Gå til innhold

545e i praksis


Pekka
 Share

Anbefalte innlegg

Nok en veldig posetiv test, synd den norske teksten er bak betalingsmur. Hadde vært gøy å høre hva norske journalister har å si om denne.

Men jeg synes prispolitikken til BMW Norge er pill råtten. Her ser man jo tydelig at de har ett stort prispåslag kontra danskene. Det samme gjelder de øvrige BMW modellene i lineupen. Avgiftene har gått ned hvert år de siste åra, mens BMW Norge da øker bilprisen tilsvarende. Siste året har dem økt den drastisk ser jeg. Dette garantert for å kunne selge elbilene så billig som mulig slik at disse selges og hjelper til på CO2 målet, Norge er en viktig brikke for BMW her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

 

Men jeg synes prispolitikken til BMW Norge er pill råtten. Her ser man jo tydelig at de har ett stort prispåslag kontra danskene. 

Fant du prisen på 545e uten avgift i Danmark i artikelen eller en annen plass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da dere, da fikk jeg omsider noen timer bak rattet på G30 545e selv. Bavaria fikk inn en bil fra importøren så da var jeg ikke sein om å hive meg rundt å få meg en tur. Tenkte jeg skulle fortelle litt her hvordan jeg opplevde denne bilen, hvordan forbruk og rekkevidde er og om dette er noe for meg i det hele tatt. 

67B75063-FD1D-4596-B85B-D47F7431013F.thumb.jpeg.090897fa07076906b0d49dadb48f3183.jpeg

La meg begynne med å si at innrykket av 545e er at bilen er alt jeg håpet at den skulle være. Dette er en elbil og en "M5 light" i en og samme bil, alt pakket inn i segmentets beste og mest suksessrike model. LCI designet foretrekker jeg nå over pre LCI som jeg selv har. Legg så til at G30 i dag er en av de mest elegante og sobre modellene BMW leverer. 

3F0003AC-3A4B-4574-B12B-4AC916503F06.thumb.jpeg.c4372faf1b4c6f656396a0868df2cce4.jpeg

5EE93C30-BD64-4B49-8873-5ABCE2B2FCAC.thumb.jpeg.2a70bd74dd31380c60060cc17056e341.jpeg

Jeg tenker jeg deler opp dette litt ettersom jeg testet bilen på lokal kjøring på strøm, landevei på hybrid og motorvei på hybrid og sport. Været var typisk Mai vær med 10 grader og regn, sånnsett litt mer reelt for Norske forhold året igjennom. 

Kjøring i elektrisk modus

Jeg fikk bilen med fulladet batteri, som viste at jeg hadde 35 km rekkevidde. Så da satte jeg avgårde for se hvor langt jeg kom. Det ble en kombinasjon av bykjøring i Kristiansand, landevei og tettbygget strøk. Jeg unngikk motorvei da dette er ikke relevant for elkjøring, her ville jeg brukt bensinmotoren. Jeg kjørte også helt normalt slik jeg vanligvis kjører. Bensinmotorer starter kun ved kickdown, så den aktiverings knappen jeg skrøt av på Ford blir avleggs. Helt frem til kickdown så går bilen på strøm, det er ikke mulig å starte bensinmotoren ved ett uhell. Dette lever jeg greit med. Synes også at det var grei aks i elmodus, akkurat det man trenger i det daglige. Jeg kom meg til slutt 45 km på ren strøm, og det vil jeg si er helt innafor i henhold til hva bilen lover. Det er altså mulig å se over 50 km på ren strøm med varmere vær eventuelt med sparekjøring. Tipper vi er nede på rundt 30 km vintertid, som også er passe innafor til mitt bruk. 

BB455EA4-3E31-4B1A-B897-E44797AE4336.thumb.jpeg.6b0ca0996b3e2e5e404bacf882287c66.jpeg

