Gå til innhold

Nyterns -10 F10 525d -kaos kan forekomme-


 Share

Anbefalte innlegg

1 time siden, Werther skrev:

 

En liten artig historie:

For ca 2 mnd siden, ca 15/8, punkterte jeg klokka 03.00 på natta i Alvdal ....

Endte opp med å stå å jekke som helt ved siden av vaskehallen til Statoil i Alvdal ( der var det bra belysning) og fikk byttet dekk før jeg kjørte 40 mil hjem ;)

Haha! Wow! Også på Alvdal! Makan! Hadde jeg visst det, hadde jeg tatt meg en tur! 😀😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Ærede forsamling!

 

Jeg vil med dette kunngjøre at jeg denne uken endelig fikk kloa i en ok priset X3 i tilfredsstillende stand! Bilen kjøpte jeg lokalt, den har gått 175k ish, og er utstyrt med.. hmm! Svart taktrekk! Panorama! Ungdommelig ratt! Girkasse girer ikke og motoren kakler som om den går på diesel! Vi snakker altså 2l diesel med manuell kasse! Uvant med manuell i BMW igjen! Trivelig! Bilen var på EU i høst og fikk utbedret alle mangler, minus airbagfeilen. Verkstedet fikk ikke kontakt med bilen via obd2. Har nok blitt brukt endel tid på å få dette i orden, men nei. Etter masse googling fant jeg at panorama kan lage ugagn med fukt i gulv ved tett drenering. Kontaktpunkt fra strømtilførsel til obd-kontakt befinner seg i gulvet, og dermed tenker jeg at problemet med 0 spenning til kontaktas pin #16 skyldes korrosjon pga fukt. Vi får se! I går kom jeg på at jeg fint kunne tjuvkoble inn en liten dæsj 12v via kontaktens bakside, så jeg kunne lese ut feilkoder. Yay! En stubb ledning via en 5A sikring gjorde dagen! Brudd i seteføler ble påvist og ny del er bestilt. Ellers fikk jeg feil på samtlige glødeplugger, noe som gjør at jeg tenker at modul er gåen? Rart om alle 4 svikter samtidig. Ikke rart bilen var tung å starte da jeg henta den etter 3-4mnd stillstand. Første start i mitt eie skjedde i -20 uten gløding. Ikke den beste starten på et vennskap, men jeg tror den tilgir meg! Ellers virker bilen veldig bra! Den skal få en kosmetisk shine, men hovedfokus ligger på det tekniske foreløpig. Finner jeg mot formodning ikke årsaken til mangel på strøm til obd2, legger jeg opp nytt. Føler ikke dette forringer bilen på noe vis. Har drømt om å finne en billig X3 for å dra BMW inn i min nye lidenskap for fjasing i bil utafor veien! Problemet er bare at jeg ikke i det hele tatt forventa å finne et så fint eksemplar innenfor budsjettet jeg hadde satt. Så, da er spørsmålet; kjøre på eller lage meg enda en god brukis? Bedre bilder kommer! Snøbildet er fra første turen jeg hadde ut hjemmefra etter kjøp. En skikkelig pangstart med en god mengde snø!IMG_20210111_165713.thumb.jpg.331fb8665ca2a2d22228425589ea5631.jpgIMG_20210112_211649.thumb.jpg.82353692978956cf3d7c08d012dd155d.jpgIMG_20210111_165520.thumb.jpg.5e706ae7f04e42526dd70f041f0d0db5.jpgIMG_20210113_213405.thumb.jpg.f599cfe9eb9018e4b2e9bc84978055eb.jpgIMG_20210111_165619.thumb.jpg.4c41a52a82bc0d2786ee20cc67696e38.jpg

Endret av Nytern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode venner! Jeg kan herved melde at airbagproblemet er reparert ved hjelp av store mengder tålmodighet og en tilårskommen loddebolt. Dermed dura jeg innom et lokalt verksted for EU. Jeg hadde ikke mangellappen, denne hadde forrige eier forlagt. Det går fint! Problemet er bare at mekanikeren som utførte etterkontroll oppdaget at feil del var byttet i forstillinga! En bærekule ble byttet, der et enkelt lenkestag egentlig var synderen. Oh well! Stag bestilt! Krysser fingre for mandag! Dette skjedde mye fortere enn jeg hadde planlagt, så nå fjaser jeg rundt som en dupp i orkan, for å gjøre bilen skikkelig ålreit innen mandag!

 

Jeg har funnet mange skatter i mitt rikholdige skattekammer (låven) og kan melde at jeg har dobbelt opp med original lakkstift (hatt mange safirsvarte BMW'er før, og er kanskje i overkant ivrig på å handle inn). Jeg fant dessuten splitter nye BMW-rondeller. Perfekt! Ellers fant jeg 18" med gode dekk! Originalhjula jeg fikk levert med F10'en! Tror fjasanmeg de skal passe ganske bra! Blir spennende å prøve.

Jeg vet ikke med dere, men jeg er en sånn en gærning som ikke orker tanken på å kjøre rundt med bilens 17 år gamle originalbatteri. Ei heller dårlige vindusviskere. Disse to greiene gjør masse for totalinntrykket, føler jeg. 


Varta H3 står nå til lading! Hele 100AH! (Jeg kan trenge alle 100 inntil jeg får fiksa glødeproblemet)

 

Heldigvis står bilen inne i varmen, så den slipper kaldstarter inntil jeg får orden på glødinga! :) 

Jeg kan melde at bilen virker å være bra. Den fikk bytta skiver/klosser bak før den ble satt bort. Samt nevnte bærekule, og no andre greier jeg rett og slett har glemt. 

 

Panorama har jeg enda ikke turt å prøve. Venter til bilen er godkjent. Fungerer det, smører jeg skinnene og håper på god funksjon mot sommeren.

Rattet! Dekselet rundt airbag er misfarget grunnet slitasje. Dette skal utbedres, pronto! 

Lydløsning! Jeg har cd-veksler, ikke aux. Tenker det bør finnes en løsning for å mekke aux siden jeg har veksler. Oldschool! Kanskje fungerer en såkalt FM-sender ok?

Jeg har enda ikke helt bestemt meg for hva jeg skal gjøre med denne bilen. Hadde vært så artig å lage en litt bøllete X3. Savner å drive med bil utover det å utføre service. 

På tampen må jeg bare fortelle hva jeg fant under passasjersetet foran!

 

- Èn tier

- Èn EVIG feit hipsterskål

- Gjæret Mozell (heldigvis i flaske)

- Pantelapp! Fra 2018, pålydende 12kr

 

Dere kan tro jeg dura rett ned til butikken for å forsøke å innkassere lappens rikdom! Det fungerte! Denne, tiern og mozellflaska gav meg hele 24 spenn til utskeielser. Jeg valgte potetgull. 

 

Skal love dere at skåla ble fylt både tre og fire ganger i går kveld. Fantastisk. Rett og slett.

 

Ok! 

Talas!

138638160_157443022578488_1111873750706733315_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, papertiger skrev:

Gratulerer med X3 og Poul Pava-skål! Kikker litt på disse selv. X3 altså.

 

4 timer siden, Shattered skrev:

Har delv tenkt tanken på x3 dagen e53'en tar kvelden. Virker som ålreite biler. 

Jeg har aldri hatt gleden av å kjøre E53, men ser for meg at hovedforskjellen er størrelsen, graden av lydisolering og fjæringskomfort. Min X3 er stiv! Tenker selv at dette skyldes hvor smal den ift. eget tyngdepunkt. I don't know! 

En kan virkelig gjøre en god deal på ikke-batteribiler nå virker det som. Som vanlig med mine innkjøp, kan vi nok gange innkjøpspris med 2 innen jeg er fornøyd med bilen, men litt av sjarmen er å ta denne påkosten selv. Sånn egentlig, så er bilen good to go med de 2.5k jeg har kostet på den til nå. Vil tro den er over snittet ok, egentlig. Uten at jeg vet! 

Endret av Nytern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har store ønsker om å gjøre noe artig med en E83 X3, så her håper jeg du går for tankene om å strekke den litt opp. Et beskjedent senkesett og noen riktige felger (f.eks X5 4,6iS eller 4,8iS-felgene) tror jeg ville gjort bilen skikkelig bøllete. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil med dette kunngjøre at denne høyslanke ekvipasjen tilfredsstiller myndighetenes krav til teknisk stand ift. bruk på offentlig veg! Meyle HD fikk den. Aldri før har jeg i det hele tatt vurdert muligheten for at jeg en gang skulle få kjøre bil med bæta(r) fra selveste MEYLE HD i understellet! En kan nesten si at undertegnede tilhører fiffen fra dagens dato. Ja, det vil jeg faktisk si! MEYLE HD!!! 🤩🐻

 

God affen, frende!

 

Og, Saltkjelen; nå begynner det! Vi deler felgtanker! 😀

IMG_20210118_154451.jpg

IMG_20210118_153846.jpg

IMG_20210118_120413__01.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.1.2021 den 21.29, Saltkjelen skrev:

Jeg har store ønsker om å gjøre noe artig med en E83 X3, så her håper jeg du går for tankene om å strekke den litt opp. Et beskjedent senkesett og noen riktige felger (f.eks X5 4,6iS eller 4,8iS-felgene) tror jeg ville gjort bilen skikkelig bøllete. :) 

Begge to tar seg ganske bra ut på E83 :)

1991251416_E83_Style_87(3).thumb.jpg.eeb741c448bd4f32508797d319b69a25.jpgE83_Style_168.jpg.4c3b804ced85ff5bb6a977f99dadee6e.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med godkjenning av x3 Nytern,alltid en god følelse det .😊

Liker og forøvrig at du går løs på en modell som ikke er helt vanlig blant Bmwfolket .

Bildene som ligger over her angående felg ,kunne gjort seg på din x3 .

Forøvrig det bildet av den sorte ,er felg jeg vil ha tak på til min x5 etterhvert håper jeg.

X3 er igrunn en koslig bil.😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...