Gå til innhold

Forslag til ny bruktbil


Eivind92
 Share

Anbefalte innlegg

Etter å ha bodd 5 år i USA blir det flytting hjem til Norge i desember. Trenger da å skaffe meg bil i Norge. Det gamle smutthullet ved å ta med bil på flyttelasset er dessverre blitt godt stengt så planlegger å kjøpe i Norge. Så da er det store spørsmålet hva skal man da kjøpe? Har i dag en E91 328i LCI Touring som jeg er godt fornøyd med. Pga aktiv livsstil og mye kjøring med ski og sykler i bilen tenker jeg 1-serie og lignende blir for liten. Vil også helst ha firehjulstrekk.  Ideelt budsjett er 100-150k.  En pre-LCI F31 320d x-drive hadde egentlig vært perfekt, men så er det denne betyktede N47 motoren da. Har folket noen gode forslag? Banner litt i kjerka og sier at det ikke må være BMW men det er å foretrekke.  Ønsker som alle andre et relativt trygt bilhold uten noen på forhånd åpenbare store kostnader. 

Takker for innspill!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Eivind92 skrev:

Etter å ha bodd 5 år i USA blir det flytting hjem til Norge i desember. Trenger da å skaffe meg bil i Norge. Det gamle smutthullet ved å ta med bil på flyttelasset er dessverre blitt godt stengt så planlegger å kjøpe i Norge. Så da er det store spørsmålet hva skal man da kjøpe? Har i dag en E91 328i LCI Touring som jeg er godt fornøyd med. Pga aktiv livsstil og mye kjøring med ski og sykler i bilen tenker jeg 1-serie og lignende blir for liten. Vil også helst ha firehjulstrekk.  Ideelt budsjett er 100-150k.  En pre-LCI F31 320d x-drive hadde egentlig vært perfekt, men så er det denne betyktede N47 motoren da. Har folket noen gode forslag? Banner litt i kjerka og sier at det ikke må være BMW men det er å foretrekke.  Ønsker som alle andre et relativt trygt bilhold uten noen på forhånd åpenbare store kostnader. 

Takker for innspill!  

Her kan du lese , det kan være gunstig og ta med bilen.

 

https://www.toll.no/no/varer/flyttegods/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan du regne ut hva avgiften blir

https://www.skatteetaten.no/person/avgifter/bil/importere/regn-ut/

Etter bare å ha grovregnet litt på det, og tatt utgangspunkt i at bilen din er en 2009 modell så vil avgiften på denne bilen være ca 29 000 kr. Siden du har bodd i USA så er det ikke moms på bilen når du tar den med hjem. Så du må beregne rundt 12 000 kr i frakt, og ca 29 000 for norske skilter 😀 En slik bil du har høres langt morsommere ut enn en 320d...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På siden @Ampera linket til står det at biler og motorkjøretøy ikke er fritatt for avgifter.  Har sett litt på det @Fredrik 90 og avgifter er som du sier ca 30 000. Frakt kommer nok også på nærmere 30 000 da jeg bor i Colorado og ikke har mulighet til å levere bilen enten i Texas eller en havneby på Østkysten hvor de fleste speditører shipper fra. Hvis jeg forstår reglene korrekt må jeg i tillegg betale mva på bilen samt på transport av bilen noe som blir ca 17 000.  Totalen inkludert mye styr og at jeg tror jeg vil ha x-drive i Norge gjør at jeg heller mot å kjøpe i Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Peak skrev:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=194450059

Ligget ute i noen uker, trodde denne skulle ryke rimelig kjapt. Ville forsøkt å få til en deal her, ser utrolig velholdt ut. Kunne virkelig tenkt meg denne selv.

Ikke dum den @Peak

Er det en spesiell motorisering eller årsmodell du anbefaler for xc70 @Evopower ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Eivind92 skrev:

Ikke dum den @Peak

Er det en spesiell motorisering eller årsmodell du anbefaler for xc70 @Evopower ?

Alle d4-d5 er solide saker. Det er en 2.4 rekkefemmer diesel. Enten på 163, 185 eller 215hk.Jeg ville valgt en med manuell fordi automaten på disse slurer samt at de ved feil bruk kan ha problemer. Men stort sett ble automatene bra etter 2013 bare for å ta et tall. Det fine er at du får en 2012 modell til prisen av en 2008 e61. 

