MagnusAG99 Skrevet Juni 4 Forfatter Skrevet Juni 4 (endret) Nervepirrende greier, men har begynt å lage formen nå. Først smurte jeg hele fangeren med formslippmiddel, så gelcoat med to lag etter det hadde tørket. så glassfiber med to lag Gudene vet om alt herder riktig og hefter seg, tror det skal gjøre det når jeg fulgte «oppskriften» for kjemisk hefting (vente til gelcoat’n har herdet litt, men ikke for mye, for så å sette på glassfiber). Neste nå er å vente til dette har herdet ordentlig, ta av papp veggene, så sette opp en ny pappvegg horisontalt for å ta resten som to deler til. Det er mye tenking som foregår her😂, hvis man setter vegger på feil sted så kommer jo ikke fangeren ut av forma. Vet at glassfiber laget kanskje er et eller to lag for tynt, men denne forma skal bare brukes en gang, så har jeg brukt en blanding av både opphakket glassfiber duker og dobbelvevet. Dobbelvevet skal av hva jeg har lest, være litt sterkere enn opphakket. Endret Juni 4 av MagnusAG99 E.C., Dusy, Marius2002 og 2 andre reagerte på dette 5
E.C. Skrevet Juni 4 Skrevet Juni 4 Blir spennende å se, tipper det blir bimmers-rekord i antall arbeidstimer på en frontfanger mr.pingu, Kvasi og *MrB* reagerte på dette 3
MagnusAG99 Skrevet August 25 Forfatter Skrevet August 25 (endret) Har skjedd mye dritt de siste månedene, så prosjektet har stått litt stille. Men har endelig fått begynt på den siste delen (som egentlig skulle vært to deler, får se om jeg blir straffa for det haha). Nå så blir det å vente noen dager, så sette på et lag til med glassfiber der jeg føler det trengs. Når alle lagene er ferdig og tørre skal formen trimmes med dremelen. Endret August 25 av MagnusAG99 Marius2002, sveigis, mr.pingu og 4 andre reagerte på dette 7
*MrB* Skrevet August 26 Skrevet August 26 (endret) Beundringsverdig innsats. Kom forøvrig over denne i dag. Vet ikke om det er en fanger som kan kjøpes, eller om han har gått samme løpet som deg. M2 look, er det vel. Usikker på hva jeg synes: Endret August 26 av *MrB*
Saltkjelen Skrevet August 26 Skrevet August 26 Jeg føyer meg i rekken bak at det er beundringsverdig innsats du har lagt ned her. Gleder meg til å se det endelige resultatet! MagnusAG99 og fupsaker reagerte på dette 2
MagnusAG99 Skrevet August 26 Forfatter Skrevet August 26 (endret) 12 timer siden, *MrB* skrev: Beundringsverdig innsats. Kom forøvrig over denne i dag. Vet ikke om det er en fanger som kan kjøpes, eller om han har gått samme løpet som deg. M2 look, er det vel. Usikker på hva jeg synes: Yeee det der ser veldig ut som KIES sin M2 style fanger, som bruker F30 3-serie griller, mens min vil bruke F32 4-serie griller. Grunnen til at jeg ikke valgte å bruke den, men heller M2 style fangeren fra FR bodystyling som «base» er fordi KIES sin er så «lang», den får en sånn «Chad» chin look. Mens dette er FR bodystyling sin. Den er litt kortere på siden på en måte. Endret August 26 av MagnusAG99 fupsaker og mr.pingu reagerte på dette 2
MagnusAG99 Skrevet September 15 Forfatter Skrevet September 15 Endelig så har jeg fått av forma... Den er ikke veldig pen, men det trenger den ikke å være heller. Den er bra nok. Har ikke montert sidene enda. Marius2002, Ampera og mr.pingu reagerte på dette 3
MagnusAG99 Skrevet Tirsdag kl. 17:20 Forfatter Skrevet Tirsdag kl. 17:20 (endret) Blitt så drittlei av å holde på med forma at jeg bare merge`r toppen av 4 serie fangeren til nedre del av 3 serie fangeren. Skal glassfibre masse bak, og litt foran for å skjule kantene. Men har ikke fått jobbet med fangeren de siste månedene fordi så mye annet har skjedd, blant annet ny båt.. Så nå er det både bil og båt fra Bavaria haha. Har også fått en ide for nye vinterhjul til neste vinter... Tror nesten jeg liker Rotiform KB1 mer enn Rotiform OZR som jeg først tenkte jeg ville ha. Så skal bilen inn til BilXtra den 19 for å installere nye armer foran på bilen. Nedre fremre kontroll armer med ny balljoints og GAS monoballs, så har jeg også kjøpt nye nedre bakre M3 armer, de er 1cm lenger som gir fronten mer camber, pluss at de er stivere. Endret Tirsdag kl. 17:26 av MagnusAG99 Dusy, m-blå, Marius2002 og 1 annen reagerte på dette 4
Saltkjelen Skrevet Tirsdag kl. 19:24 Skrevet Tirsdag kl. 19:24 Gratulerer med herlig båt. Er det 42 Sport som lå ute til salgs i Østfold med teak på dollbordene du har kjøpt? Jeg liker denne Bavaria-generasjonen og 42 Sport er min soleklare favoritt blant dem. Ellers ser det ut som du begynner å nærme deg noe med fangeren! MagnusAG99 reagerte på dette 1
MagnusAG99 Skrevet Tirsdag kl. 19:43 Forfatter Skrevet Tirsdag kl. 19:43 13 minutter siden, Saltkjelen skrev: Gratulerer med herlig båt. Er det 42 Sport som lå ute til salgs i Østfold med teak på dollboredene du har kjøpt? Jeg liker denne Bavaria-generasjonen og 42 Sport er min soleklare favoritt blant dem. Ellers ser det ut som du begynner å nærme deg noe med fangeren! Yes det er nok den, annonsen som hadde litt dårlige bilder haha. Vi kjøpte den hovedsakelig fordi den har vært igjennom vesentlig overhaling på motorene og IPS dreva i 2021 (gått bare 150 timer siden da). Byttet long block på ene motoren, renset long block på den andre, så er masse greier byttet både på motorene og IPS dreva. Dessverre så var den ikke i helt topp stand da clutchen for gir forover på ene motoren er ekstremt slitt (tar 5 sekunder for den å gå i gir), så den blir bytta nå i Desember. Så må vi bytte børster og fjærer på baugpropellen siden den ikke funker ordentlig heller. Så røk også vannpumpa og en av do pumpene rett etter vi kjøpte båten haha. Men overall så tror jeg det er en ganske bra båt. Sånn som jeg har sagt lenge så mener jeg at 42 sport er båten Bavaria ville lage, de mindre og billigere båtene var de som de måtte lage for å få inn penger.
Saltkjelen Skrevet Tirsdag kl. 19:51 Skrevet Tirsdag kl. 19:51 Artig. Var en fornuftig pris på denne (og en annen 42 Sport som lå på Mjøsa, men denne var nok et enda litt større prosjekt). Det hjelper betraktelig at det er gjort en del med IPS-systemet, så slipper du å dra unna en trillebår med båtlapper bare der. 42 Sport er definitivt den mest ideelle av dem, men tatt størrelsene i betraktning imponerer både 33 Sport, 35 Sport og 37 Sport også. Dessverre ser de litt kjipe ut i hekken med innsøkket på grunn av drev. Usikker på om man får fast aksling på de, men da hadde man i så fall fått 42 Sport hekk som hadde gjort mye. Det er vel Volvo Penta som sitter i denne?
MagnusAG99 Skrevet Tirsdag kl. 20:17 Forfatter Skrevet Tirsdag kl. 20:17 15 minutter siden, Saltkjelen skrev: Artig. Var en fornuftig pris på denne (og en annen 42 Sport som lå på Mjøsa, men denne var nok et enda litt større prosjekt). Det hjelper betraktelig at det er gjort en del med IPS-systemet, så slipper du å dra unna en trillebår med båtlapper bare der. 42 Sport er definitivt den mest ideelle av dem, men tatt størrelsene i betraktning imponerer både 33 Sport, 35 Sport og 37 Sport også. Dessverre ser de litt kjipe ut i hekken med innsøkket på grunn av drev. Usikker på om man får fast aksling på de, men da hadde man i så fall fått 42 Sport hekk som hadde gjort mye. Det er vel Volvo Penta som sitter i denne? Tenker du på den til 1.49 millioner? Den hadde nok vært gøy å eie ja😂, den hadde noen gremliner som jeg virkelig ikke hadde villet deal’e med, f eks så stod det jo at når man satt ene motoren i gir så startet generatoren og masse annet merkelig. Man får ikke aksling på noen Bavaria Sport nei, bare hekk aggregat og IPS (Bavaria 38 Sport og 42 Sport har IPS, mens alle de andre har hekk aggregat). Men så fins det også 42 sport med hekkaggregat, men de er veldig sjeldne siden det ikke er noen fordel med det. Motorrommet er like stort som på IPS modellen (ikke noe mer midtkabin plass), de bruker mer drivstoff, trenger større motorer for å gå like fort OSV. Så er de jo ikke like manøvrerbare heller som IPS drev med joystick. 43 Sport som kom i 2011 med det nye designet (den som tok over for 42 Sport) har bare hekkaggregat, bavaria slutta helt med IPS drev de i perioden 2011 til 2018 av en eller annen grunn. Men plusset med det er at det er mer midt kabin plass i 43 sport, så mye at bavaria delte midtkabinen i 2 så det ble 2 midtkabiner. Denne vi kjøpte har Volvo Penta IPS 500 (D6 370), tror det var de største motorene man fikk i disse. Den andre Mjøsa båten hadde IPS 400, som mange har klaget på at er for svakt for en så stor båt.
Saltkjelen Skrevet Tirsdag kl. 20:53 Skrevet Tirsdag kl. 20:53 Ja, det var den ja. Så det var litt grumsete symptomer der, så ideelt sett burde det vært en båt man fikk ned noen hundrelapper derfra igjen. DET hadde vært mye båt for pengene - til tross for litt svakt motoroppsett - men der kan jo en eller annen tuning bøte litt på det. Det var en bra V52 som også lå ute i samme moment til en skammelig pris. Angrer litt for at man ikke prioriterte å vurdere den noe nærmere. Den var også akkurat innenfor slik at man ikke trengte D5L for å føre den heller. Ja, da BMW design work tok over designet ble 43 Sport hakket bedre med tanke på tre lugarer, men designmessig sitter du på den peneste av dem synes jeg. Jeg blir ikke helt komfortabel med modellene etter BMWs inntreden. Riktig, så man fikk ikke fast aksling på Bavaria. Jeg trodde faktisk at man fikk det på 42 sport, men da husker jeg feil. Jeg har ikke så mye erfaring med IPS-drevene, men kan se for meg at de er helt nydelige. IPS og faste akslinger anyday over hekkaggregat fra min side i alle fall. Tar du den opp for vinteren eller legger du den i boblehavn?
MagnusAG99 Skrevet Tirsdag kl. 23:36 Forfatter Skrevet Tirsdag kl. 23:36 (endret) Den sitter på land nå ja, vi har aldri brukt båt på vinteren. Når man skal trekke over den så finner man fort ut av hvor stor den er haha. Noe som er litt irriterende er både jeg og pappa må ta ICC (Internationals Captain Course) for å føre båten i Sverige når vi har familie ferie på sommeren, siden båten er lenger enn 12m... Så det blir jo også noe vi må igjennom. "42 fot" har blitt brukt veldig løst her, den er mer 45-46 fot, det blandet med 428cm bredde gjør den mektig stor. 43 Sport av det nye designet er jo drastisk større enn denne igjen, men en faktisk lengde på 49 fot og 440 cm bredde. Det nye designet har egt aldri solgt meg, eneste interessante er 43 sport HT, men jeg skulle ønske den kom med IPS... Men det skal sies at de nye designet er bedre for innvending plass, i 2023 var jeg og faren min på båt utstillingen "båter i sjøen" i Oslo og oppi en Bavaria 28 Sport, den var SVÆR til å være 28 fot og bare 299cm bred asså... Full ståhøyde i midtkabinen til og med. Men hovedgrunnen til at vi er litt skeptiske på det nye designet er fordi i 2018, når vi hadde vår Scand Nordic og var på ferie i Sverige så kom det opp en Bavaria 28 Sport bak oss, og den ble til en ubåt i hekkbølga vår... Det er noe av det verste jeg har sett på vannet i hele livet mitt. Båten hoppa på første bølgen våres, så gikk den RETT nedover inni den andre bølgen, vannet gikk over hele dekket akkurat som man ser på Youtube videor på haulover inlet i Miami og den mistet nesten all farten. Asså disse eldre Scand båtene lager veldig store bølger for størrelsen demmes, og fordi de er halvplanere, men fy faen en Kategori B båt som en 28 Sport ment for offshore burde faen ikke blitt til en ubåt forgrunna noen bølger på 1.5-2 meter fra en annen båt på samme størrelse... Endret Tirsdag kl. 23:41 av MagnusAG99 fupsaker, laffe, papertiger og 1 annen reagerte på dette 4
Saltkjelen Skrevet Onsdag kl. 07:22 Skrevet Onsdag kl. 07:22 Ja, Bavaria er gigantiske og er mye større enn det tallet isolert sett tilsier. Dette forsterkes også av det ekstremt høye fribordet (i alle fall som 42 Sport har). Den eneste båten jeg kan komme på er bredere i samme størrelse må være de eldre Sea Ray på nærmere 5 meter. Det er rart dette med båter - de er gigantiske på land, men små på vann. 😅 Scand ja - havets sjøplog det der. Kommer det litt kraftig sjø fra en kant er det bare å snu seg rundt og se etter en Scand 29 Baltic. 😂 Jeg håper du oppdaterer oss litt innimellom med båtlivet også. MagnusAG99, Marius2002 og fupsaker reagerte på dette 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå