Gå til innhold

Fredrik 90 sin G30 540d xDrive M-Sport. Solgt!


Anbefalte innlegg

  • 4 weeks later...

@Marius2002

Jeg svarer deg like godt her 😀 Du spurte i media tråden hvordan det gikk ang EGR på bilen min. 

Jo nå skal du høre… @Saltkjelen utstyrte meg med nødvendig informasjon og avgårde til Bavaria bar det i dag. Jeg har jo ved to tidligere anledninger måtte etterfylle spylerveske etter å ha fått opp varsel om low coolant i iDrive. Jeg som kjører mye gamle biler har faktisk ikke tenkt over dette, er vel bare sånn. Jeg makser jo ut bilen på Autobahn flere ganger i året også, forsvinner sikkert litt kjøleveske da. 

Men Bavaria var veldig lydhøre og jeg fortalte om kjøleveske svinn, så da ble det besluttet å bytte EGR kjøler og EGR ventil. Deler var ennå ikke på lager så jeg fikk time i midten av Juni, da håper han å ha fått dem inn. Så da blir det ny EGR kjøler og EGR ventil 👍 Jeg ba de ta bilder av den gamle, skal bli moro å se om all langkjøringen min har hatt noen effekt. 

Så takk til @Saltkjelen som sjekka mitt vin nr og satte meg på sporet av dette 👍

Ellers så er det ikke så mye å melde om denne bilen. Jeg lufter den for salg og ser etter erstatter, men blir aldri enig med meg selv hva jeg skal gjøre. Vipper noe enormt fra dag til dag om jeg vil ha X5 45e eller betale vesentlig mer for G31 530d/540d LCI. Jeg har så syyykt lyst på en siste 5er med dieselsekser, bare en til før de forsvinner fra markedet 😂

Jeg og kona kniver fortsatt litt om nøklene til 130i’en. Jeg synes den er drittkul å kjøre, kona på sin side digger at den er liten og "snerten" som hun sier. Men etter noen dager i E87 så er det godt å stige over i 540d…for en bil 🤩

IMG_9453.thumb.jpeg.eac344fd9aec28b8e55a1ae0109d1f9b.jpeg

Alt for mange BMWer her nå, har lyst på noe annet. Sjesker på Bentley Continental GT, de er farlig nærme 20 års grensa nå…koster det samme som en VW iD3 😂 Holdt også på å kjøpe en 2004 Lincoln Town Car her forleden også, men realiteten innhentet meg. Jeg klør i fingrene etter noe annet enn BMW, men jeg klarer ikke å kvitte meg med noen av de egentlig 😀

IMG_9464.thumb.jpeg.750bc6eb9ead8637d8d3ae17615ea4ef.jpeg

Også er opplæringa i bilvedlikehold i full gang. Like greit å få det inn tidlig så skjønner de at man ikke skal ta den gamle svampen i garasjen, dyppe den i sølevann og gå løs på bilen slik som i IF reklamen på TV.

IMG_9513.thumb.jpeg.5e72f045c273ceffc2ab38a688f5591a.jpeg

IMG_9546.thumb.jpeg.2c599763a35f49ccb913994618ae5252.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Så dette skjedde i dag…. 🙁

IMG_9696.thumb.jpeg.0b4b3ed218d13ee7a8d5c1a0c4992627.jpeg

IMG_9697.thumb.jpeg.8a560b42ca18567e6bb79a352718be58.jpeg

Kona har vært på badestranda med minsten, kommer gråtende inn i huset. "Jeg har ødelagt bilen din…du kommer til å hate meg" og "hele siden er skapet opp, det var en murkant jeg ikke så". Jeg går ut og ser at hele siden er strøken på bilen, jeg ser ikke noe. Ho står bak meg med mascara ned over kinnene "ned…lenger ned..under bilen". Jeg slår en spøkefull tone og sier at her var det en liten grunnstøting ja 😅 Jeg skjønner at det er X5 vi må få oss, kanskje vi skal få Arctic Trucks til å pimpe den litt også. "Dummen!" Får jeg til svar 😂 Jeg tar sånne beskjeder som dette med fatning og den største ro, selv om jeg er fanatisk opptatt av bilen så nytter det ikke å utagere overfor ett uhell. Skjedd er skjedd og hun gjorde det ikke med vilje. Det er en stor bil å ratte for en travel småbarnsmor som jobber samtidig som hun er høygravid. Det er derfor vi var 130i’en da den er mye mer lettkjørt for henne. Akkurat de siste dagene har jeg villet kjøre 130i, den er jo så latterlig gøyal å kjøre 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Så dette skjedde i dag…. 🙁

IMG_9696.thumb.jpeg.0b4b3ed218d13ee7a8d5c1a0c4992627.jpeg

IMG_9697.thumb.jpeg.8a560b42ca18567e6bb79a352718be58.jpeg

Kona har vært på badestranda med minsten, kommer gråtende inn i huset. "Jeg har ødelagt bilen din…du kommer til å hate meg" og "hele siden er skapet opp, det var en murkant jeg ikke så". Jeg går ut og ser at hele siden er strøken på bilen, jeg ser ikke noe. Ho står bak meg med mascara ned over kinnene "ned…lenger ned..under bilen". Jeg slår en spøkefull tone og sier at her var det en liten grunnstøting ja 😅 Jeg skjønner at det er X5 vi må få oss, kanskje vi skal få Arctic Trucks til å pimpe den litt også. "Dummen!" Får jeg til svar 😂 Jeg tar sånne beskjeder som dette med fatning og den største ro, selv om jeg er fanatisk opptatt av bilen så nytter det ikke å utagere overfor ett uhell. Skjedd er skjedd og hun gjorde det ikke med vilje. Det er en stor bil å ratte for en travel småbarnsmor som jobber samtidig som hun er høygravid. Det er derfor vi var 130i’en da den er mye mer lettkjørt for henne. Akkurat de siste dagene har jeg villet kjøre 130i, den er jo så latterlig gøyal å kjøre 😂

Enig der, hadde samme opplevelse for noen år siden, nei, det nytter ikke å utagere over det, skjedd er skjedd, ikke var det store skaden heller. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sånn må man må regne med desverre ja Fredrik og godt man tar det med fatning 😊

Jeg må si at fruen din virkelig har vært ei stødig dame med disse bilene du har ,for det er jo ikke akkurat Golf størrelse på de bilene du har hatt de senere årene .😊

Vi har lært konene våres godt opp Fredrik 🙏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, det er slikt som skjer, og det skjer på en bruksbil som skal være med på alt, alltid. Ellers er det ikke en bruksbil. Nesten dagen etter at jeg hadde skifta over til nye brukte M5 sommerfelger, så kommer kona inn helt fortvila fordi hun hadde tatt den ene bakfelgen, kommet borti en slik kjekk granitt-kantstein. Da er jeg glad felgene ikke var helt prikkfrie fra før av, de står tross alt på en bruksbil. Og det kan fikses. Verre med personskade. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Olaandref skrev:

Enig der, hadde samme opplevelse for noen år siden, nei, det nytter ikke å utagere over det, skjedd er skjedd, ikke var det store skaden heller. 🙂

Neida, dette er småtterier. Jeg skal bort til Bavaria til uka så får vi ta en skadetakst. Blir vel å reparere for egen regning, tror ikke det lønner seg å ta dette på forsikring.

37 minutter siden, sveigis skrev:

Det er sånn må man må regne med desverre ja Fredrik og godt man tar det med fatning 😊

Jeg må si at fruen din virkelig har vært ei stødig dame med disse bilene du har ,for det er jo ikke akkurat Golf størrelse på de bilene du har hatt de senere årene .😊

Vi har lært konene våres godt opp Fredrik 🙏

Ja man må regne med dette. Nå skal jeg med bank i bordet si at det er veldig lenge siden jeg har skadet bilene mine selv. Men når andre bruker den så må man ta høyde for at slikt som dette kan skje. 

Camilla er en stødig sjåfør, og det har i alle år gått veldig bra. Hun har ratta de fleste bilene mine opp igjennom åra, til og med Ford Excursion. Se for deg den lille frøkna der i den digre bilen 😂 Hun er godt lært opp, parkerer langt unna andre biler, holder lave turtall på kald motor, kjører omvei for at motor skal bli driftsvarm, løfter beina over dørterskler og lukker døra uten å ta på lakken. 

Også er jeg ikke feilfri jeg heller, jeg knerta en felg på F10en i ett parkeringshus da vi var i Osnabrück. Da satt du på med meg @sveigis, men jeg sa ikke noe der og da 😅 Og jeg ser hver gang jeg kjører forbi at gjerdet inn til hagen til Knut Hamsun, eller rettere sagt der Hamsun bodde ved Lillesand fortsatt har en knekk på seg. Det var meg som trodde min Orientalblå E39 stor i Drive men så sto den jaggu i Revers 😂 Ja også rygga jeg ned portstolpen (i betong) til Atle med min to uker gamle Ford Mondeo firmabil. Da følte jeg meg lur..

 

23 minutter siden, papertiger skrev:

Enig, det er slikt som skjer, og det skjer på en bruksbil som skal være med på alt, alltid. Ellers er det ikke en bruksbil. Nesten dagen etter at jeg hadde skifta over til nye brukte M5 sommerfelger, så kommer kona inn helt fortvila fordi hun hadde tatt den ene bakfelgen, kommet borti en slik kjekk granitt-kantstein. Da er jeg glad felgene ikke var helt prikkfrie fra før av, de står tross alt på en bruksbil. Og det kan fikses. Verre med personskade. 

Ja litt knall og fall må man tåle, og det kan jo fikses igjen. Kanalskjørtene trengte lakk uansett da de har blitt litt matte etter veislitasje med åra. Man får de det positive i det. Alle tror at jeg friker ut om noe skulle skje med bilene, og det gjør jeg hvis noen med overlegg gjør noe med bilen. Støtter seg, tar på lakken med bar hand eller søler til på innsiden. Uhell derimot er noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
13 timer siden, viggo E34 skrev:

Hvordan går det med denne Fredrik? Solgt? Beholdt?

Det går veldig bra, nettopp fått service og skaden på kanalen er fikset. Bilen lå lenge til salgs, men jeg har fjernet annonsen igjen. Fikk veldig mye henvendelser fra folk jeg ikke vil selge til samt utallige bytteforslag i I4 M50, så da ble det ikke noe salg. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre, beholde eller forsøke å selge igjen. Har veldig lyst på G31 LCI med sekser, M340i eller X5 45e, men må være fornuftig å selge 540en først 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke feil å beholde heller? Selv om jeg selvfølgelig ser den at LCI vogn er hakket mer praktisk og litt råere utseende samt oppgraderingene som er gjort på dem. 

Ellers har du jo masse flotte alternativer nevnt over her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.10.2023 den 6.00, viggo E34 skrev:

Er vel ikke feil å beholde heller? Selv om jeg selvfølgelig ser den at LCI vogn er hakket mer praktisk og litt råere utseende samt oppgraderingene som er gjort på dem. 

Ellers har du jo masse flotte alternativer nevnt over her.

Nei det er absolutt ikke feil. Jeg liker bilen veldig godt og trives godt med den. Utfordringen er plass, og det begynner å bli litt problematisk. Nå var vi til Oslo i helgen og med to barn på 3 år og 4 mnd så er det mye "greier" de trenger å ha med. Alle med små barn vet hva 😅 Derfor er ønsket om en stasjonsvogn stort selv om jeg aldri har vært en stasjonsvogn type. Var derfor jeg kjøpte G30 og ikke G31 opprinnelig, samt at det har skjedd en del i livet vårt siden vi kjøpte denne bilen da den kun var 1 år gammel. Vi reiser mye og jeg begynner å se at dette går bare ikke. Vi fyller bagasjerommet helt opp bare for en helg til Oslo, hva da når vi skal kjøre nedover i Europa for tre uker? Vi skal på juleferie til Hamburg i Desember og jeg vurderer sterkt å kjøre ned med Alpina, vurderer det om det er mildt (har kun sommerdekk)

Men vi kom oss nå på tur til hovedstaden anyway 😀

IMG_0313.thumb.jpeg.79a5016c5f330dd7b7827e4b2cba59bc.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, papertiger skrev:

Dersom f.eks. G31 blir din siste nyere BMW, hvordan stiller det seg med Alpina D5S enten av pre-LCI eller LCI? Km stand og pris for høy? 

Jo G31 D5S er absolutt en bil som står på ønskelista, det er forøvrig G21 D3S også. 

Utfordringen med Alpina er at km stand enten blir for høy eller at det blir for dyrt. Svært få D5S har gått under 50 000 km, og tatt i betraktning at jeg kjører en del så er 50 000 km ett absolutt maksimum. Da begrenser utvalget seg på pre face biler til kun to eller tre biler. D5S LCI blir rett og slett for dyrt og egentlig helt tullete kontra hva enn G31 540d LCI vil tilby for 200 000,- mindre. En annen utfordring med Alpina er at utvalget er elendig, og ofte synes jeg de har både kjedelige farger (sort interiør frister bare ikke) også mangler de ALLTID noe som jeg får på vanlig G31. Fant en nydelig G21 D3S i Alpina blå med helt lyst interiør, men så har den selvfølgelig ikke ACC eller Laser lys. 

5 timer siden, fupsaker skrev:

D5S, D5S, D5S!!!! :D Ligger flere ute på mobile nå med "fornuftig" kilometer. Også "fornuftig" prisede LCI, men de blir fort veldig dyre. 

LCI blir for dyrt, jeg kan vente til neste år  og håpe at de kommer seg noe ned i pris. Men ettersom dagens G30/31 B5/D5 trolig blir den siste fra Alpina slik vi kjenner dem så kanskje de vil holde seg i pris. Men det største problemet er at de enten blir for dyre eller har gått for langt, samt at jeg synes de ofte er noe kjipt spekket. Skal mye til for å finne en bil hvor alt klaffer 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fredrik 90 changed the title to Fredrik 90 sin G30 540d xDrive M-Sport. Solgt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...