Gå til innhold

Kvampacten gjenoppstår


jon///M
 Share

Anbefalte innlegg

IMG_0947.thumb.JPG.16700694f6bf0f514285328d5e8dbc65.JPGHei.

Etter mange år uten en BMW i stallen så var tiden inne for og finne noe jeg kunne ha det litt gøy med, samt ha noe jeg kan sysle med ute i garasjen for og komme litt unna hverdagens kjas og mas.

Så begynte søket og lysten på en klassikker som e28 eller e30 sto høyt. men dessverre så står også prisene på disse litt for høyt i forhold til stand.. (skal sies at jeg kan godt og skru og tilpasse ting, men rust/sveis/lakk og karross er ting jeg helst vil holde meg unna..)

Etter og ha søkt en stund og sett litt hva folk flest vil ha igjen for sine gamle slitere så mistet jeg litt motet og begynte og se på noe nyere.. e36, e46 etc.. M3 hadde jo ikke vært feil i garasjen men også her er prisene begynt og stige bra, og jeg hadde tross alt et budsjett og holde meg til.

Men jeg har heller aldri helt glemt e30en jeg hadde tidligere.. en 90 mod 318is med org lsd diff.. om det er noen av di bilene jeg har hatt som jeg virkelig angrer på at jeg solgte så er det nok den, mer moro bil for pengene skal du lete lenge etter! men som sakt så synes jeg at e30 selv som 318is var noe høyt priset i forhold til stand.. men e36/e46 compact er jo noe lik bil, bare litt mer moderne og forholdsvis greit priset.. men også her er stand meget variert.. så jeg fulgte markedet litt og la ut noen pekere her og der før jeg fikk napp av Hvatn her inne som hadde en 323ti som han holdt på og ordne opp, Jeg ble naturligvis litt giret der og da for jeg hadde egentlig tenkt og finne en 318ti, men denne hadde og m52tu motoren Orginalt, så dette kunne nok bli en meget moro bil.

Men den hadde vært i en liten kollisjon med et eller annet og avskiltet og parkert i flere år før Hvatn fikk tak i den. Skadene så forøvrig ikke altfor ille ut, men selvfølgelig så krever det kunnskap og penger for og få dette til, men mr Hvatn tok saken og har gjort en god jobb så vidt jeg kan se.

Han kunne også opplyse om at dette var den gamle bilen til Ove Kvam, altså kvampacten!

Bilen ble gått over og det meste ser greit ut, men dette er ikke en nybil lengre og en del sluttarbeid på bilen hadde nok gått litt fort da den manglet litt plast deksler her og der, klips, rett type ratt osv. den trenger også og få gått over og byttet litt foringer og generelt strammet litt sammen her og der, men bilen ser bra ut i kaross og den har fått et nytt lag med lakk, samt m-tech støtfangere foran og bak, noe som gjør at det litt rare compact designet ser litt bedre ut.

Uansett, bilen har potensiale for og bli en fin og litt praktisk (har barn.. og etter og ha kjørt motorsykkel i flere år så måtte jeg ha noe som jeg kan ta med barna i selv om vi kan ha det litt moro!) lekebil for far, Og alt det jeg ikke kan gjøre er allerede gjort så her var det bare og ta bilen med hjem!

 

Bilen er utstyrt med Bilstein pss coilovers, dette er nok det samme som sto på da Ove Kvam hadde den, men det virker bra enda! men foran var di plukket av og erstattet med noen billige coilover som var skrudd meget lavt! og bak var den ene justerings skruen fjernet..? men alt fulgte med så den første moden jeg måtte gjøre var og bytte til bilstein settet og sette en brukbar høyde på bilen.

Noen mener sikkert dette er som og banne i kirka, og jeg skal innrømme at den ser bra ut når den er så lav, men jeg er nok blitt så gammel at jeg verdsetter heller at ting skal være kjørbart og ikke bli sittende fast på fartshumper.. og jeg tenker at bilen skal brukes, har planer om og ta med bilen ned til ringen etterhvert så høyden må være satt til og kunne brukes slik at man ikke er konstant redd for bunnpanne, skjermer etc.

Legger ved noen bilder av hvordan den så ut rett etter den var kommet hjem og vasket.

IMG_0947.JPG

Et bilde av den gangen mr Kvam hadde den i godt driv rundt en bane.

 

IMG_0949.thumb.JPG.3fd2d0ec3eea3b432dc6af6f34520d6e.JPG

Startet så med og demontere hjul og coilovers. hjulene her skal være org z3M hjul.. di har begynt og vokse på meg, men di er veeeldig tunge.. så disse skal nok av løpet av vinteren, Jeg har et sett med Bbs Rc 090 hjul som jeg skal pusse opp og sette på bilen, disse vil bli hjulene jeg kjører rundt med til vanlig også må jeg skaffe meg et sett som tåler juling og er lette som jeg kan bruke til moro kjøring.

Bilstein settet ble montert, samt den justerings skruen, foran monterte jeg bare sammen uten og juster høyden nå. bak har jeg heller ikke justert høyden enda, har dessverre ingen bilder akkurat nå om hvordan det ble da det regner i et sett her i Trøndelag for tiden, men den ble ivertfall mye bedre og kjøre!

 

Satte meg også ned en dag og så over ting jeg vil få utbedret ganske kjapt slik at bilen kan brukes litt før vinteren setter inn, for når vinteren kommer så blir uansett bilen parkert slik at jeg kan bruke vinteren til og gå over litt større ting under bilen.

Så jeg sendte inn en bestilling til koed på en del plastikk deksler som manglet foran under bilen og rundt viften, en del klips her og der, ny girkule da den som var på bilen var ødelagt slik at den ikke gikk og feste fast, nytt ratt da det som fulgte bilen ikke var rett type ratt for bilen, den ble annonsert med et 3eiket momo? ratt, men ettersom jeg er litt original politzei så slo dette ikke helt Ann for meg, Hvatn byttet dette ut med et org 3eiket Bmw ratt, men dette er nok til en eldre modell og passer derfor ikke rett forhold til sleperingen, org har nok denne bussrattet tror jeg da den ikke er org med m-sport... men kode hadde brukt faclift m-sport ratt og airbag liggende så dette ble bestilt! venter enda på pakken derifra, den kommer nok til uka så da blir det nok en ny oppdatering om ikke lenge!

IMG_0946.JPG

IMG_0949.JPG

IMG_0990.JPG

IMG_0992.JPG

IMG_0993.JPG

IMG_0994.JPG

IMG_1001.JPG

IMG_1002.JPG

Endret av jon///M
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er artig at denne bilen stadig finnes og kan gi store kjøregleder. Jeg husker at Ove Kvam og "02-Henning" Robberstad (også med en E36 323ti) briljerte med disse bilene på 2000 tallet. Ove kom fra en E30 318is (den såkalte "isbilen") og Henning kom fra en "02" (E10) med S14 motor. Begge var svært aktive i BMWCCN i Stavanger området.

E36 Compact og E46 Compact var forøvrig et par artige modeller før 1-serien ble introdusert i 2004. Mange likte ikke modellene pga. den avkortede hekken, men jeg har alltid synes at de er ganske tøffe. E46 Compact er teknisk som de andre E46 modellene, mens E36 Compact deler bakhjulsopphenget med E30. Enkelte interiørdetaljer i E36 Compact trakk også ned på "vil ha" skalaen kan jeg huske, men slikt glemmer man hurtig bare man setter seg bak rattet på bilen.

Den selvpustende M52 rekkesekseren på knapt 2,5 liter er jo også bare en drøm når den går som den skal. BMW bygger dessverre ikke slike motorer lenger. Lykke til med prosjektet :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for fine tilbakemeldinger.

Det har vert litt hektisk i det siste med unger og slikt, men jeg har fått klart og lurt meg litt ut i garasjen innimellom.

Mandag kom det pakke fra Koed med litt forskjellige ting.

Det jeg gledet meg mest til var og bytte ut rattet til et som var mer riktig for denne bilen.

Dette var det som sto i bilen da jeg hentet det.IMG_1010.thumb.JPG.e7e71930f2efa437d0c16eb3c664e73e.JPG

 

Dette ankom, et brukt ratt og airbag fra en 98mod e36 coupe, litt slitt og en søm som delvis er litt løs, men det får duge inntil videre, tenker muligens og få det trekt opp etterhvert.

IMG_1022.thumb.JPG.5e834a42efcdd2a2e91ccae69a7555a3.JPG

Brukte en skinnens og skinn krem for og se om det ble noe bedre, litt bedre ble det nok, men skal gå over dette litt bedre etterhvert og farge det opp.

 

Før

IMG_1025.thumb.JPG.dd47729dd8a08e8e35a444187b4cdc5c.JPG

 

Etter

IMG_1031.thumb.JPG.9ef85b1f6fe092bf1789270da433c0f0.JPG

 

Det sto heller ingen spiller i bilen, og dette har jeg ikke tenkt og prioritere akkurat nå da jeg heller liker og høre på m52 motoren synge!

IMG_1026.thumb.JPG.df79843602347bd53527e3e40516116e.JPG

Derfor bestilte jeg blendelokk for at det visuelt skal se bedre ut.

IMG_1027.thumb.JPG.9338f1d1333d669945190b42deef9a16.JPG

Noen har sikker fått med seg disse ettermonterte tweeterene på dashen.. di skal fjernes når jeg får tid!

IMG_1014.thumb.JPG.4453b233e747c7cccde1324fbd33ee4c.JPG

ellers så manglet det et deksel over passasjer beltet foran.

IMG_1032.thumb.JPG.68e479bd47a58ad274fa74c95aa27088.JPG

dette måtte selvsagt rettes opp i.

IMG_1033.thumb.JPG.314e81ea7e56c1640c22e6f78ba554f9.JPG

Girkula som sto på var også meget dårlig og ødela ganske mye av kjøreopplevelsen da denne var i hard plast og var sprukket slik at den ikke låste seg fast, dro den av hver gang jeg var litt ivrig i giringen.

IMG_1035.thumb.JPG.4fbe9c867170606736bf71d4c8f461c7.JPG

IMG_1034.thumb.JPG.13b22660730b3df2851c1997c4583eca.JPG

Ny i skinn montert.

IMG_1037.thumb.JPG.4e1bf428f29e66bbc17d8f480a5c6925.JPG

Airbag dekslet var også løst, denne har jo vært i en kollisjon slik at airbagen har løst ut. ny airbag er montert men klipsene som skal ryke er bare prøvd og limt, dette holdt ikke og nye ble kjøpt inn og montert.

Før

IMG_1013.thumb.JPG.b5ca99bac1041dc164f70adca27951e0.JPG

etter

IMG_1039.thumb.JPG.da13bb5dd7c53468b4b77718a6252e3b.JPG

 

Har også en del andre deksel, men dette er jeg ikke helt færdig med enda, så jeg kommer nok tilbake til det.

 

Den ble da også litt høyere foran etter at jeg monterte bilstein coiloversen, her har jeg kun montert di med den høyden di var innstilt på, mulig jeg kommer til og justere disse litt ned når jeg får på Bbs hjula neste år.

bak har jeg ikke juster noe nå, kun montert inn den ene justeringskruen som manglet.

IMG_1078.thumb.JPG.25ee06663addc265ec575a1e5a93cdb4.JPG

 

Har også fått testet bilen sånn smått på både våt og tørr asfalt, og kan si at den er meget leken på våt asfalt og sitter som en gokart på tørr! meget godt grep i sving! og meget morsom på svingete veier uten at man nødvendigvis må kjøre så fort at lappen ryker.

 

Holder fortsatt på og se over bilen og skrive en deleliste på hva som bør oppgraderes i vinter.

har meget lyst til og oppgradere bremsene etterhvert, foran er det jo ikke noe problem da man kan ettermontere så og si alt av e36 og e46 bremser her, men bak er jeg noe usikker og finner ingen klare svar på hva som bør passe rett på, noen sier z3M, men disse regner jeg med er dyre og vanskelige og få tak i.. Vil heller ikke ha altfor store bremser da jeg ikke vil ha større en 17" felger på den.

Kanskje noen har noe tips til hva slags bremser man bør gå for?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, jon///M skrev:

har meget lyst til og oppgradere bremsene etterhvert, foran er det jo ikke noe problem da man kan ettermontere så og si alt av e36 og e46 bremser her, men bak er jeg noe usikker og finner ingen klare svar på hva som bør passe rett på, noen sier z3M, men disse regner jeg med er dyre og vanskelige og få tak i.. Vil heller ikke ha altfor store bremser da jeg ikke vil ha større en 17" felger på den.

Mulig jeg tar feil. Men jeg er ganske sikker på at forstillingen på denne er rimelig lik Z3 med M52/M54 motorer og da passer ikke Z3M bremser rett på uten å bytte spindel også. 

Jeg har gjort litt på mine Z3'er og en OK kombo som funket bra. Var E46 klave med OEM kaliper, da får du opptill 300mm skiver.  Dette fungerte OK på bane med kjøling rett inn på skiva, til gate bruke så holder dette i massevis. (Jeg har skrevet en del om dette i tråden min)

På den bilen som jeg holder på med nå så planlegger jeg å sette på kalipere og klaver fra en 330. Disse er bolt on og skal passe over en 17" felg.  Denne løsningen er en velprøvd kombo hvor bremse bias ikke endres for mye og mange anbefaler denne som budsjett BBK oppgradering på E36'ere. 

Men jeg driver å forsker på en alternativ variant som er å parre E39 kalipere med E90 klaver, da skal visst nok Z3M/M3 skriver (315mm) passe på.  Funker dette, så ender man opp med en løsning som veier kun 1.3kg mer enn OEM bremsene til Z3 Coupe 2.8 ( mens 330 løsningen legger på hele 6.3kg i uavfjæret vekt). 

Jeg har litt tvil om at denne løsningen vil funke. Til tross for dette, har jeg av ren nysgjerrighet investert et par hundre lapper i E39 kalipere, samt at @ahj her på forumet donerer et par klaver til meg. Jeg  håper at delene kommer til uka, så jeg faktisk kan teste og måle litt rundt denne løsningen.   

Endret av fxslin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig og se denne igjen. Husker godt at Ove lekte seg med denne rundt Rudskogen.

Det er rart hvordan nye deksel og klips gjør seg. Det har aldri sluttet og forundre meg hvorfor ikke flere tenker på dette, spesielt siden kostnaden er relativt liten.

Det er godt at du bruker riktige klips til airbagen. Å lime slikt noe blir aldri bra også vet man aldri hvordan det fungerer hvis du skulle få bruk for det noengang. Husker vi fikk inn en bil den gangen jeg jobbet som høgger. Der hadde noen luringer skrudd fast en braket til en mobil rett i airbagen. Godt for de at det ikke satt noen i passasjersetet da den gikk av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Da jeg solgte bilen, hadde den BMW Business CD spiller med adapter for AUX-inngang. Da jeg kjøpte den stod det en Pioneer-spiller i, men denne samarbeidet aldri skikkelig med diversity-antennen som bilen var utstyrt med. Løsningen ble derfor original radio.

Den hadde samme type ratt som bilen har nå. Legger ved noen bilder av hvordan den så ut rett før salg. Synes den ser bedre ut nå, med M-Technik styling, oppgradert eksos og oransje blinklys.

Bilen var levert fra fabrikk med en pakke som inkluderte kromringer rundt instrumenter og brytere. Mener den hadde en kromring på girkulen også. Tweeterne på dashbordet var ikke der da jeg hadde bilen.

Kvampact4.thumb.JPG.a7d5992db8406f890851b282cdeca3f6.JPGKvampact5.thumb.JPG.da3b93041bceed352cf1d8a17356ef9a.JPGKvampact3.thumb.JPG.8488b268d5bce02746b36b541981d2ce.JPG

Endret av ovekvam
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt andre opplysninger om bilen fra min tid med den:

- Bilen fikk en diffbrems fra E30 325e, som har litt tyngre utveksling enn bilen har originalt.

- Bilen ble litt understyrt med BIlstein PSS. Skiftet derfor fremre krengestag til et tynnere fra 316i.

- Originalbremsene holdt aldri en hel helg med banekjøring. Ble dyp bremsepedal søndag ettermiddag.

- Skinnsetene var veldig glatte. Hadde derfor Schroth Quickfit firepunktseler til banebruk. Disse var bestilt til E46, siden Compacten har motsatt layout av sikkerhetsseler i baksetet i forhold til E36. Kanskje festene er der fremdeles?

- Bilen ble målt på rullende landevei til cirka 190 hk, 20 mer enn BMW oppgir. Den var ikke trimmet på noe vis.

- Sensor i passasjersetet laget mye problemer, og ble hardkoblet bort, slik at airbag alltid går av på den siden i kollisjon.

- Bilen brukte 1:52.9 rundt Rudskogen, uten å kutte curbs, og uten R-dekk. Hadde 175 på GPS inn mot Angstsvingen.

- Hadde bilen oppe i 229 km/t på Autobahn. Da ville den ikke mer, men hadde mer turtall å gå på.

- Originaleksosen har en pneumatisk klaff i ene eksosutløpet som lukkes på tomgang og lav belastning.

- Jeg shimset litt ekstra negativ camber på fremre fjærben med en stoppskive på ene festebolten til navet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.9.2019 den 22.20, fxslin skrev:

Mulig jeg tar feil. Men jeg er ganske sikker på at forstillingen på denne er rimelig lik Z3 med M52/M54 motorer og da passer ikke Z3M bremser rett på uten å bytte spindel også. 

Jeg har gjort litt på mine Z3'er og en OK kombo som funket bra. Var E46 klave med OEM kaliper, da får du opptill 300mm skiver.  Dette fungerte OK på bane med kjøling rett inn på skiva, til gate bruke så holder dette i massevis. (Jeg har skrevet en del om dette i tråden min)

På den bilen som jeg holder på med nå så planlegger jeg å sette på kalipere og klaver fra en 330. Disse er bolt on og skal passe over en 17" felg.  Denne løsningen er en velprøvd kombo hvor bremse bias ikke endres for mye og mange anbefaler denne som budsjett BBK oppgradering på E36'ere. 

Men jeg driver å forsker på en alternativ variant som er å parre E39 kalipere med E90 klaver, da skal visst nok Z3M/M3 skriver (315mm) passe på.  Funker dette, så ender man opp med en løsning som veier kun 1.3kg mer enn OEM bremsene til Z3 Coupe 2.8 ( mens 330 løsningen legger på hele 6.3kg i uavfjæret vekt). 

Jeg har litt tvil om at denne løsningen vil funke. Til tross for dette, har jeg av ren nysgjerrighet investert et par hundre lapper i E39 kalipere, samt at @ahj her på forumet donerer et par klaver til meg. Jeg  håper at delene kommer til uka, så jeg faktisk kan teste og måle litt rundt denne løsningen.   

Foran så regner jeg med jeg må bruke bremser fra e36/e46, har sett den løsningen med 330 bremser, den er nok en rimelig fix men er tydeligvis tung som du sier, og dette er noe jeg vil prøve og unngå. Følger med på tråden din og følger spent med hvordan du løser dette.

Men bak tror jeg at jeg kanskje må bruke z3 løsning på bremsene.. virker som og være meget spesielle bremser bak på denne da skivene ligger meget langt inn bak.

På 22.9.2019 den 23.52, Rune-K skrev:

Artig og se denne igjen. Husker godt at Ove lekte seg med denne rundt Rudskogen.

Det er rart hvordan nye deksel og klips gjør seg. Det har aldri sluttet og forundre meg hvorfor ikke flere tenker på dette, spesielt siden kostnaden er relativt liten.

Det er godt at du bruker riktige klips til airbagen. Å lime slikt noe blir aldri bra også vet man aldri hvordan det fungerer hvis du skulle få bruk for det noengang. Husker vi fikk inn en bil den gangen jeg jobbet som høgger. Der hadde noen luringer skrudd fast en braket til en mobil rett i airbagen. Godt for de at det ikke satt noen i passasjersetet da den gikk av.

 

Nye klipp og deksel gjør underverker ivertfall, mye som kommer bort eller blir slitt løpet av 20-årene.

Nei å lime klipps blir nok aldri bra, går over og bytter det jeg finner av klips og slik som mangler eller er knekt.

 

På 26.9.2019 den 12.14, Gabz skrev:

Meget tøff denne! Veldig riktige "mods" så langt også. Synes det var veldig fin høyde på den når du hentet den, men forstår også godt at du vil ha den mer brukbar. Følger spent med videre :)

 

Ja jeg skal innrømme at det var veldig fin høyde på den da den bare sto iro, men den ble altfor ubrukelig og kjøre, tok nedi garasjegulvet når jeg kjørte inn og ut.. mulig den kommer litt ned igjen, men dette orker jeg ikke og begynne med før Bbs felgene kommer på, den er uansett parkert for vinteren nå.

 

 

 

På 20.10.2019 den 11.04, ovekvam skrev:

Da jeg solgte bilen, hadde den BMW Business CD spiller med adapter for AUX-inngang. Da jeg kjøpte den stod det en Pioneer-spiller i, men denne samarbeidet aldri skikkelig med diversity-antennen som bilen var utstyrt med. Løsningen ble derfor original radio.

Den hadde samme type ratt som bilen har nå. Legger ved noen bilder av hvordan den så ut rett før salg. Synes den ser bedre ut nå, med M-Technik styling, oppgradert eksos og oransje blinklys.

Bilen var levert fra fabrikk med en pakke som inkluderte kromringer rundt instrumenter og brytere. Mener den hadde en kromring på girkulen også. Tweeterne på dashbordet var ikke der da jeg hadde bilen.

Kvampact4.thumb.JPG.a7d5992db8406f890851b282cdeca3f6.JPGKvampact5.thumb.JPG.da3b93041bceed352cf1d8a17356ef9a.JPGKvampact3.thumb.JPG.8488b268d5bce02746b36b541981d2ce.JPG

 

 

Hei Ove, kult at du ser igjen bilen igjen.

cd spilleren manglet som sakt her, men det er ikke noe jeg prioriterer akkurat nå, men når den tid kommer så vil jeg ha enten original BMW eller noe som ser originalt ut.

Det ble mye bedre med «nytt» og riktig type ratt, det var faktisk litt mindre diameter på en det som sto da jeg kjøpte den også, her tenker jeg og få trekt opp rattet på nytt etterhvert, kanskje i alcantara?..

Tweeterene blir nok plukket ut når jeg kommer til det, jeg skal IKKE ha løse tweetere som er delvis limt fast på dashen...

 

På 20.10.2019 den 12.48, ovekvam skrev:

Litt andre opplysninger om bilen fra min tid med den:

- Bilen fikk en diffbrems fra E30 325e, som har litt tyngre utveksling enn bilen har originalt.

- Bilen ble litt understyrt med BIlstein PSS. Skiftet derfor fremre krengestag til et tynnere fra 316i.

- Originalbremsene holdt aldri en hel helg med banekjøring. Ble dyp bremsepedal søndag ettermiddag.

- Skinnsetene var veldig glatte. Hadde derfor Schroth Quickfit firepunktseler til banebruk. Disse var bestilt til E46, siden Compacten har motsatt layout av sikkerhetsseler i baksetet i forhold til E36. Kanskje festene er der fremdeles?

- Bilen ble målt på rullende landevei til cirka 190 hk, 20 mer enn BMW oppgir. Den var ikke trimmet på noe vis.

- Sensor i passasjersetet laget mye problemer, og ble hardkoblet bort, slik at airbag alltid går av på den siden i kollisjon.

- Bilen brukte 1:52.9 rundt Rudskogen, uten å kutte curbs, og uten R-dekk. Hadde 175 på GPS inn mot Angstsvingen.

- Hadde bilen oppe i 229 km/t på Autobahn. Da ville den ikke mer, men hadde mer turtall å gå på.

- Originaleksosen har en pneumatisk klaff i ene eksosutløpet som lukkes på tomgang og lav belastning.

- Jeg shimset litt ekstra negativ camber på fremre fjærben med en stoppskive på ene festebolten til navet.

 

-Diffen har jeg fått opplyst er fra 325e, den fungerer kjempefint til bilen synes jeg, men den svetter nå litt olje så den skal få seg en liten overhaling nå i vinter med ny olje.

-Har testet bilen på bane en gang allerede og synes at den lå kjempebra i sving, men dessverre hadde jeg ikke andre hjul, og z3M felgene virker og være ganske tunge.

-Bremsene er noe jeg kommer til og oppgradere, jeg må bare finne en oppskrift på gode bremser som ikke veier altfor mye, foran så ser jeg det finnes mange alternativ i flere prisklasser, men bak er jeg mer usikker.. finner ikke så mye info om hva man kan oppgradere med der.

-Merket godt at skinnsetene var glatte, har vurdert og få tak i seler som jeg kan bruke eller evnt få tak i et sett med gode racing stoler som jeg kan sette inn før trackdays, minuset her er når jeg skal kjøre ned til ringen etterhvert er at det blir litt vel langt og kjøre i disse..

Noen av festene til disse er der enda, jeg skal se om jeg kanskje finner disse beltene på nett og vurdere denne løsningen jeg og.

-Arti at den ytet såpass, merker ivertfall at den drar ganske bra til og være en 323.

-Har ikke sjekket sensoren her men kjekt og vite.

-Har selv ikke vært på rudskogen så om dette er en god tid eller ikke kan jeg ikke uttale meg om, men at bilen har potensiale til mye moro skal være sikkert.

-229km/t er vel mer en nok for meg, ivertfall i en 20-årene gammel bil.

-Ja dette har jeg sett, den originale eksosen fulgte med, men nå står det banan manifold fra e36 m3, samt et rustfritt (ivertfall delvis) eksos fra m3 tror jeg med scorpio eksos bakerst, (tror det var det ivertfall), her kommer jeg til og modifisere litt etterhvert da jeg synes den henger litt langt ned helt bakerst, skal også bytte ut noen rørbiter der det er brukt vanlig stål for og skjøte eksosen.

-Ja denne moden har jeg hørt, PR i dag er vel ikke denne shimset, men en kamerat har testet dette med veldig gode erfaringer på en e36 m3, når jeg får testet litt mer på bane til neste år så skal dette testes ut.

 

 

Ellers så har det kommet mer deler og jeg har så vidt fått byttet noe deler, men jeg har brukt mye tid på jobb samt og skru på andre sine biler den siste tiden slik at jeg ikke har hatt tid til og legge ut noe, det kommer nok en oppdatering etterhvert, og neste uke håper jeg og få bilen i bukken for og begynne under bilen.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde helt på begynnelsen av 2000 tallet en 1997 E36 323i og selv om jeg aldri fikk målt effekten på rulle gikk den ganske bra. Originalt oppgir BMW 170 HK for M52B25 motoren, men den yter helt sikkert noe mer enn dette. Jeg klarte 230 Km/t på Autobahn og holdt fint følge med bl.a E39 530d (184 HK) 0-100 Km/t (som i likhet med E36 323i skal klare distansen på 8,0 sekunder).

E36 323ti fom. februar 2000 har M52B25TU motoren med dobbel Vanos så den puster nok litt bedre enn den eldre utgaven av motoren og går derfor sikkert også litt bedre (spesielt med varierende turtall). Jeg liker virkelig denne motoren og tenker at den er en av de mest harmoniske rekkesekserne BMW har bygget. 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
På 23.10.2019 den 19.27, Fredrik skrev:

Jeg hadde helt på begynnelsen av 2000 tallet en 1997 E36 323i og selv om jeg aldri fikk målt effekten på rulle gikk den ganske bra. Originalt oppgir BMW 170 HK for M52B25 motoren, men den yter helt sikkert noe mer enn dette. Jeg klarte 230 Km/t på Autobahn og holdt fint følge med bl.a E39 530d (184 HK) 0-100 Km/t (som i likhet med E36 323i skal klare distansen på 8,0 sekunder).

E36 323ti fom. februar 2000 har M52B25TU motoren med dobbel Vanos så den puster nok litt bedre enn den eldre utgaven av motoren og går derfor sikkert også litt bedre (spesielt med varierende turtall). Jeg liker virkelig denne motoren og tenker at den er en av de mest harmoniske rekkesekserne BMW har bygget. 

Ja jeg er enig med deg ang motoren, fin 6er som passer godt til denne bilen, hadde jo egentlig tenkt og kjøpe en 318ti, men angrer ikke på at jeg gikk for 323en istedenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...