Gå til innhold

i4 tråden


wabby
 Share

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, Ranger1000 skrev:

Det har du nok rett i, men man forholder seg til dette på en helt annen måte med el enn med bensin. For det tar fem minutter å fylle på nye 800km kontra hele natta og vel så det hjemme før elbilen er klar igjen. 

Jo sant det, men jeg feks har hjemmeladeren stilt på ca 5Kw, med lading fra Kl 22-06, dvs ca 4oKwh eller 20 mil. Normalt holder det for et døgns kjøring for min del. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, papertiger skrev:

Klarer ikke se at dette er noe annerledes enn en fossilbil? For å ta et eksempel: om jeg kjører 530d’en på langtur og fyller opp etter endt langtur der snittforbruket kanskje ligger på 0,65, så er ny rekkevidde etter påfylling kanskje godt og vel 1000km. Men fyller jeg opp etter en periode med mye bykjøring der den snitter på kanskje 0,85-0,9, så har jeg fått ned i snaue 850km rekkevidde etter påfylling til full tank.

Dette er likt for alle typer biler, men vi som kjører fossilbil merker det ikke på samme måte da vi fra før har så mye rekkevidde å ta av. Om det er 1000 km eller 850 km spiller liten rolle, det er snakk om 15 prosent rekkeviddetap på bykjøring kontra langkjøring. Men når man begynner å snakke om at 40-50 prosent forsvinner, på noe man har lite av fra før og som tar lang tid å oppnå så kan jeg se at det blir problematisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved 6kWt lading hjemme så tar det 13,5t å lade i4 fra 0-100%. Trikset her er iallefall å lade oftere. Jeg lader når bilen når 40-60% og lader opp til 80%. Da er den ladet på få timer og hele tiden "klar". 25A var det jeg fikk inn, det er vel 5,7kW ca. om jeg ikke bommer. Jeg prøver å time ladingen til når det er billigst. i4 kan vel lades til 100% da BMW er fornuftig og har en mye høyere skjult kapasitet over 100% enn Tesla. Uansett da, om du lader 60%-100% og holder den der, så tar det 6-7 timer ved 5kWt lading på i4M50. Fordeler med dette slik jeg ser det:

- Lade på natt for lavere nettleie(lite annet påslått)
- Lade når strømmen er billigst, og utnytter dette bedre siden man lader kortere tid
- Alltid oppladet og klar

E90CF0F6-8280-4E95-BE6C-B6ABF03F2769.jpeg.fc575fd0c0aed29f0da009100eb1c37a.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elbilen er faktisk motsatt av fossilbilen på effektivitet. Elbilen går lenger på småkjøring og lavere snittfart, mens fossilbilen er best når den får cruise i 90’ish. Det var i hvert fall slik sist jeg sjekket. 

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutes ago, Ranger1000 said:

Det har du nok rett i, men man forholder seg til dette på en helt annen måte med el enn med bensin. For det tar fem minutter å fylle på nye 800km kontra hele natta og vel så det hjemme før elbilen er klar igjen. 

 

26 minutes ago, Fredrik 90 said:

Dette er likt for alle typer biler, men vi som kjører fossilbil merker det ikke på samme måte da vi fra før har så mye rekkevidde å ta av. Om det er 1000 km eller 850 km spiller liten rolle, det er snakk om 15 prosent rekkeviddetap på bykjøring kontra langkjøring. Men når man begynner å snakke om at 40-50 prosent forsvinner, på noe man har lite av fra før og som tar lang tid å oppnå så kan jeg se at det blir problematisk. 


Joda, er ikke uenig i det. Men poenget mitt var at prinsippet er likt samme hvilket drivstoff bilen går på - rekkeviddemåleren baserer seg på siste faktiske forhold, slik @mslello skrev på forrige side. Kan godt skjønne at bortimot halvering av antatt rekkevidde skaper litt tankevirksomhet. Hadde kanskje tenkt det samme om måleren i min bil plutselig hadde vist 500km ved full tank. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, mspec skrev:

noen som vet estimert tidsforbruk ved bruk av nødladeren fra 0-100%? evt. hva man får av % ved f.eks 10t lading?

Av det jeg leser på BMW.no så er nødladeren på 1,4kW. Hvis i4 da har 81kW batteri vil det da ta 58 timer å lade 0-100%. BMW oppgir selv 12,5 timer for å oppnå 100km rekkevidde ved bruk av nødladeren. Ladeboks er altså essensielt ved hjemmelading. 
997628DB-2C59-4C55-9453-CB343BB05283.thumb.jpeg.4474b07fb3395e7db38de1298c160ef6.jpegE5CA8E75-013B-485C-BFF1-7DA4853184BA.thumb.jpeg.07f090093bf975d4c6de43e3910419c1.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Dette er likt for alle typer biler, men vi som kjører fossilbil merker det ikke på samme måte da vi fra før har så mye rekkevidde å ta av. Om det er 1000 km eller 850 km spiller liten rolle, det er snakk om 15 prosent rekkeviddetap på bykjøring kontra langkjøring. Men når man begynner å snakke om at 40-50 prosent forsvinner, på noe man har lite av fra før og som tar lang tid å oppnå så kan jeg se at det blir problematisk. 

Er nok ikke så komfortabel med dette som jeg trodde, så har begynt å titte litt etter M340i touring og lagt i4 på finn. Tidligere oppsett med i3 og bensin i garasjen var mye bedre. Heller ikke så voldsomt imponert over denne i4en

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Ranger1000 skrev:

Er nok ikke så komfortabel med dette som jeg trodde, så har begynt å titte litt etter M340i touring og lagt i4 på finn. Tidligere oppsett med i3 og bensin i garasjen var mye bedre. Heller ikke så voldsomt imponert over denne i4en

Ligger en "billig" M340i på Finn nå: BMW 3-serie | FINN.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, fupsaker skrev:

Ligger en "billig" M340i på Finn nå: BMW 3-serie | FINN.no

Har merket meg den. Kunne fort kjøpt den om den andre var borte. Får bare håpe på noe respons på i4, kan ikke sitte med to biler i den prisklassen. Er ikke veldig optimistisk, er jo haugevis til salgs nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Ranger1000 skrev:

Har merket meg den. Kunne fort kjøpt den om den andre var borte. Får bare håpe på noe respons på i4, kan ikke sitte med to biler i den prisklassen. Er ikke veldig optimistisk, er jo haugevis til salgs nå

Hadde jeg ikke sittet med Porschen kunne jeg forsøkt selv på et bud jeg mener er fornuftig, da sammenliknet med hva man finner i Tyskland. For M340i har sunket godt i pris der også. Men nå får du pene utgaver inn for ca 700k, samme årsmodell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Marius2002 skrev:

Av det jeg leser på BMW.no så er nødladeren på 1,4kW. Hvis i4 da har 81kW batteri vil det da ta 58 timer å lade 0-100%. BMW oppgir selv 12,5 timer for å oppnå 100km rekkevidde ved bruk av nødladeren. Ladeboks er altså essensielt ved hjemmelading. 
997628DB-2C59-4C55-9453-CB343BB05283.thumb.jpeg.4474b07fb3395e7db38de1298c160ef6.jpegE5CA8E75-013B-485C-BFF1-7DA4853184BA.thumb.jpeg.07f090093bf975d4c6de43e3910419c1.jpeg

Takk for svar.

Årsaken til at jeg spør er at jeg ikke har en fornuftig plass å montere ladeboks pr dags dato.
Jeg har i tillegg planer om å flytte til høsten slik at jeg føler det ville vært bortkastet å betale +-15.000 for montering av boks i dag.
Jeg har også en dieselbil som jeg kan bruke hvis det er "strømkrise" , men trur ikke det vil bli et problem da jeg i utgangspunktet kun "må" ha strøm til typ 20km i døgnet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Saltkjelen changed the title to i4 tråden

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...