Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)

awt
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg gidder egentlig ikke å svare på det innlegget engang Fredrik90 siden vi ikke kommer noen vei når du har bestemt deg før diskusjonen starter. Du bare satte meg i en bås som en som aldri skrur selv og jeg ville påpeke at jeg skrur langt over gjennomsnittet samt at jeg har hatt så mange biler innom at jeg ser hvor skoen trykker etterhvert. Jeg har også innsett at til og med BMW ikke varer evig :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper en del slitedeler, og som regel er det reservedeler24 som er billigst. I listen under er det ordinærprisene som gjelder, i tillegg er det ofte 10% kampanjer. I skrivende stund er det 17% Black Friday. Selv Ebay er som regel dyrere, spesielt pga fraktkostnader. Det som ikke er på reservedeler24, finnes på ebay, andre utenlandske sider (som feks orginal Garrett turbo CHRA til peugeouten for 12-1300kr) og i værste fall på koed eller gs når det er deler til bmwene som skal handles.

For å ta noen eksempler til Peugeoten min.

kupefilter: 

Biltema 189

Reservedeler24 112,-

Registerreimsett:

Biltema 1099

Reservedeler24 680

LMM

Biltema 999,-

Reservedeler24 790

Vannpumpe

Biltema 369,-

Reservedeler24 264

D2S Xenon pære: 

Biltema 349,-

Reservedeler24 135

Sum Biltema: 2609

Sum reservedeler24:1869

Så ved å bruke reservedeler (ved å handle over 2300 så man får gratis frakt) sparer man nesten 30%. Selv med frakten på rundt 300, sparer man fremdeles 20%. Delene er på døren iløpet av 1uke. Ikke minst kan man velge fabrikat hos reservedeler da de har et enormt utvalg.

Så nei, jeg kjøper over hodet ikke argumentet om å bruke deler på biltema.

Så for all del, for de som ikke kan skru selv (kunnskap, tid, plass, ork eller andre unnskyldninger) så forstår jeg at det kan lønne seg å velge en bil det generelt sett er mindre problemer med, fordi bilen må på verksted uansett. Og da har verkstedet deletilgang og kunnskapen som trengs. Dvs at det ikke er noe poeng å velge biler hvor kompetansen og deletilgangen er enkel. Er det tilfelle at andre skal skru mot betaling, blir regnestykket fort dårlig for e39 eller andre biler med noen runder rundt jorden og litt alder.. Helt i orden,- men vit at jeg sparer i snitt 5-700kr pr time jeg skrur på egne biler istedet for noe "nytt som har mindre risiko for feil, men som likevel trenger service jeg ikke har mulighet til å ta selv". I tillegg sparer jeg penger på delene.

Endret av Hawkon88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vil tro det i stor grad handler om volumkjøp hos leverandørene hvor f11 sannsynligvis er for nytt til at folk tar service selv- og derfor klarer de ikke å presse prisene så hardt som de normalt gjør. Det er dessverre ikke mange deler til f11 hos dem ser jeg. De mangler blant annet vannpumpe og lmm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fredrik skrev:

Nei og absolutt ikke Fredrik 90. Jeg understreker på ingen måter ditt poeng, men jeg lurer derimot litt på hvor du har hodet noen ganger. Jeg har vært mer enn normalt interessert i biler i snart 40 år og har selv kjørt biler i 32 år. Én ting er at man lærer ganske mye av å ha biler samt kjøre biler. Bare se på deg selv når du trekker frem din egen erfaring og de bilene du har hatt eller kjørt. Jeg har 3-4 ganger så lang erfaring som deg og har hatt mange flere biler. Noe helt annet er at flere av mine biler har vært litt eldre og det er nettopp disse bilene som av alle mine biler har gitt meg problemer.

Jeg har hatt en 10 år gammel Porsche 924 og på den totalhavarerte motoren og gearkassen. Jeg har hatt en 13 år gammel Land Rover og på den brøt differensialen i bakakselen sammen i tillegg til at den ene eksosmanifolden splittet seg i to deler. Jeg har hatt en 16 år gammel Boble, men den utviklet alvorlig rust i bærende konstruksjoner. Jeg har hatt en 10 år gammel E46 og den hadde også mye rust i tillegg til at jeg bl.a måtte skifte svinghjulet to ganger og clutchen tre ganger. Gamle biler og sogar litt dyrere biler medfører nesten alltid problemer.

Med fare for å gjenta meg selv for de litt langsomme av oss... jeg har ikke sagt at man bør styre unna f.eks E34 og E39 på generelt grunnlag. Dette er fine biler som er solid bygget, men med tanke på alderen disse bilene nå har er dette ikke biler man bør satse på hvis bilen skal brukes daglig og budsjettet er trangt. Dette er vennlig ment, basert på lang erfaring og er en advarsel.

Litt barnehage tankegang dette, jeg er sterkere enn deg. Siden du er på full vei inn i 50 årene og har såpass lang livserfaring så trenger ikke du produkt erfaring for å uttale deg. Den historien om at du hadde Porsche en gang på 80 tallet begynner å bli veldig trøttende. Det har også veldig liten relevans for bilene vi diskuterer her at de eneste gamle bruktbilene du har eiet var en 924, Bobble og en Land Rover en gang på 80 tallet. E39 var ikke en gang på tegnebrettet da.... E46en din holdt lenge og det du nevner er jo ikke galt for en bil med den kjørelengden. Men det er helt klart en inviduell oppfatning.

Er budsjettet trangt så bør man vurdere hva man vil ha, man bør vurdere om man virkelig vil ha en BMW. På bakgrunn av min erfaring med E34 så er det ikke noe problem å drifte en E34 daglig uten at det blir økonomisk ruin. MEN det finnes nok biler som er billigere å drifte, men de byr naturligvis på mindre "Fahrfreude" for pengene. Så da sier jeg nok en gang at det hele koker ned til hva man ønsker selv :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier som minim at jeg egentlig ikke gidder å svare på dette. Hvis ikke du forstår at du har mer erfaring, kunnskap og kjennskap til biler nå som 26-27 åring enn da du var 18 år gammel... og kommer til å få mye mer erfaring, kunnskap og kjennskap til biler i årene som kommer er denne diskusjonen helt meningsløs. Jeg må nesten si som jeg også gjør til min 13 år gamle sønn... du er ikke verdensmester ennå og har stadig mye å lære.

Du har uten tvil vært heldig med din E34. Selv min E46 som var mange år yngre og veldig godt vedlikeholdt ga meg større problemer enn du har hatt med din E34. Jeg var ikke spesielt uheldig med min E46. Jeg synes derfor ikke at din E34 oppviser en typisk historie for en såpass gammel bil. Sagt på en annen måte... hvis man skal kjøpe en gammel E34 er det nettopp en bil som din man bør kjøpe, men de finnes det ikke mange av. Jeg har også på følelsen av at du passer ordentlig på din E34, men det er det ikke mange som gjør med slike biler med mindre de er entusiaster (noe jeg vet at du er). Ergo vil slike gamle biler slites veldig hurtig ned når de brukes som alminnelige slengbiler og det er helt sikkert ikke billig. Det er helt sikkert mye billigere å velge en nyere og mindre teknisk avansert bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, 316 skrev:

Har prøvd å forstå hva dere krangler om, men klarer det faktisk ikke... Om nyere biler er mer holdbare og billigere å drifte i lengden enn gamle, eller?

:shock:

Noe i den duren.

Var snakk om studentbil til 25k med krav (Mest mulig komfort, lavest mulig driftsutgifter, noenlunde ok utseende), og alle mener at det er best å kjøpe ny(ere) bil en å f.eks kjøpe en gammel BMW E39 f.eks.

Endret av DanielStance
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk befalsskolen med to trøndere som pleide å kjøpe biler som skulle vrakes, de kjøpte de med lengst tid igjen til eu kontroll, så skiftet de bil neste mars eller juni. De bilene ble brukt til å komme seg fra a til å, rally og destruction derby.

*mye kjøreglede, minimalt med utgifter (årsavgift, drivstoff og omregistrering).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, 316 skrev:

Har prøvd å forstå hva dere krangler om, men klarer det faktisk ikke... Om nyere biler er mer holdbare og billigere å drifte i lengden enn gamle, eller?

:shock:

Generally speaking... ja. Hvis du skal ha en bruksbil og samtidig har et stramt budsjett i tillegg til at bilen kun må koste rundt 20K. Hva lønner det seg økonomisk å kjøpe mellom 15-20 år gammel godt brukt luksus eller en 10 år yngre bil som er mindre, enklere og billigere å kjøre (drivstoff)?

Vi vet ikke om eieren evt. kan og/eller har tid til å skru på bilen selv, men det gjør selvfølgelig en vesentlig forskjell i denne sammenhengen. 

Kan man finne en fornuftig eldre BMW og kan skru selv ser jeg ingen problemer med å anbefale et kjøp av en slik bil. Kan man ikke skru selv bør man etter min mening kjøpe en nyere og enklere bil.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik skrev:

Jeg sier som minim at jeg egentlig ikke gidder å svare på dette. Hvis ikke du forstår at du har mer erfaring, kunnskap og kjennskap til biler nå som 26-27 åring enn da du var 18 år gammel... og kommer til å få mye mer erfaring, kunnskap og kjennskap til biler i årene som kommer er denne diskusjonen helt meningsløs. Jeg må nesten si som jeg også gjør til min 13 år gamle sønn... du er ikke verdensmester ennå og har stadig mye å lære.

Du har uten tvil vært heldig med din E34. Selv min E46 som var mange år yngre og veldig godt vedlikeholdt ga meg større problemer enn du har hatt med din E34. Jeg var ikke spesielt uheldig med min E46. Jeg synes derfor ikke at din E34 oppviser en typisk historie for en såpass gammel bil. Sagt på en annen måte... hvis man skal kjøpe en gammel E34 er det nettopp en bil som din man bør kjøpe, men de finnes det ikke mange av. Jeg har også på følelsen av at du passer ordentlig på din E34, men det er det ikke mange som gjør med slike biler med mindre de er entusiaster (noe jeg vet at du er). Ergo vil slike gamle biler slites veldig hurtig ned når de brukes som alminnelige slengbiler og det er helt sikkert ikke billig. Det er helt sikkert mye billigere å velge en nyere og mindre teknisk avansert bil.

Det første avsnittet ditt er jeg helt enig i, mulig jeg har mistolket dette budskapet i ditt forrige innlegg. Men det jeg stiller spørsmål ved er om man har erfaring med noen typer gammel bil, så har man ikke erfaring med alle typer gammel bil. Biler er forskjellige og da ser jeg det slik at man kan ha forskjellige erfaringer. Jeg er med på at faren for at noe ryker er større på en eldre bil, men så kommer spørsmålet om det er noe man er villig til å leve med. Eller vil man ha en nyere bil som er litt mer kjedelig å kjøre, men som er billigere å vedlikeholde? Det er jo egentelig ikke verre enn dette...eller?

Jeg har ikke vært veldig heldig med min E34, men det er avgjørende at bilen har levd ett godt og velpleid liv. Jeg bruker bilen hele året som en bruksbil, men forskjellen i forhold til andre 18 000 kroners biler så får denne det stellet den skal ha. Den blir brukt mye og får også like bra vedlikehold og oppfølging som en nyere bil, da dette må til for å holde den problemfritt på veien. Det som er problemt med en gammel BMW er at når vedlikeholdet skranter så skranter bilen også etterhvert....og da blir det dyrt. Det synes jeg er viktig å vite om man skal ha en gammel BMW. Planlegger du å ha en billig slenge bil, dropp BMW. Er du derimot villig til å sette av en liten ekstra sum til nødvendig vedlikehold kan en gammel BMW være mye bil for pengene. Men det forplikter om man kan si det slik.

Dette er iallfall slik mitt syn er i denne saken :) 

1 time siden, Shattered skrev:

:geek::^o:stupid::bmw:[-X

last ned.jpg

Er det oppmerksomhet du verker etter eller hva er det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man lærer hele tiden og selvfølgelig kan man ikke ha alle mulig interessante biler selv om det hadde vært veldig kult. Allikevel mener jeg at man med årene får såpass mye innsikt at men vet hvordan man skal unngå de store fellene når det gjelder biler. Få anbefaler å kjøpe gammel luksus hvis man ikke kan skru selv og/eller har bekjente som kan gjøre dette for vennepris. Skal slike biler på verksted blir det alt for dyrt. Jeg merket dette allerede med min E46 fra 2003 iom. at den på slutten begynte å koste mer enn den smakte selv om jeg ikke brukte et merkeverksted og kjøpte mange av delene på Koed. Det er mest arbeidstiden som koster penger og på gamle biler er det typisk tidkrevende reparasjoner som dukker opp (les: det meste annet er allerede byttet/skiftet).

Jeg har egentlig ikke lyst til å krangle med deg Fredrik for langt på vei har vi det samme fokuset når det gjelder vår interesse for biler generelt og BMW spesielt. Vi er uenige om enkelte detaljer og begge er relativt pågående i diskusjonene, men i det store og hele liker jeg veldig mye av det du står for og skriver her inne. Jeg mener at du kanskje er litt vel navlebeskuende når det gjelder BMW, men på den annen side er dette bare en liten del av alt du skriver og mye av det er faktisk veldig bra.

Jo... du har vært heldig med din E34 (det ser man på hvor fin den var da du kjøpte den), men det er mulig at du gjorde hjemmeleksen før du kjøpte bilen og det gjør en stor forskjell. Det er akkurat hva som er mitt poeng hvis man først skal kjøpe en gammel BMW. Utfordringen er at ikke alle kan dette og da går det ofte galt. Spesielt hvis man samtidig har et stramt budsjett og ikke kan skru på bilen selv... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...