Landevei i vanlig hybridmodus

Så når batterier var tomt så fortsatte jeg på landeveien i vanlig hybridmodus. Overgangen mellom strøm og motor er meget sømløst, etter en tid legger du ikke merke til det. Det du legger merke til er at bilen blir mer livlig, og forandrer litt personlighet . Du har power on demand hele tiden, ikke så ulikt min G30 540d. Det som forbauser meg et at motorlyden i B58 og min B57 er forbausende lik under pådrag. Om det er dieselmotoren som høres mer ut som en bensin eller motsatt skal ikke jeg ha sagt. På landeveiene mellom 70 og 80 km/t flyter bilen nydelig avgårde, og er egentlig helt lik å kjøre til min egen bil. LCI bringer ikke noe nytt her. Det jeg derimot forelsket meg i, som jeg burde hatt på min er Active Steering med sving på bakhjula. I sentrum så er min G30 absolutt ikke noen lettkjørt bil, mens denne bilen føltes både nett og lettkjørt i sentrum og på tette svinger på landeveien. Dette er med andre ord stadig en kjøremaskin slik en BMW skal være. Etter noen mil på landevei så lå forbruket på 0,3 liter per mil. Da har den også kjørt ytterligere litt mer på strøm ser jeg.

89160B14-4822-49E7-8241-62B64A6C0253.thumb.jpeg.308d3c855a0447d73fe1091880616a9e.jpeg

Motorvei kjøring i Hybrid og Sport modus

Så bar det ut på motorveien, med cruisecontrollen på 125 km/t. Det første jeg legger merke til er at de endelig har fått to brytere til avstandsjusteringen, en egen til pluss og minus. Ikke som på min G30 hvor man må trykke seg frem og tilbake på samme knapp. I hybridmodus flyter bilen flott avgårde, som en 5-serie skal. I Sport modus forandrer bilen nok en gang personlighet, og blir rett og slett styggrask. Du har ett vanvittig skyv oppover i hastighet, og 230 tallet lyser opp i HUDen overraskende fort. Ned igjen til 80 km/t og kickdown, fronten løfter seg nesten litt og du blir trøkka tilbake i setet mens du suges mot enden av rettstrekka. Alt dette med ett lydbilde som en hver BMW fan vil elske. Det må sies at det føles som om bilen har langt flere hester enn de 394 den har, føles mer som 450 hk. At dette kan være samme bilen jeg for litt siden cruiset rundt i på ren strøm er litt vanskelig å ta inn over seg. Som tidligere diskutert så stopper bensinmotoren når man stopper opp i sport, men ellers så er den på og fragir herlig klassisk BMW lyd. Ingenting som minner om hybridbil i det øyeblikket du trykker på sportsknappen. Da jeg parkerte ved Bavaria etter endt tur så viste forbruket 0,56 på min 123 km lange test tur. Av disse milene gikk den 54,5 elektrisk, altså nesten halvparten. Dette synes jeg er imponerende, særlig med tanke på at jeg ga bilen litt "juling" på motorveien. Hvordan andre tester har klart å få opp mot litern forstår jeg ikke, annet enn at de har startet med tomt batteri. Men da har de ikke forstått meningen med ladbar hybrid. En ting jeg likte, var at når bensinmotoren går på motorveien så lager den også strøm. Så når jeg kjørte av motorveien så hadde jeg plutselig 10 km rekkevidde, som gjorde at jeg igjen kunne vippe over på elektisk frem til min destinasjon.

F07E6FE1-72AD-49E2-8AF1-A0DD2F05CB13.thumb.jpeg.3f4b66fe21e52d1f1fa0783ce0062b6b.jpeg

Negativt

* Bagasjeplassen er håpløst liten. Jeg fikk inn barnevogna, men da får jeg ikke plass til mye annet

* For liten bensin tank. 46 liter ga en rekkevidde ved full tank på 540 km, det er lite for en som er vant med 1000 km ved full tank.

* Usikker andrehåndsverdi. Nå skal ny 5-serie komme i 2023, hva skjer da med prisene på denne. Det ryktes om både rekkesekser og V8er i kombo med hybrid drivlinje. Blir det samme greia som de første 530e?

Hva synes jeg, min dom over 545e

Hvis dette er fremtiden for fossilmotoren så er jeg happy, for dette fungerer så bra at man ikke savner en 540i. Som jeg sa så er 545e alt jeg håpet den skulle være, samt litt til. Man kan mene at rekkevidden på strøm er for kort, noe den også er i forhold til mange andre. Men når sant skal sies så holder det jo plenty. Skal jeg lenger så involverer det gjerne motorvei kjøring og da ville jeg uansett  aktivert bensinmotoren. For de som har kjørt 530e så må 545e prøves, dette kan ikke sammenliknes en gang, det kan ikke beskrives med ord hvor mye bedre 545e føles. Prøv den er alt jeg kan si. 

