Gå til innhold

Kjøp av M5 E39


Marcus99
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg tenker at det er to scenarier som gjerne oppstår med disse bilene. Det er "worst case" der dyre komponenter som f.eks Vanosen er slitt og med store kostnader som følge. Alternativt er bilen i relativt god stand og krever bare alminnelig vedlikehold. Utfordringen er at dette som regel er en god del mer kostbart på en M-modell uansett generasjon. I tillegg spiller tyngden på E39 M5 en stor rolle (+ selvfølgelig kjørestil) ved at alt på understelet hurtigere blir slitt. Man bør med andre ord ha et vesentlig større vedlikeholdsbudsjett enn for en alminnelig E39 modell. Sagt på en annen måte - har du bare såvidt råd til å holde f.eks en E39 530i i ordentlig stand har du ikke råd til en M5. Husk at det å kjøpe bilen bare er en del av det store kostnadsbildet. Bensinforbruket ville jeg derfor ikke ha fokusert på i denne sammenhengen - dette kommer i tillegg til alt annet.

Det er derfor etter min mening viktig å finne en E39 M5 som har fått ordentlig vedlikehold og kjørt av en som har hatt interesse av å holde bilen i god stand. Utfordringen med såpass gamle BMW'er (kanskje spesielt M-modellene) og som ofte har hatt mange eiere er at dette som regel ikke er tilfellet. Mange vil gjerne ha en slik bil en kort periode (sånn bare for å ha prøvd å eie en M-modell) og dette skal være billigst mulig. Så snart større kostnader er påkrevet selger de bilen videre til en annen med de samme intensjonene. Enda værre er det hvis de har fått ukyndige til å skru på bilen før de gir opp og selger bilen videre. Bilene blir derfor dessverre ofte i dårligere stand for hver gang de selges videre.

Kan du skru selv og vet hva du holder på med kan slike biler være et kupp, men for de aller fleste av oss medfører de bare store kostnader og mye fortvilelse (jeg har vært der selv). Derfor er det viktig å være litt ærlig mot seg selv før man kjøper slike biler. Har jeg egentlig råd til alminnelig dyrt vedlikehold og evt. uforutsette kostnader? Har jeg en alternativ bil å bruke når vidunderet står på verksted eller parkert hjemme i påvente av råd til deler/verksted? Har jeg råd til ordentlig kvalifisert hjelp (f.eks et autorisert BMW verksted) hvis noe mer kritisk går istykker? Har jeg råd til å ta tapet hvis jeg må selge bilen med en eller flere feil som medfører at motoren går dårlig og/eller bilen kjører dårlig?  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i mange år lekt med tanken om en E39 M5. Det har vært en drømme bil i alle år, og nå føler jeg at jeg etterhvert kan begynne å nærme meg en slik.

Men når jeg leser det som står i denne tråden så tror jeg det blir med tanken. Er det virkelig så ille at en E39 M5 garantert bli en moneypit? Ja jeg vet at dette er gamle biler nå, jeg er vant med gamle biler så jeg vet hva det går ut på. Men det som skisseres her er jo ikke bra i det hele tatt, jeg vil ha en bil som jeg kan kose meg med...ikke gå rundt å bekymre meg for. Bensinforbruk bryr jeg meg ikke om, jeg kan svelge dyrere delepriser men at bilen skal være notorisk upålitelig gidder jeg ikke. 

Det får bli amcar på meg en stund til 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg har i mange år lekt med tanken om en E39 M5. Det har vært en drømme bil i alle år, og nå føler jeg at jeg etterhvert kan begynne å nærme meg en slik.

Men når jeg leser det som står i denne tråden så tror jeg det blir med tanken. Er det virkelig så ille at en E39 M5 garantert bli en moneypit? Ja jeg vet at dette er gamle biler nå, jeg er vant med gamle biler så jeg vet hva det går ut på. Men det som skisseres her er jo ikke bra i det hele tatt, jeg vil ha en bil som jeg kan kose meg med...ikke gå rundt å bekymre meg for. Bensinforbruk bryr jeg meg ikke om, jeg kan svelge dyrere delepriser men at bilen skal være notorisk upålitelig gidder jeg ikke. 

Det får bli amcar på meg en stund til 😉

Moneypit kommer vel veldig an på hvem som har eid bilen tidligere i utgangspunktet. En som kanskje ikke tar vare på bilen eller er utgangspunktet umoden til å eie den så har du løpende utgifter og kan bli dyrt. Men har du funnet en som er i bra stand, god historikk og tatt vare på så har du utgangspunktet en god bil. Gjelder vel egentlig bare alt, jeg sitter med inntrykk at mange tror det er tutt og kjør at den aldri skal få feil og når den først får en feil så er det dritt bil eller løse problemet på en billig måtte. Sist nevnte er noe jeg opplever mye av spesielt de som jeg har fiksa M5'ene for noe som har begynt å bli mange. Endel er selvfølgelig seriøs og legger i de pengene det koster av deler som kun har vært litt uheldig med useriøs tidligere eier. Eller så har man de som på død og liv skal gjøre det gratis så da finner man brukte deler og hiver det på og fortsetter å klage på hvor dritt de er. Så har man de som er strålende fornøyd med bilen sin og har lite problemer til ingen. 

Ser endel nevner olje forbruk var stort problem på kun preface motorene. Men har selv opplevd oljeforbruk på facelift motorene og. 

Sitter selv og vurderer kjøp men for min del tror jeg at jeg heller henter en utenlandsk jeg har fått litt avsmak etter å sett endel av de jeg har hjulpet ut åssen de behandler bilene sine og da sier den er strøken. Men kan selvfølgelig finne en bra en her til lands og. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, RemyNG skrev:

endel nevner olje forbruk var stort problem på kun preface motorene. Men har selv opplevd oljeforbruk på facelift motorene og. 

 

ja alle bruker mer olje en det vi fleste er vant med fra andre motorer, har kjørt min litt over 10k km å har etter fyllt 1 liter olje 2 ganger.. så min bruker 1 liter per 5000km

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal man har m5 i perfekt tilstand uten import så er det bare 3 biler i norge som jeg vil kvalifisere som bekymringsfritt bileie, men det har ofte sin pris der etter.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=173257597  - denne har alle de riktige oppgraderingene og er i ellers TOPP tilstand.


https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=14482181 - gammel annonse men bilen står parkert og har såvidt blitt brukt siden.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=130242234

men klarer du å skru litt så finst det litt større utvalg av prefacebiler og noen ganger en facelift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg har i mange år lekt med tanken om en E39 M5. Det har vært en drømme bil i alle år, og nå føler jeg at jeg etterhvert kan begynne å nærme meg en slik.

Men når jeg leser det som står i denne tråden så tror jeg det blir med tanken. Er det virkelig så ille at en E39 M5 garantert bli en moneypit? Ja jeg vet at dette er gamle biler nå, jeg er vant med gamle biler så jeg vet hva det går ut på. Men det som skisseres her er jo ikke bra i det hele tatt, jeg vil ha en bil som jeg kan kose meg med...ikke gå rundt å bekymre meg for. Bensinforbruk bryr jeg meg ikke om, jeg kan svelge dyrere delepriser men at bilen skal være notorisk upålitelig gidder jeg ikke. 

Det får bli amcar på meg en stund til 😉

Med all respekt å melde, du har en type gammel «melk og brød» bil. 

En M bil er vesentlig mer eksklusiv og dyr. Med dertil dyre deler og dyrt vedlikeholdt.

Jeg er overrasket over at du er overrasket over hva en 20 år gammel M bil kan medføre!

Kos deg med yankee’n.

Den siste du linket til Ingvardsen, har jeg notert og lagret meg for en tid tilbake, står høyt opp på Want listen min, sjeldent riktig!

❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Marcus99 skrev:

Fikk litt mindre lyst på M5 nå… Hvordan er evt en 540i i forhold? Vet dem er vesentlig billigere og er mulig å få tak i med kompressor ettermontert. 

Det MÅ ikke bli et levende mareritt å eie en 20 år gammel M.

Dette er vel snarere forumets måte å forsøke å skape en forsiktig tilnærming til hva det KAN innebære å eie og drifte en eldre M bil. Balanse er ordet, da det fort blir romantisert. 540i er en billig løsning som kan være løsningen, har du prøvd disse bilene du etterspør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

Det MÅ ikke bli et levende mareritt å eie en 20 år gammel M.

Dette er vel snarere forumets måte å forsøke å skape en forsiktig tilnærming til hva det KAN innebære å eie og drifte en eldre M bil. Balanse er ordet, da det fort blir romantisert. 540i er en billig løsning som kan være løsningen, har du prøvd disse bilene du etterspør?

Har prøvekjørt en veldig lurvete en. Var god å kjøre, men ser for meg at den ikke kan sammenlignes med en M5 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Marcus99 skrev:

Har prøvekjørt en veldig lurvete en. Var god å kjøre, men ser for meg at den ikke kan sammenlignes med en M5 

540n eller generelt de mindre V8 fra E39n har havnet i en sånn jævla billig å kjøpe inn og helst gi faen i vedlikehold kategorien. Ja det finnes noen bra der ute akkurat som M5n men det er mye dårlig i mellom. De har jo som kjent problemer med vanos hvis du kjøper modellene etter 99. Ellers er registrer havari også kjent problem på grunn av dårlig kjedeglidere. Men ellers er det den vanlige E39 symptomene, feil eller slitasje. Uansett ment for mer vanlig bruk i forhold til M5n men fortsatt ikke billig i forbruk på drivstoff. Uansett hva valget blir ikke la deg lure av fancy bilder eller at eieren skryter av. Sjekk nøye over bilen uansett, velger du manuell så skal det ikke være vanskelig å velge gir. Rust er uansett kjent problem på disse så sjekk alltid alle jekkefester, gulv bak, er det takluke så sjekker man for fukt framme(ligger vitale El deler under teppe), andre kjent problem med 540n her knekt feste på diffen så sjekk hvertfall ulyder og dunking. 

Men ja 540n kan ikke sammenlignes med M5, er en del mindre hester. Mindre sportligere er den og. Ja man kan hive presse på den men til gjengjeld kan man få pess av politiet og Vegvesenet for ulovlig modifisering av motor. Eller må demontere det hver gang man skal på EU. 

Uansett hva valget blir så hver ekstremt kritisk når du er å ser på bilen, hver såpass nøye så du ikke ender opp med en dyr bil der du føler deg lurt og sitter med utgifter. Er trossalt endel uærlige selgere der ute. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ron Jeremy skrev:

Med all respekt å melde, du har en type gammel «melk og brød» bil. 

En M bil er vesentlig mer eksklusiv og dyr. Med dertil dyre deler og dyrt vedlikeholdt.

Jeg er overrasket over at du er overrasket over hva en 20 år gammel M bil kan medføre!

Kos deg med yankee’n.

Joda jeg er fullsteding klar over at det jeg har ikke kan sammenliknes med M biler, denne sammenlikningen er det du som står for. Det går sport i å tillegge andre mening man ikke har her inne, det er irriterende til tider... Som jeg skrev i innlegget mitt over her så er jeg fullstendig klar over at delepriser er høyere, jeg er også klar over at en 20 år gammel performance bil krever krever sitt. Men nå har vi fått delt noen ærlige erfaringer her om hvordan disse bilene er, og da har jeg tenkt at dette ikke er noe for meg. Jeg vil ha en entusiastbil som kan fungere som daily driver/nr 3 bil i på finværsdager i sommermånedene, en bil man kan dra på en 4 timers måfå kjøretur med uten å bekymre seg veldig for å ikke komme hjem. Slik det høres ut her så er ikke en E39 M5 den rette bilen, med mindre man kjøper en til 450 000 kr eller gambler og er ekstremt heldig. Jeg tenker da at en E34 M5, samme om det er 3,6 eller 3,8 kanskje kan være ett mer rett valg på sikt. Her ligger det vil også an til en raskere verdi økning, samt at E34 generelt sett er en enklere og langt mer driftssikker konstruksjon enn E39.

Jeg koser meg med amerikaner, jeg er glad i Detroit biler...men hjertet ligger nærmere Bayern enn Detroit når alt kommer til alt :)  

   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lyst og råd så kjøp en M5 som kosebil til finværsbruk og da kjøper du den dyreste du har råd til. Vær forberedt på at du kan måtte lete lenge etter en riktig en. En jeg var borti brukte et par år. Til gjengjeld så har han antagelig Norges beste E34 M5 og en av de fineste  E39 M5 også.  Skal du bare ha en lekebil så kjøper du 540.

Er enig i alt som er skrevet @Fredrik synes jeg har en riktig tilnærming til det. Husk også at hvis du må sette bort en jobb så kan det være vanskelig og finne et verksted i Norge som har kompetansen. Mange merkeverksteder har ikke det rett og slett fordi de mangler erfaringen. En bekjent av meg kjøpte en E39 M5 som det trengte og byttes clutch på. Der presterte merkeverkstedet og klemme fast ledningene fra motoren mellom motor og gear. Måtte bytte hele motorledningsnettet. Verkstedet fikk ikke noe overskudd for den clutchjobben.

Før så sa man gjerne at M3 betydde og gange deleprisen på 3 og på M5 så ganget du med 5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...