Carlsius Skrevet August 30 Forfatter Share Skrevet August 30 Diff og mellomaksel inne = Endelig kjørbar Bil🤩 Etter 1,5 måned hos mekanikeren var endelig bilen kjørbar og den kunne hentes. Bilen ble kjørt hjem for egen maskin og på den turen fant jeg ut av: KW1 understellet på bilen gjør bilen meget stiv. Spent på hvordan det blir med 20’’ felgene som jeg har liggende. Nå kjører den på 18’’ med ballongdekk😅 Girkassen girer ikke slik den skal, så det var strek i regningen. Men istedenfor å banne og klage, så velger jeg å se på det som en ypperlig mulighet for å åpne en girkasse å gjøre en ordentlig service på den. Ser den lekker olje, så håper det løses med en service++. Motoren er veldig frisk og høres veldig bra ut, men har en relativt stor oljelekkasje. Casterstag er utslitt og trenger å bli skiftet Slark i endeledd Løst blinklys Litt lei av å fikse de store feilene som ikke gjør så stor visuell forskjell slik det har vært frem til må, så jeg hoppet på noen av de litt mer morsomme jobbene. Da fikk X5 overraske med sin plass. Her er 4 stk dekk og 4 stk felger i eske plassert i bilen inkludert ett bilsete som tar 1/3 av baksetet. Selv de små feilene må fikses, så det ble også noen små poser fra KOED Motordeksel hadde 3 av 4 skruer - For OCD sin skyld måtte det kjøpes inn en skrue for å komplettere. Neste på listen, som er en standard hos meg: Fjerne skiltramme. Denne gangen var det ingen tvil, kan IKKE kjøre rundt med Scania skiltramme på en BMW. Shark-nose designet i front på 6 serie er ikke egnet for skiltrammer. Bilen er for spiss for rammen, eller rammen er for stiv for fronten så den følger ikke kurven på bilen. Gamler skilter var av plastikk så nye ble bestilt, 120kr vel brukt. Borrelås fra Biltema montert på skiltet og klart til å klistres på bilen Neste på listen var denne pakken Ikke lett å forstå hva det skal være. Ble selv ganske overrasket når den skulle hentes på postkontoret men det er en del av overraskelsen med å kjøpe privat På grunn av designet på 6serien stikker blinklys-lykten lenger ut enn resten av karosseriet og festene til lykten knekker når noen lener seg på bilen i dette området. Begge lyktene hadde knekt sine fester men venstre foran var værst, så startet der. ‘’Finn 5 feil‘’ 😛 For at nær og fjernlys ikke skal reflektere opp igjennom blinklyset så har de ett sort belegg under lykta. Det var krakelert og litt slitt bort her, så fjernet det løse Og lakkerte den fra undersiden med sort lakk for å hindre lys å slippe igjennom. Lakkeringsjobben er sponset av pose fra meny og gaffa Gammel lykt ute, her var ingen av festene intakt. Ny montert inn med alle tre fester i bruk Plutselig dukket denne opp i noen gamle kasser med deler: Dette er fra første E63 som jeg retrofittet CIC på. Veldig fristende å gjøre det igjen, men det blir ikke aktuelt da jeg skal få denne bilen i god stand og selge den. Da er ikke den jobben verdt det. 6 serien i godt selskap i påvente av mer arbeid som skal utføres Lars89, norbakken, StigJ og 14 andre reagerte på dette 17 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet August 30 Share Skrevet August 30 Gøy å følge med her ettersom jeg har E61 med samme drivlinje 👍 Skal bli spennende å høre resultatet av din girkasse service, girkassa mi er ikke alltid sømløs slik disse kassene pleier å være. Går noen sekunder fra jeg setter den i revers før kassa faktisk går i revers. Og ved kraftig akselerasjon (noe som er deilig med V8) så girer den fint oppover, men når jeg går av gassen så går den i lockup med ett rykk. Kan jeg spørre hvorfor du velger å gå for 5W50 olje? Jeg driver ennå å utforsker oljeverden for å finne hva som er best, har foreløpig hatt god erfaring med 5W40 på N62. Gøy å høre andre sine erfaringer 😀 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Carlsius Skrevet September 1 Forfatter Share Skrevet September 1 Delmål 1 er nådd, bilen er nå kjørbar. Neste på listen er Eu kontroll Timen ble bestilt før ferien og første ledige time var 22 August noe som var uendelig lenge til på det tidspunktet, men med tanke på alt som har skjedd i mellomtiden førte det til at den faktisk kom litt for fort. Bmw I3s’n og X5’n er biler som bare fungerer og krever lite skruing, men godt jeg har fått E63’n for å tilfredsstille lysten til å skru. Oljelekkasje Fikk beskjed fra mekanikeren at det var lekkasje fra bank 1, mulig også andre steder men hovedsakelig der. Den jobben har jeg gjort 5-6 ganger før og siste gang ble jeg enig med meg selv at denne jobben gidder jeg aldri gjøre igjen. Meget trangt på bank 2 som fører til mye knot, men nå var jeg så gira til å begynne å skru selv så tok denne jobben. Dempere til panseret blir fjernet og panseret blir løftet så langt opp som det går. Gir mye bedr røys og tilkomst i motorrommet Kupefilter innsats demontert Etter 20kg plastikk demontert og løsnet 365 kontakter kom toppdekselet av på bank 1. Forstår godt hvorfor denne lekker, pakning er som sprø plastikk. Nye pakninger klare med bolter og pakninger til bolter Manglet 90kr for gratis frakt, så da ble jeg ett offer av mersalg😂 Oppdaget under demontering at jeg hadde glemt å bestille pakning til vakumpumpe og la merke til oljesvetting rundt frontdekselet på bank 1. Førstnevnte kan monteres senere, men sistnevnte må tas NÅ. Ingen av de pakningene lå i første bestilling så det ble bestilt ASAP fra koed. Dessverre er min tolkning av ASAP og KOED/posten sin tolkning av ASAP ganske forskjellig. Det tok 1 uke selvom KOED pakket samme dag som bestilling…. En uke senere er pakninger + mye annet på plass og jobben fortsetter. Tydelig oljelekkasje fra vakuum pumpe Har jo blitt skadet av å se M539 så alt skal vaskes og gjøres rent. Bra for resultatet, dårlig for tidsklemma jeg står i før eu kontroll 😛 Frontdekselet pakning montert tilbake, sammen med vakumpumpe pakning. Toppdeksel pakning klar for å komme tilbake i bilen. Når denne jobben var ferdig var det 24 timer igjen til Eu kontroll timen, så da var det bare å Jekke opp og starte på understellet. Bestilte inn casterstag, bærearmer og ytre/indre endeledd til begge sider for å ha byttet alt. Grov justering av endeledd frem til 4-hjulskontroll Igjen slår M539-smitten over. Vasker mansjett med prickbort og oppvaskbørste Ferdig shinet og klar for montasje Noen som vet hva det beste med å bytte indre endeledd er? Da har jeg endelig god grunn for å bruke det nærmeste jeg kommer drapsvåpen av alt verktøyet jeg har. Gedigen fastnøkkel. Gammelt og slitt casterstag mot nytt Prikken over i’en for denne reparasjonsutstyr var å montere splitter nytt motordeksel Idet siste hjul ble satt på og bilen ble senket ned på bakken var det 15min igjen til Eu kontroll timen, alltid ute i god tid…. Prøvde å utsette timen da jeg kun rakk å få gjort 60% av det jeg ønsket av reparasjoner før jeg levert den til Eu kontroll, men dessverre var første ledige time midten av oktober. Dermed bestemte jeg meg for å stresse for å nå det jeg klarte, så går jeg en konklusjon på hvor dårlig det står til nå enn i oktober. Spesielt 2 ting jeg var bekymret for å få feil på: Bremser - Siden bilen har stått stille siden november i fjor var bremsene veldig rustne. Har hovedsakelig kun kjørt bilen i 30 min, så minimalt med hard nedbremsing jeg fikk gjort for å slite vekk rusten på skivene. Samt med dårlig casterstag var jeg mer bekymret for å skape kast i skivene. Eksos - Eksosanlegget har blitt sveiset igjen og er tett, men bilen gir fra seg ett voldsomt brøl om man rører gasspedalen. Redd de vil påpeke uorg eksos som gjør at jeg må bygge nytt anlegg. Bil levert 1 min før tiden Granskes nøye De fleste blir overrasket over at en bil har feil, mens jeg ble overrasket over at det ikke var flere sider med feil😂 VELDIG fornøyd selvom den ikke ble godkjent, da denne mangellapper er bedre enn jeg kunne håpet på siden den har stått siden oktober og jeg har ikke fått kjørt den mer enn 30 min. mslello, Marius2002, StigJ og 11 andre reagerte på dette 14 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
norbakken Skrevet September 2 Share Skrevet September 2 Dette er jo ingen sak! Godt jobba 😎 Nå har du tid til resten og trenger ikke stresse, få fiksa de lysene og så kan du bruke den innimellom skruinga. mr.pingu og Carlsius reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KireS Skrevet September 3 Share Skrevet September 3 Imponert over jobben som blir gjort her! Carlsius reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sveigis Skrevet September 4 Share Skrevet September 4 Ja igjen er det bare å bøye seg her . Du fikser og står på og redder atter en rå bil 😊 Knallgøy dette og PKKen var da ikke ille . Dette er tråder jeg liker ,der ting blir gjort og man ser god klassisk skruing . Stadig mindre av dette her føler jeg så igjen ,fortsett og del for oss som liker dette .😊 mslello, Carlsius og Ron Jeremy reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Larssoyl Skrevet September 4 Share Skrevet September 4 Aldri feil med litt Sreten preg over arbeidet, heller tvert imot👌🏼 Carlsius og fupsaker reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Carlsius Skrevet September 22 Forfatter Share Skrevet September 22 @Fredrik 90 - Grunnen for at jeg gikk for 5w-50 var siden jeg var veldig fornøyd med endringen jeg gjorde på min forrige N62 ved å gå opp til 5w-40, og fikk anbefalt å bruke 5w-50 om man ikke bruker den om vinteren. Dette er ikke en bruksbil som skal brukes om vinteren så gikk derfor for 5w-50 som jeg foreløpig er veldig fornøyd med. @norbakken - Skal bli deilig å få brukt bilen, må bare få den lovlig kjørbar. @KireS - Takk for det, kjekk hobby som gjør at man lærer mye @sveigis - Takk, her går det for det meste i skruing og lite kule oppgraderinger. Det er jo sånn det planer å være, hvertfall i starten på disse prosjektene jeg kjøper. Fint å høre det er interessant. @Larssoyl - Helt enig! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Carlsius Skrevet September 22 Forfatter Share Skrevet September 22 (endret) Ny tur med bilhenger På vei til Eu kontrollen hørte jeg en ulyd fra drivlinjen som gjorde at jeg ikke ønsket å kjøre den hjem igjen. Enten var: - Varmedeksel løst og slo mot mellomaksel - Ett lager eller noe annet katastrofalt ødelagt i girkassen - Løs mellomaksel. Uansett hvilke av disse alternativene det var ønsket jeg ikke å gamble på å kjøre, så da ble det ny tur med henger. Denne 6 serien har blitt trukket mer enn kjørt i mitt eie 😂 X5’n klar 6 serien skvist inn på hengeren Fremme på verkstedet og opp i bukken viser det seg at boltene til opphengslageret til mellomakselen har begynt å løsne, som skapte ulyd jeg opplevde under kjøring. Disse kan ikke ha vært strammet nok under montering, så de ble demontert, satt inn med locktite og montert tilbake med korrekt moment. Når jeg fant ut av det, var jeg veldig glad jeg ikke kjørte den hjem fra Eu kontrollen eller til mekanikeren men heller tok den på hengeren. Lastes opp og tas med tilbake Hjemme igjen fikk bilen en ordentlig vask med etterfølgende Iron X behandling. Var en del å ta tak i her Etter flere runder avfetting og en runde med clay var det tid for å legge beskyttelse. La da sonar sin keramisk coating som jeg kjøpte for å klare fri frakt. Ble her veldig overrasket over bedding effekten fra start, så får vi se om den fortsetter å leve opp til forventningene. Feilen på Eu-kontrollen skulle fikses så her ble nytt stag til nivåsensoren bestilt fra KOED. Det gamle staget hadde rustet i kulelageret som gjorde at det ikke satt like godt lengre. Ny montert tilbake - Som holder i sikkert 15 år til Så er bilen klar for etterkontroll eller er den? Endret September 22 av Carlsius mslello, mr.pingu, Ampera og 4 andre reagerte på dette 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sveigis Skrevet September 23 Share Skrevet September 23 Ja denne sølvpilen her har du fått brynet deg på Calsius men du lander alltid 😊 Morro å se hvertfall og lærerrikt . Er det setematten som lager Restraint system for deg ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Carlsius Skrevet November 9 Forfatter Share Skrevet November 9 På 23.9.2024 den 6.52, sveigis skrev: Ja denne sølvpilen her har du fått brynet deg på Calsius men du lander alltid 😊 Morro å se hvertfall og lærerrikt . Er det setematten som lager Restraint system for deg ? Tror ikke jeg er så Heldig at det er setematta. Feilkode SBSR open circel som utløser airbag lampe. Den kommer ikke før etter oppstart nr 2 eller evt 3, veldig merkelig den ikke er der konstant. Etter det jeg har klart å undersøke meg frem til så er dette noe med IBS på den negative batterikabelen. Vet jeg har en tilbakekalling fra BMW på batterikabelen men det er selvfølgelig den positive😄 Hører med BMW om å få ordnet tilbakekallingen før det blir videre feilsøking på merkelig airbag feil. mslello og mr.pingu reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
laffe Skrevet November 9 Share Skrevet November 9 Jeg sliter med airbag-lampa på min E61 525i også. Såvidt jeg har forstått er 0991A koden knyttet overvåkning av hovedstrøm-kabel mellom batteri bak i bilen og fram til motorrom på E61. Usikker på om det er det samme på E63? Jeg kan slette koden og da kommer ikke lampa og feilmeldingen tilbake umiddelbart. Har dessverre stoppet opp litt på ytterligere feilsøking for min del. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå