hsd Skrevet Oktober 23, 2016 Share Skrevet Oktober 23, 2016 (endret) mye er det imellom opp til den du har nå da? eg trur det er litt lett å møte seg selv i døra, når du bytter ut en realtivt ny og fornuftig familiebil med en eldre mere motorisert bil økonomisk sett. Klart det koster med lån, og det er ikke noe fare med å kjøpe en bil rundt 200k, men du må regne med at det kommer til å komme uforutsette feil som må utbedres. Det spørs jo hvordan det er vedlikehold, men generelt sett er det mye mere gunstig å selge en bruksbil som har gått 200k, enn å kjøpe en. Ting som drivakslinger, foringer, bremserør og den type litt seigere slitedeler er somregel litt i gråsonen. Endret Oktober 23, 2016 av hsd Shattered, bimmerR, Freakshow og 1 annen reagerte på dette 4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet Oktober 23, 2016 Share Skrevet Oktober 23, 2016 (endret) 6 minutter siden, hsd skrev: mye er det imellom opp til den du har nå da? eg trur det er litt lett å møte seg selv i døra, når du bytter ut en realtivt ny og fornuftig familiebil med en eldre mere motorisert bil økonomisk sett. Klart det koster med lån, og det er ikke noe fare med å kjøpe en bil rundt 200k, men du må regne med at det kommer til å komme uforutsette feil som må utbedres. Det er også noe som vi må vurdere, jeg har klart tenkt tanken. Derfor spekulerer jeg bare og forhører meg for å bli klokere, jeg både tror og håper at jeg beholder E91en. Altså, det er ikke slik at billånet tar hele månedslønnen om det høres slik ut, langt derifra. Tja, det er 200 000,- som skiller E91en og en E46 touring med firhjulstrekk. Som jeg skjønner det her er 330xd kanskje det mest "fornuftige" valget oppi alt ufornuftige? Edit: Kan å skru, så det er ingen problem å gjøre ting selv Endret Oktober 23, 2016 av Marius2002 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel. Skrevet Oktober 23, 2016 Share Skrevet Oktober 23, 2016 Nå, Marius2002 skrev: Takker for tilbakemelding! Tja, ser på finn.no at det ligger både 325ix og 330xd til noen lunde samme pris og kmstand/utstyr. Hvordan ser man/finner man ut om swirl flaps er fjernet på M57? Og er dette en kostbar og vanskelig affære å fikse? Husker jeg så litt på dette på min egen 11´ E91 320xd, men den var visst ikke berørt av problemet. Og på M54 med veivhusventilasjon, toppdekselpakning osv., er det noe man kan gjøre for å forebygge dette, eller er det bare slik om man er uheldig? Jeg har IKKE peiling på motorene på E46, kunnskapen stoppet opp på E36 og fortsatte på E9x. Hvordan er firhjulstrekksystemet i E46 kontra xDrive som man finner i f.eks. E60 og E90? Vel hvorfor spør jeg? Jo, vi sitter å vurderer å realisere noen boligdrømmer. Enten flytte eller pusse skikkelig opp innvendig, og da trenger vi å spare noen måneder. E91en er perfekt, men den koster oss litt i måneden så vi vurderer å selge den til fordel for en billigere bil. Nuvel, E46 325ix / 330xd er ikke noe billigere i drift eller forsikring, men den er billigere i innkjøp. Det vil si at vi kan ta pengene vi bruker i måneden på E91-lånet og sette på sparing til oppussing. Så kan vi heller kjøpe E91, F31, F11 eller A5 igjen engang senere det skulle passe seg. Nå er dette bare spekulering for å se på muligheter og forhører meg om de eventuelt aktuelle bilmodellene, og vi håper såklart på at vi beholder E91en. Det er den beste bilen jeg har hatt! Jo jeg kunne kjøpt en nyere Passat eller lignende til samme pris som E46 325ix, men jeg er litt selvmotsigende akkurat her og ønsker å være litt ufornuftig oppi alt. Angående Swirl flaps så må man av med innsuget for å sjekke det. Så beste er jo å spørre eier eller noe sånt. Men jeg husker ikke om alle E46 330D hadde swirl flaps. Kan du skru litt så er det ikke så forferdelig vanskelig å få av innsug og få de fjernet. Finner garantert noe DIY på nettet også. Men dette er noe man bør gjøre. Løsner de, så havner de ned i motoren og da kan man like godt finne seg ny motor/bil Det med veivhusventilasjon så er vel enkleste måten å forebygge sånt å kjøre mye. Blir det mye småturer til butikken og motoren aldri blir helt varm så kan dette gå tett med tiden, og da blåser man toppdekselpakning og alt dette medfører oljeforbruk osv. Toppdekselpakning er vel sånn man uansett skal bytte fra tid til annen da disse kan bli tørre som kjeks og begynne å sprekke. Veivhusventilasjon er jo og en ting man kan bytte så er man på sikre siden. Men det er en trang jobb om du ikke tar av innsug. I hvertfall på en 3-serie. Du vil jo få et større forbruk av å kjøre med 325ix kontra en 330xd, så det er jo noe du bør tenke på Marius2002 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet Oktober 23, 2016 Share Skrevet Oktober 23, 2016 (endret) 21 minutter siden, DanielStance skrev: Angående Swirl flaps så må man av med innsuget for å sjekke det. Så beste er jo å spørre eier eller noe sånt. Men jeg husker ikke om alle E46 330D hadde swirl flaps. Kan du skru litt så er det ikke så forferdelig vanskelig å få av innsug og få de fjernet. Finner garantert noe DIY på nettet også. Men dette er noe man bør gjøre. Løsner de, så havner de ned i motoren og da kan man like godt finne seg ny motor/bil Det med veivhusventilasjon så er vel enkleste måten å forebygge sånt å kjøre mye. Blir det mye småturer til butikken og motoren aldri blir helt varm så kan dette gå tett med tiden, og da blåser man toppdekselpakning og alt dette medfører oljeforbruk osv. Toppdekselpakning er vel sånn man uansett skal bytte fra tid til annen da disse kan bli tørre som kjeks og begynne å sprekke. Veivhusventilasjon er jo og en ting man kan bytte så er man på sikre siden. Men det er en trang jobb om du ikke tar av innsug. I hvertfall på en 3-serie. Du vil jo få et større forbruk av å kjøre med 325ix kontra en 330xd, så det er jo noe du bør tenke på Takk for svar! Jeg har fått vite det jeg lurte på, men lurer fortsatt på hvordan firhjulstrekksystemet fungerer... Får ta å google litt på akkurat det! Jeg klarer å skru selv, så å skifte deler, olje osv. er null stress Må bare presisere nok en gang at dette er bare for å forhøre meg. Edit: 4x4, fant det ut http://www.unofficialbmw.com/images/e46.pdf Siden 45 og utover, en veldig grei PDF ellers også forresten Endret Oktober 23, 2016 av Marius2002 bimmerR reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel. Skrevet Oktober 23, 2016 Share Skrevet Oktober 23, 2016 2 minutter siden, Marius2002 skrev: Takk for svar! Jeg har fått vite det jeg lurte på, men lurer fortsatt på hvordan firhjulstrekksystemet fungerer... Får ta å google litt på akkurat det! Jeg klarer å skru selv, så å skifte deler, olje osv. er null stress Må bare presisere nok en gang at dette er bare for å forhøre meg. Da må du vente på noen andre Marius2002 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werther Skrevet Oktober 23, 2016 Share Skrevet Oktober 23, 2016 Ville selv styrt unna E46 325ix. En bekjent har en slik, og selv om han kjører som en prest går den aldri under 1.1 på mila. Til sammenligning gikk hans gamle E39 523ia på 0.9 på identisk kjøring.... Det positive er at fremkommeligheten er god, og den drar opp bratte snøfylte veier til hytta uten problemer. Så det er ikke noe kvasi-4wd ala Suzuki for eksempel, funker bra. Marius2002 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet Oktober 23, 2016 Share Skrevet Oktober 23, 2016 (endret) 17 minutter siden, Werther skrev: Ville selv styrt unna E46 325ix. En bekjent har en slik, og selv om han kjører som en prest går den aldri under 1.1 på mila. Til sammenligning gikk hans gamle E39 523ia på 0.9 på identisk kjøring.... Det positive er at fremkommeligheten er god, og den drar opp bratte snøfylte veier til hytta uten problemer. Så det er ikke noe kvasi-4wd ala Suzuki for eksempel, funker bra. Takk Ligger en 330xd nå ute: http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=73598566 Den var ikke så ille, men det dukker nok opp flere også fremover hvis det skulle bli aktuelt. Firhjulstrekk er et must og etter å ha lest den PDF-filen jeg linket til i forrige innlegg virker det som at systemet greit. Vi har diverse vi må sjekke opp i huset også om hva vi kan og ikke kan gjøre, samt mulighet for ny innkjøring og større garasje, kort sagt om alle planene kan eller ikke kan realiseres. @DanielStance jeg fant det ut, bare sjekk fra side 45 i PDF-link i forrige innlegg Endret Oktober 23, 2016 av Marius2002 Daniel. reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mattae Skrevet Oktober 24, 2016 Share Skrevet Oktober 24, 2016 Tenker å få vinterdekk på de originale style 208m felgene til e87'n De er 7,5x18" fremme og 8x18" bak. 205/45r18 fremme og 225/40r18 bak. Dekk bak er 0 problem men fremme sliter jeg litt med å finne dekk dim. org dim finnes ikke. Har sett på 215/40r18 som ikke er så mye breiere, men er dårlig utvalg i dekk. Stort sett bare kinadekk. Alternativt er om jeg kan bruke 225/40r18 fremme også, på smalere felg. Vil det se dumt ut i forhold til bak der det er breiere