Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)

awt
 Share

Anbefalte innlegg

Ta en runde med prickbort etter håndvasken og da med litt berøring med en svamp eller hva du pleier å bruke. Hvis ikke dette går kan du teste med WD40 og lett gnikk. Jeg har brukt dette for å fjerne dekkrester etter banekjøring. Anbefaler da etterpå å vaske over etterpå de feltene du har tatt WD40 på. Så noe beskyttelse til slutt hvis du har fått fjernet alt du vil ha bort.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petrokjemisk avfetting fungerer best i konsentrert form, men den er vanskelig å spyle av da den har meget dårlig evne til å løse seg opp i vann. Dette er for øvrig noe av poenget også, den skal løse opp ting som er uløselige i vann/polare løsemidler. Som følge av dette legger man gjerne skum/såpe over avfettingen (etter at den har fått virke i ca. 5 min) for å få en emulsjon som relativt lett lar seg spyle av med vann. Det blir som regel god overvekt av såpevann/skum vs. avfetting slik at all prickborten blir løst opp i dette og forsvinner vekk med vannet. 

De gangene prickborten holder på å tørke vekk, men man ønsker å ha den virkende litt lengre så må man bare gå rundt bilen og fortsette å sprøyte på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.4.2022 den 8.19, StigJ skrev:

Ta en runde med prickbort etter håndvasken og da med litt berøring med en svamp eller hva du pleier å bruke. Hvis ikke dette går kan du teste med WD40 og lett gnikk. Jeg har brukt dette for å fjerne dekkrester etter banekjøring. Anbefaler da etterpå å vaske over etterpå de feltene du har tatt WD40 på. Så noe beskyttelse til slutt hvis du har fått fjernet alt du vil ha bort.  

Har vaska hele bilen med prickbort nå, uten noe sørlig endring

hvirker om hele bilen suger til seg støv, og rutene virker veldig seige

her er bilde av frontruta

61ECD12F-630C-4559-A3F5-E21043E34BBE.thumb.jpeg.e021838293e2f00ba810dcdd6c2716c4.jpegCDD3DBBC-1083-4098-A620-4A7C844A456F.thumb.jpeg.38132de5e381ce2f37b554d08de5f876.jpeg

mulig det kan være hydro 2 som henger igjen

har brukt rupes sin sterke håndvasksåpe til håndvasken denne gangen, var vist anbefalt som nedvask før lakkbehandling

noen som fikser bilen min i osloområde tro ? Uten no 10 års garanti tull?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ingvaldsen skrev:

61ECD12F-630C-4559-A3F5-E21043E34BBE.thumb.jpeg.e021838293e2f00ba810dcdd6c2716c4.jpegCDD3DBBC-1083-4098-A620-4A7C844A456F.thumb.jpeg.38132de5e381ce2f37b554d08de5f876.jpeg

mulig det kan være hydro 2 som henger igjen

har brukt rupes sin sterke håndvasksåpe til håndvasken denne gangen, var vist anbefalt som nedvask før lakkbehandling

noen som fikser bilen min i osloområde tro ? Uten no 10 års garanti tull?

Det der er Hydro2 ja som henger igjen. Sett det der altfor mange ganger med den. Anbefales ikke! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, ahj skrev:

Det der er Hydro2 ja som henger igjen. Sett det der altfor mange ganger med den. Anbefales ikke! 

Har brukt hydro2 med sukssess siden 2016😆

hvordan får jeg den av? Vaske med hydro i bøtta?😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er SiO2-basert /keramisk-coating som henger igjen så bør du helst ta en runde med polering for å få den vekk. Hvis prickbort ikke utgjorde noe særlig med forskjell så kan det tyde på noe keramisk.

PS: ta en liten flekk der det er "ille" og poler litt for hånd med Autoglym-polish så ser du om det blir borte.

Endret av E.C.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Ingvaldsen skrev:

Det jeg ser på bildene i dette innlegget + de andre om det samme minner veldig om et probl jeg hadde en plass jeg bodde tidligere. Var noen møkkatrær det kom nå kliss fra som var nesten umulig å få bort.
Husker jeg rett prøvde jeg ca alt og endte opp med løsemidelbasert først og så trestegs.
Prøvd å dra et olfablad over ruta og se hva det plukker opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, E.C. skrev:

Hvis det er SiO2-basert /keramisk-coating som henger igjen så bør du helst ta en runde med polering for å få den vekk. Hvis prickbort ikke utgjorde noe særlig med forskjell så kan det tyde på noe keramisk.

PS: ta en liten flekk der det er "ille" og poler litt for hånd med Autoglym-polish så ser du om det blir borte.

Vist det må gjøres noe utover vasking så settes det bort til fagfolk, har polert 1 bil med proft utstyr… aldri mer om jeg tar meg tid til det.

1 time siden, Kvasi skrev:

Det jeg ser på bildene i dette innlegget + de andre om det samme minner veldig om et probl jeg hadde en plass jeg bodde tidligere. Var noen møkkatrær det kom nå kliss fra som var nesten umulig å få bort.
Husker jeg rett prøvde jeg ca alt og endte opp med løsemidelbasert først og så trestegs.
Prøvd å dra et olfablad over ruta og se hva det plukker opp.

Ser ut som at alt er fra årets første skikkelige vask hjemme der jeg avslutta med hydro2 på våt bil før tørk.

Vasket den noen ganger før vinteren med akkurat samme produkt og fremgangsmåte og med hydro2 uten problem

men bilen har nå stått 2 arbeidsperioder på fornebu, og der støver jo alt ned siden hele fornebu er et stort anleggsområde.

der har den stått for det meste tørr men det kom litt regn ene perioda, men forstår ikke hvordan det skulle gjøre lakken seig og til en støvmagnet

bilen står ikke sålangt unna knusverket til skanska der de tar imot tunnelmassene, der er det mye rart som blir med ut🤠

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ingvaldsen skrev:

Vasket den noen ganger før vinteren med akkurat samme produkt og fremgangsmåte og med hydro2 uten problem

Men har ikke du ny bolig fom sist høst, som potensielt blomstrer og sprer sitt pollen for første gang mens du bor der? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kvasi skrev:

Men har ikke du ny bolig fom sist høst, som potensielt blomstrer og sprer sitt pollen for første gang mens du bor der? 

550’n har ikke vært i mitt eie lenge nok til å oppleve noe blomstring💩 knapt nok vår her før nå nylig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Ingvaldsen skrev:

550’n har ikke vært i mitt eie lenge nok til å oppleve noe blomstring💩 knapt nok vår her før nå nylig.

Gjelder det også personlig blomstring?  :) 
Uansett, flere bilder jeg har sett av den i din, eller andre tråder her, minner meg sterkt om kvae som du dessverre må forholde deg til.
Hvis jeg tar feil er det jo bra, men det forandrer desverre ikke på problemet ditt  😕  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Kvasi skrev:

Gjelder det også personlig blomstring?  :) 
Uansett, flere bilder jeg har sett av den i din, eller andre tråder her, minner meg sterkt om kvae som du dessverre må forholde deg til.
Hvis jeg tar feil er det jo bra, men det forandrer desverre ikke på problemet ditt  😕  

Blomstrer bak ratte😂

skal sies at bilen har veldig bra vannskrekk på tross av all vaskingen !!! Kun bakluke som har litt dårlig perling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Ingvaldsen skrev:

Blomstrer bak ratte😂

skal sies at bilen har veldig bra vannskrekk på tross av all vaskingen !!! Kun bakluke som har litt dårlig perling

Jeg brukte gyeon wet coat med klumper engang. Fyyyy flate den lakken ble seig. Vannskrekk hadde den dog. Nå benytter jeg meg kun av koch eller swissvax hurtigforsegling. Tørr ikke noe annet etter den skrekkopplevelsen. To mann med to maskiner to kvelder for å bli kvitt det meste. Kjedeligste var i kriker og kroker der man ikke kommer til.

https://www.detailersclub.no/forums/topic/32916-skjolder-etter-gyeon-q²m-wetcoat/

står mye her. Mulig noe er relevant ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...