Gå til innhold

i4 tråden


wabby
 Share

Anbefalte innlegg

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/bGPEjg/saa-mye-dyrere-blir-de-populaere-elbilene?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row3_pos2

Det ser ut som det ikke er snakk om full moms på alle biler over 500 000,-. Er av beløpet over 500 000,- så det eneste de har gjort er å senke fra 600 000,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I4-M50 opp 55000,- (levering 2023) skriver tek.no - https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/bGPEjg/saa-mye-dyrere-blir-de-populaere-elbilene?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row3_pos2&utm_term=df-86-x03899b5%3Adf-86-x03899b5

Så er det vel prat om prisoppgang etter 1. juni fra BMW i tillegg, så da vil vel en i4-M50 levert 2023 fort havne over kr. 800.000,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig å huske at det er pris oppgang i juni som nevnt over, samt at for oss som har storkunde rabatt på 8% vil og bli redusert til 4% fra juni av. Vi vurderer å bestille selv men, er usikker. Kanskje lurt å gamble på at det kommer mange for salg neste året og heller få kjøpt en med skikkelig garanti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Snagg30 skrev:

Viktig å huske at det er pris oppgang i juni som nevnt over, samt at for oss som har storkunde rabatt på 8% vil og bli redusert til 4% fra juni av. Vi vurderer å bestille selv men, er usikker. Kanskje lurt å gamble på at det kommer mange for salg neste året og heller få kjøpt en med skikkelig garanti

Volvo hadde prisoppgang på 7% nå 1. mai. Sånn ut av det blå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Ja vi får vente å se, det jeg frykter mest er at de også setter opp avgiften på fossile/hybride biler for å bøte på dette. Eller er elbilene kanskje så konkurransedyktige nå at de tåler å koste det samme som tilsvarende forbrennere? 

Husk hvem som sitter med «makten», de er generelt avgiftskåte.

ifht elbil og konkurransedyktighet. 
Uavhengig av politikk, så har BMW selv sagt at i 2025 er batteriene 30% mer energieffektive og derav 30% billigere. 


i teorien kan da en elbil med like stor batteripakke som i en nåværende i4, med lik KW mengde i 2025 koste 30% mindre, og være betydelig lettere som igjen er gunstig for rekkevidden.

Men om de øker rekkevidden eller hvordan man priser dette ut til kunde er uvisst.

Generelt tror jeg alt av bil er rævkjørt med dagens regjering, uansett drivlinje.

Men så spørs det om SV lar dette fly gjennom da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Marius2002 said:

@Fredrik 90 Slik jeg tolker det er det som forespeilet før, bare grensen er flyttet til 500000 istedet for 600'. Samt at biler over 1M får 12,5% mva på hele summen. Mulig jeg tar feil 🤷🏼‍♂️

Ja, ser vel ut som de har flyttet grensen ned fra 600k til 500k.


Men foreslår da tydeligvis samme opplegg som f.eks. med strøm. Sope inn avgifter først, og så dele ut noe av det i form av almisser ("tilskudd") i ettertid. Med det får de også jo sysselsatt en del flere statlige ansatte til å ta seg av innkassering/utdeling. Så, som alle de ekstra inntektene på skyhøye priser på både fossil kraft og elektrisk kraft, så vil også dette være en vinn. For Staten. Ikke for oss.

Leser at regjeringen "gikk ut med dette nå for å gi forutsigbarhet". Yeah right. For en del av oss, som signerte i '21 på at vi forplikter oss til kjøp, er det jo ekstra bittert at vi risikerer levering/registrering først rett etter at dette evt. er innført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, 04530dat skrev:

Ja, ser vel ut som de har flyttet grensen ned fra 600k til 500k.


Men foreslår da tydeligvis samme opplegg som f.eks. med strøm. Sope inn avgifter først, og så dele ut noe av det i form av almisser ("tilskudd") i ettertid. Med det får de også jo sysselsatt en del flere statlige ansatte til å ta seg av innkassering/utdeling. Så, som alle de ekstra inntektene på skyhøye priser på både fossil kraft og elektrisk kraft, så vil også dette være en vinn. For Staten. Ikke for oss.

Leser at regjeringen "gikk ut med dette nå for å gi forutsigbarhet". Yeah right. For en del av oss, som signerte i '21 på at vi forplikter oss til kjøp, er det jo ekstra bittert at vi risikerer levering/registrering først rett etter at dette evt. er innført.

Spørs litt hvor mye goodwill BMW har. Mine foreldre kjøpte en X1 hybrid som fikk økte avgifter etter kontraktinngåelse, og da spiste BMW de økte avgiftene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, sanders54 said:

Spørs litt hvor mye goodwill BMW har. Mine foreldre kjøpte en X1 hybrid som fikk økte avgifter etter kontraktinngåelse, og da spiste BMW de økte avgiftene.

Jeg diskuterte dette med min selger tilbake i Sept i fjor, og han antydet at avgifter beregnes i forhold til den dato skiltene kommer på bilen, og at avgifter betales av de den som skal eie disse skiltene. Det står vel også i kontrakt at det kan komme endringer på slikt.

Vi diskuterte moms-spøkelset, men han vurderte mer enn 15 mnd. leveringstid som helt utenkelig. Det var dog før både krig og konkurser (og gudene vet hva det neste på listen blir).

"Siste levering" i kontrakten er jo også verdiløst ettersom leverandør ikke kan stilles til ansvar dersom forventet levering er lenger enn 6 mnd. frem i tid ved kontraktinngåelse.

Og sånn går no åran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sier seg vel egentlig selv at selger ikke kan lastes for eventuelle avgiftsendringer. I så tilfelle ville det vært umulig å drive butikk. Kjøper du til sammenligning en bolig i november 2022 med gitte spesifikke omkostninger og overtagelse og tinglysning skjer etter 1. januar 2023, vil du få eventuelle nye avgiftsendringer i omkostningene dine. Det er naturligvis kjedelig å få en momsregning på bilen, men her er det ikke annet enn å håpe at man får bil før 31. desember 2022. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bekjent bestilte en Skoda i april 2021 med forventet levering i august/september 2021. Han fikk levert bilen i april 2022...

Da tok forhandler regninga for prispåslaget fra importør mens han måtte punge ut for avgiftshoppet til staten. 

Så det finnes flere måter å løse dette på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prispåslag hos importør er nå én ting (i min kontrakt er kjøpsprisen uregulerbar ift. endringer i valutakurser m.v.), men avgifter og avgiftsendringer har lite med forhandler og importør å gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil dette si at om jeg og samboer bestiller oss i4 M50 med forventer levering neste sommer så blir bilen mye dyrere siden bilen først kommer neste år når dette et tredd i kraft og ikke eventuelt nå ved kontrakt inngåelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det blir vedtatt at det kommer avgifter fra 2023 så ja. 

Har sett mange i4-annonser som forsvarer prisen med at man uansett ender opp på 800-850 med moms og prisoppgang fra BMW sin side.

Og de har dessverre rett i det.

Ser ut som tiden for å skaffe seg "billig" i4 er forbi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Saltkjelen changed the title to i4 tråden

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...