Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Selv har jeg gammelt hus og jeg gikk til innkjøp av enda en varmepumpe nå! 
 

fyrer med ved i kjelleren for og få litt lunk der. Kaldt gulv men vi overlever. Hjalp godt med pumpe Nr 2 må jeg si. 
 

åpen gang å rare planløsninger i gammelt hus så ikke lett og isolere varmen i deler av huset ( tv stue / gjesterom å kontor der jeg sitter Å guttunger gamer nå ) og hovedsue i enden samt kjøkken og spise avdeling til høyere av gangen.
 

Har også et påbygg på siden av huset som er 3år gammelt som vi leier ut. 70kvm og kun varmekabler å der holder varmen seg bra siden det er meget godt isolert :) 4C4DA45A-143A-4A37-A49C-C7C7A09D39ED.thumb.jpeg.067dee73a267b5c75778ad9cee25009b.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja mye man kan gjøre men det koster pæng ! Noe jeg ikke gidder og koste på dette huset da planen på sikt er nytt :) men får se. Må skille ut tomter og styr før den tid 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle vært millionær🤑. Problemstillingen min er at jeg ikke aner min livssituasjon om 20-30 år. Jeg regner med at de første årene nå i etableringsfasen blir kostbar. Dermed legger jeg meg litt over på varmekabler, peis og pumpe kombinasjonen. Regner jo med at huset kommer til å bli godt isolert. Bor jo i ett hus fra slutten av 80 tallet nå, og med peis i stue og kjellerstue, samt varmekabler i gangen og begge badene, så syns jeg det går nokså greit. Er litt kaldt i enkelt rom i kjelleren, men disse er bare opphodsrom for uten om badet. Peisen i kjellerstuen gjør at det blir gulvvarme i stua oppe, samtidig som at det er ganske åpent fra kjelleren og opp til 1.etg. 

 

Har jo enda litt betekningstid. Er endel som skal på plass, har vært i kontakt med arkitekt, så håper å kunne begynne å se litt på planløsning om ett par uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tenker at sålenge man tenker fremover, så trenger ikke systemet være nøkkelferdig ved byggeslutt.

 

sålenge du setter av litt plass på et teknisk rom til at plastrøra du legger ut i gulvene får komme opp på veggen, og kan få plass til ei sirkpumpe, ekspansjonstank og noe annen infrastruktur så blir det enklere i fremtiden.

 

Er man egenmotivert så kan man få til mye med lite, men man skal være rimelig interessert. En venn av familien bygde hus i 96-97. Designet eget vannbårent varmesystem basert på VP med den kalde siden ute i en innsjø. Alt egendesignet med akkumulatortank, varme i alle gulv og full styring, regulering og overvåkning vha PLS og via et tilhørende egenlaget Scada-system kjørende på en PC i klesskapet. Systemet er fortsatt i drift og var mildt sagt imponerende å ha i eget hjem den gang. Idag er det utvidet med solfangerannlegg. Og selv på dager med streng kulde så hjelper de på ganske bra når det er sol.

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker planlegging er alfa omega. Er han far som skal bygge, vært tømrer i bygda her i nærmere 45 år. Har vært med å satt opp noen hus. Kommer nok gått med erfaringsmessig. Han har jo vært å borti det meste. Tenker å ha dele ett rom i vaskerom og tekniskrom. Sette opp en dør i mellom. Legger nok rør klart først som sist.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lest lite her ang. Husbygging osv. Men en kostnad man bør ta med seg når det gjelder totale reknestykket ang. Vannbåren varme er jo At man må rekne med og skifte ut feks. Pumpe etter 20-30 år.. 

Jeg er forholdsvis sikker på at det aldri vil svare seg økonomisk.. Men det er jo selvsagt mer komfortabelt. 

 

Jeg droppet det på mitt hus ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Hpi said:

Det stemmer det, oppvarmet garasje for bruksbilen om vinteren gjør at rustenprosessen akselererer. Følger Garasjetid (tidligere bilpleiekongen) på Youtube og der var det nylig en film om å vaske bil i minusgrader. Der sa han at det ikke var så farlig om bilen stod med masse salt så lenge den stod enten ute eller inne i minusgrader for rustprosessen stoppet opp når det var så kaldt. Kjørte man inn i en varm garasje derimot...

Helt riktig. Oppvarmet garasje uten å spyle av salt når det er rundt -5C ute er nok det verste. Da er det såpass mildt at saltet smelter snøen og isen ute og det legger seg på bilen som slaps, så kjører man inn i en varm garasje hvor man nå har bilen dekket i en saltløsning og rusteprosessen får ekstra fart av varmen. Hvis saltet er i fast form og vannet er fryst til is så skjer det fint lite. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vurderer å bygge ut vintilasjonsanlegget med en varmepumpe. Rørene for friskluft rundt omkring i huset er jo der allerede. For vår del handler dette ikke så mye om å varme opp huset iom. at det er mer enn varmt nok, men om tilførsel av kjølig luft om sommeren (da huset noen ganger er litt for varmt pga. den gode isolasjonen). En varmepumpe fungerer jo også motsatt om sommeren og kan fungere som et klimaanlegg.

Vi vurderer også å bytte ut samtlige vinduer mot vest med en mer moderne type (totalt 6 stk.) fordi disse er mest utsatt for kuldenedslag i den kalde perioden av året. 4 av vinduene er i stuen så dette rommet er mest utsatt. Vi har forøvrig vinduer på tre sider i stuen (totalt 8 vinduer). Det blåser mest fra vest i Danmark (som på vestlandet i Norge) og vestveggen er derfor mye mer utsatt enn de andre veggene. Den må bl.a males dobbelt så ofte som de andre veggene.

@Skulebollen Vi har tre pumper til vårt sirkulasjonsanlegg for vann til radiatorer, gulv og varmtvann i springen. Alle tre holdt 18-20 år og er nå skiftet. Systemet er lukket så fjernvarmen går vi en varmeveksler før en lokal sløyfe bringer varmt vann rundt i huset. Totalkostnaden for å bytte samtlige 3 pumper var ca. 20000 NOK, men staten refunderte ca. 30% av dette i forbindelse med miljøforbedringer av huset. Vi får en tilsvarende sats tilbake også hvis vi bytter vinduer eller f.eks etterisolerer huset (hvilket ikke på noen måter er nødvendig).  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tennbrikket skrev:

Leste litt angående vannbårenvarme i garasje, men ønsker man ikke heller å ha luften i bevegelse som f.eks ved hjelp av varmepumpe? Si man vansker bilen om vinteren, så oppnår man vel en raskere tørking ved litt bevegelse i luften. Er vel aldri noe lurt å sette en bil som har salt på seg ett varmt sted uansett, men. Mulig jeg er helt på bærtur nå, men leste angående denne problemstillingen på detailersclub. Dog skal man ha vinterlagring av bil,MC, båt osv så er det jo sikkert ypperlig.

Kommer til å bygge garasje med vaskemuligheter, dermed kommer det aldri til å bli parkert en bil med salt på i den garasjen.

skal ha avfukter i tillegg eller ei luft til luft varmepompe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Skulebollen skrev:

@Fredrik

"da huset noen ganger er litt for varmt pga. den gode isolasjonen"

Mener du huset blir varmere om sommaren p.g.a mye isolasjon?

Ja, hvis vi har lange varmeperioder (2-3 uker med over 25 grader). Da akkumuleres varmen opp i huset og veggene samtidig som det nesten ikke hjelper å lufte. I de senere årene har vi hatt flere slike perioder her i Danmark og da er huset ganske enkelt altfor varmt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Fredrik skrev:

Ja, hvis vi har lange varmeperioder (2-3 uker med over 25 grader). Da akkumuleres varmen opp i huset og veggene samtidig som det nesten ikke hjelper å lufte. I de senere årene har vi hatt flere slike perioder her i Danmark og da er huset ganske enkelt altfor varmt.

Så du mener huset ville vert kaldere om sommeren om du hadde hatt mindre isolasjon i vegger og tak 😅?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Fredrik skrev: Systemet er lukket så fjernvarmen går vi en varmeveksler før en lokal sløyfe bringer varmt vann rundt i huset. 

Hvor går grensesnittet mellom deg og leverandør? Hvilke muligheter har du for regulering av tur-temp på sekundærsiden? Har du egen tappevannsveksler, eller må du ha typ. 65 grader på kretsen, også shunter du ned temperaturen på radiatorkretsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Skulebollen skrev:

Så du mener huset ville vert kaldere om sommeren om du hadde hatt mindre isolasjon i vegger og tak 😅?

Vel... dette er mest et spørsmål om hvor mye varme som akkumuleres over tid i veggene/huset. Våre vegger er ca. 35 cm tykke + utvendig kledning. Det var med andre ord dobbelt så mye isolasjon som var alminnelig rundt ca. 1999/2000 da huset ble bygget.  Det er klart at når selv de innvendige veggene føles direkte varme er det mye opplagret varme i selve huskonstruksjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...