Gå til innhold

Nyterns -10 F10 525d -kaos kan forekomme-


 Share

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Nytern skrev:

Haha! Hei! Oi! Men, så gøy! :D Jeg husker deg godt fra gamledager! Tusen masse takk for at jeg fikk snappe opp denne! Jeg koser meg masse i gammel E34, selv om den er litt undermotorisert og overautomatisert! Egentlig en perfekt cruiser! Men, nå må jeg inn og kikke på din! :D 

Haha! Wow! Det høres faktisk veldig kjipt ut! Sær løsning! Eller? Kanskje er dette en normal greie, å dytte drenering ut i kanalene? Jeg veit neimen ikke, men særlig lurt virker det ikke! 



Åå,husker du meg igjen fra gamledager faktisk? Hyggelig da! Har blitt noen år innpå bimmers her, men kun tds'en jeg har laget prosjekttråd på,om jeg ikke husker HELT feil! :)
Så bra! Min var originalt automat, men fikk bygd den om til manuell for en stund tilbake :) 520i er ikke så ille igrunn - det kunne vært verre, 518i for eksempel ;)

Litt spesiell løsning på dreneringen,ja. De beholdt denne løsninga til E39 også. Hadde jeg fått valget mellom takluke og uten takluke men med ac, så hadde jeg gått for det siste,faktisk. Heldigvis finnes det mange smarte sjeler innpå bimmers her som dokumenterer hvordan man kan fikse "problemet" med dreneringa. Har planer om å gjøre det samme med min senere når jeg omsider får kjøpt meg kanaler med jekkfester. 

Du gikk for Rondellfelger altså? Er vel litt "standard" de ja, men kler jo forsåvidt E34. Jeg hadde dette på min også da jeg kjøpte min, men de ble solgt videre ganske fort,siden jeg hadde et annet felgsett liggende, som jeg pussa opp.

Håper på mange bilder og flere oppdateringer fra deg senere! Ønsker deg i samme slengen en riktig fin helg! :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Hei!

 

Jammen skal jeg innrømme at jeg er dårlig på forumgreia! Det siste året har jeg stort sett kun kjørt gammelt skrot, mens F10en har stått relativt uvirksom innendørs. Egentlig litt trist hele greia! Jeg er jo en skrotnisse, men denne hangen etter å ha noe litt fint blir jeg aldri kvitt. Greia er, at jeg klarer meg med tanken. Tanken om at jeg har en fin F10 stående hjemme holder for meg. Så kjører jeg skrot til hverdags. Jeg solgte nettopp årets vinterbil, en sliten A6 med Recaro og Bose. En slags stressless på hjul, med relativt god lyd. Så var det bare en bonus at den transporterte meg fra A til B i 6mnd. Hva gjør man med en F10 man ikke bruker? Jeg synes det er vanskelig. Den nærmer seg 98k km nå, men med dagens bruksmønster, passerer jeg ikke 100 før til høsten. Det er vanskelig dette med biler. Av en eller annen grunn har jeg alltid hatt mest glede av de billige en ikke kan forvente for mye av. De som står på, og gjør en innsats tilsvarende det mangedobbelte av sin innkjøpspris. Nei, dette blir jeg ikke klok på. E34en ble forresten solgt i fjor sommer en gang, til fordel for gårdsbilen avbildet under her. Jeg angrer ikke. Å selge E34 skulle vise seg å bli en lang reise! Bilen hadde gått lite, men stått lenge. Jeg brukte vinteren på å få den på stell, rent teknisk, og trodde vel egentlig at jeg hadde lyktes. Så steg temperaturen over halv dagen før potensiell kjøper kom for en titt. Hjertet sank. Jeg forklarte dette til kjøper, som utrolig nok ble mer forbanna enn letta. Han ble veldig frustrert da jeg nekta å vise/selge bil som ikke var så god som prisen skulle tilsi. Jeg måtte tåle pepper fra både sønn og far, men stod på mitt. Jeg bestilte liksågodt hele sulamitten, og bytta alt fra slanger til termostat, vannpumpe, reimer og og. Dessuten overhalte jeg disse lure magnetventilene til varmeapparatet. Dette kosta meg et salg, og mange tusenlapper, men nå kunne jeg med god samvittighet selge bilen. Til ca eksakt selvkost gikk den til min gamle nabo, en pensjonist som i alle år har prata varmt om bilene mine. Jeg forstod aldri hvorfor han ville kjøpe noe av meg, siden jeg ser meg selv som noe av en fjott hva angår mekanisk innsikt, men intet blir satt bort, og selv om jeg kanskje ikke er noe naturtalent hva angår det å skru bil, er jeg veldig nøye. Jeg brenner for det, og jeg bryr meg. Enormt mye. Derfor gleder det meg, at han har kjørt min gode gamle E34 land og strand rundt siden han handla den i fjor sommer, og at han velger å dele det med meg. Rett som det er, får jeg en hyggelig sms, kanskje en mms med E34en på tur, foran et eller annet landemerke. Det er så fint. Håper dere har det bra, venner.

