Gå til innhold

Skal kjøpe pendler


Sydvest
 Share

Anbefalte innlegg

22 minutter siden, tennbrikket skrev:

Vi deler ulik oppfatning av driftsikkerhet. Registerras og cp4 pumpe. Da skal jeg heller bytte en noen understellsdeler ekstra. Kan bytte mange understell for prisen av ett cp4 havari. M47/m57 er jo perfekte pendlebiler. Slitesterke og går billig. På jobben min har jeg den bilen med m47/m57 som har gått kortest med 280000 km, lengste har vel nesten gått 500000 km, ellers ligger de fleste rundt 350000 km. Ja, det hender seg det er noen slitedeler som ryker, men med så gammel bil så kan man fint bruke mye billige verksteder rundt omkring. 

Blir litt mange variabler her også.

Trodde trådstarter hadde budsjett på 250k, når det blir kuttet til 50k, kan vi godt snakke varmt om M57 og E90. 
Greit å vite de tørre fakta først og budsjettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut ifra teksten og bedømme på linket annonse var det vel en annen på forumet som nevnte denne. Da var den ikke lagt ut. Pen bil, men samtlige på forumet var enige om at den var 50-80000,- for dyr. Da er vi inne på det @Ron Jeremy nevner med nyere bil og motor for samme pris. :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

Trodde trådstarter hadde budsjett på 250k, når det blir kuttet til 50k

 

21 minutter siden, Daniel. skrev:

E90 M57 til 50k? Da får du vel en oppbrukt pre-lci eid av ola johnny med rustne ta technix , dieselloff og 300k på telleren

Det har aldri vært tanken å gjøre noe så sadistisk som å kjøpe BMW til 50k. Slik som jeg innledningsvis skrev, så skal jeg jobbe et år nå, og har bruk for bil dette året.

Som jeg prøvde å oppklare i mitt forrige innlegg på side 1, så skal den eventuelle doningen jeg kjøper nå legges ut for salg når jeg en gang skal studere. For først da kan det hende jeg kjøper noe rask til 50.000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal finne deg en fornuftig voksenkjørt E90 325d eller 330d. Dette er for det første veldig driftsikre biler, M57 motoren har ikke noen feil som er verd å bekymre seg over. Skal du ha driftssikker BMW diesel så er det stort sett sekser som gjelder. Som bonus så går de billig og er utrolig kule å kjøre. Jeg hadde en 2008 325d i fire år og 75 000 km, den bilen var det ALDRI noe galt med. Helt klart beste bilen jeg har hatt sånn sett.
 
Så lenge bilen er godt holdt og har fått det stellet den skal ha så betyr ikke alder så mye. Dette er godt byggede biler som tåler alderen godt.

Ser forøvrig du nevner Subaru med 2,0d, styr langt unna og se deg ikke tilbake. Dette er veldig dårlige motorer og ett godt eksempel på at det er ikke alt fra Japan som er bra. 

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Budsjett er maks 50.000? Styr unna BMW med mindre du har satt av penger til vedlikehold. Kjøp en kjip liten bensin bil.

Vi har en Mazda 2 som butikk bil, 1,3 75Hk. Ikke noe råskinn men går billig og lite feil. Manuell gir og AC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Sydvest skrev:

Nesten sånn at jeg vurderer å hoppe over å kjøpe dyr BMW i år, og heller kjøper pendlerbil med en gang.

Er det noe vondt å si om Subaru med sugemotor og bensin? 

Det er noe vondt å si om alt og alle.
og jo eldre jo verre!
Å bruke 250k eller mer på 10 år gammel 3’er ikke noe som lyder som musikk i mine ører.. de som tror det blir problemfritt bilhold tror på nissen!

Kjøp bil etter et nøktern behov, minst mulig utstyr og nyest mulig bil som har hatt et fornuftig liv bak seg med færrest mulige eiere. Toyota er skuddsikre, evt en pizzabil, men disse får lite kjærlighet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Sydvest skrev:

Nesten sånn at jeg vurderer å hoppe over å kjøpe dyr BMW i år, og heller kjøper pendlerbil med en gang.

Er det noe vondt å si om Subaru med sugemotor og bensin? 

Jeg har litt erfaring med Subaru. Mine foreldre har hatt det de siste 10 årene. Først en 2008 Outback 2.0D manuell og nå en ny XV 2.0 bensin cvt. 

Subaru dieselen er egentlig utrolig kul sak. Småtøff gange, verdens eneste dieselboxer. Den er veldig liten og lett både utvendig og "innvendig". Den har gassrespons som en bensinmotor pg få innvendige deler og et lett svinghjul pga lett veiv. Forbruket var bra... 0.5 på mila.  Knallbra skyv over hele registeret. Turtallsvillig som bare bmw diesel kan matche. 

Impreza og outback diesel 4x4 manuell fra den perioden er også lettkjørte, mekaniske, nøytrale i oppførselen og rett å slett knallgode på vinteren. En planta nøytral uovervinnelig følelse som jeg ikke har funnet i 530xd hvertfall. 

Minus: clutch og svinghjul er en vits... Røyk hver 60.000km på den de hadde. Den var gått 160.000km ved salg. Dieselen fra 2008 til 2012 var kjent for å havarere. Subaru nektet, men statistikken sier noe annet. Deres holdt heldigvis men raklet godt på slutten... Derav innbytte. Denne dieselen klarte heller aldri å bli varm, subaru klarte ikke å innrømme at motoren var så termisk effektiv at den ikke klarte å produsere nok egenvarme. Jakka og lua på hver dag i vinterhalvåret. Motoren kom seg skjeldent over det blå før det var kjørt over en time. Ellers så er det Rust...., tynn lakk som alle asiatiske biler. Senere kom cvt kassa på diesel også. Her tar momentet på motoren knekken på kassa...Outback 2013-2014 der var motoren fikset, samt siste årene med manuell og den ble 6 trinns, mot 5 på den første. Dette er en bil jeg og kunne tenke meg senere. Kvalitetsmessig bra. Fikset motor problemet, lagt til tilleggsvarmer og bedre girkasse. Plassen i baksetet på denne er nesten i klasse med Superb.

Subaru med bensin.... De har slitt med oljeforbruk. Cvt kassa er forferdelig. Fordelen er en motor uten noe dilldall som turbo eller lignende, så den bare går og går. XV som de har nå har ENDA tynnere lakk og er begynt å ruste alt. 0,82 på mila og tomgang eller 5000 omdreininger kan man velge 😅 motoren har ikke bunndrag til å klare noe innimellom der. Synd man ikke fikk 1.6 turboen fra Levorg i denne. 

 

Subaru er generelt bra bortsett fra rust og enkelte diesel årganger. Jeg ville sett på en Levorg om jeg var deg. De ble bare solgt et par år og de har blitt litt glemt, derav gode priser nå. Velg en classic, det er stoffseter som du sitter bedre i enn "skinn" setene i premium utgaven. I tillegg er den billigere. Levorg er jo egentlig en Wrx stasjonsvogn, og dette er den siste modellen fra subaru som er god å kjøre raskt på svingete veier. Faktisk så rask at jeg har aldri hatt mer fart i et svingete testparti enn jeg hadde med en slik demobil. Momentet i turbomotor gjør at den holder turtallet nede og cvt kassa merkes ikke på samme masete måte. Minus er manglende bakkeklaring for de som må ha det i en subaru. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...