bjorneoen Skrevet Mai 19, 2019 Share Skrevet Mai 19, 2019 (endret) Da var det tid for ny tråd med «ny» bil! Jeg og kompisen min kom over en E32 735ia 1990 modell på Finn her om dagen som vi bestemte oss for å hente! 97 mil og 15 timer senere var bilen på plass! Opprinnelig satt det en m30b35 211hp motor i denne, men den er blitt tatt ut tidligere så per dags dato står bilen uten motor. Bilen er i overraskende god stand rustmessig og det meste ser ut til å fungere av elektronikk! Bilen har gått 258 tusen km og er opprinnelige kjørt i nord-Sverige. Ble sist EU godkjent der med 0 feil i 2016. Ble importert til Norge i 2017 og har siden da stått stille. Planen er nå å sette i og få den godkjent med m70b50 V12 motoren som hentes nå til uka! Noe må/bør selvfølgelig fikses, men etter en kjapp befaring av bilen så ser det ut til å være et meget godt utgangspunkt! Ikke så ofte man ser E32 langs veien og spesielt ikke med V12 så dette blir et spennende prosjekt! Endret August 20, 2019 av bjorneoen Erlandhaugen, fxslin, ahj og 3 andre reagerte på dette 6 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjorneoen Skrevet Mai 19, 2019 Forfatter Share Skrevet Mai 19, 2019 Første dag etter henting starta med å prøve å få en oversikt over hva som funker/ikke funker og hva vi trenger av deler for å få den komplett! Det så ut til å mangle en del smådeler først men det klarte vi å finne igjen i både hanskerom og bagasjerom så da manglet det egentlig ikke så mye allikevel! Koblet på batteri for å teste diverse elektronikk, men skjedde svært lite når vi koblet på strøm.. plinget i instrumentpanelet men ellers ingenting.. så da at vi manglet alle reléer pluss en del sikringer i motorrommet.. lysmodul og check control modulen var også fraværende.. Vi har heldigvis også en E34 540ia delebil stående så disse delene ble flyttet over fra denne og de passet rett i E32n! Om de er 100% match vet vi ikke men bedre enn ingenting! Men heller ikke nå var noe liv i noe som helst av elektronikk! Eneste forskjell var at vi nå fikk opp kilometerstand i instrumentpanelet som forøvrig er 258 tusen km. Begynte da å lete etter eventuelle brudd eller mangler på strøm/jord noe sted men klarte ikke finne det heller.. så etterhvert ved en tilfeldighet en liten svart «minnepenn»-aktig sak i hanskerommet og så samtidig et blinkende rødt lys ved siden av radioen som vi ikke helt skjønte hva var for noe! Så at enden på minnepennen kunne se ut til å «passe» med det blinkende røde lyset og egentlig bare ved en ren tilfeldighet så prøvde vi å sette disse to mot hverandre og plutselig startet alt av elektronikk!!! Dette visste seg å være BMWs multiple start interruption system som er orginal startsperre (wegfahrsperre) og som deaktiverer ignition og injection. Aldri sett det selv før og er beskrevet svært lite om det på nett, men det gjorde tydeligvis jobben sin! Ikke lett å få strøm/start på denne bilen uten den minnepenn-aktige greia! norbakken, Marius2002, ahj og 4 andre reagerte på dette 7 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
norbakken Skrevet Mai 19, 2019 Share Skrevet Mai 19, 2019 Gratulerer med flott skute, gleder meg til å se denne med 12’er 😎 bjorneoen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjorneoen Skrevet Mai 20, 2019 Forfatter Share Skrevet Mai 20, 2019 6 timer siden, norbakken skrev: Gratulerer med flott skute, gleder meg til å se denne med 12’er 😎 Takk for det! :D Det gjør vi å! Motor/girkasse +++ blir hentet på onsdag, det blir spennende! quandt1960 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gabz Skrevet Mai 20, 2019 Share Skrevet Mai 20, 2019 Spennende prosjekt! Følger spent med bjorneoen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sveigis Skrevet Mai 20, 2019 Share Skrevet Mai 20, 2019 Dette er tøft og her må du oppdatere ofte 😀 E32 er mega kult 😀 bjorneoen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Designer Skrevet Mai 20, 2019 Share Skrevet Mai 20, 2019 Endelig var den på plass etter den behagelige lange turen din til Trøndelag! 😅 Gleder meg til å høre 12ern i denne 🤩 bjorneoen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjorneoen Skrevet Mai 21, 2019 Forfatter Share Skrevet Mai 21, 2019 På 20.5.2019 den 9.35, Gabz skrev: Spennende prosjekt! Følger spent med På 20.5.2019 den 16.15, sveigis skrev: Dette er tøft og her må du oppdatere ofte 😀 E32 er mega kult 😀 Skal prøve å få oppdatert så ofte vi kan! Har trua på at det kan bli veldig bra! Ikke ofte jeg møter E32 langs veien så hadde vært ordentlig gøy å fått den i tipp topp stand med 12'er Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjorneoen Skrevet Mai 21, 2019 Forfatter Share Skrevet Mai 21, 2019 22 timer siden, Designer skrev: Endelig var den på plass etter den behagelige lange turen din til Trøndelag! 😅 Gleder meg til å høre 12ern i denne 🤩 Haha, den behagelige turen ja.. i gode Vito seter Sjæl! Tror det blir tøft! Var bare en liten svipptur da.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjorneoen Skrevet Mai 21, 2019 Forfatter Share Skrevet Mai 21, 2019 Liten update! Har funnet ut at bilen ble importert til Sverige i 2001, og ble videre importert til Norge i 2017 hvor den siden har stått helt stille. Har startet med å prøve å kartlegge hva vi mangler/trenger og hva som bør/må fikses for å få den i tipp topp stand. Ser veldig lovende ut, men er selvfølgelig alltids noe å fikse på gamle biler! Første dagen vi skulle gå over bilen la vi merke til at det var mye vann i reservehjulsbrønnen, batterikassa og i spesielt i gulvtrekket høyre bak.. Reservehjulsbrunnen fant vi ut var pga manglende pakning på bakluka, samt løse/ødelagte baklykter som gjorde at vannet rant inn i bagasjen istedenfor ut.. Hvorfor det er vann innvendig er vi fortsatt litt usikre på, men trolig pga tette dreneringskanaler. Ble selvfølgelig fort veldig bekymret for eventuell rust i gulvet, så bestemte oss for å ta av gulvtekket for å sjekke nøyere.. Og utrolig nok, selv etter å sannsynligvis ha stått med vann i gulvet/bagasjen i nesten 2 år så var det ekstremt lite rust!! Det var nydelig å se ett gulv i så god stand Meeeen... hadde jo selvfølgelig vært kjedelig om bilen var helt plettfri.. så noe rust måtte det jo være.. Foran, spesielt i passasjergulvet har det rustet en del. Noe på førersiden også men heldigvis ikke like ille. Foran blir det nok litt kapping og sveising for å få gulvet i like god stand som bak. Ellers ser både gulvet og resten av karosseriet veldig bra ut. Men alt i alt superfornøyd med at bilen er i så god stand. Er veldig lite rust i forhold til hva man kanskje burde forventet på en så gammel bil! Og at så og si alt av elektronikk også fungerer er jo helt glimrende. Orden i kabler overalt, og ingenting uoriginalt ettermontert som vi har funnet sålangt. Har trua på at dette kan bli veldig bra! Positiv start! fxslin, Designer, Daniel. og 2 andre reagerte på dette 5 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjorneoen Skrevet Mai 27, 2019 Forfatter Share Skrevet Mai 27, 2019 Update! På onsdag ble motor og girkasse hentet! Dette er da en M70B50 motor med 4hp24 automatkasse. Planen er forsåvidt å ende opp med en v12 med manuell til slutt, men vi starter med automat i første omgang! Motor skall ifølge tidligere eier være i god stand og ble tatt ut av en 750i nå i mars. 735i og 750i er jo naturligvis ikke helt identiske og en av forskjellene mellom dem er hvordan bremsesystemet er bygget opp. 750'n har et hydraulisk bremsekraft-system som er koblet sammen med servostyringen, mens det i 735'n er som i de fleste andre moderne biler, et vakuumstyrt bremsekraft-system. Vi fikk med alt av deler som vi måtte trenge for å bygge om til slik det skal være i 750n da dette vil være nødvendig pga plassmangel til vanlig bremsekraftforsterker i motorrommet. Kan godt hende det er mulig å fortsatt bruke det vakuumstyrte systemet som står i 735n nå sammen med m70b50 motoren, noen som vet? V12 blir gøy! :D Designer reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjorneoen Skrevet Mai 27, 2019 Forfatter Share Skrevet Mai 27, 2019 (endret) Update! På søndagen var det på nytt tid for litt skruing! Vi har nå fått bilen opp på en rampe, noe som gjør det vesentlig lettere å jobbe både inni og under bilen. Siden vi fant litt rust i gulvet foran fører og passasjersete valgte vi å ta ut alt av gulvtrekk og interiør for å få 100% oversikt over rustomfanget. Etter litt skuring var både framseter, bakseter, hattehylle og gulvtrekk ute av bilen! Heldigvis var det som i håpte! Var kun mye rust akkurat i en ganske liten del av gulvet på hver siden foran! Ellers ser bilen fortsatt ut til å være i overraskende god stand med minimalt rust ellers! Pakning til bagasjerom er også nå satt på og baklyktene er strammet/tettet skikkelig slik at det ikke lekker vann inn i bagasjerommet lenger. Fant også en gammel tysk Pfennig mynt fra 1950. Bilen er jo importert i sin tid fra Tyskland så denne mynten har nok sannsynligvis blitt med derfra en gang i tiden. Neste steg blir nå å få fjernet den gamle 4hp22 girkassen som fortsatt henger under bilen, samt demontert fronten på bilen slik at vi lettere kan få inn motor/girkasse når den tid kommer! Endret Mai 27, 2019 av bjorneoen Erlandhaugen, paukri, Designer og 1 annen reagerte på dette 4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Mai 27, 2019 Share Skrevet Mai 27, 2019 Dette her er kult å lese om! bjorneoen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel. Skrevet Mai 27, 2019 Share Skrevet Mai 27, 2019 Tøft prosjekt Kjekt at E32 får litt oppmerksomhet også. Skal dere gjøre noe med V12 motoren før den settes nedi? bjorneoen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjorneoen Skrevet Mai 27, 2019 Forfatter Share Skrevet Mai 27, 2019 10 minutter siden, Daniel. skrev: Tøft prosjekt Kjekt at E32 får litt oppmerksomhet også. Skal dere gjøre noe med V12 motoren før den settes nedi? Veldig morsomt prosjekt sålangt! Alri vært borti E32 tidligere men håper og tror at en 7'er med v12 blir både gøy og behagelig å kjøre Ikke 100% sikre på tilstand på motoren da vi egentlig kun har forrige eiers "ord" på at den funker.. Så blir å gå over alt av reimer, pakninger, tennplugger, sensorer osv på forhånd før den monteres i bilen. Fryktelig dårlig plass i motorrom etter montering så vi prøver å få sjekket så mye som mulig på forhånd. Noen tips til hva som bør sjekkes/overhales på en slik M70B50 motor? Noen svakheter/sjuker på disse som man bør sjekke opp? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå