Gå til innhold

M3 E90 solgt, X3 M40i familiebil på plass.


Olaandref
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg gidder ikke ha en bil som kanskje kommer gjennom med flaks, det er ikke det som er intensjonen med, har blitt for gammel til å ligge å skru når det nærmer seg PKK. Dama ble forresten stoppet i teknisk kontroll med denne for noen få uker siden, uten at det kom noen bemerkning da heller.

Poenget mitt er at det blir for dumt å få en slik feil nå, etter så mange år, da må det gå an å vise litt mer skjønn. Nå skal det sies at dette med blinklysfargen ble nevnt på en PKK for 4 år siden og, men der sa de at bilen er godkjent slik og det er det som gjelder. Så det er tydeligvis mulig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Olaandref skrev:

Jeg gidder ikke ha en bil som kanskje kommer gjennom med flaks, det er ikke det som er intensjonen med, har blitt for gammel til å ligge å skru når det nærmer seg PKK. Dama ble forresten stoppet i teknisk kontroll med denne for noen få uker siden, uten at det kom noen bemerkning da heller.

Poenget mitt er at det blir for dumt å få en slik feil nå, etter så mange år, da må det gå an å vise litt mer skjønn. Nå skal det sies at dette med blinklysfargen ble nevnt på en PKK for 4 år siden og, men der sa de at bilen er godkjent slik og det er det som gjelder. Så det er tydeligvis mulig.

 

Det er lov med us belysning ja, men da ville bilen å blitt paragraf 15 bil og det vill du ikke.  Det er bare slik at at euro spec bil skal ha europeisk belysning og den blinker ikke rødt. :) skjønner at den er kjip men , jeg hadde nettopp ett tilfelle der bilen hadde gått gjennom bt kontroll ved import med feil lys bilde (rhd)og etter montert xenon .  Så alt er mulig men ikke lov av den grunn:) lykke til , skal ikke spamme ned mere nå:) men står jo tidlig at det er usa donor , så de burde kunne gjemt seg bak dette om de skulle få etterkontroll på eu ,og de får opp de samme opplysningen på maskinen sin trenger ikke vognkort for det:) 

med tanke på det jeg leste nå , tenker jeg at de burde fått det til:) litt vell vilje:) 

veldig fin den på slutten ( og diverse) det kan være så mangt. Pent vognkort du har der:)

IMG_4595.png

Endret av skoglund
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, awt skrev:

Du kan montere grønne(!) blinklyspærer i lyktene, da blinker de oransje.

Funket dette altså? Hvor fikk du fatt i pærer? Tok det som en spøk først, men om det funket for din del prøver jeg selv og. 👌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irriterende å bruke tid på noe som skulle vært en ikke-sak. Jeg har en kompis som kan EU-godkjenne bilen din på Romerike om det er ønskelig og innen rimelig tid. 

Når det gjelder pærene som linkes til, har jo du LED blinklys. Dette vil da ikke fungere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Irriterende å bruke tid på noe som skulle vært en ikke-sak. Jeg har en kompis som kan EU-godkjenne bilen din på Romerike om det er ønskelig og innen rimelig tid. 

Når det gjelder pærene som linkes til, har jo du LED blinklys. Dette vil da ikke fungere.

Nei, det har du selvfølgelig rett i..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
On 8/7/2023 at 8:05 PM, Olaandref said:

De samme baklysene som ble flyttet over fra den amerikanske donorbilen for fire EU kontroller og en visning hos biltilsynet siden, den gang i forbindelse med godkjenningen etter ombyggingen.

Det nevnte vognkortet er som sagt på avveier, men der låg et midlertidig vognkort i bilen, disse inneholder tydeligvis ikke all informasjon.

Dette betyr i praksis at jeg nå har fått et bruksforbud på bilen på over en mnd, siden fristen for kontroll er onsdag, og neste ledige time i Oslo ikke er før 14 september.

 Kjenner jeg fortsatt koker bare av tanken på det, det er jo ren bingo for hva de henger seg opp i og ikke. Forøvrig ingen feil, men akkurat nå betyr det fint lite. Jeg skal ikke henge ut verkstedet her offentlig, det skal jeg holde meg for god til, men i dette tilfellet er jeg meget lite imponert.

 

Bilen har fortsatt bruksforbud frem til 14/9?

Det må nevnes at du har litt skyld i situasjonen selv da - du mangler vognkortet til bilen og du ventet helt til siste frist med å ta kontroll.  Det er også normalt at kun flyttegods blir godkjent med røde blinklys...Har selv hatt 4 biler bruktimportert fra USA (samt 3 stykk amcars solgt nye i Norge), og røde blinklys er ikke innafor på euro-biler.  

Det er irriterende når offentlige etater setter seg på bakbeina, men det er ikke vits i å ta kampen slik jeg ser det. Like greit å montere europeiske blinklys med en gang og bli ferdig med det siden bilen tross alt er ombygd og ikke flyttegods. 

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Werther skrev:

 

Bilen har fortsatt bruksforbud frem til 14/9?

Det må nevnes at du har litt skyld i situasjonen selv da - du mangler vognkortet til bilen og du ventet helt til siste frist med å ta kontroll.  Det er også normalt at kun flyttegods blir godkjent med røde blinklys...Har selv hatt 4 biler bruktimportert fra USA (samt 3 stykk amcars solgt nye i Norge), og røde blinklys er ikke innafor på euro-biler.  

Det er irriterende når offentlige etater setter seg på bakbeina, men det er ikke vits i å ta kampen slik jeg ser det. Like greit å montere europeiske blinklys med en gang og bli ferdig med det siden bilen tross alt er ombygd og ikke flyttegods. 

Ja, men vognkortet har jeg ikke rørt selv, det har aldri vært ute av bilen fra min side, det forsvant når bilen var på verksted for en stund tilbake siden, eneste logiske forklaringen jeg kan se, så da må man vel kunne anta at det ligger i bilen når man selv ikke har tatt det ut.

Joda, men det skal nevnes at jeg var 100% sikker på at bilen ikke hadde noen feil, så det, pga av jobb og ferietid gjorde at det ble lagt opp til et sent EU besøk, bør vel være greit det og?

I tillegg er jo bilen vist til biltilsynet med baklyktene og godkjent ombygd med deler fra donorbil, den har vært gjennom teknisk kontroll ute, og 3 EU kontroller uten anmerkning. Så jeg vet ikke helt jeg, for min del blir det litt for dumt at Bilia mener det ikke er ok, så mange år etter. Så får du mene hva du vil om det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Olaandref said:

I tillegg er jo bilen vist til biltilsynet med baklyktene og godkjent ombygd med deler fra donorbil, den har vært gjennom teknisk kontroll ute, og 3 EU kontroller uten anmerkning. Så jeg vet ikke helt jeg, for min del blir det litt for dumt at Bilia mener det ikke er ok, så mange år etter. Så får du mene hva du vil om det.

Har full forståelse for irritasjonen din. Dessverre er det bingolotto når man generelt har med bil og/eller offentlige etater å gjøre, så personlig har jeg kommet frem til at det er sløsing av tid å krangle med dem. Like greit å fikse det og bli ferdig med det uansett hvor tragisk det er.  

Og så er spørsmålet: Er det best å ta EU-kontroll på BMW-verksteder (Bilia) som kjenner BMW godt, eller å ta de på selvstendige verksteder som skrur på alle merker?

Som med alt i livet er det risiko og ulemper - Bilia sine mekanikere er kanskje mer firkantet og lite løsningsorienterte siden de bare skrur på i3 og G30 530e hele dagen, dog kan du ha flaks å møte på en BMW-entusiast som ignorerer fillefeil. 

Et random Mekonomen-verksted kan ha lite erfaring med BMW, vet ikke hvor eller hva de skal se etter og bestiller feil deler og gir 2er feil på bullshit mens andre er drevne på brukte BMWer og vet hva de gjør. Det kan vippe begge veier for kunden sin del. I dette tilfellet gikk du på en smell, sånn er livet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Werther skrev:

Har full forståelse for irritasjonen din. Dessverre er det bingolotto når man generelt har med bil og/eller offentlige etater å gjøre, så personlig har jeg kommet frem til at det er sløsing av tid å krangle med dem. Like greit å fikse det og bli ferdig med det uansett hvor tragisk det er.  

Og så er spørsmålet: Er det best å ta EU-kontroll på BMW-verksteder (Bilia) som kjenner BMW godt, eller å ta de på selvstendige verksteder som skrur på alle merker?

Som med alt i livet er det risiko og ulemper - Bilia sine mekanikere er kanskje mer firkantet og lite løsningsorienterte siden de bare skrur på i3 og G30 530e hele dagen, dog kan du ha flaks å møte på en BMW-entusiast som ignorerer fillefeil. 

Et random Mekonomen-verksted kan ha lite erfaring med BMW, vet ikke hvor eller hva de skal se etter og bestiller feil deler og gir 2er feil på bullshit mens andre er drevne på brukte BMWer og vet hva de gjør. Det kan vippe begge veier for kunden sin del. I dette tilfellet gikk du på en smell, sånn er livet. 

Ja, det er ikke godt å si, det ordner seg på et vis, men når man ser på mye som ruller rundt på norske veier og så ryker man selv på baklykter som har stått på bilen i 8 år, så kan man jo begynne å lure litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er selvsagt kjedelig. I mine øyne ser jeg det som at kontrollørene tidligere ikke har tenkt noe på dette med fargen på baklyktene.

Nye regler som kom for noen år siden, (husker ikke eksakt årstall) åpnet jo opp at man får godkjent biler fra USA slik de er, med markeringslys og annen farge på blinklys osv.

Dette gjelder dog kun biler som faktisk er import fra USA, ikke euro-biler.

Ville ikke det enkleste være å bare smelle på noen brukte originale baklykter og vise bilen, så bytte tilbake? 

Evt. Ka du forhøre deg med SVV, de dokumenterer ofte med bilder når bilen er på visning, ved førstegangsregistrering eller ombygging. Det kan godt være at de sitter med bilder av bilen slik den var da du fikk den godkjent, med disse baklyktene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Olaandref changed the title to M3 E90 solgt, X3 M40i familiebil på plass.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...