Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Folk har forskjellige preferanser, for min venn hadde nesten toppfarten på 225 km/t vært en dealbreaker....særlig når resten av bilen er så heftig. Det står liksom ikke i stil fra ett bilentusiastisk perspektiv. Men det er forskjell på folk 👍

Men jeg kjenner jeg er ikke så fysen på å drive å "snakk ned" BMW i4, synes det er en fabelaktig modell som endelig bringer litt normalitet til elbil segmentet. Var bare det at jeg stussa litt på den toppfarten som var lav. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt poeng er hvertfall at man med bakhjulstrekk, og erfaring på vintervei bak rattet på BMWen får en feedback og en god indikasjon på hvordan det står til med underlaget og hvor grensene bør gå.

På godt snøføre så kan man faktisk tillate å skli litt, men man må selvsagt se det litt ann.

Et eksempel er vel kanskje Harry Metcalfe som kjørte Rolls Royce Shadow til Tromsø med Bridgestone Blizzak piggfritt. Et veldig bra dekk i grunn som er laget for slikt føre, men som kanskje er uvanlig i sentraleuropa.
Han synes nok tempoet var høyt i snøføyka i starten, men ble etterhvert nokså trygg og holdt god flyt i den gamle sleden etterhvert..

Firehjulstrekk har jeg ikke kjørt så mye, annet enn at jeg vet at man mister litt begrep om hvor glatt det er. Kjekt å ha i bratte motbakker, men utover det ser jeg bare utgifter til mitt bruk.

Må nesten bli X-drive neste gang. Kikker på F11 med bensin. Det er neimen meg ikke mange(eller er det noen i det heletatt) tilsalgs på Finn uten Xdrive..

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte E34 Ix en del år og det var en fantastisk bil til og komme seg fram med men man fikk en falsk trygghet. Man merket ikke hvor glatt det var før det var for sent og hvis den først bestemte seg for å slippe da fikk man nesten ikke noe forvarsel. På den måten så er en bil med standard drift mye bedre, man kan ikke kjøre like fort men man fikk tydeligere tilbakemeldinger på hvordan føret var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, FredrikE24 skrev:

Må nesten bli X-drive neste gang. Kikker på F11 med bensin. Det er neimen meg ikke mange(eller er det noen i det heletatt) tilsalgs på Finn uten Xdrive..

Bare å ta en tur over svenskegrensa det, å importere bil er blitt så enkelt at jeg fatter ikke at flere gjør det. Sitte på Finn.no i månedsvis å håpe at rett bil dukker opp synes jeg er bortkastet 😅

Bare ett lite tips 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Bare å ta en tur over svenskegrensa det, å importere bil er blitt så enkelt at jeg fatter ikke at flere gjør det. Sitte på Finn.no i månedsvis å håpe at rett bil dukker opp synes jeg er bortkastet 😅

Bare ett lite tips 👍

Jeg har E61 i mange år til jeg, har jo akkurat kjøpt den, og den har jammen vist seg å være et veldig bra kjøp.
Bare en observasjon fra min side mtp. Xdrive på nyere BMW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, FredrikE24 skrev:

Jeg har E61 i mange år til jeg, har jo akkurat kjøpt den, og den har jammen vist seg å være et veldig bra kjøp.
Bare en observasjon fra min side mtp. Xdrive på nyere BMW.

E60/61 er blitt knallbra biler nå som de har blitt eldre og ryddet opp i. Mer bil for pengene får man ikke 😀 E60 545i som jeg hadde var en av de bedre bilene jeg har hatt, alt bare virket og bilen gikk som ei kule 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kanskje mest imponert over "den gamle" M54 motoren i bilen. Det er merkelig hvor mer raffinert de har klart å få den etterhvert som generasjonene har gått fra M50, M52, M52TU og til M54.. Ikke bruker den særlig olje heller.

Etter at nye vanos o-ringer ble satt inn var ikke denne reparasjonen så merkbar, men etter et par hundre mil, så er motoren transformert. Nå trekker den som en diesel nærmest på lavt turtall(en overdrivelse kanskje, men sammenlignet med en M52/M54 med gåen vanos er forskjellen veldig stor.

Nå har bilen snart passert 230 000km og alle kuler og foringer er "ferdig", men bilen går da fortsatt på originalt understell. Synes 230kkm er ganske imponerende egentlig.. Så det ligger komplett forstilling og bakstilling fra MeyleHD klart for utskiftning.

Vi får se hvor lengde dette bilholdet forholder seg billig. Trolig en stund til.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Kvasi skrev:

5 cm snø på veien og sivilforsvaret samt alle andre tilgjengelige er satt inn for evakuering i området Tvedestrand ser jeg på nyhetene. Ingen av bilistene som gror ekstra hår på brystet i kveld tenker jeg   :P 

Nå skal det vel sies at det var noen dårlig skodde trailere som blokkerte E18. Så var det da en hel haug med folk i elbil som sto fast i køen og som begynte å gå tom for strøm. Da måtte silvilforsvaret ut med generatorer og ulltepper... Også var det 40 cm snø på noen få timer, ikke 5 cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Nå skal det vel sies at det var noen dårlig skodde trailere som blokkerte E18. Så var det da en hel haug med folk i elbil som sto fast i køen og som begynte å gå tom for strøm. Da måtte silvilforsvaret ut med generatorer og ulltepper... Også var det 40 cm snø på noen få timer, ikke 5 cm.

Alltid dårlig skodde trailere inne i blldet når det er trafikkproblemer, rart at det kan fortsette sånn i år etter år etter år osv ..

Endret av Kvasi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kvasi skrev:

Alltid dårlig skodde trailere inne i blldet når det er trafikkproblemer, rart at det kan fortsette sånn i år etter år etter år osv ..

Det er for dårlige kontroller, og for mye trailere på veiene. Det er og blir ett varig problem dessverre. De gidder ikke å legge om til kjetting fordi dem ser på GPSen at det er firefelts motorvei, den er sikkert rydda for snø tenker de sikkert. Men når det kommer så mye på så kort tid så klarer dem ikke å holde motorveien fri for snø.

Men så skal det også sies at vi har ikke sett maken til snø og vintervær på denne siden av jul. Vinteren pleier å komme i Januar og da er den stort sett ganske mild.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Det er for dårlige kontroller, og for mye trailere på veiene. Det er og blir ett varig problem dessverre. De gidder ikke å legge om til kjetting fordi dem ser på GPSen at det er firefelts motorvei, den er sikkert rydda for snø tenker de sikkert. Men når det kommer så mye på så kort tid så klarer dem ikke å holde motorveien fri for snø.

Men så skal det også sies at vi har ikke sett maken til snø og vintervær på denne siden av jul. Vinteren pleier å komme i Januar og da er den stort sett ganske mild.


Her nord for polarsirkelen skjer det samme heele tiden. Busser og lastebiler/vogntog har åpenbart for slappe krav til dekk på vinteren og det er merkelig når alt annet, ang alle kjøretøy, er så strengt at det er på grensen til latterlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...