Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Hva er best å bruke på rust som begynner nede i falsen ved dører? 

Tenkte tilsvarende det som er på bildet her, men ikke like ille enda: 

Spoiler

01620435308.jpg.94835bd95d92097d0215a53055131330.jpg

Tenker å ta en runde med dremel med en stålbørste, så rusteter og behandle over, men bør man skrape av hele den stripa nederst, hva enn den er laget av? Ligger den over der døra er brettet inn nederst? Hvordan får man laget en ny i så fall, i ca. OEM-look?

PS: Jeg er klar over at hvis det kommer innefra så er det game-over. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, E.C. skrev:

Hva er best å bruke på rust som begynner nede i falsen ved dører? 

Tenkte tilsvarende det som er på bildet her, men ikke like ille enda: 

  Skjul innhold

01620435308.jpg.94835bd95d92097d0215a53055131330.jpg

Tenker å ta en runde med dremel med en stålbørste, så rusteter og behandle over, men bør man skrape av hele den stripa nederst, hva enn den er laget av? Ligger den over der døra er brettet inn nederst? Hvordan får man laget en ny i så fall, i ca. OEM-look?

PS: Jeg er klar over at hvis det kommer innefra så er det game-over. 

Bør sandblåses om du vil ha ett bra resultat. Vaske reint innvendig i døra med f.eks bremserens slik all veisand og evt sandblåsesand etc renner ut til venstre der. 2k epoxy > lage ny fuge med karroserikitt > base > 2k klarlakk. > la tørke 100% > fylle innvendig i dør med skikkelig hulromsvoks som vil forsegle alt mot videre vannintrenging innenfra og bremse evt rust i falsen. 

Andre alternativet er ny dør, men gjør du det skikkelig så varer det fint 5-10 år om ikke mer, alt etter bruk såklart. Gjorde det på min e39, ligger i tråden. Hadde det vert en m5 hadde det blitt nye dører, men de pengene går til de andre bilene :) er ikke allverden å "ordne" det der, gjør du det selv så koster det 1500kr og tar deg ett par kvelder liksom. Om det er lite, så slipper du å gå forbi kanten på døra nederst. Ofte så går derimot rusta rundt, slik du må blåse 3-4cm opp på døra på utsiden. Er du derimot heldig så kan du komme deg unna med å pensle på billakk innvendig etter epoxy.

Syns det er helt ok invistering mtp det faktisk varer ganske lenge om du følger ei oppskrift som er bra. Mye av dette med at rust kommer igjen uka etterpå stammer fra folk som roter med owatrol og slike produkter. Uansett har du ivertfall dører som ser ok ut, og får det ett pusterom på noen år fram til du finner nye dører og koste på lakk. 

Grunnen til at dører ofte ruster slik som her er at originale kitten løsner, så blir det ei spalte som lagrer fukt som ikke får tørka ut. ( omtrent samme som at man avslutter omramminga på vindu utvendig 7-8mm fra vannbord) Kommer det innenfra så er det somregel tette dreneringer, men oftest så ruster det utenfra og inn. 

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, E.C. skrev:

Hva er best å bruke på rust som begynner nede i falsen ved dører? 

Tenkte tilsvarende det som er på bildet her, men ikke like ille enda: 

  Skjul innhold

01620435308.jpg.94835bd95d92097d0215a53055131330.jpg

Tenker å ta en runde med dremel med en stålbørste, så rusteter og behandle over, men bør man skrape av hele den stripa nederst, hva enn den er laget av? Ligger den over der døra er brettet inn nederst? Hvordan får man laget en ny i så fall, i ca. OEM-look?

PS: Jeg er klar over at hvis det kommer innefra så er det game-over. 

har stående ei hakke bedre dør, men den er blå

 

den var perfekt helt til jeg fjernet karosserikitten, da var det blitt litt brunfarge på ståle bak 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er på E91'en. Fått noe på førerdør og bakluka har begynt. Går fra 0 - 100 på no-time, så må nok med tiltak før neste vinter. Måtte scrolle i tråden til hsd og fant noe på side 8. Er det like greit å slipe vekk den fuga i døra for å komme til det som er bak? Vet ikke helt om jeg klar for sandblåsing, men vurderer å kjøpe en MBX. 

@hsd jeg så at du la på ny fuge, men det var uten samme profil. Har det egentlig noe formål der eller er det like greit å fuge det flatt? Hvilket produkt brukte du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, E.C. skrev:

Dette er på E91'en. Fått noe på førerdør og bakluka har begynt. Går fra 0 - 100 på no-time, så må nok med tiltak før neste vinter. Måtte scrolle i tråden til hsd og fant noe på side 8. Er det like greit å slipe vekk den fuga i døra for å komme til det som er bak? Vet ikke helt om jeg klar for sandblåsing, men vurderer å kjøpe en MBX. 

@hsd jeg så at du la på ny fuge, men det var uten samme profil. Har det egentlig noe formål der eller er det like greit å fuge det flatt? Hvilket produkt brukte du?

Lager fuga slik du vil, ligger filmer på youtube på alle slags finisher etter biltype. 

Bruker denne selv https://billakk.no/3m-08694-polyuretan-lim-og-tetningsmasse-sort-310-ml.html?gclid=Cj0KCQiAmKiQBhClARIsAKtSj-ndZk9_G5oK5xpqTTOjh9B2NbnEtmhYWh4IVwG6XE6sBHnECEJQhZ0aAtsDEALw_wcB

 

Syns denne er grei, det blir litt grov struktur på fugen slik lakken henger enda litt bedre enn på ei glatt fuge. 

https://www.globalprodukter.no/produkt/3m-pensel/

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for link, skal prøve å få til noe i løpet av sommeren. Det er klart at man bør få skrapet vekk/sandblåst mest mulig, så kanskje tatt en runde med syregel for å få vekk siste bit. 2K tett primer så skal det være bra. På innsiden av dører er det jo bare å lakkere med sprayboks etterpå.

Vidundermidler har ikke jeg så mye trua på, men tenker faktisk å prøve ut POR-15 på noen flekker under bilen på E61-en. Virker å være kurant med clean - prep - coat på de greiene deres. Project Farm har testet POR-15 og den kom veldig bra ut der, så det må nok være noe i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følg oppskriften til Hsd her så blir det gode greier 😊

Han har gitt meg gode tips på veien og ting har holdt bra.

La bort owatrolen jeg og etterhvert selv om det var svært lite jeg fikk brukt den.

Og inni dører kan du lett bruke sprayboks som du nevner .

Sånne små jobber som det kan bli riktig så vakre om man bruker litt tid på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og apropos rust..

Et familiemedlem kom hjem stolt med sin nyinnkjøpte 2011 modell Audi A4 med 200 tusen km på teller .

Servicehefte og alt skulle være sååå bra .

Helt til han fjernet deksler under bil .

Lar bildene snakke her :

BF053D99-7C1B-411B-9271-644CA29CEAE9.jpeg.218b178b0a4fe9d097163b04e322e538.jpeg

A969FAA7-1F36-4F5F-BB39-EC4568148F88.jpeg.5c9ff768f28704476e4e1d3083f4b751.jpeg

5D7E79A7-1B5D-42BA-A0C5-48C29960DDBA.jpeg.4e3eb6fe3c67a17cf962af84c67fdb82.jpeg

Altså dette synes jeg var helt vilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, E.C. skrev:

Takker for link, skal prøve å få til noe i løpet av sommeren. Det er klart at man bør få skrapet vekk/sandblåst mest mulig, så kanskje tatt en runde med syregel for å få vekk siste bit. 2K tett primer så skal det være bra. På innsiden av dører er det jo bare å lakkere med sprayboks etterpå.

Vidundermidler har ikke jeg så mye trua på, men tenker faktisk å prøve ut POR-15 på noen flekker under bilen på E61-en. Virker å være kurant med clean - prep - coat på de greiene deres. Project Farm har testet POR-15 og den kom veldig bra ut der, så det må nok være noe i det.

Har en H bjelke stående stående ute der jeg tester masse greier på, inkl Por15. Skikkelig sigøynermaling. anbefaler deg å holde deg langt unna :) kasta hele boksa etter testen. Bare flass og elendighet. Den skal binde mekanisk, men syns det fungerer dårlig. 

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, hsd said:

Har en H bjelke stående stående ute der jeg tester masse greier på, Por15 er skikkelig sigøynermaling. anbefaler deg å holde deg langt unna :) kasta hele boksa. 

Såpass, men da blir det vel skrape, syre og 2k epoxy-grunning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foretrekker folket her matt eller "glossy" pulverlakkerte felger da? Når jeg ville ha klarlakk tenkte jeg mest på beskyttelse av pulverlakken men den er vel nokså solid alene, antar jeg da

Jeg synes egentlig matt altså uten gloss også ser litt kult ut og kanskje kunne passet bedre enn jeg tror.. Mulig det kan bli veldig bra :)

Gullfargen kommer jo antakeligvis bra frem uansett og det er jo egentlig det viktigste.. Ang UV beskyttelse så fungerer det vel med kun pulverlakk også da, bilen blir jo stående mye i garasje :P

Endret av GreenE36Cab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, GreenE36Cab skrev:

Foretrekker folket her matt eller "glossy" pulverlakkerte felger da? Når jeg ville ha klarlakk tenkte jeg mest på beskyttelse av pulverlakken men den er vel nokså solid alene, antar jeg da

Jeg synes egentlig matt altså uten gloss også ser litt kult ut og kanskje kunne passet bedre enn jeg tror.. Mulig det kan bli veldig bra :)

Gullfargen kommer jo antakeligvis bra frem uansett og det er jo egentlig det viktigste.. Ang UV beskyttelse så fungerer det vel med kun pulverlakk også da, bilen blir jo stående mye i garasje :P

Jeg hadde matte (pulverlakkerte) felger på en bil og angret på det.  Ble mer grå enn sølv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Pekka skrev:

Jeg hadde matte (pulverlakkerte) felger på en bil og angret på det.  Ble mer grå enn sølv.

Ah ja det er jo et bra poeng, at klarlakken får frem mer "dybde" i fargen eller hva man kan si.. Har du felgene fortsatt, eller et bilde av dem?

Sånn sett gir det kanskje mer mening å ha uten klarlakk (men med gloss?) om man har en "solid color", for eksempel rød eller blå da det ikke er noe pearl eller metallic å "hente frem" evt med klarlakk.. Om det gir mening

Ang sølv pulverlakk så har jeg sett en del på RAL9006, ser ut som en fin farge om jeg skal ha noe pulverlakkert en annen gang i en annen farge enn gull.. Det er flere farger som "frister" men det er en av dem :)

Jeg tror forresten på eldre biler var det ofte ikke klarlakk på "solid colors", men på pearl og metallic lakk var det klarlakk? Om jeg ikke tar veeldig feil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kjennern skrev:

Tok ikke bilde, men i dag var blyfri 95 prisen over 21kr literen 💸
Insane pris!

Pics or it didn't happen?

Nei men seriøst, jeg fylte halv tank med 98 i går og det kostet skjorta.. Så var flaks jeg hadde på genser og jakke også :P

Men det må da snart dale igjen de prisene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...