felg? Er vell litt ballong i forhold😅 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Oktober 24, 2016 Forfatter Share Skrevet Oktober 24, 2016 Jeg hadde valgt 225/40-18 på alle fire, rett og slett grunnet utvalget. Forskjellen mellom 8" og 7,5" vil du neppe legge særlig merke til. Mattae reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hawkon88 Skrevet Oktober 24, 2016 Share Skrevet Oktober 24, 2016 Kmstand ville ikke jeg brydd meg spesielt om. M54 og m57 burde fint gå minst 300kkm med normalt vedlikehold (inkludert fjerning av swirlflaps etc) forbruket er en annen sak. Vår 3,0i e53 får jeg ikke under 1,1. Normalt ligger den på 1,2. (I tillegg er bensinen over 1kr dyrere enn diesel på literen. 3,0d i samme bil, skal ligge på rundt 0,9liter/mil. Jeg ville heller tenkt "nå skal vi spare" og kjøpt en bil som er rimeligere i bruk enn bmw. Jo bedre økonomi, jo mer sparer du jo også. Feks octavia med 4x4 mener jeg er fornuftig valg, uansett om den koster 20 eller 200 i innkjøp. Fredrik, Marius2002 og Shattered reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Shattered Skrevet Oktober 24, 2016 Share Skrevet Oktober 24, 2016 E46 320d uten 4x4 er ganske rimelig å kjøre med. Og billige i innkjøp. Men ditt valg Marius2002 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tennbrikket Skrevet Oktober 24, 2016 Share Skrevet Oktober 24, 2016 Er meget overrasket over hvor bra e46 uten 4x4 kommer seg fram på vinteren, ble helt sjokkert over hvor bra dsc funket også. Bilen jeg kjørte før jeg handlet e46 var en golf 4er 02 modell og den var helt håpløs. Kjører piggdekk på 16 toms, og har ikke slitet eller satt meg fast en gang enda, men så klart har det vært litt utfordringer da det har vært helt polert is. Marius2002, Fredrik og Shattered reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet Oktober 24, 2016 Share Skrevet Oktober 24, 2016 (endret) @Hawkon88 jeg støtter din tankegang 100%, men jeg vet jeg ikke hadde blitt fornøyd og dermed sett etter ny bil igjen etter en måned. Når man er litt bilinteressert så skal det litt til å gå for en "vanlig" bil om man ikke MÅ, om du skjønner. Og jeg må ingenting akkurat nå, derfor spekulerer vi bare på fremtidige planer. Er det 6r i E46 320d 150hk? Jeg har eid E36, og kjørt noen andre BMWer på vinterføre. E34 og E91 pre-face var de med rwd som jeg synes kom best frem av de jeg har prøvd. E30, E36 og F10 var helt rævva, etter forholdene vi har her. Har klart kjørt andre modeller også, men ikke på vinterføre. xDrive-systemet til BMW er helt supert, og det tillater leken kjøring om man ønsker det. Helt polert is er det lite som hjelper, ihvertfall på nedbremsingen, så her tenker jeg gode dekk er alfa og omega. Edit: Ser dere synes E46 er kanon på vinter, hvordan er E39? Endret Oktober 24, 2016 av Marius2002 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Oktober 24, 2016 Share Skrevet Oktober 24, 2016 (endret) @tennbrikket I second that. Jeg kjørte vår tidligere E46 318d Touring i 10 år (totalt 340000 Km) og var det én ting som virkelig imponerte med den bilen var det fremkommeligheten på vinterføre. Flere ganger kjørte vi på fjellet i full snestorm, men bilen tok seg frem uansett føreforhold. Litt forsiktighet og list er nødvendig hvis man har sne opp til undersiden av bilen, men det skal veldig mye til for å stoppe en alminnelig E46 på vinterføre. Jeg kjørte på piggfrie 195/65-15 vinterdekk og normalt var bilen også ganske tungt lastet når vi var på vei til fjells. Tung bil i kombinasjon med smale dekk og dsc gjør underverker på alle slags fører bortsett fra blank is, men der hjelper nesten heller ikke 4x4 med mindre man har sperredifferensialer... Endret Oktober 24, 2016 av Fredrik tennbrikket og Marius2002 reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hawkon88 Skrevet Oktober 24, 2016 Share Skrevet Oktober 24, 2016 Det er vanskelig å argumentere mot følelser... e46 320d er et fornuftig kompromiss hvis man ikke er avhengig av firehjulstrekk. Ellers ville jeg sett etter andre merker, men en holdningsendring er selvfølgelig nødvendig da det er lite som kan konkurrere med e91 etter mine (og dine) preferanser (før jeg ble pappa). Sjøl har jeg litt lyst på 3gen pajero (finnes fine eksemplarer til rundt 70) de kan koble ut og inn 4wd og sperre etter behov, har god plass til alt mulig med rundt 0,8liter/mil uten for mye bakker eller start/stopp. Holder seg godt i pris også. Marius2002 og Shattered reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå