Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Da har jeg skrudd enda litt mer på bilen.

Fant en liten kjølevannslekkasje på y-splitt under innsuget da jeg skiftet glødeplugg og blendelokk til swirlflaps.
Sjekket selvsagt boltene og de var stramme. Hele y-splitten var litt "myk" syntes jeg, så jeg kjøpte den ny.
Tenkte da på den gangen en her inne på forumet, fikk en god lekkasje på sitt kjølerør som går "rundt" motoren på en eldre E39, da han var i Tyskland (Europa) en tur. Tror det var @Ingvaldsen?? Så jeg bestilte også det røret nytt, siden jeg uansett måtte tømme hele kjølekretsen.
I samme slengen skulle jeg skifte ekstra radiator, som står i venstre hjulbue, for oss som har 3,5t hengervekt eller "hot climate".
Alle delene ble kjøpt på BMW, da jeg ikke vil risikere noe dårlig kvalitet på dette.
Radiator finnes kun hos BMW og jeg vil ikke kjøpe det brukt.

Den radiatoren har blitt så full av skitt, gjennom årenes løp, som jeg ikke får til å gå bort. Så den er nesten helt tett og dermed ingen/veldig dårlig kjøling.
Forsøkte å børste bort skitt fra den, men da gikk det hull på den. Så den var "crusty" som man sier på ny-norsk.

Rigget meg klar og hele jobben tok vel 4-5 timer.

image.thumb.jpeg.9ed0ba35d4d28ca92edf5b5e4e792dcc.jpeg

Dette var de nye delene som skulle på!

image.thumb.jpeg.4f72861008da1018d5833e75aa274dab.jpeg

image.thumb.jpeg.ea86087e9f2e50f486e06f3d4cab2a02.jpeg

Ikke mye tetning igjen her. Det lak ikke mye, men litt hele tiden.

image.thumb.jpeg.bf4eeabbba977a11d4f0ed68c1741d20.jpeg

Dette er baksiden av radiator. Nesten helt tett av knallhardt lag med gammel skitt og veistøv. Umulig å få bort. Har prøvd med både varmt vann på HT og all slags avfetting og spray. Det var forstenet.

image.thumb.jpeg.af9f584e957f9db2211b504536d04a24.jpeg

 

Skruing nr #2

Når denne jobben var gjort, så feilet selvsagt luftfjæringa! Den velkjente BMW plingen kom mens min samboer og eldste datteren var ute. De ringte og lurte på hva det betydde med "level control suspension fault". De fikk beskjed om å kjøre rett hjem, slik at vi kanskje forhindrer skade på luftbelgene.
Samboer mente bilen var rar, da hun kom hjem. Og det var ikke rart, for den var kraftig senket på venstre siden.

EHC hadde oppdaget av bilen var for høy på venstre siden, faktisk hele 123 mm for høy! Og for å kompensere på det, så forsøker den å slippe ut luft fra belgen som var aktuell, i dette tilfellet, venstre bak.
Den forsøker å slippe ut luft i 3 omganger, om det ikke blir en endring, så kommer plinget. Problemet da er jo at bilen er nesten helt nede på bumpstoppen. Dette skjer hver gang man tar en omstart av bilen/hver gang man starter bilen på nytt.
Så jeg bestilte stag, sensor, brakett, mutre og skruer til venstre sensor fra BMW, siden jeg trengte det FORT!
I mellomtiden så fant jeg ut at jeg kunne manuelt pumpe opp belgen med diagnoseapparat, ETTER hver gang feilmeldingen kom, og fikk da bilen i sånn ca lik høyde. Da kan man fint bruke bilen. Men man måtte gjøre dette hver gang, så det er jo litt styr.
Jeg skulle på tur på fredagen og delene skulle komme på torsdag. Men tilfeldigvis kom INGEN deler til BMW på torsdag, pga en feil hos speditøren. Så delene kom på fredag kl 08. Da begynte jeg å få dårlig tid.
Men hentet delene, skifte de og alt fungerte flott. Trodde jeg.
Da jeg kom frem, etter ca 2 timer kjøring, hadde jeg merket at bilen var litt rar på demping.
Kontrollmåling på en bensinstasjon med lånt målbånd, bekreftet mistanken. 3 cm lavere på venstre siden. Aaarhg, tenkte jeg. 
Men det var bare en justering av høyden som måtte til, så ble det OK.
Jeg burde nok tenkt at jeg burde tatt en justering etter skifte, for en ny sensor står ikke helt likt den gamle, de flyttes jo på bittelitt, selv om det er ganske likt.

Tok lite bilder her, men har bilde av gamle sensor med brakett.

image.thumb.jpeg.fdb3beda1260334b7a5c81c6e2d3b01b.jpeg

image.thumb.jpeg.bdef3e6ba8cc4ff240e1b60f2afb560d.jpeg

Endret av Otis
La til et ord, for å gi korrekt mening til en setning
Skrevet
8 minutter siden, Otis skrev:

Tenkte da på den gangen en her inne på forumet, fikk en god lekkasje på sitt kjølerør som går "rundt" motoren på en eldre E39, da han var i Tyskland (Europa) en tur. Tror det var @Ingvaldsen?? Så jeg bestilte også det røret nytt, siden jeg uansett måtte tømme hele kjølekretsen.

Haha, ja den har jeg liggende et sted fortsatt. Litt aralditt å bygglim gjorde susen, flaks m57 lufter seg selv når vi norge lime lufte hullet når lufteskruven skjøt ut. Dette gjorde vi på skulderen på autobahn med fri fart😆

 

og med folkevogn ekspansjonstank etter et besøk på Fiat verksted i italia.

4E084373-5518-425B-9096-C068D44B20F0.jpeg

Skrevet

@Ingvaldsen Så jeg husket rett ja! Det var du! Kult!

Ja, BMW diesel lufter seg så fint selv at det er vidunderlig!

Skrevet

Da ble det gjort enda et oljeskift, selv etter bare drøyt 6000km. Grunnen til det er en lengere sommerferie tur, sydover. Det er uansett rimeligere for meg selv å skifte olje for tidlige eller å bruke hvilket som helst annet verksted å få det gjort.

Bilen er nå gått 286281 km. Så nå har jeg kommet utenfor oljeskift på hver hele 10kkm! Jaja.

image.thumb.jpeg.ba96e97041525eca0c3939654413b58f.jpeg

  • 4 weeks later...
Skrevet

Da var årets sommerferie gjennomført! Den observante forumleser, vil jo huske at jeg allerede har gitt små drypp i "off-topic" delen underveis, i min ferd.

Det blir ikke noe spesielt sammendrag på ferieturen, føler ikke jeg har noe å tilføye sammenlignet med alle andre her inne som farter sydover, vesentlig mer enn meg!

Dette er fakta for bilen sin del!
image.thumb.jpeg.33e0197ebc7095b6d930a185883eff7e.jpeg

 

På vei hjem så ble det skjeve bremseskiver, litt uprovosert, synes nå jeg.
Sinnsykt irriterende. Så de siste 2000km ish, ble kjørt med ekstrem risting i bremsene, ved lett bremsing.

Skiftet det på dag #2 hjemme. Har hatt det liggende i over 1 år i garasjen.

Det eneste jeg ikke var klar over, var at glideboltene på høyre siden var ekstremt rustet. Så ut som de hadde ligget i sjøen i 10 år! Jeg pusset de så godt jeg klarte, men de MÅ skiftes. Venstre siden var gulle god. Meget pussig!

Glemte etter bilde!

image.thumb.jpeg.8c99e27043408485c7d14add15b74c61.jpeg

 

image.thumb.jpeg.acbf2eab166cd8574f6aa64cfc5cc67f.jpeg

 

image.thumb.jpeg.a7df2786dad68e835b07d9745213bfa1.jpeg

 

Skrevet

Reisebrev og oppdateringer fra tur er alltid morro, uansett om turen er mot Europa eller nordåver i vårt eget langstrakte land så bare å få banka ut 🤩

Kjipt med bremser som ødelegger kjøregleden for turen 😬 men godt å få ordna opp gjenn :bmw:

  • 1 month later...
Skrevet (endret)

Minner om oppdatert versjon av vedlikehold på denne bilen.

Den er ganske komplett, men ikke 100%, kanskje 99%.

Det kan være interessant for flere å se hva ting faktisk koster.

Kom gjerne med tips til bedre/andre måter å dokumentere på, om det er relevant.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1HmgTdfaZDRGnhspDLaeBkT2raX6PtQbZbXmqOZmOkXc/edit?usp=drive_link

Endret av Otis
Skrivefeil
Skrevet

Jeg har lignende opplegg, men jeg kjører inn litt annerledes, så det ikke tar så mye plass. Ved å referere til butikken kan man alltid finne kvittering og nøyaktig pris og delenummer på enkeltdel på e-post. Så det tar jeg ikke med. Det jeg oppgir er produsent av ulike deler, men da prøver jeg å gruppere litt. 

Jeg har også 1 fane per bil og hver fane har kun én fortløpende tabell sortert på dato. Når jeg sorterer på dato så kan jeg også skrive km-stand som 250 xxx om jeg ikke tok nøyaktig km-stand når noe ble byttet. Jeg putter også inn ting med en gang de blir kjøpt inn i tabellen. Noen deler krever at andre byttes samtidig, så da havner de i samme celle. Da kan ting bli liggende nederst i tabellen fram til man utfører jobben og legger inn dato. 

Noe legger jeg inn med konkret pris, mens noe blir rundet litt av. F.eks. når man kjøpe 20L dunk olje eller der det går litt annet materiell som ikke har konkret pris.

image.thumb.png.3fb3c03dfe8c6ffaeb8c69e81990a9d2.png

 

PS: Ser nå at termostat til M57 har gått opp 31% i pris på 3 år. Fy f*** 😠

Skrevet

 Fører lignende regnskap jeg også, men i litt enklere format. Jeg har med dato, hvor det er kjøpt, hva som er kjøpt, og beløp. Så finner jeg alltids igjen kvittering på e-post om jeg trenger mer info. Grei måte å holde oversikt syns jeg. 😊

On 7/21/2025 at 8:24 AM, Otis said:

image.thumb.jpeg.33e0197ebc7095b6d930a185883eff7e.jpeg

 

Ser på bildet at du har skiftet skjermen du også. Skulle til å spørre hvilken skjerm du hadde montert, men så kom jeg på at jeg kunne jo bare sjekke Excel-filen din, og så da at det var fra AvinUSA. 😂 Fornøyd med denne? 🙂

Skrevet
52 minutter siden, eivi91 skrev:

 Fører lignende regnskap jeg også, men i litt enklere format. Jeg har med dato, hvor det er kjøpt, hva som er kjøpt, og beløp. Så finner jeg alltids igjen kvittering på e-post om jeg trenger mer info. Grei måte å holde oversikt syns jeg. 😊

Ser på bildet at du har skiftet skjermen du også. Skulle til å spørre hvilken skjerm du hadde montert, men så kom jeg på at jeg kunne jo bare sjekke Excel-filen din, og så da at det var fra AvinUSA. 😂 Fornøyd med denne? 🙂

Her e eg interessert óg. Må få gjort eit eller anna med CCC'en i bilen sidan den føles so eit musesteg opp frå hogging i steintavler 😂 Ha leikt med tanken på NBT, men mtp eg aldri ha koda ein skit i mitt liv so e fallhøgden stor 😅

Skrevet

Jeg har selv skiftet skjermen til en Android-unit, og helt ærlig så bruker jeg ikke den originale CCC-menyen til noe som helst lengre. 😅 Men selvsagt fint å ha muligheten til å gå inn i den for å sjekke service, justere klokke, sjekke eventuelle feilmeldinger som skulle dukke opp, etc.

Men per nå foregår alt hos meg gjennom Android Auto i det daglige. 😊 

Det har også nå kommet en oppgradert type skjerm på markedet med høyere oppløsning, kontra den jeg monterte i min bil. 1920x720 er oppløsning på min, nå har det kommet ny type med 2400x900 oppløsning.

En jeg kjenner har montert den nye typen nå, og sier han er fornøyd med den. Om du søker på AliExpress på dette nummeret: 1005009120573831, så kommer du direkte til den. Jeg ville da anbefalt å kjøpe den som heter "CCC 8G 128G".

Skrevet
55 minutter siden, eivi91 skrev:

 Fører lignende regnskap jeg også, men i litt enklere format. Jeg har med dato, hvor det er kjøpt, hva som er kjøpt, og beløp. Så finner jeg alltids igjen kvittering på e-post om jeg trenger mer info. Grei måte å holde oversikt syns jeg. 😊

Ser på bildet at du har skiftet skjermen du også. Skulle til å spørre hvilken skjerm du hadde montert, men så kom jeg på at jeg kunne jo bare sjekke Excel-filen din, og så da at det var fra AvinUSA. 😂 Fornøyd med denne? 🙂

AvinUSA sin skjerm er bra den. Eneste problemet er at noen ganger, så blir signaler fra idrive hjulet borte/blokkert/kommer ikke frem til CCC. Er veldig sikker på at det er skjermen sin feil, for jeg hadde ikke det problemet før jeg monterte skjermen.

Men jeg bruker bare skjermen, foreløpig, for å vise kart og litt fancyere skjerm. Har enda ikke koblet lyden på CCC, men det blir vel med tiden. Kjøpte den kanskje mtp sommerferien vår, nedover i Europa og Maps.

1 minutt siden, RF91 skrev:

Her e eg interessert óg. Må få gjort eit eller anna med CCC'en i bilen sidan den føles so eit musesteg opp frå hogging i steintavler 😂 Ha leikt med tanken på NBT, men mtp eg aldri ha koda ein skit i mitt liv so e fallhøgden stor 😅

Jeg tenkte MYE på NBT, men det er så jævla dyrt (komplette pakker) å litt vanskelig å kjøpe løst. Uoversiktlig å finne ut hva man trenger, samt koding. Så derfor tok jeg en Android skjerm.

  • 1 month later...
Skrevet (endret)

Da er det skjedd enda mer her!

(Beklager for mye tekst, men anse dette som dokumentasjon for evt andre, og for meg selv i fremtiden.)

Update #1

Etter nesten 6 år vente/dvele-tid, har jeg endelig montert webasto (dieselvarmer)!
Det har vært en lang mental prosess, samt at behovet ikke var så enormt! (Fordi jeg har 4-sone klima, med de fordelene)

Siden man overhodet ikke får kjøpt et komplett kit, fra noen plasser i verden, for webasto ettermontering, så har jeg sanket deler i ny og ne og lest delekatalogen. Siden jeg har holdt på så lenge, så har jeg kjøpt endel ting opptil 3 ganger! Men det var heldigvis rimelige ting, slik som klemmer og slanger.
Utrolig nok så kom det et kit for salgs på finn.no, ca 10 dager etter at jeg montert mitt kit! Det er det første kitet jeg har sett til salgs, noensinne, for en E70 med diesel. Makan til tilfeldighet!

Uansett. Siden jeg ikke fikk et kit, så måtte jeg lage ledningsnettet mitt selv, og det tok pinadø meg 8 timer med laging og montering. Og fundering på føring av kabler inn i kupè og ellers på bilen.
Selve monteringen av de øvrige delene er kurant nok, da bilen har ferdig punkter for alt, og med de rette skruer og mutre, så er det absolutt ikke vanskelig.

Det eneste som jeg satte bort, var montering av nytt tankarmatur i tanken. Jeg har ikke en god nok plass å stå, mtp evt diesel søl og slippe ned tanken litt. Men dæggern de tok overpris! Stipulerte 1-2 timer, da de er et offisielt webasto og eberspacher verksted. De monterer for mange bilmerker, på helt nye biler!
Men jeg ble svært overrasket over en regning på 8800,- med 4,2 timer arbeid! Men jeg hadde jo ingen valg og betalte, selvsagt! Men de bruker jeg ikke på nytt! Det var ingen gehør for mine kontrollspørsmål på stipulering og faktisk timeforbruk, da dette var på løpende timer.
Man lærer så lenge man lever tenker jeg.

Eneste som var litt vanskelig, så var det plassering av dieselpumpe til webasto. Manualen viser bilde av høyre side, men manualen sier venstre side. Men da får man ikke ledninger dit, på en enkel måte. Så jeg fant en annen plass på venstre side, ikke så langt unna eksos utblås fra webasto.

Mht kabelføring inni kupè så tok jeg inn ledninger i gummimuffen til panserwire, da jeg absolutt IKKE fant NOEN andre plasser for å ta inn kabler, på en fornuftig måte. Manualen sier bare, "før kabler inn i kupè via eksisterende ledninger" og det var til INGEN nytte. Da den kabelstammen er svært godt beskyttet av noe plastikk og gummi for holdbarhet og vanntetthet. Så det var bare å glemme. Dette er på førerside, for de som evt ikke vet det. Fra inni hjulbue, under BKF.

Jeg hadde gjort feil med pinnene på 8-pin kontakten på webasto og klart å sette inn pinner på helt feil plass. Aner ikke hvordan jeg klarte det. For uansett om jeg snur kontakten eller holder den opp ned, så ble det feil. Men jeg hadde truffet med LINbus, så jeg fikk kommunikasjon, men verken vannventil eller dieselpumpe fungerte. Det resulterte i ca 3 timer ekstra arbeid, for meg selv. Kjipt. Men man må lære av det også.

Første oppstart måtte forsøkes 7-8 ganger, før den faktisk klarte å fyre helt i gang. Testkjørte i ca 20-25 min, uten problemer.

Etter montering har funnet sted, så har det bare vært varmt vær, så webasto har bare fyrt i gang 2 ganger av seg selv. Men det var deilig å se at temperaturen på kjølevannet steg, mens jeg trillet ned fra Storlien i ca 2,5 grader vær!

Så nå er det supert å oppleve varme fra 4-sone kliima, helt til webasto begynner å bli varm, da roes de elektriske varmerne ned, mens webasto gradvis overtar. Helt opp til 85-90 grader, så roer webasto seg ned på halv-varme, før den evt girer opp igjen om tempen skulle gå ned. Nais!

Tok noen bilder, men lite, som vanlig.

OPPDATERING!
Timeforbruk her var ca 25 timer.

Update #1,5

I følge retrofit manualen til BMW, så skal man skifte tankarmatur med ny pumpe og all ting. Ferdig.
MEN. I følge ISTA og rep manualen til BMW, så skal man skifte kontakt og pinner på dieselpumpen, utenpå tankarmatur, om bilen er produsert FØR 01.07.2010. om det ikke har skjedd før.
Etter at tankarmaturet var skiftet, så hadde jeg faktisk feilkoder på dieselpumpe i tanken og "startproblemer". Dvs motoren startet ikke like fort, som den pleier. Brukte fort 5-7 sekunder på å starte!

Nærmere feilsøking på ISTA og lesing av verdier, og videre testing, så forsvant problemene med dieselpumpen. Men jeg skiftet kontakthus og pinner på pumpa. Uten at det hadde noen forskjell.
Jeg opplever i dag, ingen problemer med bilen mht dieselpumpen. MEN. Jeg synes å merke at start, noen ganger, kanskje tar 0,1-0,2 sekunder lengre tid, men vi er fremdeles under 1 sekund i starttid, så det er ikke et problem. Full gass og høy last, resulterer ikke i noen feilmeldinger eller noe. Så jeg vet ikke.
Jeg sparte det gamle tankarmaturet med dieselpumpen i seg, så jeg kan revertere til gammel pumpe, med nytt armatur, om jeg trenger.

Og en ting til. ISTA/rep manualen sier videre at, om man skal skifte nivåsensor i tanken, så skal motparten OGSÅ skiftes, UANSETT! Dette gjorde jeg IKKE. Merker ingenting, men det er litt pussig...

Det skal ikke være lett det her!

Timeforbruk her var ca 3 timer.

Update #2

Skiftet også dempere til bakluke lemmen. De gamle så litt pjuske ut, og hadde dårlig demping i seg. Fant brukte på huggeri for 500,- for begge to. De var i svært god stand! Veldig enkelt å skifte. Nais med litt mykere åpning av lemmen.

Timeforbruk har var ca 30 min.

 

20251012_114951 – middels.jpeg

20251012_120000 – middels.jpeg

20251012_123552 – middels.jpeg

Bilde_221319 – middels.jpeg

Bilde_221325 – middels.jpeg

Bilde_221330 – middels.jpeg

Bilde_221334 – middels.jpeg

Bilde_221354 – middels.jpeg

Bilde_193743 – middels.jpeg

Bilde_193749 – middels.jpeg

Bilde_195832 – middels.jpeg

Bilde_195836 – middels.jpeg

Endret av Otis
La til timeforbruk
Skrevet

Litt av en jobb du har gjort her, ingen puslejobb å installere Webasto. Slik jeg har forstått det, og leser her, er at Webasto fungerer som kjørevarmer i tillegg til forvarmer av blokka? 
På vår F11 Euro 6 fungerer den kun som kupévarmer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...