Gå til innhold

Kjøpsråd F15


Ron Jeremy
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg tror jeg ville gått for 40e, det er mye bil for pengene og om bruken er rett er det også veldig økonomisk! :) Jeg ser nå på min, som garantert har kortere rekkevidde, siste par ukene når det har vært kaldt og/eller 0-føre har jeg hatt ned i 10km reell rekkevidde, likevel dekker dette mitt behov, men det er jo bare 1/3 av oppgitt rekkevidde. Minuset med 40e er kanskje at den firesylindrede motoren ikke står i stil med resten, men etter å ha rattet hybrid i snart et år (jepp tiden går fort) så skal ikke jeg ha noe annet fremover om det ikke er en kosebil, eksempelvis M3. Jeg kan skjønne at det kan være ekstra med disse motorene om man kjører i auto og bensinmotoren slår seg av og på 20 ganger på to mil og kald motor, men jeg har nå sluttet og bruke modus AUTO og bruker heller SAVE(som jeg har sagt før jeg aldri bruker) om jeg skal kjøre litt lengre på ren bensin eller lite batteri igjen så slår den ikke seg av og på, men aller mest MAX eDrive hvor elektrisk gjelder.. 4x4 fungerer uansett i SAVE, men dette vil jo ikke være tema i 40e. Uansett da så vil jo SAVE bare bety at den fungerer som hvilken som helst annen bensinbil. X5 40e er 0,1 sekund tregere enn F45 225xe fra 0-100kmt, altså i realiteten akkurat like rask, men man driver jo ikke med lyskryssrace i slike biler uansett *kremt*. :) 
Ser Skoda Kodiaq er nevnt som andre biler, men da kan jo også DS 7 Crossback E-tense 4x4 nevnes, denne koster under 600000,- ny og med 300hk er den rask fra 0-100 på bare 5,9 sekund,
det er jo ikke BMW da, men likevel mye bil for pengene. Denne kommer også neste år.
https://www.dsautomobiles.no/modeller/ds-7-crossback/design/ds-7-crossback-e-tense-4x4.html
 - kan allerede konfigureres.

Her er oversikt over min:
Jeg kjøpte bilen da den var gått 4500km , nå er den gått 12500km, altså 8000km på ett år og ifølge BMW har jeg grovt spart 1L bensin pr. kjørte mil elektrisk, jeg har kjørt over halvparten av mine rullede kilometer elektrisk også siden jeg fikk den, så grovt har jeg kjørt da 0,5L på mila totalt(8000km), og faktisk litt mindre om man begynner å finregne på det. Selv om punktet under med besparelse er mer veiledende enn 100% så er det heller ikke så langt unna vil jeg tro da 1L på mila kan stemme veldig bra. På langturer ligger jeg på ca. 0,4-0,6 :) Mao. passer hybrid meg perfekt!

1571093357_Skjermbilde2019-12-10kl_17_05_35.thumb.png.3c3cf024fa259947d40af9485d2940f1.png



 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ron Jeremy skrev:

Billig bilhold og Porsche?! Cayenne og Panamera til 600k ser særdeles utdatert ut mtp interiøret, så det er ingen option for meg.

Man har jo forskjellig smak helt klart. Utdatert ? Mulig...jeg synest att det er klasse over dette interiøret fremdeles gjelder både Cayenne & Panamera 😊

Porsche har jo meget gode garantier,kanskje en av det beste på brukt kan også forlenges.

https://www.porsche.com/norway/no/_sor_/aboutporsche/importers/approved/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Marius2002 skrev:

Jeg tror jeg ville gått for 40e, det er mye bil for pengene og om bruken er rett er det også veldig økonomisk! :) Jeg ser nå på min, som garantert har kortere rekkevidde, siste par ukene når det har vært kaldt og/eller 0-føre har jeg hatt ned i 10km reell rekkevidde, likevel dekker dette mitt behov, men det er jo bare 1/3 av oppgitt rekkevidde. Minuset med 40e er kanskje at den firesylindrede motoren ikke står i stil med resten, men etter å ha rattet hybrid i snart et år (jepp tiden går fort) så skal ikke jeg ha noe annet fremover om det ikke er en kosebil, eksempelvis M3. Jeg kan skjønne at det kan være ekstra med disse motorene om man kjører i auto og bensinmotoren slår seg av og på 20 ganger på to mil og kald motor, men jeg har nå sluttet og bruke modus AUTO og bruker heller SAVE(som jeg har sagt før jeg aldri bruker) om jeg skal kjøre litt lengre på ren bensin eller lite batteri igjen så slår den ikke seg av og på, men aller mest MAX eDrive hvor elektrisk gjelder.. 4x4 fungerer uansett i SAVE, men dette vil jo ikke være tema i 40e. 

Her er oversikt over min:
Jeg kjøpte bilen da den var gått 4500km , nå er den gått 12500km, altså 8000km på ett år og ifølge BMW har jeg grovt spart 1L bensin pr. kjørte mil elektrisk, jeg har kjørt over halvparten av mine rullede kilometer elektrisk også siden jeg fikk den, så grovt har jeg kjørt da 0,5L på mila totalt(8000km), og faktisk litt mindre om man begynner å finregne på det. Selv om punktet under med besparelse er mer veiledende enn 100% så er det heller ikke så langt unna vil jeg tro da 1L på mila kan stemme veldig bra. På langturer ligger jeg på ca. 0,4-0,6 :) Mao. passer hybrid meg perfekt!

1571093357_Skjermbilde2019-12-10kl_17_05_35.thumb.png.3c3cf024fa259947d40af9485d2940f1.png



 

Glimrende innspill, spesielt fra en som har brukererfaring med hybrid, takk Marius!

👍🏻
 

Skoda har jeg sans for, fransk har jeg null sans for.

Har kjørt Superb, denne får bakseteplassen i en F15 til å minne om en 1 serie! En ærlig bil, men personlig syns jeg type heiset stasjonsvogn er hverken fugl eller fisk - for meg.

Grunnet hytte og at kvinnen (og jeg) liker å sitte høyt, vil også neste bil bli en SUV.

Jeg forsøker å få vekk skyggelappene, men 2.5 tiår med BMW setter absolutt sine spor. 
Kombinasjonen av bra drivlinje, bra opplevd kvalitet (men dalende!) fornuftig pris på bilhold/deler, samt intuitivt multimedia og at forventninger blir møtt er vanskelig å legge vekk.

MB sin GLC er elegant, men infotainment skjermen er på størrelse med navi business i BMW, håpløst, slike bagateller klarer jeg ikke se forbi. Ei heller er drivlinjen eller Command på høyde med BMW.

Kjøremønsteret burde jeg selvsagt nevnt. Blir litt melk og brød kjøring/jobb i inntil 2 mil pr dag.
Og litt til og fra hytta ++, 20-25 mil. Kan lade på jobb også.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en fornuftig hybrid dekker bruken din om du kjører 20km +- om dagen i snitt :) X5 40e er en bil jeg liker svært godt selv om det ofte blir satt spørsmålstegn ved hele bilen. Jeg tror ikke det er en dårlig bil overhodet og om batteriet dekker det meste av den daglige kjøringen hadde jeg ikke vært i tvil :) Nå på vinteren om jeg må ut å kjøre igjen etter jeg har kommet hjem fra jobb så går den på bensin, men som det fremgår av statistikk så tar jeg det igjen i sommermånedene. Jeg lader alltid på det sakteste, tenker det sparer batteriet. Når man er på langtur så lader man IKKE en hybrid på ladestasjoner da det koster mer enn man bruker i bensin på strekningen en lading ville holdt om du skjønner :) Kjører du på SAVE på langtur så lader du opp batteriet i ok (minus) tempo uansett, så du har elkjøring i saktegående strøk. Skikkelig deilig med lydløst i sakte fart :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.12.2019 den 22.53, Fredrik 90 skrev:

Min erfaring og veldig mange andre sin er at det ofte (ikke alltid, handler om bruksmønster) lønner seg å betale litt ekstra for en 30d i en BMW. Du får en kombinasjon av bil og motor som er veldig velprøvd, komfortabel og ikke minst ekstra kjøreglede. Det er ikke til å komme unna at en slik motor føles mye bedre, det kler denne type bil veldig bra. Det er ikke tvil om at det er denne som kommer best ut når det gjelder andrehåndsverdi. 

Enig med @Fredrik 90 her. Jeg tror en 30d vil være en grei investering noen år til. Selv synes jeg det er større risiko med hybrid siden det skjer så stor utvikling på området. Jeg venter på Q4 e-tron, som jeg håper og tror er den modellen som vil gi oss mest av det vi i dag er så glade i med X3'en.

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner en med f15 40e, da selgeren sa dette var det var det beste kjøpet. Den ville minne om et dieselforbruk, kombinert med god nok elrekkevidde i det daglige samt best annenhåndsverdi.

Realiteten er at den bruker over literen, når 4'eren fyrer opp så høres det ut som en gammal opel med eksoslekkasje (hørte selv en fryktelig eksoslyd ca midt under bilen) og elrekkevidden er en vits mente han selv. Samtidig....hvis man ser på bruktprisene på 16 modeller 530e og x5 40e, er det ingen tvil om at verditapet har vært gigantisk, hertfall nå som det endelig kommer en phev man faktisk kan bruke (545e og x545e) hvor er hybridene liksom bedre på verditap enn dieselen?

Nei, gå for 30d, ha et lavere totalforbruk dersom man lader skjelden, ha en herlig smooth motorgange fra sekseren, en bedre og sømløs drivlinje (dersom man trekker mye tungt) og bedre plass og mindre vekt. I tillegg er diesel billigere å kjøpe enn bensin. Og etterspørselen etter disse er nok større etter 8 år enn en 40e. 

Eneste minuset med diesel er utgifter med havarerte dieselpumper, turboer og dpf. Men man må derfor tidlig gjøre tiltak å fjerne dpf, egr og bytte dieselpumpe før den ryker.

Hvis man bare siger rundt i byen på eldrift så er hybriden bedre, men hva er da vitsen med stor suv? 40e er en selvmotsigende bil. 225xe er en bil som på sin måte gjør hybrid gunstig og bra til sitt formål. De to kan ikke sammenlignes mener jeg.

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Evopower for at en hybrid skal være lønnsomt økonomisk må man ha kort daglig kjøring og kunne lade hjemme og/eller på jobb, jeg regner med @Ron Jeremy er inneforstått med dette. :) De få langturene man har eller utfluktene til hytte får man heller bare overse det lille ekstra den bruker kontra en diesel og regne med man veier dette opp med "gratis" kjøring i det daglige. Man kan ikke sammenligne F15 og F45 direkte, men mitt eksempel var med hvordan BMW hybrid var og min erfaring med dette som naturligvis kan sees i F15 40e med de åpenbare forskjellene (tyngre bil, mer drivstofforbruk ved bensinmotor i gang, større plass som også vil si større bil osv.). Hybridbiler vil jeg også si generelt sett har mer utstyr -> altså at det er flere eksemplarer som er godt utstyrt kontra en diesel. Naturligvis finnes det godt utstyrte der også... men jeg tror dere vet hvor jeg vil :) @Ron Jeremy sa også tidlig til meg at man måtte ta bilen for det den er, og det er nettopp dette som er så viktig. Jeg hører stadig folk klager over rekkevidde på PHEV, men da må man bare glemme rekkevidden og heller se på hvilken flott bil man har og fordelene den har. Ta oppgitt rekkevidde, halver den og så trekk fra enda 2-3 km og om dette da dekker det generelle dagsbehovet, da er det lønnsomt drivstoffmessig. Om vinteren så kanskje bare 1/3 - 1/4 av oppgitt rekkevidde, alt etter hvordan landskapet man bor i er :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det du sier Marius, og det er flott med ladehybrid i hverdagen. Men når elrekkevidden på 40e er 20km da er det ikke mye man får ut av en dag, og derfor er det litt poengløst. Det er øye som ser. Noen ønsker eldrift på korte avstander i hverdagen, og økt forbruk og ubehag i form av motortypen som jobber livet av seg opp til fjells i helgene (kan kun referere til 40e her), mens andre har kanskje firmabil som tar seg av det daglige, og heller ønsker en solid rekkesekser som synger på tur. Men når forbruket på dieselen er 0.7 og på 40e er over literen (snakker igjen helgeutflukter med full oppakking) så må man spare mye på eldrift for at det skal lønne seg.

Igjen, mine argumenter mot phev er grunnløse når x5 45e kommer, for den har det som trengs. 60 km garantert ekrekkevidde OG sekser. Beste fra 2 verdener. Men 40e er ikke der. Den nevnte lyden når 4'eren fyrte opp var grunn alene. Og i tillegg har ikke disse hybrid firerne vært feilfrie heller, så en diesel er ikke nødvendigvis dyrere å vedlikeholde.

Men ja, det er opp til trådstarter til syvende å sist. Håper han prøver både 40e og 30d før man bestemmer seg :)

alternativt x5 25d da, men i praksis bruker den det samme som 30d med last.

 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, ingenting er perfekt, en hybrid kan passe for noen med et gitt bruksmønster, for andre kan det gi liten mening. 
Som andre nye tekniske ting - er det gjerne mange - for mange, som er nysgjerrige eller har økonomiske intensiver og som ikke treffer helt. Slikt blir det enkelte sure miner av.

Det ser man med rene elbiler men også hybrider. Er X5 40e en bra bil, tja, spørs hva man ser etter - den er mindre sportslig, er tyngre enn sine søsken og har ikke 7 seter, kan heller ikke fåes med hva noen vil kalle nøkkelutstyr, ei heller krengningsstabilisator. Den har hatt et stygt prisfall på 3 år og videre prisutvikling vil jeg ikke spå fremover.
Jeg hører kjennere heller ikke vil anbefale notorisk kjøring på kun el, slik info er gull verdt. Så ville nok latt bilen bestemme litt selv.
For ren eldrift med 113 hk på 2.35 tonn, det er ikke spenstig. 

Samtidig, N47 anser jeg meg som ferdig med... her stod det egentlig at 25d ryker. Men etter å ha lest meg litt opp, ser jeg at 25d fikk B47 i 08.15 (231 hk) så her er det likevel en liten mulighet. B47 er langt mer rolig og mindre kakklete enn N47 og forhåpentligvis mindre befengt med trøbbel?!


30d er noe nær den perfekte komboen, men tviler på om et 6 sifret beløp er verdt det nå, eller om noen år. 

40e er en firer bensin, men godt støyisolert, samtidig er det magisk å trille helt stille rundt med diger bil i elmodus. På langkjøring hører jeg forbruk på alt fra 0.8 til 1.1 og mer, som ellers blir vel forbruket som man gasser.


Har jo testet 40e, faktisk også skrevet en artikkel om den, men det begynner å bli noen år siden. Kanskje jeg bare må ratte en litt å se hvordan 1 generasjon X5 hybrid fungerer som nisseslede?

Takk for alle innspill, kanskje mest de som har andre tanker og syn enn mitt eget. Fortsett gjerne.

:-)

 

43B7D6D5-05F4-4AB5-B660-04C7BF7D6A99.jpeg

Endret av Ron Jeremy
added 25d info ang B47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Mitt dilemma er jo diesel vs hybrid, begge er «utgående» teknikker.

Men diesel-hybrid med 10-15 mil el-rekkevidde blir det neste store, som danker ut alt annet, kanskje allerede neste år. Ved bynær kjøring er det eldrift som gjelder, på langkjøring er diesel uslåelig. Kombiner disse to, og du har en vinner. Snart vil man se at det er de rene elbilene som har vært en mellomløsning, som har drevet utvikling av bedre batterier og el-drivlinjer som nå kan utnyttes i hybrider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare stikke innom og minne om at du enkelt øker effekten på e-modellene med 50-100hk og 100-150nm, så hvis effekt er et av argumentene så er det en veldig prisgunstig modell :) 

med økt turbotrykk og kanskje bytte av luftfilter (2000kr og 30min jobb) gir også vesentlig hyggeligere lyd (regner med du kanskje ikke vil gå veien om ny eksos, men da blir det selvsagt noe HELT annet).

Nå har jeg ingen statistikk fra noe annet enn eget bilhold og endeløse timer på bilforum, men jeg kan ikke si jeg har registrert at folk opplever driftsproblemer med disse, selv ikke gamle activehybrid3 ser ut til å ha noe særlig med problemer.

Endret av macrorain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Basse Lusk skrev:

Men diesel-hybrid med 10-15 mil el-rekkevidde blir det neste store, som danker ut alt annet, kanskje allerede neste år. Ved bynær kjøring er det eldrift som gjelder, på langkjøring er diesel uslåelig. Kombiner disse to, og du har en vinner. Snart vil man se at det er de rene elbilene som har vært en mellomløsning, som har drevet utvikling av bedre batterier og el-drivlinjer som nå kan utnyttes i hybrider.

Vel, jeg er nok uenig og det har med dieselen sin teknikk å gjøre. Ja de er mer gjerrige, Slik at rekkevidden blir lenger.

Men leser man om f.eks MB sin nye diesel hybrid, ser man at teknikken blir ganske selvmotsigende.

For dieselen trenger arbeidstemperatur for å fungere og forbrenne (bl.a partikkelfilter) slik at starter man opp en diesel hybrid på morgenkvisten for å dra på jobb, vil den fyre opp dieselen umiddelbart og denne vil gå til temperaturen er «på plass».
Siden dieselen er såvidt effektiv og har høyere virkningsgrad enn bensin, blir det skapt mindre varme/friksjon og det vil bli senere driftsvarmt og desto lenger man må kjøre fossilt. Slik at korte turer i by og nærområder, vil skje med diesel og ikke på eldrift. Dette gir lite mening for meg.

Er vel også en grunn til at de fleste Produsenter velger kombinasjonen bensin/eldrift også?

Klarer heller ikke se at hybrid vil slå batterielektrisk evt hydrogen/brenselscelle. På veien mot bedre batteriteknologi er det en ok mellomløsning, men blir for tungt og komplisert i lengden.
Om 10 år (2030) tror jeg ikke det vil bli laget stort hybrider eller at behovet for hybrider er tilstede.

@macrorain vet det er enkelt å justere opp effekten i disse, men for meg er ikke det en gulerot eller ønskelig å gjøre.

:-)

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor får du dine tall på over literen på forbruk ? Jeg har en 2018 x5 40e som jeg har ett gjennomsnitts forbruk på 8,9L på mila. Den blir brukt ofte til å dra tung henger av min samboer (hestehenger med 2 hester på) brukes ofte opp på fjellet på hytta osv. Merk også att jeg lader nesten aldri. Mvh fornøyd x5 40e eier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ron Jeremy ofret dette noe mer tanker? Eller går du deg litt vill og gir opp hele greia for en stund? (Slik er jeg av og til) :) 
 

@Per Johan Hansen godt å høre du er fornøyd. Jeg regner med det er 0,8-0,9L mila du mener. :) Jeg synes BMW har løst hybrid drivlinje veldig bra og at måten de har løst det på et blant de beste, alt fra lyd og respons til sømløshet mellom el og fossil! :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎18‎.‎12‎.‎2019 den 13.05, Per Johan Hansen skrev:

Hvor får du dine tall på over literen på forbruk ? Jeg har en 2018 x5 40e som jeg har ett gjennomsnitts forbruk på 8,9L på mila. Den blir brukt ofte til å dra tung henger av min samboer (hestehenger med 2 hester på) brukes ofte opp på fjellet på hytta osv. Merk også att jeg lader nesten aldri. Mvh fornøyd x5 40e eier :)

Jeg fikk resultatet under min 2 dager test av 40e, dette var sent på høsten og jeg hadde ikke egg under foten.

Resultatet var heller ikke overraskende, da man ved frisk kjøring ender opp med smått absurde tall kontra melk og brød kjøring, dette gjelder uansett bil også elektrisk.

Som jeg skrev høyere opp, jeg tror resultatet blir som man legger opp til, ratter man fornuftig og lader i hverdagen vil man kanskje se omtrent samme forbrukstall som en diesel. Er jo ikke slik at dieselen alltid bruker 0.5 l på mila heller.

Vår F25 med 184 hk og 2.0l N47 diesel, så super den i seg 0.72 i snitt, gitt at en hybrid som veier 400 kg mer og er mer av alt går på 0.8 med bensin, har jeg ikke mye problem med.

Ellers fornøyd med bilen? Hører tanklokket kan være tøysete på disse, men ellers at det er lite grums. I begynnelsen var det litt småtvilsom kvalitet på disse, men generelt i starten av en produksjon finner man gjerne mandagsbilene også.

 

Sitat

@Ron Jeremy ofret dette noe mer tanker? Eller går du deg litt vill og gir opp hele greia for en stund? (Slik er jeg av og til)  

Jeg har ofret bil mye tanker Marius, men siden vi kjøpte hytte i 2017 har bil blitt mer transport enn morro og hytta har fått store summer og ikke minst fokus i form av utbygging og totalrenovering/oppussing, vi snakker 7 sifret etterhvert - da blir det mindre morro i form av bil bl.a.

Med en F15 tror jeg pendelen hadde svingt igjen til mer normal modus.

Jeg hadde et lite fornufts "skudd" med LCI av F25, men "vil ha" følelsen var overhodet ikke der, så F15 blir det nok ikke, ei heller G01, gir meg selv 6 mnd med glaning og justering av eventuelle preferanser før ting skjer.

Oppi denne miksen ligger det også en i3 og vaker, men her igjen er det ikke rett frem, i3 er på sitt 3 batteri nå - jeg hadde jo en 16' med første batteri str. Nå skal i3 leve til 2024 og det er hvertfall planer om et batteriskifte til. I3 har hatt en morsom prisutvikling, min egen ble solgt på et kvarter, det var den gang man med litt storkunde rabatt, kunne ha bilen ett år, for så å selge den med fortjeneste. Men med alderen (74 model) så blir det mindre spontanitet og mer grubling og et mer perspektiv på ting, det er litt nytt for meg, smått irriterende men overveielse er vel ikke så dumt i lengden, bare det ikke blir for mye.

God jul!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...