92891516_2574055182863275_7232662430394875904_o.jpg

Endret av Nytern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er bra jeg at du fortsatt har F10en. Det gjør jo ikke noe at man ikke bruker den så mye, det er bare tanken på at du har den stående hjemme hvis du vil ut å nyte en flott bil. Jeg er litt sånn selv egentlig, jeg liker å kjøre gamle biler, men det er godt å vite at man har noe staslig stående hjemme også :) Jeg synes du bare skal beholde den jeg, det er jo ikke vanlig at en straks 10 år gammel bil har gått under 100 000 km, det er ikke veldig mye km i året. Her har du en bilmodell som har vist seg å holde seg utrolig bra, med en veldig solid og slitesterk drivlinje. Denne bilen vil alltid være kurant, særlig i havet av mer og mer oppbrukte 520d med potensielt register havari.  

Synd å høre at du solgte E34en, men det er godt å høre at den gikk til ett hjem hvor den brukes flittig og gir eierglede. Det er jo dette som er viktig med E34 520i, de blir aldri så spesielle at de kommer på museum...men de kan gi masse bruksglede for dem som bare vil nyte en god gammeldags kjøreglede :) Jeg liker Silveradoen forresten, skikkelig gårdsbil. Jeg har også fått meg amcarslede igjen 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.4.2020 den 10.27, Fredrik 90 skrev:

Jeg synes det er bra jeg at du fortsatt har F10en. Det gjør jo ikke noe at man ikke bruker den så mye, det er bare tanken på at du har den stående hjemme hvis du vil ut å nyte en flott bil. Jeg er litt sånn selv egentlig, jeg liker å kjøre gamle biler, men det er godt å vite at man har noe staslig stående hjemme også :) Jeg synes du bare skal beholde den jeg, det er jo ikke vanlig at en straks 10 år gammel bil har gått under 100 000 km, det er ikke veldig mye km i året. Her har du en bilmodell som har vist seg å holde seg utrolig bra, med en veldig solid og slitesterk drivlinje. Denne bilen vil alltid være kurant, særlig i havet av mer og mer oppbrukte 520d med potensielt register havari.  

Synd å høre at du solgte E34en, men det er godt å høre at den gikk til ett hjem hvor den brukes flittig og gir eierglede. Det er jo dette som er viktig med E34 520i, de blir aldri så spesielle at de kommer på museum...men de kan gi masse bruksglede for dem som bare vil nyte en god gammeldags kjøreglede :) Jeg liker Silveradoen forresten, skikkelig gårdsbil. Jeg har også fått meg amcarslede igjen 😀

Som om jeg skulle sagt det selv, Fredrik! :) F10 blir beholdt! Den er så fin å både ha og å kjøre, at jeg ikke klarer å finne motivasjonen til å sende den bort. Jeg vet det er teit, men i kveld fikk den en aldri så liten maskinvask. Børsteløs, selvfølgelig. Mest for å bli kvitt saltet jeg kaanskje ikke har klart å spyle bort ved hjelp av egen spyler hjemme i vinter.

