Gå til innhold

Blinklyshendelen.


Ove67
 Share

Anbefalte innlegg

En noe uviktig, men likevel irriterende sak jeg tar opp her.

Jeg har hatt følgende BMW'er:

E39, 1999

E60, 2004

F10, 2011

G11, 2018.

Den siste har jeg hatt i ca. en måned. På E39'en var blinklyshendelen tradisjonell ved at den ved kontinuerlig blinking fysisk stod i den posisjonen den ble flyttet til. Med E60 ble det slik at den alltid gikk tilbake til midtstilling, man startet bare "statusen" blinking. Denne hadde forresten veldig liten vandring av hendelen. På F10 var det likt bortsett fra at hendelen måtte beveges like langt som på E39'en.

På G11'en har man gått helt tilbake til slik det var med E39: hendelen står fysisk i posisjonen oppe eller nede ved kontinuerlig blinking.

Jeg regner med at endringene henger sammen med modellåret fremfor 5'er-, 7'er-modell?

Når endret BMW dette tilbake til "utgangspunktet"?

Hva synes dere om dette? Jeg liker det IKKE. Synes E60- og F10-systemet var helt OK. Jeg synes hendelen er tung å presse tilbake i midtstilling - de gangene man f.eks. blinker ut av en rundkjøring og ikke vrir rattet så mye tilbake at den går tilbake av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW endret dette fra 03/2017 på G1x 7-serie, og endringen er i mine øyne elendig. Fra verdens beste system med blinklys- og vindusviskerhendler til Toyota-finish. Som en trøst er det riktignok mulig å bygge om til "gamle" hendler som returnerer til 0-posisjon. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ove67 skrev:

Og det koster en "fot og en arm"?

Tja. Brukt kan man nok sikkert å ordnet det i området 3-5.000kr, mens en forhandler vil sannsynligvis si at det er "umulig".

2 timer siden, Ove67 skrev:

Men sier du at det bare er 7-serien som har denne gammeldagse løsningen?

Nei, det gjelder alle BMWer, men det er litt forskjellige datoer for når de fikk det. En del modeller fikk det ved 07/2016 og G3x 5-serie fikk det fra start.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som deg så har jeg hatt E90 (som har samme hendel som E60), F10 og har nå G30. Jeg savner helt klart hendlen fra de to forrige bilene, jeg synes den var enkel i bruk og ga en bra feeling. Men mangel på dette er ikke noe som plager meg i hverdagen i G30, man venner seg til ting. For mitt vedkommende så hjelper det sikkert litt at jeg også kjører E34 og Mondeo firmabil som også har "gammeldagse" hendler. Hadde jeg kun kjørt G30 så hadde dette kanskje vært ett større irritasjonsmoment.

Vi som likte denne hendel løsningen på E90/60 og F10/01 tilhører nok en liten minoritet. I alle årene BMW tilbøy denne løsningen så fikk hendlene kritikk av journalister og folk som ikke lærte seg å bruke hendelene riktig. Skulle man slå av venstreblink så var det lett å havne over på høyre blink, og så over på venstre blink...så ender man opp med å febrilsk blinke fra venstre til høyre. Løsningen fikk kritikk for å ha for liten motstand forover mot fjernlys. Hvis du skulle blinke til høyre og løftet hendlen opp med to fingre fra undersiden hendlen, så var det relativt enkelt å vippe den frem i fjernlys hvis du traff en ugjevnhet i veien akkurat i det du utfører betjeningen. På de fleste andre biler så betjenes auto funksjon for vindusvisker ved å løfte hendlen ett hakk opp. På E60 og F10 så var dette en knapp på enden av hendlen, slik at hendlen sto i 0 possisjon selv om sensor var aktiv. Dette savner jeg mest, særlig siden man kunne betjene "mist" funksjonen mens sensor var aktiv. Men igjen, dette klarte ikke kritikere og kunder flest å bli fortrolig med så da droppet BMW løsningen helt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt flere e28 og nå e39 og e61. Jeg liker ikke e61 hendelen, da jeg ikke hører blinkelyden og vet ikke om blinken står på eller av. I tillegg er det 2 hakk. Mye dilldall istedenfor enkelt av eller på hvor hendelsen står oppe eller nede. I tillegg er feelingen mer mekanisk og solid på e28 og spesielt e39. E61 virker så digital i følelsen, liker ikke slikt. Så flott at g11 er tilbake til det gamle :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Fredrik 90 said:

Som deg så har jeg hatt E90 (som har samme hendel som E60), F10 og har nå G30. Jeg savner helt klart hendlen fra de to forrige bilene, jeg synes den var enkel i bruk og ga en bra feeling. Men mangel på dette er ikke noe som plager meg i hverdagen i G30, man venner seg til ting. For mitt vedkommende så hjelper det sikkert litt at jeg også kjører E34 og Mondeo firmabil som også har "gammeldagse" hendler. Hadde jeg kun kjørt G30 så hadde dette kanskje vært ett større irritasjonsmoment.

Vi som likte denne hendel løsningen på E90/60 og F10/01 tilhører nok en liten minoritet. I alle årene BMW tilbøy denne løsningen så fikk hendlene kritikk av journalister og folk som ikke lærte seg å bruke hendelene riktig. Skulle man slå av venstreblink så var det lett å havne over på høyre blink, og så over på venstre blink...så ender man opp med å febrilsk blinke fra venstre til høyre. Løsningen fikk kritikk for å ha for liten motstand forover mot fjernlys. Hvis du skulle blinke til høyre og løftet hendlen opp med to fingre fra undersiden hendlen, så var det relativt enkelt å vippe den frem i fjernlys hvis du traff en ugjevnhet i veien akkurat i det du utfører betjeningen. På de fleste andre biler så betjenes auto funksjon for vindusvisker ved å løfte hendlen ett hakk opp. På E60 og F10 så var dette en knapp på enden av hendlen, slik at hendlen sto i 0 possisjon selv om sensor var aktiv. Dette savner jeg mest, særlig siden man kunne betjene "mist" funksjonen mens sensor var aktiv. Men igjen, dette klarte ikke kritikere og kunder flest å bli fortrolig med så da droppet BMW løsningen helt. 

OK. Skal innrømme at noe av dette skjedde for meg også noen ganger.

Det er irriterende, men i sum er den krøkkete, tunge hendelen som er nå, definitivt mer irriterende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pga. dette pleier jeg så mye som mulig å bruke kort blinking (3 blink). Da får jeg komfort som før. Men jeg synes det er dumt jeg ikke kan velge litt flere blink enn 3 med denne. Med 4 eller 5 kunne man nesten utelukkende bruke denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hendlene i f.eks F15/F16, i3 etc. (de har samme design som G-serie) er forbedret mht. feedback, så der merker man tilbakemeldingen i hendelen bedre. Det er i mine øyne den beste hendelen BMW har kommet med, sammen med E60/E61, E63/E64 og E65/E66.

Ellers er det jo litt komisk at man i en digital tid, der man fjerner knapper til fordel for touch og andre finesser, introduserer noe så gammeldags som mekaniske hendler. Tesla har heldigvis skjønt BMWs geniale hendler og introdusert disse på Model 3 (og sannsynligvis med flere modeller etter hvert) - der er det ingen som kritiserer hendlene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Otis skrev:

Sånn for å pirke litt, men dere glemmer at e70  og e71 har samme hendler som e6x.

Neida, men E6x 5-, 6-, og 7-serie har eget hendeldesign (korte spaker), mens E70/E71 bruker samme type som E8x 1-serie, X1 og E9x 3-serie (som jo også returnerer til 0-posisjon). F3x (før 07/2016), F2x (før LCI II for 1-serie og LCI for 2-serie) F1x, F0x etc. har også samme hendeldesign. F15/F16, F25/F26, 2-serie AT/GT, F48 X1, X2, i3, G11 pre-03/2017 etc. bruker samme hendeldesign. 

E6x 5-, 6- og 7-serie ("design 1"):
bmw-e60-5-e63-szl-schleifring-schaltzent
E70/E71 X5/X6 ("design 2"):
bmw-e70-x5-szl-stalk-coil-swich-steering

F1x etc ("design 3"):
s-l640.jpg

F15/F16, 2 AT/GT etc. ("design 4"):
bmw-f15-f85-x5-f25-f48-schleifring-szl-c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Pga. dette pleier jeg så mye som mulig å bruke kort blinking (3 blink). Da får jeg komfort som før. Men jeg synes det er dumt jeg ikke kan velge litt flere blink enn 3 med denne. Med 4 eller 5 kunne man nesten utelukkende bruke denne.

Ja, dette kunne jo kodes i tidligere modeller, jeg har alltid kodet mine til 5 blink, og, som du sier, da er det så godt som aldri behov for annet. Bare nok et uforståelig tilbakesteg. For så vidt jeg kan se kan ikke dette lenger kodes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...