Det finnes noen 2 liter femmere som jeg mener kom i 2015, (d3) men de er litt latere. Volvoene har haldex 4 og 5 så det er ok til fremkommelighet. 

Til en aktiv livsstil så er jo gjerne 4x4 og litt bakkeklaring å ønske, og jeg mener også xc70 er bedre å kjøre i det daglige enn e61. Men bmwen er jo bedre på aktiv kjøring og når farten går over 90 km/t. 

Volvoen har samme problematiske cp4 dieselpumpa som f10 og f30 har, (e61 530d har den bedre cp3 pumpa) men av en eller annen grunn så har det vært færre havari på Volvo enn bmw har jeg inntrykk av. 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Eivind92 skrev:

Takker for bra svar @Evopower

Jeg har også A4 Allroad på listen. Noen som har erfaring med de tidlige årgangene av den?

Her kan jeg bli litt flåsete etter flere uheldige vag eierskap. Men i hovedsak:

1.8 tfsi motorene er møkk. 

2.0tdi motorene har det meste, cp4 havari, turbo havari, sprengte egr ventiler og tett dpf. Defekt oljepumpe hvor pumpe akslingen ryker, defekt clutch og svinghjul på manuell. I din prisklasse vil du garantert få flere av disse feilene. 

Selv om a4 b8 var av de bedre kvalitetsmessig så er det ikke uten vag bugs.... 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Evopower skrev:

Her kan jeg bli litt flåsete etter flere uheldige vag eierskap. Men i hovedsak:

1.8 tfsi motorene er møkk. 

2.0tdi motorene har det meste, cp4 havari, turbo havari, sprengte egr ventiler og tett dpf. Defekt oljepumpe hvor pumpe akslingen ryker, defekt clutch og svinghjul på manuell. I din prisklasse vil du garantert få flere av disse feilene. 

Selv om a4 b8 var av de bedre kvalitetsmessig så er det ikke uten vag bugs.... 

haha, såpass ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Eivind92 skrev:

Takker for bra svar @Evopower

Jeg har også A4 Allroad på listen. Noen som har erfaring med de tidlige årgangene av den?

Tfsi før 2012 bør ekskluderes.

E61 med bensin sekser er ikke dumt, men ville hatt 09-10’ model.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

Tfsi før 2012 bør ekskluderes.

E61 med bensin sekser er ikke dumt, men ville hatt 09-10’ model.

TFSI 2.0 211hk har som regel utbedret motor, dette må uansett sjekkes opp om man finner en aktuell modell og såklart unngå de som ikke har utbedret. Jeg kunne godt ha sjanset på en som har utbedringen eller som du sier, etter 2012. Opphavet har en A4 Allroad fra 13’(facelift) og har hatt den siden den var ny. God bil, den passerer 50000km ila. få dager om den ikke passerte dette i helgen som var. Føles nesten som ny enda. Lite feil generelt og en knallgod bil å kjøre, ingen feil før nå faktisk, relartert til MMI. Dette 2.0tdi 163hk. Men, bilen er 7 år og som sagt hat MMI begynt å kødde, det er prøvd alt og feilsøkt, uten hell. Skjermen og knappene går i svart og lyden i B&O-anlegget kobler seg ut når MMI er svart. Denne feilen kommer og går. Altså det er svart fra start til stopp og bilen må restartes for å se om problemet er borte. Detter altså aldri ut/inn når bilen er i gang, bare enten eller fra start. Servicer er fulgt opp og det er knusktørt inni bil og bagasjerom/hulrom her og der. Regner med det blir en påkost av ny MMI-skjerm eller noe, Møller klarer ikke å finne feilen.
En annen distrikssjef i firmaet jeg jobber for har en 13’ A4 Allroad han også, samme motor, den er passert 140000km og fikk bremseheng forrige uke, men det er vel kanskje bare slitedeler, selv om skiver og klosser er forholdsvis nye. Uansett er A4 Allroad fine biler og se til da :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...