 

Synes den er skikkelig staselig. Den fortjener absolutt å være ren! :)

Dette er forøvrig første BMW jeg ikke modifiserer på noe vis. Annet enn full Defa og et sett litt kj/ledelige hjul, har den fått være som den er. Siden sist jeg var innom, har den fått nok en service, sitt første bytte av klosser, samt rens av innsug og alle relaterte deler. Skal si dette gjorde susen! Borte er fuskinga jeg har opplevd på tomgang, og atter igjen melder DPF at regenerering er i orden og en regelmessig hendelse! Trivelig!

 

 

Men, Fredrik! Nå er jeg spent! Jeg burde jo bare titta innom tråden din, men jeg tar det her for å gjøre dette litt ekstra spennende for min del! Du sier du har handla amcarslede igjen! Få høre! Mer info, takk! :D

 

95756728_2592291657706294_701435440099491840_o.jpg

Endret av Nytern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja jeg klarte jo ikke holde meg borte fra USA bil lenge. Så jeg har fått importert meg en 1999 Ford Crown Victoria 😅 Gått 98 000 km med to tidligere eiere i Florida. Utrolig smooth bil og komfortabel bil, V8ern er så stille å silkemyk at det minner mest om å kjøre elbil...du glir lydløst avgårde. Helt til du går hard på gassen, da får man flott V8 dunder. Tror ikke jeg har kjørt en bil som tar ujevnhetene i gata her bedre siden jeg kjørte en ny G11 750i med luftfjæring.

Jeg må ha litt kontraster i det jeg kjører, hvis ikke blir jeg gal 😂

B61517AA-1998-472D-93B7-A2C6F9BB5117.thumb.jpeg.7400d1fd0230cd4ae6c7ed45e8627b58.jpeg

1B2C4149-3C88-45F0-A469-521F12190A42.thumb.jpeg.add55b0e52a8036ac31cf82c20b11172.jpeg

E5DEDD74-7CE4-45E0-8F71-AF66EDE9D1C1.thumb.jpeg.5aac6a2b64b374332c083670d5cbbe66.jpeg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Åhåhå! Denne var snasen, Fredrik 90! Og jammen snoka jeg litt i tråden din bare for å finne en episk E60 545i nå! Gratulerer!

 

Jeg er dårlig på oppdateringer, men min gode gamle F10 har jeg enda! I tillegg til etpar Skodaer, Ladaen, Chevroleten og og. 

 

Det verste er kanskje at jeg kjører BMWen minst enda. Jeg liker den best, men kjører den minst. Sært! Det positive aspektet ved dette er at det er juleaften hver gang den kjøres! 

 

Forresten! Fjær knakk på 100k km eksakt, og jammen må jeg ha vært sinnsykt i gjerningsøyeblikket, men nå ligger'n fint nedpå ved hjelp av 4 smurfeblå, svært ungdommelige innretninger fra H&R! 🥳🤭

 

Æsj, jeg laster opp et litt tilfeldig utvalg bilder av de farkostene jeg har som har skilter pr. nå! 

 

Årets overraskelse for min del er min lille Skoda Roomster. Makan til praktisk og rimelig liten rakker. Perfekt pendlebil! 

Jeg er for tiden på utkikk etter noe fra BMW. Med bensinsekser, minimum 2.5. Har så lyst på en skikkelig entusiastbil fra merket som ligger mitt hjerte nærmest.

 

Håper dere har det bra, allihopa! Savner dere!

IMG_20200917_152119__01.jpg

IMG_20200827_191211.jpg

IMG_20200807_205634.jpg

IMG_20200806_204135.jpg

IMG_20200803_043319__01__01__01.jpg

IMG_20200713_222829__01__01.jpg

IMG_20201019_020432.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du har Lada'en stadig. Jeg lurte litt på dette da jeg for en tid tilbake skrev litt om Lada Riva/1500/1600/2104 i min egen tråd. Jeg nevnte også kort din Lada siden den er litt artig og du av og til skriver her inne (gammel traver her inne siden 2006 som du er)... :)

https://bimmers.no/forums/topic/703275-fredriks-alternative-bimmerstråd/?page=768&tab=comments#comment-3322644 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik skrev:

Så du har Lada'en stadig. Jeg lurte litt på dette da jeg for en tid tilbake skrev litt om Lada Riva/1500/1600/2104 i min egen tråd. Jeg nevnte også kort din Lada siden den er litt artig og du av og til skriver her inne (gammel traver her inne siden 2006 som du er)... :)

https://bimmers.no/forums/topic/703275-fredriks-alternative-bimmerstråd/?page=768&tab=comments#comment-3322644 

Hei, Fredrik! Så artig! God lesning attåt lunsjen dette!

 

Ladaen må jeg bare ha! Hadde aldri trodd at jeg skulle få kjøpe den tilbake, og jammen gjorde det vondt da jeg ble tilsendt bilder av det som så ut til å være dens siste reis. Den bodde i Drammen, og var garasje og bil. Dvs. at den var fritt tilgjengelig for den som ville. 

Vel tilbake, fikk den et oljeskift (hadde ikke blitt byttet olje siden jeg sist eide den, dvs. 5 år ish), er par nye bremseslanger og stramming av klemmer i sikringsboks. Vips, EU ok! Fantastisk! 

Påfølgende høst sendte jeg den bort for å få sveiset inn nye kanaler og ymse. Videre snubla jeg plutselig over en original startsveiv! Gøy!

 

Ladapower i Ukraina selger forøvrig alt en trenger til latterlig lave priser, så nå har jeg et stort delelager for fremtiden! Laksetrapp fører de óg, så dette måtte selvfølgelig monteres! Klistremerkene ble etter mye om og men fjerna. Det viser seg at samfunnet og dets innbyggere er i endring. Etter å ha fått tilbake bilen, opplevde jeg mye sinne. Road rage. Forsøk på å starte bråk. Jeg klarte å holde meg i skinnet, men til slutt gikk det galt, så for å slippe nok en sjelden detonasjon av undertegnede, er Ladaen nå relativt diskret ift. sånn den var. Skulle polere dørene, men fant ut at jeg liker de som de er! 

 

De to første bildene er fra dens liv før den kom tilbake hit.

 

Kjenner dere igjen rakkeren på bilde 3? Et artig møte!

Screenshot_20201020-162341.jpg

Screenshot_20201020-162353.jpg

Screenshot_20201020-162413.jpg

Screenshot_20201020-162149.jpg

Screenshot_20201020-162310.jpg

Endret av Nytern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen biler er definitivt ikke som andre biler... fantastisk! At en gammel og enkel bil som Lada'en kan vekke såpass sterke følelser forteller litt om hvor historisk signifikant den egentlig er. Her hos oss er den sjelden, men jeg er helt sikker på at kommer man langt nok østover er det stadig motsatt. Dette var Sovjetunionens folkebil på linje med Folkevognene Boble og Golf. Jeg ville helt klart heller hatt en Lada 2103/4 enn en Boble (som jeg har hatt) hvis jeg hadde hatt behov for en billig bil på 60 og deler av 70-tallet. Eldar Vågan ved siden av din Lada... :)    

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Nytern Ja det ble en 545i som vinterbil, jeg hadde ikke hjerte til å kjøre en strøken Floridabil igjennom den norske vinteren. Så Crownvic’en har fått ett nytt og godt hjem, men det var en tung avgjørelse å ta. Skal ha en sånn bil igjen, helt klart. Så da ble det en annen bil jeg har gått å hatt lyst på i 15 år...E60 med V8er. Jeg har fått litt dilla nå når jeg ser hvor mye artig bil man kan kan få for rundt 100 000 kr 😂

Ellers så må jeg innrømme at jeg blir litt glad for hver oppdatering du har og F10en fortsatt er hos deg. Dette er en konge bil, lett å bli glad i en F10 😅 Ser meget bra ut med de felgene, synes det ble greit med den senken også. 

Kult at du holder på den Ladaen, men jeg synes det var dumt at du måtte fjerne kommunistmerkene på siden. Jeg blir litt sjokkert når jeg hører at folk klarer å reagere med sinne på dette. Da lurer jeg virkelig på hva som feiler folk, har folk så vanvittig liten fantasi at dette skal være galt? Jeg tar selv sterk avstand kommunistisk styresett og deres verdier, jeg er vel så langt fra kommunist som det er mulig å komme. MEN...en klassisk og rigga Lada med hammer og sigd på døra er jo bare kjempekult...man ser jo dette med glimt i øyet 👍 Men hadde du hatt Trump merker på Silveradoen så hadde det også blitt galt...jeg har fått en del kjeft for ett "-Trump- Make America great again" flagg jeg har hengt opp i garasjen. Fikk det flagget som en tullegave av en kollega da jeg kjøpte Ford Excursion, så jeg hang det opp i garasjen bare for morro skyld 😅

Menmen, uansett så er det alltid artig å følge med her 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Nytern said:

Hei, Fredrik! Så artig! God lesning attåt lunsjen dette!

Laksetrapp fører de óg, så dette måtte selvfølgelig monteres! Klistremerkene ble etter mye om og men fjerna. Det viser seg at samfunnet og dets innbyggere er i endring. Etter å ha fått tilbake bilen, opplevde jeg mye sinne. Road rage. Forsøk på å starte bråk. Jeg klarte å holde meg i skinnet, men til slutt gikk det galt, så for å slippe nok en sjelden detonasjon av undertegnede, er Ladaen nå relativt diskret ift. sånn den var. Skulle polere dørene, men fant ut at jeg liker de som de er

 

Jeg vurderte å kjøpe denne når den sto til salgs på Lambertseter for noen år siden.

Kan du utdype hva slags sinne du møtte på? Er hedmarkinger såpass aggressive mot kommunister fra gamle Sovjetunionen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Fredrik 90 skrev:

@Nytern Ja det ble en 545i som vinterbil, jeg hadde ikke hjerte til å kjøre en strøken Floridabil igjennom den norske vinteren. Så Crownvic’en har fått ett nytt og godt hjem, men det var en tung avgjørelse å ta. Skal ha en sånn bil igjen, helt klart. Så da ble det en annen bil jeg har gått å hatt lyst på i 15 år...E60 med V8er. Jeg har fått litt dilla nå når jeg ser hvor mye artig bil man kan kan få for rundt 100 000 kr 😂

Ellers så må jeg innrømme at jeg blir litt glad for hver oppdatering du har og F10en fortsatt er hos deg. Dette er en konge bil, lett å bli glad i en F10 😅 Ser meget bra ut med de felgene, synes det ble greit med den senken også. 

Kult at du holder på den Ladaen, men jeg synes det var dumt at du måtte fjerne kommunistmerkene på siden. Jeg blir litt sjokkert når jeg hører at folk klarer å reagere med sinne på dette. Da lurer jeg virkelig på hva som feiler folk, har folk så vanvittig liten fantasi at dette skal være galt? Jeg tar selv sterk avstand kommunistisk styresett og deres verdier, jeg er vel så langt fra kommunist som det er mulig å komme. MEN...en klassisk og rigga Lada med hammer og sigd på døra er jo bare kjempekult...man ser jo dette med glimt i øyet 👍 Men hadde du hatt Trump merker på Silveradoen så hadde det også blitt galt...jeg har fått en del kjeft for ett "-Trump- Make America great again" flagg jeg har hengt opp i garasjen. Fikk det flagget som en tullegave av en kollega da jeg kjøpte Ford Excursion, så jeg hang det opp i garasjen bare for morro skyld 😅

Menmen, uansett så er det alltid artig å følge med her 😀

Synes bilbyttet var en god avgjørelse! E60 spiller nok på mange av de samme strengene, men den er atpåtil trygg og godt utstyrt også etter dagens standard!

 

Tusen takk! F10 er krembil! Jeg må innrømme at jeg rett som det er vurderer å bytte den ut, siden jeg bor i bunnen av en fryktelig bakke. Hadde den ikke vært så god, hadde den fått ny eier for lenge sia! Godt fornøyd med handelen vi gjorde der!

Haha! Tidene forandrer seg. Det har blitt en trend nå, å stikke nesa i andres saker. Irriterende!

3 timer siden, Werther skrev:

 

Jeg vurderte å kjøpe denne når den sto til salgs på Lambertseter for noen år siden.

Kan du utdype hva slags sinne du møtte på? Er hedmarkinger såpass aggressive mot kommunister fra gamle Sovjetunionen?

Oiiiii! Tar du turen, skal du få låne den! 😀 Kompis av meg som hadde den mens den stod på Lambertseter. Den stod mye i hans eie, siden han var veldig busy med tuktukrally gjennom India, Mongol rally i en gammal Corsa og ymse annet!

Det er nettopp det. Ingen hedmarkinger foreløpig. Vi snakker Oslo - Trondheim pendlere, og generelt folk på gjennomreise. Jeg må kjøre noen mil på rv3 for å nå sivilisasjonen nå, og der opplevde jeg etter å ha fått kjøpt tilbake bilen plutselig veldig mye rart. Et krakilsk par k en Mercedes c klasse kjørte forbi meg og prøvde å stoppe meg midt i vegbanen. Det var ille. Folk rekker finger. Opplevd flere ganger at folk drar forbi for så å hugge bremser foran meg. De skulle visst hvordan en Lada på 165-dekk stopper. Eller ikke. 😀 Det er bare så rart at jeg før jeg solgte bilen kjørte rundt med denne dekoren i årevis uten problemer. Jeg fikk tilogmed bli kjent med spennende folk fra fjern og nær. Gøy var det da jeg fikk tilbake bilen, å åpne hanskerommet og konstatere at historien om kvinnen fra Hviterussland som vinka meg inn på en parkeringsplass, hvorpå vi prata om hennes oppvekst, om steder jeg burde besøke osv. til sola gikk ned. Før jeg dro ville hun ha nummeret mitt, og det fikk hun, på en liten avrevet flik av instruksjonsboka. 😀 Husker jeg dro rett hjem til fruen og fortalte at jeg hadde fått meg en kvinnelig kompis! 🤭

 

Men! Det må sies; jeg turer enda bort til truckstopen på Alvdal. Parkerer bilen midt på parkeringa der, og vips blir jeg kjent med truckere fra eksotiske steder. Som forteller om sovjettia, om sine egne minner med Zhiguli (Lada) og mye annet. Har enda kontakt med en jeg møtte der, som prøver å få en tur tilbake hit, for å overlevere sovjeteffekter han har funnet frem. Trivelig! Ladaen er for meg mye mer en måte å møte nye folk på, enn et transportmiddel. Sært!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Nytern said:

Men! Det må sies; jeg turer enda bort til truckstopen på Alvdal. Parkerer bilen midt på parkeringa der, og vips blir jeg kjent med truckere fra eksotiske steder. Som forteller om sovjettia, om sine egne minner med Zhiguli (Lada) og mye annet. Har enda kontakt med en jeg møtte der, som prøver å få en tur tilbake hit, for å overlevere sovjeteffekter han har funnet frem. Trivelig! Ladaen er for meg mye mer en måte å møte nye folk på, enn et transportmiddel. Sært!

 

En liten artig historie:

For ca 2 mnd siden, ca 15/8, punkterte jeg klokka 03.00 på natta i Alvdal ....

Endte opp med å stå å jekke som helt ved siden av vaskehallen til Statoil i Alvdal ( der var det bra belysning) og fikk byttet dekk før jeg kjørte 40 mil hjem ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...