Gå til innhold

Hvem er ansvarlig når et barn skader en bil?


Sjøbuse
 Share

Anbefalte innlegg

2 gutter var på en lekeplass og kom til å kaste noe de fant på lekeplassen. Ved et uhell traff de en parkert bil som sto rett ved lekeplassen. En gutt er 5 år. Han andre er 7 år. 

Foreldrene var ikke rett ved lekeplassen og så ikke barna. De var ca 50 meter unna lekeplassen bak en hytte. 

Hvem er ansvarlig for skaden og hvem betaler skaden? Foreldre, fireldrenes forsikring, bileier, bileiersforsikring?

 

Rød flekk er der bilen sto. Blått felt indikerer lekeplassen. 

IMG_1092.thumb.JPG.3de970ade903f63d4cf4f21ae47cd0d7.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene er ansvarlig for barna, men det blir vel forsikringen som dekker skaden, og foreldrene dekker egenandelen evt.. Hvis det blir bonustap blir det vel omtvistet hvem som skal dekke det, men antagelig ender det med bileier..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Daniel80 skrev:

Foreldrene er ansvarlig for barna, men det blir vel forsikringen som dekker skaden, og foreldrene dekker egenandelen evt.. Hvis det blir bonustap blir det vel omtvistet hvem som skal dekke det, men antagelig ender det med bileier..

 

En bil uten kasko da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleide å være sånn at foreldrene er ansvarlige for inntil fem tusen kroner, hvis ikke de kan bebreides for barnas skadeverk. (Og det skal det en del til for at skal skje.) Resten må bileieren selv dekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En i nabolaget fikk en lyskuppel på en garasje sparket ned av en fotball. Han gikk til den ansvarliges foreldere, de nektet for at det var deres barn da det hadde vært mange unger til stede da skaden skjedde. Kunne vært hvemsomhelst i følge de, selv om deres barn ble pekt ut som synderen. Men det var ikke tale om ifra foreldrenes side. Sånn var det å bo i ett område med unger fikk han beskjed om før han fikk døra i trynet. Så han tok likegreit å sparka ned lampa på portstolpen dems, i godt gammaldags raseri. Noen dager etterpå fikk han henvendelse om det var han som hadde gjort det. Hvorpå han kunne svare "Hva da? Har de sparket ned en lampe hos deg også nå? Jaja, sånn er det å ha unger rundt seg i nabolaget" 

Veldig barnslig oppførsel, men sikkert forferdelig digg også :) Jeg tror ikke du har mye å fare med om foreldrene slår seg vrange, dessverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig som @ogee1 skriver at foreldrene er ansvarlig for inntil 5000 kroner for barns skadeverk. NAF har en artikkel om dette. Merk at foreldrene kan få et eget ansvar dersom de ikke har hatt tilstrekkelig oppsyn med barn som skader en annens eiendom.

Edit: Hus- og innboforsikring kan inkludere en ansvarsforsikring som kan dekke slike tilfeller.

Endret av Basse Lusk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare meg eller hadde folk høyere moral før i tida når det kom til slike saker som dette?   Foreldre gjorde opp for skaden de håpefulle hadde forårsaket og så ble det eventuelt oppgjør på kammerset etterpå :-)   Nå forsvares de små inntil det absurde. Jeg kjenner faktisk 2 lærere som byttet yrke pga dette, før var lærer og foreldre på lag hvis elev gjorde noe galt, nå er det oftere elev og foreldre mot lærer.   Beklager OT :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så gammel at jeg husker tilbake til "før i tida" og Hpi har rett i at det var annerledes før. Jeg er gift med en lærer og det yrket frister ikke mye. Jeg kjenner også to som har gitt opp lærerjobben og det er helt forståelig. Jeg har også foreslått det i heimen, men ingen action foreløpig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne forandringen må ha skjedd de siste ti årene. Det var ikke sånn da jeg var liten, de gangene jeg var ramp og ble tatt for det, da var ikke muttern nådig :P 

Problemet nå er at det er mange av disse drittungene som har blitt voksene og fått unger, i mange tilfeller er foreldrene vel så mye drittunger som ungene dems. I tilfellet mitt over er dem det, jeg nevner ingen navn men de er totalt håpløse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en lignende sak for noen år siden da nabogutten på 8(?) år ble tatt på fersken i å dra en spiker langs hele siden på bilen jeg da hadde, på besøk hos svigerforeldre. Foreldrene nektet på at deres lille gullgutt kunne ha gjort noe slikt. Faren i huset der var etter hva andre naboer visste en voldelig drittsekk som slo både kone og barn. Gullgutten ble blant annet og observert røykende uti gaten.

Jeg politianmeldte saken, som selvfølgelig ble henlagt etter forhør av foreldrene.

Jeg synes samfunnet generelt er langt mer uhøflig, uoppdragent og ansvarsløst enn det var da jeg vokste opp. Jeg lærte i hvert fall en del verdier hjemmefra som de fleste gir faen i, i dag. Bare noe så enkelt som blinklys illustrerer godt hvilken holdning de fleste har til sine medmennesker. Hvor mange ganger bilen min har blitt påkjørt uten at den skyldige gir beskjed også.

Det med hvordan det er å være lærer i dag har jeg og hørt, både fra lærere, og nær familie som driver barnehage. De gjør sine barn en stor bjørnetjeneste, som jeg prøver å unngå å gjøre for min datter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Denne forandringen må ha skjedd de siste ti årene. Det var ikke sånn da jeg var liten, de gangene jeg var ramp og ble tatt for det, da var ikke muttern nådig :P 

Problemet nå er at det er mange av disse drittungene som har blitt voksene og fått unger, i mange tilfeller er foreldrene vel så mye drittunger som ungene dems. I tilfellet mitt over er dem det, jeg nevner ingen navn men de er totalt håpløse.

Det finnes gode foreldre i dag også, men det som er alvorlig er at de totalt håpløse som du kaller det, har blitt så forferdelig mange de siste ca 20 åra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dette er OT-delen av forumet tillater jeg meg å poste en sang som jeg føler treffer dagens (relativt) ferske foreldre. 

Er gjerne millennials som er småbarnsforeldre nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten samme sak har jeg sliti med siden august i fjord.. da nabo ungen syntes det var lurt og gå over min e46 M3.. gikk opp panser og opp til taket og sklei ned frontrute.. blei ei stor ripe på panseret.. og far til den ungen er ikke lett og ha med og gjøre.. uansett hvilke tidsfrister jeg gir han så nytter det ikke. Åpner ikke dør når jeg banker på,svarer ikke på tlf. Noen foreldre mangler helt moral når det gjelder slike ting, 🙄🙄🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...