Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da har jeg skrudd enda litt mer på bilen.

Fant en liten kjølevannslekkasje på y-splitt under innsuget da jeg skiftet glødeplugg og blendelokk til swirlflaps.
Sjekket selvsagt boltene og de var stramme. Hele y-splitten var litt "myk" syntes jeg, så jeg kjøpte den ny.
Tenkte da på den gangen en her inne på forumet, fikk en god lekkasje på sitt kjølerør som går "rundt" motoren på en eldre E39, da han var i Tyskland (Europa) en tur. Tror det var @Ingvaldsen?? Så jeg bestilte også det røret nytt, siden jeg uansett måtte tømme hele kjølekretsen.
I samme slengen skulle jeg skifte ekstra radiator, som står i venstre hjulbue, for oss som har 3,5t hengervekt eller "hot climate".
Alle delene ble kjøpt på BMW, da jeg ikke vil risikere noe dårlig kvalitet på dette.
Radiator finnes kun hos BMW og jeg vil ikke kjøpe det brukt.

Den radiatoren har blitt så full av skitt, gjennom årenes løp, som jeg får til å gå bort. Så den er nesten helt tett og dermed ingen/veldig dårlig kjøling.
Forsøkte å børste bort skitt fra den, men da gikk det hull på den. Så den var "crusty" som man sier på ny-norsk.

Rigget meg klar og hele jobben tok vel 4-5 timer.

image.thumb.jpeg.9ed0ba35d4d28ca92edf5b5e4e792dcc.jpeg

Dette var de nye delene som skulle på!

image.thumb.jpeg.4f72861008da1018d5833e75aa274dab.jpeg

image.thumb.jpeg.ea86087e9f2e50f486e06f3d4cab2a02.jpeg

Ikke mye tetning igjen her. Det lak ikke mye, men litt hele tiden.

image.thumb.jpeg.bf4eeabbba977a11d4f0ed68c1741d20.jpeg

Dette er baksiden av radiator. Nesten helt tett av knallhardt lag med gammel skitt og veistøv. Umulig å få bort. Har prøvd med både varmt vann på HT og all slags avfetting og spray. Det var forstenet.

image.thumb.jpeg.af9f584e957f9db2211b504536d04a24.jpeg

Skruing nr #2

Når denne jobben var gjort, så feilet selvsagt luftfjæringa! Den velkjente BMW plingen kom mens min samboer og eldste datteren var ute. De ringte og lurte på hva det betydde med "level control suspension fault". De fikk beskjed om å kjøre rett hjem, slik at vi kanskje forhindrer skade på luftbelgene.
Samboer mente bilen var rar, da hun kom hjem. Og det var ikke rart, for den var kraftig senket på venstre siden.

EHC hadde oppdaget av bilen var for høy på venstre siden, faktisk hele 123 mm for høy! Og for å kompensere på det, så forsøker den å slippe ut luft fra belgen som var aktuell, i dette tilfellet, venstre bak.
Den forsøker å slippe ut luft i 3 omganger, om det ikke blir en endring, så kommer plinget. Problemet da er jo at bilen er nesten helt nede på bumpstoppen. Dette skjer hver gang man tar en omstart av bilen/hver gang man starter bilen på nytt.
Så jeg bestilte stag, sensor, brakett, mutre og skruer til venstre sensor fra BMW, siden jeg trengte det FORT!
I mellomtiden så fant jeg ut at jeg kunne manuelt pumpe opp belgen med diagnoseapparat, ETTER hver gang feilmeldingen kom, og fikk da bilen i sånn ca lik høyde. Da kan man fint bruke bilen. Men man måtte gjøre dette hver gang, så det er jo litt styr.
Jeg skulle på tur på fredagen og delene skulle komme på torsdag. Men tilfeldigvis kom INGEN deler til BMW på torsdag, pga en feil hos speditøren. Så delene kom på fredag kl 08. Da begynte jeg å få dårlig tid.
Men hentet delene, skifte de og alt fungerte flott. Trodde jeg.
Da jeg kom frem, etter ca 2 timer kjøring, hadde jeg merket at bilen var litt rar på demping.
Kontrollmåling på en bensinstasjon med lånt målbånd, bekreftet mistanken. 3 cm lavere på venstre siden. Aaarhg, tenkte jeg. 
Men det var bare en justering av høyden som måtte til, så ble det OK.
Jeg burde nok tenkt at jeg burde tatt en justering etter skifte, for en ny sensor står ikke helt likt den gamle, de flyttes jo på bittelitt, selv om det er ganske likt.

Tok lite bilder her, men har bilde av gamle sensor med brakett.

image.thumb.jpeg.fdb3beda1260334b7a5c81c6e2d3b01b.jpeg

image.thumb.jpeg.bdef3e6ba8cc4ff240e1b60f2afb560d.jpeg

Skrevet
8 minutter siden, Otis skrev:

Tenkte da på den gangen en her inne på forumet, fikk en god lekkasje på sitt kjølerør som går "rundt" motoren på en eldre E39, da han var i Tyskland (Europa) en tur. Tror det var @Ingvaldsen?? Så jeg bestilte også det røret nytt, siden jeg uansett måtte tømme hele kjølekretsen.

Haha, ja den har jeg liggende et sted fortsatt. Litt aralditt å bygglim gjorde susen, flaks m57 lufter seg selv når vi norge lime lufte hullet når lufteskruven skjøt ut. Dette gjorde vi på skulderen på autobahn med fri fart😆

og med folkevogn ekspansjonstank etter et besøk på Fiat verksted i italia.

4E084373-5518-425B-9096-C068D44B20F0.jpeg

Skrevet

@Ingvaldsen Så jeg husket rett ja! Det var du! Kult!

Ja, BMW diesel lufter seg så fint selv at det er vidunderlig!

Skrevet

Da ble det gjort enda et oljeskift, selv etter bare drøyt 6000km. Grunnen til det er en lengere sommerferie tur, sydover. Det er uansett rimeligere for meg selv å skifte olje for tidlige eller å bruke hvilket som helst annet verksted å få det gjort.

Bilen er nå gått 286281 km. Så nå har jeg kommet utenfor oljeskift på hver hele 10kkm! Jaja.

image.thumb.jpeg.ba96e97041525eca0c3939654413b58f.jpeg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...