Men dere, jeg må innrømme en ting og det er at den umiddelbare "må ha" følelsen uteble. Noe av årsaken er nok at dette er en G30 som jeg selv har fra før, så mye av dette er gammelt nytt for meg. Men på vei hjem i min egen 540d så prøvde jeg å kverne igjennom inntrykkene for å finne ut hvorfor "må ha" følelsen uteble. Hvis 545e hadde hatt ett normalt bagasjerom og en tank på 70 liter (som ville gitt 800 km rekkevidde) så hadde vi vært helt i mål følelses messig. Jeg vil ikke kalle dette en dealbreaker, for jeg vil absolutt ikke utelukke bilen...den skal med videre i vurderingen. Men dette er meg, sånn isolert sett så er dette noe av det bedre BMW tilbyr i dag. Bilen koster rett nord for en mill med mye utstyr, men banalt som det høres ut så synes jeg dette er mye bil for pengene. Du får altså en lekker 5-serie, går som en halvgammel M bil, bruker tidvis ikke bensin i det hele tatt og når den gjør det så med måte. Hva får man egentelig for en mill i dagens premiumsegment som gir deg denne totalpakka? 

Jeg gir den 9/10 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 Dette er godt lese stoff, og veldig bra skrevet! 

Angående rekkevidden så er det vell samme som i G21? Og der kom jeg meg 46.5km på vinterstid i sludd. Så tror man kan klare en meget bra rekkevidde om man prøver. 

Jeg vil tippe motor lyden du nevner som er lik er pga mye av de kommer fra høyttalerene? 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 Veldig bra skrevet.

Jeg manglet også må-ha-følelsen da jeg kjøre 545e demobil, og tror det er fordi den hadde vinterdekk og manglet strammere understell (DCC) samtidig som den gjør alt så stille og udramatisk.  Uansett, nå sitrer kroppen hver gang jeg kjører bilen.

Rekkevidde på bilen (bensin + strøm) og bagasjeplass er ikke noe problem for min del, da det denne gangen er fruen som må kjøre stasjonsvogn/SUV etter 10 år med E61 for min del.  For de som kjører mye nedover kontinentet med familien så stiller saken seg annerledes.

Forøvrig så jeg nesten 1400km rekkevidde på 3-liter E61 med full-lastet bil på ferie i Sverige, men i praksis så betyr det bare at det går endel uker mellom hver gang jeg må fylle diesel.  Ungene er ikke vant til å kjøre mer enn 3 timer om gangen før vi tar pause, selv om den eldste skal ta lappen neste år, så da blir det gjerne en is på en bensinstasjon uansett.  Med mye kjøring på strøm så går det nok lenger tid mellom hver gang jeg må fylle bensin på 545e enn diesel på 525d, spesielt siden det andre kontoret mitt er godt innenfor elektrisk rekkevidde på vinteren.  Men, igjen, jeg kjører ikke nedover kontinentet så behovet er annerledes.

Andrehåndsverdi i Norge er vanskelig å tippe om dagen, da elbilene kommer tett med tildels store forbedringer fra forrige generasjon.  5-serie har kommet i ny utgave med 7-9 års mellomrom, og når det kommer ny i 2023 så blir det også en helelektrisk versjon.  Om denne leveres i 2023 eller 2024 gjenstår å se, og det samme gjelder hvilken avgiftspolitikk norske myndigheter fører da.  Vil en dyr elbil (600.000+) få moms f.eks., og vil nordmenn da bestille en strippet utgave og montere utstyret senere slik tilfellet var med amerikanske biler for en (god) del år siden?  Vil avgifter på hybrid medføre at prisen går opp og andrehåndsverdien dermed er bedre for oss som allerede har hybrid?  Uansett, jeg bytter ikke bil så ofte, og den som står i garasjen gjør det virkelig ingenting om jeg blir sittende med i mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90

Gode synspunkter du kommer med her! Og jeg synes faktisk at det er litt godt å høre at du også manglet "må ha" følelsen. 

