Jump to content
NilsP

NilsP E30 M3 gruppeA prosjekt.

Recommended Posts

Får prøve meg på ein ny liten tråd her då 🤪

Som mange nok har fått med seg så er eg stuck i gamle dager, og e30.. og etter hatt nåværende m3 i snart 20 år, så begynte den egentlig nærme seg et lite make eller break.. altså mot mer bane inspirert.

Kan selfølgelig diskuterest om ein vestlending egentlig trenge ein asfaltbil, ikkje akkurat mange baner i nærheten 🤥

Iallefall så fikk eg et innfall og kikka på nett på noen banebiler, grA og dtm prosjekt, og gamle orginale biler, som jo kosta skjorta/skjorter.

-alternativet og bygge om gatebilen min ville jo i realiteten vært og kasta vekk enorme summer, så bedre med et nytt prosjekt.

Skrev et par meld med mr Wenaas, og nevnte eg var sugen på banebil igjen, og han hadde et tips..

Han hadde fått ein masse bilder osv, og eg fikk kontakt info.

Dette var ein bil som stod i Kroatia, og etter eg fikk kontakt med selger så såg eg jo at eg hadde faktisk sendt han mail alt et år før, men slo det ifra meg igjen, pga diffus annonse, og litt stiv pris (no var den gått ned 20.000 euro)

Etter litt dealing osv blei eg veldig sugen, spesielt siden bilen nok var mykje bedre en annonsen tilsa, og det fulgte med endel deler som ikkje var nevnt i annonsen.

Veeeeldig lang story kort.. så blei det tur på nyåret for og hente.

Avtalte og møtes på halvveien, dvs Frankfurt.. ca 1000 km for hver av oss.

Fikk heldigvis med fellow e30 head Thune på tur, og turen med lånt henger gikk knirkefritt sørover.. Hiace 4wd på autobahn gikk bra, men såg vel ingen andre slike hiace-kasser 😄

Hadde avtalt tid og sted og bestilt hotel og møtte sjåføren til selger (som måtte melde pass fordi han knakk ankelen under opplasting av bilen)

 

Slik var første møte;

Før eg tør laste opp bildene må et par vesentlige detaljer fram..

Bilen hadde visstnok stått siden sist løp i 96.. og bar preg av det.. dvs det er jo kun støv og litt skit.

-så bilen ble kjøpt as is, og som et oppussingsobjekt.

 

IMG_0759.thumb.JPEG.4afac6da8f20919c58ed1e3485122a47.JPEG

IMG_0762.thumb.JPEG.7b29e55cc1d488048dc5728b03d165dd.JPEGIMG_0764.thumb.JPEG.a7747e601ed709121076e11a835f85cc.JPEG

 

Langt om lenge, etter også vellykka hjemtur, så var bilen i sitt nye hjem.

IMG_0803.thumb.JPEG.ca4d87ffe393a033264bd0e69fb891bf.JPEG

Litt som ei tidsreise tilbake til 1996

Ting ser ganske urørt ut ja.. og eg begynte faktisk tru på den hadde stått urørt.

IMG_0876.thumb.jpeg.cc2cbf08f8c72324ed6d934eba8d8e2c.jpeg

Prøvde fiske om motoren hadde vært prøvd starta.. men selger sa dei ikkje hadde turt og prøve dette.

Selgeren var jo ein som nok hadde komt over denne, men hadde lite peiling på disse i utgangspunktet.. sjåføren hans sa de hadde hatt den stående i 4 år, han hadde skubba den rundt mange gonger, og han hadde såvidt prøvd rotere veiva ein gang for og sjekke at den gikk rundt.

IMG_0894.thumb.jpeg.7ec6223f52595b902f6a018d28f21da8.jpeg

To sett felger var med.

Trenger oppussing ja!

IMG_0892.thumb.JPEG.b1c6462402d8f2742528e9f4c106be21.JPEG

Det som ikkje er nevnt er at det fulgte meg masse papir med bilen, org teknisk passport, loggbok, kvitteringer og til og med dyno på motor.

Det var sagt at bilen var bygd av Linder, som jo er de som bygde Wenaas sin bl.a.

Var litt usikker på dette, men bilen er full av linder deler og detaljer, så alt peika i den retning.

-artig med de linder delene at de er elokserte i rød, så lett og finne rundtom.

IMG_0848.thumb.JPEG.b4eacd656e2aed836c4c4d64c7b775b3.JPEG

 

IMG_1138.thumb.JPEG.79b4d49e832cb98870606619bae37526.JPEGIMG_1135.thumb.JPEG.7d4c109dc9e363c398ac29c91d19c492.JPEGIMG_1232.thumb.JPEG.e62b603407eb75af4af1caac021d9b15.JPEGIMG_1233.thumb.JPEG.e7aa39417871d82e2380a81456c6dcbd.JPEGIMG_1182.thumb.JPEG.ed97d2c11d8ec2ee460fcb1897836760.JPEGIMG_1234.thumb.JPEG.aa9d4d97e571a0388471ef9eb194280a.JPEG

IMG_1312.thumb.JPEG.84d8706b22e77187f73a8ea4884665e7.JPEG

 

So far, so good!

Får avslutte innledning her, før eg sletter alt ved et uhell :o

Men kort fortalt,

Bilen bygd vinter 90/91 av linder, til privat team i Italia. Bygd på nytt chassis,uten vin.

Framstår utenom stygg lakk og shabby front nærmest ubulka og rustfri, (utenom litt overflate rust under)

Orginal motorsport 2.5 gruppe A motor, komplett utenom ein ecu.

Ap racing kalippere, 343mm skiver foran og 300mm bak.

-det er homolgert en drøss med forskjellige bremser til disse, men alt tyder på disse er korrekte.

Det som er mest negativt er at understellet ikkje er av grommeste sort, dvs det er "standard" type fjærbein, bilstein coilovers.

Alt i alt masse nytt og sette seg inn i, og med mitt tempo var det visst like greit korona kom og bremsa presset på få den ferdig i sommer :)

Planen er forøvrig delta i historisk racing, og få slik HTP på den, det er et innfløkt regelverk og sette seg inn i, men kort fortalt krever det at bilen er identisk med slik de var orginalt.. flax at denne egentlig virker urørt sånn sett.

Edited by NilsP

Share this post


Link to post
Share on other sites

Satan so tøft 😁 Kjenne eg blir alvorleg misunneleg i fjeset av dikka med originale bilar med så kul historie og feite deler 😃

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kjempe spennende 😁 dette er virkelig rått. Har hatt gleden av å se noen sånne biler live på bane, da er gåsehuden vedvarende,😀 Blir veldig gøy å følge med på tråden her. Takk for at du deler med oss. 👏

Share this post


Link to post
Share on other sites
57 minutter siden, Ingvaldsen skrev:

dette blir tidenes tråd på bimmers ! her må det dokumenterest å delest med oss :D

 

Enig og godt at noen som kjøper en sånn faktisk lager tråd om det .😀

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takk for tilbakemeldinger :)

Skal prøve følge opp.. og ellers må dere pushe meg.

Kan bli gleder og sorger her, så både tips og gode idèer kommer godt med.

Har ingen erfaring med motorsport, så det meste her blir nytt for meg.
-men ser jo kjapt at det er en e30 , så føler det meste ser overkommeligt ut sånn sett.

Planen er og ribbe bilen og blåse under, og ny lakk under,inni og utenpå.

Ellers så er det jo litt interessant og finne ut historien til slikt.

Før henta den så hadde eg fått navnet på han som fikk den ny, og prøvde finne han,uten særlig hell, men
fant navnet i tilknytning til et bilverksted i nord Italia, og sendte en mail. (dette var i november)
-hørte ingenting..

Bilen blei henta, og ut fra logg boka viste det seg at bilen har gått mest (omtrent bare) i det Italienske bakkeløps mesterskapet,
fra 91-93. Så i 95 og litt i 96 har den gått i Kroatia.

Den bytta eier alt etter noen mnd i 91, så det forklarte kanskje hvorfor lite info om første eier.

Så med nytt navn, og noen italienske ord og søke på, så dukka det opp et lite univers med gamle italienske bakkeløps filmer på youtube..
-Dette var tydeligvis svære greier, med mange klasser, opp til grpA 2.5 og større, og prototype biler osv osv.

Så her har eg funne masse forskjellige filmsnutter med bilen i.. litt artig!
Resultatlister derimot, det er dårligere med!

Den er lett og kjenne med M stripene på skrå, og rød tape på frontfanger.. slik var den levert som ny.

 

Her er bildet fra helt ny i teknisk passport.

Klar for første løp (ser på startnummeret)

621210403_linderpassport.jpg.f3e4edc2fd7334d3765e3980f02581d6.jpg

 

Legger med et par youtube linker her for morro


Her er den etter ca 7 sek;
https://www.youtube.com/watch?v=IhwTQataZL0&feature=youtu.be

Her en større tv reportasje som viser omfanget det var.
Etter ca 8min 15 kommer min
https://www.youtube.com/watch?v=1KaOn1M-s04&feature=youtu.be

Her også,tv rep og kommer etter 16 min
https://www.youtube.com/watch?v=3Pftzo3jJZ8

Her etter 1.45min og 4.55
Masse m3'er både før og etter
https://www.youtube.com/watch?v=av49o-dbWYM

...und zu weiter und zu weiter

Denne bruker forklarer sikkert også hvorfor den ikkje har det grommeste understellet.

Historien begynner henge sammen.. at den var bygd av linder, til privat mann/team.
Det som også er sannsynlig er at den er bygd på litt eldre deler linder har hatt på hylla/ litt sånn lavbudsjett.

Innsugs boksen er f.eks datert 88, og har en liten skade. (har hørt antydninger om det kan stamme fra ein linder bil som kræsja i 88)
Buret er bygd 91 av omp racing.
Girkassen derimot er den sjeldne 6 trinns som kom i 89 eller 90
Luftjekker er de orginale bilstein.
Eksos anlegget er det orginale boysen motorsport (som eg har kikka etter lenge til den andre bilen)
(uheldigvis er det litt ombygd)
Motoren var på dyno hos linder i 92.. av ukjente årsaker.

Så eg har funne ut endel historie.
Den er på ingen måte ein werks bil med feit historie og kjente sjåfører, men på mitt nivå og økonomiske nivå så burde det holda 😛

 

Etter fikk doningen hjem, så har ting gått tregt.. prøvd og prioritere og få den gamle banebilen isammen igjen og ut dørene..
for lite plass til og ha fleire prosjekt gående.

Men litt fikling blir det uansett..
Det mangla jo som nevnt den eine hjernen til motorstyring, den som tilsvare alphaN i motorsport verden.
Hadde ein sånn,og solgte for et par år sida desverre.. men uansett så syns eg det er et blindspor og bruke sånn gammel elektronikk når bror min er datsprut guru,
og eg er kontroll frik på s14, så et nytt sprut bør liksom til uansett.. så nytt maxxecu race er planlagt.

Utenom denne mangelen er vel bilen komplett.
Reagerte på bremsane ikkje virka..
men ein kikk oppi bremsevæske beholder avslører vel at den ikkje blei bytta i fjor?
Mistenkte vel kjapt bremsesylindrane for og ha sett bedre tider også.

IMG_1245.thumb.JPEG.f83b258a26939a3f21f6363ad9f3af99.JPEG

Demonterte de, og ganske riktig.. de stod stuck.

 

IMG_1295.thumb.JPEG.0e167445cb722b208d46f5654505d646.JPEG

Så nye beholder her er kjøpt, sammen med nye sylindre.
Alle pedaler kjøpt nye.. de gamle var litt for modisfiserte etter min smak.

Bilen har ikkje hull i hekken til påfyll av fuel cell, så her kjøpt inn deler til dette.. muzzi motorsport hadde slikt, og masse andre kjekke ting :)

 

IMG_1588.thumb.JPEG.f03bf4d070b37babc3524dfca0bdffcb.JPEG

 

Eg var jo også selfølgelig veldig spent på tilstanden på motoren!
Tok av karbon boksen.. innvendig.. ser ut ut som litt eldre støv ja.. samme på spjeldene!

IMG_1257.thumb.JPEG.eb010eaaf2e5dbd643e92ba30590317e.JPEG

 

IMG_1259.thumb.JPEG.0618dab7067dc1507f95c8607329cb77.JPEG

 

Skrudde ut pluggane.... ooooooops!!! blei brått litt skpetisk!

 

IMG_0968.thumb.JPEG.a91f831b6227c9d14e0e4fb95e5f57d8.JPEG

Dette ligna litt for masse på grov rust..

Men turna den rundt, og går heilt fint, så grov rust kan det ikkje være i sylindrane iallefall.

Måtte kikke meir her og skrudde av innsuget for og kikke på ventilane.. såg forsåvidt bra ut, men skimter litt tørr,brun sylindervegg inni der.

IMG_1263.thumb.JPEG.7a6fa8248e6e76f08f751e1d99d52c2a.JPEG
Skrudde av bensin slangene til dysegalleriet.. tørre som ørken.. lukter ikkje bensin eingong.

 

IMG_1153.thumb.JPEG.3e5f76352b748a5ea901971f20b98690.JPEG

Samme med fuel cell.. demonterte bunnen som ligger under reservehjulsbrønnen..knusktørr.. og ang knusk, så ligger det kun smuldra deler av skummet igjen.

IMG_1952.thumb.JPEG.965048e3703bb98b8ab20cc02b9c6eed.JPEG

IMG_1956.thumb.JPEG.e84981af1040dcee87a32b85f531a914.JPEG

Dette er forøvrig og den orginale  linder sin fuel cell, som visstnok er veldig sjelden. Den må jo uansett reproduseres for og få fia godkjent til dette bruket.. muzzi motorsport sier han skal klare det.
Kunne selfølgelig gått for nyere løsning, men her må nesten stilen holdest syns eg.

Tok ut bensinpumpa, står i hjulbrønn der batteriet hører til, og et grovfilter som ligger før pumpa.

IMG_1958.thumb.JPEG.a6ee3f56b3e4aaf812846213b52eb2a2.JPEG

IMG_1964.thumb.JPEG.8e8f146c76649d2143aa206fbcd7a065.JPEG

Tok ned oljekjøler til diffen.. elektrisk pumpe på denne. Enkelte slike biler har reim fra diff som driver ei mekanisk pumpe til dette.

IMG_1975.thumb.JPEG.69a88e4d29376bcb907f8500ff626eed.JPEG

Yeye, det var litt meir i grove trekk så langt... har masse god vaske, rense, lakke og shine jobb foran meg, forøvrig akkurat de samme ting eg er så dårlig på :stupid:

Ser forøvrig på dette bildet her de har har lagd kreativ løsning for kjapt bytte av diff, den bolten som henger ned der passer på slike andr diff lokk.. fikk med 2 differ ekstra, med forskjellige utvekslinger... den eine med andre typen lokk.

Eg lurer forøvrig på kossen en er sikker på rett oljenivå i diff når har ei sånn pumpe og kjøler etc..??

 

Kom over litt snacks på nettet..

IMG_2266.thumb.JPEG.9919c3191be3f4c29aaa3d489f917364.JPEGIMG_2271.thumb.JPEG.c6a13e7ae8d3465a28958b3b6d010399.JPEG

Ny clutch kan sikkert være greit og ha på lur, samme med nye bensinpumper.. blei liksågodt 2 stk superheftige pumper som sikkert er nok til 10stk s14 :headbang:  Hadde forøvrig aldri kjøpt de i næheten av fullpris, dette var et lite kupp faktisk.

Meininga er at 1 er backup.. det hadde mange av disse bilene orginalt også.

 

Jupp.. no blei d leggetid her!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...