Gå til innhold

DinSide: Mest kilometersvindel i disse bilene (BMW suverent på topp)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg er selv blant de som har tenkt at dette ikke er like vanlig lengre, men tror jeg skal svelge den kamelen. Legg merke til listen i bunn av artikkelen, BMW har ikke mindre enn de seks(!) øverste plasseringene.

https://dinside.dagbladet.no/motor/mest-kilometersvindel-i-disse-bilene/73270087

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett dieselbiler, men det er jo disse som går lengst. Tyskland er vel ikke langer i samme grad et marked for folk som vil spare litt penger på en vanlig bruksbil. Det er nok i større grad blitt et marked for de som vil ha noe litt spesielt, som kan være vanskelig å oppdrive brukt i Norge. Og de er villig til å betale for det. Det markedet er jo selvsagt mye mindre.

Jeg har aldri vært bekymret selv, men mine biler har utelukkende kommet fra merkeforhandlere da. Det bør være bankers. Stalltipset jeg fikk en gang for lenge siden: "Når du søker på mobile, kan du bare bla til side 2 med en gang, og begynne der". Det gjelder kanskje fortsatt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt er det jo kriminelt å fuske med km standen på bil i Tyskland kontra her. Dessuten var flere av de landene type østblokk.

Denne type «journalistikk»/skremmselspropeganda er det bare å trekke på skuldrene av. Alle mine importbiler har vært solide og uten fjusk, så slikt kan skje hvor som helst. Men selv tror jeg det var mer utbredt når telleren var mekanisk og man ikke kunne sjekke opp tilstand elektronisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo ganske mange som har forstått at man skal importere bil fra merkeforhandler. Gjør man ikke dette for å spare noen penger så kan man egentlig takke seg selv. Skal du importere BMW så går du til en BMW Niederlassung, eller annen merkeforhandler. Jeg vil også tro at flesteparten av disse bilene det er snakk om er biler som går til Øst-Europa. Det ser du jo egentlig på bilene, BMW 7-serie på topp og øvrig BMW som er ekstremt populært i østblokk land. Rart at populære taxi modeller som E klasse er langt nede på lista over biler som trikses med. Sier seg selv at dette er ett øst europeisk problem.


Jeg tror ikke dette er så reelt i Norge nå lenger, som artikkelen påpeker så importeres det lite biler for tiden. Men det er ikke bare ugunstig kronekurser som har årsaken til dette. Generelt sett ble jo biler billigere, noe som gjorde at fortjenesten sank. Inntoget av 5 års nybilgaranti mot 2 og 3 års fabrikk garanti hjalp ytterligere til å svekke fortjenesten ved bruktimport. På 90 og 2000 tallet så ble det jo importert biler av alle typer, en bekjent av spesialiserte seg på bruktimport av Toyota fra Hamburg. Hundrevis av biler i året, Avensis, Corolla og RAV4...i dag sier han det er rent tap å importere brukte Toyota fra Tyskland. Min E34 520i kom til Norge i 2000, da var den 6 år gammel og hadde gått 70 000 km. Ingen importerer en 6 år gammel F10 520d i dag, det lønner seg bare ikke fordi bilene er like billige her hjemme. Men dette kan endre seg etterhvert som nybilsalget av diesel går ned, da må bruktmarkedet tilføres nytt blod og da må bilene hentes utenfra. Særlig hvis bilavgiftene skal skjerpes for å nå 2025 målet, da får vi avgifter som på 90 tallet og da lønner plutselig import seg igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, KSG skrev:

Har opplevd det selv. BMW e39 som jeg solglte havnet plutselig på finn igjen med 100' km lavere på telleren. Det er trist at folk gjør sånt.

Har eid en 99 316i som hadde gått litt under 200 da jeg overtok, og 230-ish da jeg solgte den. Men da jeg sjekka uvesenet sine sider noen år etter bilen var solgt, så jeg at den hoppa fra 190x til 160-170x km fra en kontroll til neste. Overrasket meg ikke, da den bilen virka mer sliten enn jeg trodde i starten. 

Jeg ser heller ikke noe poeng i dette, har en teori om at folk gjør det for å øke verdien på bilen, men jeg vet ikke sikkert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Shattered skrev:

Har eid en 99 316i som hadde gått litt under 200 da jeg overtok, og 230-ish da jeg solgte den. Men da jeg sjekka uvesenet sine sider noen år etter bilen var solgt, så jeg at den hoppa fra 190x til 160-170x km fra en kontroll til neste. Overrasket meg ikke, da den bilen virka mer sliten enn jeg trodde i starten. 

Jeg ser heller ikke noe poeng i dette, har en teori om at folk gjør det for å øke verdien på bilen, men jeg vet ikke sikkert. 

På siste EU kontroll så hoppa min E34 fra 291 000 km til 242 000 km, fordi jeg bytta speedometer for mange år siden. Jeg har alltid hatt kontroll på hvor langt bilen har gått og bare skrevet kilometerstanden på en post it lapp til mekanikeren. Det har alltid vært ok, men denne gangen nekta de å godta det. I tilfelle de fikk kontroll av statens veivesen, forferdelig irriterende at dette nå ikke stemme hos veivesenet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, KSG skrev:

Folk trikser også med km-stand for å spare på forsikringen.

Kan med hånda på hjerta si at jeg triksa litt av den grunn på min første bil. Tok meg kun råd til å ha 8000 km kjørelengde på forsikringa, så med jevne mellomrom ble speedometerkabelen trukket ut fra telleren for å holde seg innenfor det den begrensingen.

Bilen havna forøvrig på dynga etter at jeg var ferdig med den, og forsikringa ble aldri brukt så jeg kan vel trygt skrive dette nå uten å bli bura inne i morgen😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man jukser med kilometertallet på biler er jo intet nytt. Jeg kan huske at man også gjorde dette på 80-tallet, men den gangen med en skrumaskin og ikke moderne softwareløsninger. NAF advarte på den tiden mot at spesielt MB'er kunne være skrudd tilbake selv om stort sett hele interiøret ellers var mindre slitt fordi dette var byttet ut (stoler, ratt, gearspake, gummi på pedaler etc.).

Da jeg solgte vår 2003 E46 318d Touring med litt over 340000 Km på telleren i 2013 var jeg helt ærlig. Jeg tenkte at hvis jeg fortalte at jeg hadde hatt bilen siden den var ny og dermed hadde kjørt alle disse kilometerne selv var dette i seg selv en slags garanti for at bilen var i nogenlunde bra stand.

Jeg fortalte hvorfor jeg ønsket å selge bilen - litt alvorlig rust der og litt estetisk mindre attraktivt rust der samt fire hjullagre som hadde vært med hele veien og ellers at bilen hadde hjelpeutstyr rundt motoren som f.eks turbolader, radiator, vannpumpe, starter, dynamo, slanger etc. som var like gammelt som bilen. Ellers gikk bilen som den skulle og hadde nylig hatt en stor service på et autorisert BMW verksted med kvittering. 

Responsen på annonsen var formidabel og bilen ble solgt på under 14 dager og til en pris jeg var mer enn tilfreds med. Det var en ung familie som kjøpte bilen. De kom alle tre for å prøvekjøre bilen. Jeg tenkte at dette kunne ha vært meg selv 10 år tidligere og bestemte meg for at jeg skulle svare helt ærlig på alle spørsmål, men heller ikke mer (f.eks svare på spørsmål som ikke ble stilt og hvor mye div. rustreparasjoner ville koste). De var glade og jeg var glad. Ingen ble lurt og jeg hadde god samvittighet.

Burde akkurat denne unge familien ha kjøpt vår BMW? Nei... ikke etter min vurdering, men dette er egentlig et helt annet tema. De ville ha bilen og var tilfreds med hva de så, hørte og prøvekjørte. Case closed. At jeg så fikk 30-35% mer enn bilen reelt var verdt er en helt annen ting, men påvirket ikke det faktum at det lønner seg å være ærlig såfremt man liker å ha god samvittighet. Jeg kunne ikke drømme om å lure/snyte den unge familien. Jeg fortalte nøyaktig hva som var bra og mindre bra med bilen, men heller ikke mer (altså min subjektive mening som erfaren bilentusiast). Jeg la prisen på bilen bevisst litt for høyt slik at det var noe å prute med, men ellers var alt annet helt ærlig gjennomført.       

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

På siste EU kontroll så hoppa min E34 fra 291 000 km til 242 000 km, fordi jeg bytta speedometer for mange år siden. Jeg har alltid hatt kontroll på hvor langt bilen har gått og bare skrevet kilometerstanden på en post it lapp til mekanikeren. Det har alltid vært ok, men denne gangen nekta de å godta det. I tilfelle de fikk kontroll av statens veivesen, forferdelig irriterende at dette nå ikke stemme hos veivesenet. 

Man skal skrive den kilometerstand en som vises i speedometeret på PKK.

Om denne er feil pga byttet instrument, er i miles osv skal ikke en kontrollør ta hensyn til.

Er ikke kilometer lesbar pga displayfeil e.l skal man skrive 0.

Er blitt hakket kjipere å både være kontrollør og kunde etter at man begynte med direkte innrapportering til SVV . Mange er livredd for å gjøre noe feil.

Utekontrollørene er stort sett greie å ha med å gjøre, men de er ekstremt detaljfokuserte og en ting som feil innrapportert kilometerstand kan bli mye styr for verkstedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Lars89

Ja jeg skjønner byråkratien i dette, ganske rigide greier. Jeg føler ikke akkurat at jeg har noe å skjule når jeg ber mekaniker om å skrive inn en km stand som er vesentlig høyere enn hva speedometeret sier. Jeg kunne holdt kjeft og bare smilt og vært glad, men jeg tviler på at jeg kommer til å selge denne bilen så det har sånn sett liten betydning 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen andre her som har eid biler med nedjustert km?

Hadde en E34 M5 Touring for noen år siden som jeg mistenkte var skrudd tilbake før import til Norge. Den hadde ifølge papirer gått ca 130k km ved import i 1999, og når jeg hadde den på 200 000km virket den litt mer sliten enn km og alder skulle tilsi. 

Dessuten var "130 000km" en skikkelig klisje på bruktimporterte biler. Husker TG Bil i Lier/Drammen som hadde spesialisert seg på import av japanske modeller (MR2 mk2, MX-5) og Sierra Cosworth - alle bilene han hadde for salg hadde gått enten 123 000km eller 136 000km. 

Bodde også i nærheten av en bruktbilselger som importerte halvgamle tyske modeller fra Tyskland, da spesielt W124, VW Passat, Audi 80/A6 og E36. Det ble skrevet om han i bladet Motor noen ganger da han hadde importert og solgt biler som var tidligere vannskadet og brannskadd.

Husker jeg tittet inn gjennom vinduet på en S124 300TDT han hadde for salg, der var dashbord/instrumenthus midlertidig demontert 😕

En gang når jeg gikk forbi huset hans sto det to karer på trappa hans med balltre. Og en søndag morgen jeg gikk forbi hadde en Audi 80 blitt satt fyr på natt til søndagen. Mannen hadde mange uvenner :lol:

Og for å toppe hele driden så han ordentlig sjuskete ut - mørkt langt hår i hestehale, ubarbert og med helsetrøye. Han kjørte ofte rundt i en Corvette C5 Pace Car på forhandlerskilt (da en meget dyr bil) og hadde en Miami Vice-lignende båt ala Chris Craft/Cigarette eller noe slikt som han kjørte rundt i fjorden med på sommerstid. Jeg mistenkte alltid at han brukte bilutsalget delvis som en front for hvitvasking av narkopenger da han ofte hadde de samme bilene stående til salgs i årevis. En Calibra Turbo han hadde sto annonsert i Motorbørsen fra 1997 til 2006, samme med en Mercedes C126 500 SEC. Dårlig førsteinntrykk og rykte bidro sikkert der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...