Gå til innhold

X5/5-serie - livskrise


Anderspr0
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Som 18 år ble jeg bitt av BMW-basillen. Er nå 24, og har hatt 4 stk 320, fra 1999 til 2012. På slutten av studietiden nå solgte jeg min BMW grunnet økonomisk besparelse, og kjøpte en billig Passat 3BG STV 2005.

Nå står familieutvidelse for tur, samt at studietiden er over , og har overtalt samboeren til å være med å se på 520 og X5, fra 2010-2012. Grunnen til disse typene er at disse har vel mest bagasjeplass av BMW.

Hos forhandleren ble jeg svært skuffet, og fikk en klump i halsen når jeg så BMW-framtiden var i en syltynn tråd. Bagasjerommet er ganske lite, og mye mindre enn min nåværende Passat. Toppen på listen til samboeren er bagasjeplass. Jeg prøvde intensivt å argumentere at skal man ha mer plass, må man ha varebil. For å demonstrere dette, gjorde jeg en stor tabbe. Jeg skulle sammenligne og understreke at biler generelt ikke har mer plass enn X5, og åpnet bagasjerommet til en Audi A6 2011, og maken for et uendelig langt bagasjerom.

Mitt problem er: er bagasjerommet på BMW virkelig så små, at man må lirke barnevognen inn, og må sitte med baggene i fanget? Samboeren vil nå ha Audi A6 :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sammenlink bagasjeromet på en X5 med bagasjen på en A6 Avant. Sammenlikn heller X5 mot Q7, så er det mer likt. Sammenlikn A6 Avant mot 5-serie Touring, så er de like store i bagasjerommet. Så visst bagasjerom er viktig så går dere for 5-serie 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3-serie GT og 5-serie GT er også gode alternativer. En F11 5-serie har ikke såå mye større bagasjerom enn en 3-serie og selv om Passat blir mest riktig å sammenligne med, i tillegg til A6 og E-klasse, har 5ern mindre plass. Med dette sagt fant jeg ut at ved rett pakking kunne jeg, madammen og vår unge på da 1 år, ta oss en Norgesferie(300 mil) i vår tidligere E91 3-serie uten problem.@Fredrik også hadde E46 3-serie og dro på Europaturer med kids baki. Jeg tror nok både X5, X3 og 5-serie dekker deres behov. Man trenger heller ikke den største barnevognen og ei trenger man å følge blogger og fashion.. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifjor sommer så var jeg og madammen på langtur, ca 4500km. Hadde vi hatt en mini, med alt nødvendige som påfølger, så måtte vi nok muligens ha plassert noe i baksete eller droppet det vi hadde av "for mye" til oss selv, men vil påstå at min F31 hadde ordnet den biffen pent :) Men med 2 små miniputter så er det bare å glemme vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter ble kjørt rundt i en M2 fra hun var nyfødt. Det går helt greit om man ikke skal sitte i bilen i mange timer. Ikke ideelt med barnevogn, men det funker over korte distanser. Det som er mest slitsomt er å bare ha to dører.

 

Skal på ingen måte anbefale en så liten / upraktisk bil som en familiebil, men jeg mener at det enorme bagasjeplassbehovet folk ser for seg når de får barn er noe overvurdert. Man kommer langt med normalt bagasjerom og litt planlegging. Dette er selvsagt med forbehold om at dette er deres første barn.

Datteren min på nå fire måneder sovner nesten umiddelbart baki M2-en (det er verre med moren hennes) :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og bruttern vokste opp i en Peugeot 405 GRi. Altså en bil med standard flatt sedan-bagasjerom. Vi kom oss på lange bilferier tur retur Italia likevel. Husker en nabo som kjørte VW Transporter. Det var jo rene bussen i forhold, både med tanke på antall seter (de var også kun fire personer) men også at bilen brukte lang tid på å varme opp kupéen vinterstid. 1 -0 seier til sedanen, her, altså. 

Endret av And-reas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 4 serie gran coupe og en sønn på 10mnd. Plass nok det bare man pakker litt smart :) Emmaljunga vogn med babydel + varer fra en handletur fikk plass uten problemer (måtte ta av hjulene da). 

Ellers har jeg en passat stv som nr 2 bil, eneste grunn til at jeg trenger så stor bil i tillegg er at vi har en stor engelsk setter som skal være med av og til. Hadde det ikke vært for hunden hadde det holdt med to sedaner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi alle har forskjellige behov, og hva dere andre har er ikke nødvendigvis det @Anderspr0 har.

Alle vet jo at 5-serie touring absolutt ikke har størst bagasjerom pga langsgående motor og at de rett og slett ikke lager en bil med størst bagasjerom.

Når det er sagt så har @awt et greit spørsmål som jeg tror flere av oss gjerne vil høre et svar på.

For min egen del så er jeg enig i at bagasjerommet på 5 serie ikke er størst og kjøpte dermed en takboks (skitboks) for avhjelpe på de lengre turene. Men jeg har bare 2 barn da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra tilbakemeldinger og anbefalinger her :-)

Vårt behov er nok litt større en det dere forklarer her. Blant annet av man har andre behov idag enn for 20-40 år siden. Min farmor fortalte meg at når de skulle ta en weekend på hytten, hadde de med seg 2 trådkurver, en med mat, og en med min far, thats it :-o

Vi har en fjellhytte vi bruker ofte, og når jeg om samboeren drar dit med bagasje + harrytur til Sverige, fyller vi hele bagasjerommet + mesteparten av baksetene på Passaten vi har per nå. Til sommeren kommer vår første datter, og da ønsker vi ikke mindre plass enn det vi har nå. Skal jo trossalt ha en barnevogn med bag, en bag til barnet + bilstol. Vi ønsker heller ikke å fylle bilen over baksetene som vi somoftest gjør, da dette kan falle framover over setene.

Passaten vi har nå har bedre bagasjeromløsning enn forrige E91, da E91 har utstikkende hjulbuer som opptar litt plass. 5-serie og X5 har bagasjerom mer lik Passat, uten hjulbuer. Spørs om jeg må dra en tur til hos forhandleren (uten samboeren) og sjekke en gang til.

Men det store spørsmålet, er alle X5/5-serier like? Det er ingen modeller av eks X5 som er lengre? Tenker da på X5 5 seter VS 7 seter

 

Endret av Anderspr0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle har forskjellige preferanser og behov. Selv har jeg aldri hatt behov for noe mer enn sedan. Aldri hatt behov for takboks heller.  (...enda. Kan endre seg dersom det blir flere ski-aktiviteter med ungene på sikt). Vi har to barn, som nå er nesten 2 og 5 år. Og vi har noen langturer pr år.

Så det koker vel ned til spørsmålet som allerede er stilt: Hva skal dere frakte? Og det høres ikke ut som behovene er noe ekstraordinære. Dere har bare tillagt dere en vane med å bruke den plassen dere har tilgjengelig. Et ganske vanlig fenomen, og har man først fått den vanen, er den tung å snu.

X5 finnes kun i 1 størrelse. 5-serie GT er muligens litt lenger enn sedan/stv (husker ikke helt der), men da er det i såfall coupeen som nyter godt av det, ikke bagasjerommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anderspr0 skrev:

Vi ønsker heller ikke å fylle bilen over baksetene som vi somoftest gjør, da dette kan falle framover over setene.

Anbefaler på det sterkeste å bruke lastenett (da kan dere også fylle til taket også om dere vil). Kanten på baksetene er ingen hinder for løs bagasje i en evt. ulykke, og spesielt når barnet sitter bakovervendt er dette viktig å tenke på. Rolloen er jo et alternativ, men erfaringsmessig blir ikke denne brukt i kombinasjon med vogn og annet rask man her med seg.

Ellers er jeg enig med @*MrB* at behovene deres ikke er noe særlig annerledes enn andres. Vi hadde e61 5-serie tidligere, og hadde ikke plassproblemer med to barn, selv om vi skulle på hyttetur og hadde både barnevogn(er), reiseseng og mye annet rask med. Nå har vi som nevnt X4 som er mindre enn dette igjen, i tillegg til enda et barn. I påsken skal vi til fjells på hyttetur, og det går nok bra det også, men har nå kjøpt skiboks for første gang.

...men for all del, folk er jo forskjellige, og prioriterer forskjellig. Enkelte kjøper jo S-Max så fort graviditeten er bekreftet, og har med seg halve huset når de skal noe. Ingenting galt i det sånn sett, men man kan ikke få i både pose og sekk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...