Madammen hadde faktisk noen gode innvendinger som forsvarer 545e litt...jeg tror hun så min lille fortvilelse over at bagasjeplass og tankvolum trakk ned som det gjorde. Jeg har åpenbart snakket mye om denne bilen rundt middagsbordet siden den kom ut i vinter 😅 Når det kommer til plass og barnevogn så kan man skaffe en mindre vogn som tar så liten plass at den kan ligge sammenfelt på gulvet bak forsetene. En slik vogn ville uansett vært mer praktisk nå vi er på bilferie. Vår datter som nå er 10 mnd bli eldre og får mindre behov for stor vogn. I tillegg vedgikk hun at en del skopar kan bli hjemme slik at vi kan pakke smartere 😂 Videre...nå som vi er blitt foreldre så mener hun det uansett er uaktuelt å kjøre noe mer enn 50 mil i strekk. To gode poeng som gjør at jeg ikke kan stryke 545e fra min liste, og det gjør meg glad 😀

Andrehåndsverdien vet vi heldigvis ingenting om ennå, og som du også er inne på så er det mange faktorer som spiller inn her. Vi vet som sagt ikke hva myndighetene vil finne på, men slik det ser ut nå så går vi mot ett regjeringsskifte (dessverre)...en langt mer bilfientlig regjering. Jeg operer med to senarioer for mitt neste bilbytte. Jeg ønsker ikke å kjøpe noe dyrere bil enn den jeg har nå, har i alle år kjøpt dyrere og dyrere biler. Nå står jeg på terskelen til en million og der vil jeg stoppe. Da er 545e og M340i de heteste kandidatene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Fredrik 90 skrev:

@Fredrik 90

Når det kommer til plass og barnevogn så kan man skaffe en mindre vogn som tar så liten plass at den kan ligge sammenfelt på gulvet bak forsetene. En slik vogn ville uansett vært mer praktisk nå vi er på bilferie. 

Hva??!! Nei. Småbarnsforeldre _må_ jo kjøre S-MAX. 

Det høres rett og slett ut som litt uansvarlige foreldre som vil gå på kompromiss med barnevogn. 

 

 

😘

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90

M340i og d sto på min short-list, virker som det er fantastiske biler.  For min del så valgte jeg 545e for å spare bensin/diesel-motoren for mye kjøring med kald motor, pluss at det å kjøre miljøvennlig også begynner å telle.

Vi (fruen) pakker E61 helt stappfull hver gang vi skal på en hytte noen dager eller en ferie i Skandinavia.  Spørsmålet er om hun hadde pakket en MB GLS helt stappfull også, eller om det finnes noen øvre grense for hva vi "må" ha med.

Normalt har vi fløyet på ferie istedenfor å kjøre bil, og da har en såkalt paraplytrille fungert topp.  Det fungerte også topp å levere/hente ungene i barnehagen med en gammel Porsche, men da måtte de store barnevognene leveres mandag morgen og hentes fredag ettermiddag med en større bil.  Jeg vil tippe at understellet på barnevognen passer fint inn i bagasjerommet på 545e med hjulene løst ved siden av og overdelen i baksetet ved siden av barnesetet.

Forøvrig burde jeg legge ved bilde av antall sko som "måtte" være med sist vi fløy på sommerferie, og nevne at fruen utbrøt at det (545e) er den fineste bilen hun noensinne har sittet i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
På 9.2.2021 den 17.07, Juul skrev:

Skal jeg kjøre lenger en det jeg tror batteriet holder, starter jeg med Battery Control på 100%. Da starter motoren og går til jeg velger å f.eks. gå over til eDrive.... Bestilte i forgårs modBMW WIFI Enhet v2.2 adapter og ved hjelp av Bimmercode vil jeg på 5 min. løst problemet med at motoren slår seg av i lav hastighet. (Vil også slå av ASD og åpne eksosventilen slik at begge alltid er åpne. Ser så dumt ut når det bare "ryker" fra den ene eksosen...😂 )

@Juul

Er du fornøyd med Bimmercode og modBMW-adapteret?

Blir usikker på om jeg skal bestille når jeg kjører så mye i EcoPRO og det ser ut som om Auto Start Stop-funksjonen blir resatt til Active hver gang EcoPRO blir valgt:

image.png.d965f182838049eb69be237f58b4178b.png

Endret av Pekka
Lagt til tag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Den får jo ikke annet enn skryt og godord denne bilen her, virkelig en litt skjult perle. Jaget etter å kjøpe elbil fordi alle andre gjør det om dagen gjør at slike gode kompromisser som dette blir litt glemt. I Tyskland hadde de virkelig fått opp øynene for 545e, hver LCI sedan jeg så der var stort sett en 545e. Bortsett fra 520d da, som fortsatt er businessmann ekspress nummer en i Tyskland. Jeg sto der i parkeringshuset på ett typisk konferansehotell med min G30 og så meg rundt, tror 80 prosent av bilene der var sorte G30 520d eller 545e 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...