder det ikke burde være et problem. Dette gjelder både etnisk hvite og innvandrere....

Kanskje litt på siden av temaet, men det er en tragisk utvikling. I USA har det gått så langt at forventet levealder nå er lavere for dagens unge enn for deres foreldre. Amerikanere dør faktisk tidligere enn før.  Dette har også smittet over på etniske europeere samt den ikke-vestlige befolkningen. Folk må begynne å ta ansvar for egen helse istedenfor å peke finger på alle andre og sosiale media. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du helt rett i. Poenget mitt var, eller skulle være, at back in the days hadde vi ikke sosiale media man måtte leve opp til.
At folk stort sett er mye rundere nå enn før, uten tvil. Er garantert østauropererne sin feil, de tar jo alle jobbene som krever manuelt arbeid  :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...