Gå til innhold

Hvilken bruksbil børr jeg velge?


runenikolaizen
 Share

Anbefalte innlegg

Klarer ikke bestemme meg for hvilken bruksbil jeg skal velge, jeg har en e39 M5 som blir vinterlagret hver vinter og har lyst på noe gøy å kjøre året rundt. Tenker da i hovedsak på f10 535i/550i, f06 gran coupe 640i/650i og B7 RS4. Hvis noen hær inne kan hjelpe meg med dette valget hadde jeg satt stor pris på det. Skriv gjerne hvilken bil du ville valgt og hvorfor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig så burde jo en bruksbil være litt mer rimelig en de du nevner, om man ikke har økonomi til det.

Men har du råd og lyst så kjøper du den du vil ha.

Du skriver jo ikke noe om hvilke egenskaper til trenger av din bil, utenom å ha noe gøy å kjøre året rundt.

Så mitt eneste forslag blir da B7 RS4, da den 4x4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånt er gøy :) Siden du nevner både F06 650i og F10 550i med xDrive så regner vi med budsjettet er deretter. En bruksbil kan være så mangt, men siden du vil ha sedan-ish så vil iallefall jeg ha sett på F06. F06 er en av de flotteste karosseriene til BMW i senere tid, en F10 vil egentlig bare skli inn i mengden. Det var ikke til forkleinelse til F10, de er utrolig flotte biler og kanskje meningen er at den skal "blend in" og ikke gjøre så mye av seg annet enn noe heftig under panseret. Nuvel. En kar her inne har kjøpt en F06 Alpina og stortrives med den. Jeg liker F06s linjer og den trenger ikke være særlig mindre praktisk enn en F10, men F10 har klart bedre bakseteplass og takhøyde der. Samtidig har F10 et mer skikkelig midtsete enn F06, men om det sjeldent til aldri er mer en 4 personer så gjør det ingenting. Jeg føler kanskje romantikken tilsier at bensin er det rette i en slik bil, men samtidig skal man ikke undervurdere BMWs rekkesekser dieselmotorer, jeg tror det er lettere å finne en fin F06 640xd enn en 650i, det er også lengre mellom 650i Gran Coupe som dukker opp enn 650i Coupe. Jeg ville i ditt tilfelle prøvd både F10 og F06 for å skape et overblikk hvilken bil som tilfredsstiller det du søker best. :) 

BMW F06 640d xDrive

BMW 640d xDrive Bang&Olufsen

BMW 650i xDrive, men synes ikke eksteriørfargen var rett til en slik bil

Prisene varierer på F06 med xDrive fra 500k (https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=167186024) til 750k(den over med B&O). Det ligger også en til 950k, men den er overpriset iforhold til resten.

Men begynner du å bevege deg opp i 750000-kroners klassen så åpner man faktisk også mulighetene for en G30 540i xDrive, https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=170414711 som er en helt annen bil enn F10. Men igjen holder F10-designet seg så utrolig bra og man kan komme ut med en pre-face 535ix F10 til halve prisen. https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=163122968

 

Lykke til :) 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest at x50i-motoren (N63) er plaget med mange og dyre feil så ville valgt x35i/x40i. Går jo an å vurdere F30/F31/F32 med denne motoren også. 

En bruksbil skal jo helst fungere hele tiden så ville personlig ofra noe motor og størrelse for å få en nyere bil. 

Vurdert Mercedes C450/C43?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for F10 535i, dette er det beste kompromisset til en bruksbil som skal brukes hver dag. V8ern i 50i modellene er ikke akkurat BMW sin beste motor, så denne finner jeg det vanskelig å foreslå. Da må du i såfall opp på G30 M550i, V8ern her skal vist være "ryddet opp".

Glem RS4...det er gøy helt til du for første gang kjenner hvordan skikkelig understyring er. Velg en 535i med xDrive så har du perfekt bruksbil 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, @Hpi har en 13’ (?) 750i xDrive. Er vel samme motoren, men i 7-serie. Slik jeg leser det er han fornøyd, men samtidig har et ryddig bilhold og utfører forebyggende arbeid. :) Forøvrig kan en 7-serie også foreslås, eksempelvis denne som hadde en grei pris BMW 750i xDrive , ligger forøvrig flere på finn.no, men jeg gikk ikke nærmere inn på flere enn denne. 

Trådstarter kan kanskje også komme på banen og snevre inn forslag og fremme sine behov? :) RS4 og 6GC er jo ganske forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter nevner ikke diesel og har sikkert sine grunner for det. Men når man har e39 m5 bensin og får gleden der i sommerhalvåret, så er det ikke dumt å ha økononisk momentmotor i form av 30d eller 40d resten av året :) Eller Alpina D3/D5.

 

740xd bang&olufsen https://www.finn.no/169713726

730xd bang&olufsen nydelig fargekombo https://www.finn.no/170505857

640xd https://www.finn.no/157692180

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F01 er en veldig solid bil med lite feil etter min erfaring. Når det gjelder n63 motoren så kan den være problematisk men når noen spør på Amerikanske forum hvor mye problemer folk har så er det massevis med folk som ikke har noen problemer og har kjørt 300.000km så det er også slik at "mener å ha hørt" gjentas ganske ofte av folk uten førstehåndskunnskap. Når det er sagt så kan noen av feilene være dyre slik som N47 register, Cp4 pumpe havari etc. 

Jeg har N63tu med 449hk. Dette er en helt annen redesignet motor med lite kjente feil og blir regnet som veldig solid. Denne kom i Juli 2012 i F01, noe senere i F10 tror jeg. Første generasjon N63 har 408hk. 

Husk at en av de kjente feilene på n63 er kjøleslangene til turboene, dette er enkelt å fikse etter min mening. Mye av historiene om n63 går på høyt oljeforbruk hvor Amerikanere gikk til rettsak og vant mot Bmw. 

Endel oljeforbruk er kjent på V8, både N63 og S63, også TU. Jeg visste om dette da jeg kjøpte min uten at det var en dealbreaker for min del. Har gått over til 5w40 olje nå og det ser ut til å hjelpe endel

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hær var det veldig mange gode svar! Grunnen til at jeg tenker mest på en bil med bensinmotor er nok fordi det blir mange korte turer og mye start og stopp om vinteren som kanskje ikke er like bra for en dieselbil, også selvfølgelig lyden av en bensin 6er eller v8er er en stor faktor for meg. Har sett en del på f06 gran coupe og liker veldig godt utseende både innvendig og utvendig, men noe som er litt synd er at du får den ikke med hengerfeste.. Jeg trekker ikke veldig mye henger og campingvogn men hadde vært kjekt å ha på bruksbilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider


 

1 time siden, runenikolaizen skrev:

Hær var det veldig mange gode svar! Grunnen til at jeg tenker mest på en bil med bensinmotor er nok fordi det blir mange korte turer og mye start og stopp om vinteren som kanskje ikke er like bra for en dieselbil, også selvfølgelig lyden av en bensin 6er eller v8er er en stor faktor for meg. Har sett en del på f06 gran coupe og liker veldig godt utseende både innvendig og utvendig, men noe som er litt synd er at du får den ikke med hengerfeste.. Jeg trekker ikke veldig mye henger og campingvogn men hadde vært kjekt å ha på bruksbilen?

Da får du kjøpe deg F10 M5, her har du alt! V8 , grom lyd og kjøreglede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du passer på noen lengre runs innimellom med diesel så er det ingen problem. Heller ikke Om du blender egr og fjerner dpf. Kjører du mye vogn og trenger hengerfeste så er jo egentlig valget enkelt; F01 740xd :)

F11 er også en flott bil men den skiller seg ikke ut lengre. "Alle" har den jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...