Gå til innhold

320d vs 330e


Vassbakk
 Share

Anbefalte innlegg

21 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Tror du må begynne å dele ut gratulasjoner til flere i såfall 😅 Det er ikke uvanlig å kunne klare langkjøring på rundt 0,5 med en bra og moderene ladbar hybrid. BMW og noen andre er ekstremt gode på å bygge effektive hybride drivlinjer, med bra regenerering som bidrar til mer kjøring på strøm. Nå er det riktig nok ikke en BMW men jeg kjørte bla tur rett Arendal-Oslo i nye Ford Kuga PHEV og da hadde jeg 0,45 l per mil med en snittfart på 92 km/t og en kjørt distanse på 530 km.

Folk har hørt skrekkhistorier om tidligere varianter av ladbare hybrider, som Mitsubishi Outlander PHEV og Volvo sitt T8 system. Disse kunne godt bruke 0,8 på langkjøring. Dette er utdaterte ladbare hybrider som har lite batteri (lav rekkevidde) og generelt sett ett lite imponerende teknisk nivå på hybrid systemet. De nyere ladbare hybridene som kommer nå er så uendelig mye bedre, nå begynner ladbar hybrid faktisk å gi litt mening. Flere og flere vurderer f eks en ladbar hybrid som ett alternativ til elbil. Det er ikke få jeg vet om som kjørte Tesla Model X som nå ratter X5 45e 😉

Jeg er for all del dieselmann, i større BMWer er dette stadig det beste og mest egnede drivstoffet. Men jeg ser på ladbar hybrid som ett bra alternativ, særlig når man ikke vil ha elbil.

Jeg har ikke erfaring med hybrid, så jeg satset på logikk og fysikk. 330e kontra 320d (Touring) har en vektforskjell på 1905kg kontra 1765kg. En differanse på 140kg.
Regenerering tar fartsenergi fra bilen der virkningsgraden kanskje er 50%. Du får ikke mer energi ned bakken enn hva du bruker opp på andre siden. I så fall har du fått en evighetsmaskin.
Når man kjører E18 fra Oslo til Arendal, så kjører man på relativ flat vei og motorvei der man kan holde jevn hastighet. Jeg kjørte tur-retur Jessheim-Kristiansand med min F11 520d XDrive og kom til et forbruk på 0,54l/mil. Dette er en over 1900kg tung bil og kan da sammenlignes med en 330e i vekt.
Spørsmålet er på 330e, kjører du med kontinuerlig 4x4? Eller kobles dette bort når dette ikke er nødvendig?

Jeg skal ikke betvile forbruket, men da vil jeg tippe at 320d vil ha et langt lavere forbruk på samme strekning. f.eks 0,45l/mil og med at diesel er billigere enn bensin, så vil turen faktisk bli billigere.

Og til slutt: Hvis en hybrid virkelig er så billig i drift, hva er da poenget med Plug-in?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Mons1 skrev:

Jeg har ikke erfaring med hybrid, så jeg satset på logikk og fysikk. 330e kontra 320d (Touring) har en vektforskjell på 1905kg kontra 1765kg. En differanse på 140kg.
Regenerering tar fartsenergi fra bilen der virkningsgraden kanskje er 50%. Du får ikke mer energi ned bakken enn hva du bruker opp på andre siden. I så fall har du fått en evighetsmaskin.
Når man kjører E18 fra Oslo til Arendal, så kjører man på relativ flat vei og motorvei der man kan holde jevn hastighet. Jeg kjørte tur-retur Jessheim-Kristiansand med min F11 520d XDrive og kom til et forbruk på 0,54l/mil. Dette er en over 1900kg tung bil og kan da sammenlignes med en 330e i vekt.
Spørsmålet er på 330e, kjører du med kontinuerlig 4x4? Eller kobles dette bort når dette ikke er nødvendig?

Jeg skal ikke betvile forbruket, men da vil jeg tippe at 320d vil ha et langt lavere forbruk på samme strekning. f.eks 0,45l/mil og med at diesel er billigere enn bensin, så vil turen faktisk bli billigere.

Og til slutt: Hvis en hybrid virkelig er så billig i drift, hva er da poenget med Plug-in?

330e er RWD.

Hybriden bruker navi om topografi for å utnytte regenerering og bruken av el der det er mest hensiktsmessig. Gitt at man har en elrekkevidde på 5 mil, kan man nesten doble rekkevidden på elektrisk på en 20 mils rundtur. Av den grunn, kan man kjøre særdeles billig med hybriden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Mons1 skrev:

Jeg har ikke erfaring med hybrid, så jeg satset på logikk og fysikk. 330e kontra 320d (Touring) har en vektforskjell på 1905kg kontra 1765kg. En differanse på 140kg.
Regenerering tar fartsenergi fra bilen der virkningsgraden kanskje er 50%. Du får ikke mer energi ned bakken enn hva du bruker opp på andre siden. I så fall har du fått en evighetsmaskin.
Når man kjører E18 fra Oslo til Arendal, så kjører man på relativ flat vei og motorvei der man kan holde jevn hastighet. Jeg kjørte tur-retur Jessheim-Kristiansand med min F11 520d XDrive og kom til et forbruk på 0,54l/mil. Dette er en over 1900kg tung bil og kan da sammenlignes med en 330e i vekt.
Spørsmålet er på 330e, kjører du med kontinuerlig 4x4? Eller kobles dette bort når dette ikke er nødvendig?

Jeg skal ikke betvile forbruket, men da vil jeg tippe at 320d vil ha et langt lavere forbruk på samme strekning. f.eks 0,45l/mil og med at diesel er billigere enn bensin, så vil turen faktisk bli billigere.

Og til slutt: Hvis en hybrid virkelig er så billig i drift, hva er da poenget med Plug-in?

Jeg hadde rwd 330e. Alle data ser du på bildet jeg la der. Snittfart, snittforbruk og tid. Ser også på grafen når den kjører på strøm. 

Skal ikke se bort ifra at jeg hadde klart turen på 0,45 med en 320d. Men 330e har triveligere lydbilde, mere krefter og du slipper kaldstart når du må en liten tur på butikken. Tillegg til at du har kondisjonering av bilen. Batteripakken sitter under baksetet, så merker overraskende lite til ekstra vekt. 

Så alt i alt, hadde jeg valgt hybriden en gang til, når den leverer så bra på langtur også. Men krever at du legger inn hvor du skal i navigasjon.

Som du sier, det er ikke noen evighetsmaskin, så plug in gir jo muligheten til å få mye strøm å fordele. Den klarer å regenere så mye på en tur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/28/2021 at 5:47 PM, Fredrik 90 said:

Folk har hørt skrekkhistorier om tidligere varianter av ladbare hybrider, som Mitsubishi Outlander PHEV og Volvo sitt T8 system. Disse kunne godt bruke 0,8 på langkjøring. Dette er utdaterte ladbare hybrider som har lite batteri (lav rekkevidde) og generelt sett ett lite imponerende teknisk nivå på hybrid systemet. De nyere ladbare hybridene som kommer nå er så uendelig mye bedre, nå begynner ladbar hybrid faktisk å gi litt mening. Flere og flere vurderer f eks en ladbar hybrid som ett alternativ til elbil. Det er ikke få jeg vet om som kjørte Tesla Model X som nå ratter X5 45e 😉

 

Er meget spent på din forklaring på hvorfor Volvo sitt T8 system er utdatert mtp. drivstofføkonomi ift. BMW eller andre for den saks skyld. Sammenlignet med f.eks 330E og 530E som er naturlige sammenligninger.

Tror nok du nok en gang gaper over mer en du kan tygge.

Endret av CrZyWiz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, CrZyWiz said:

Er meget spent på din forklaring på hvorfor Volvo sitt T8 system er utdatert mtp. drivstofføkonomi ift. BMW eller andre for den saks skyld. Sammenlignet med f.eks 330E og 530E som er naturlige sammenligninger.

Tror nok du nok en gang gaper over mer en du kan tygge.

Jeg har ikke i nærheten av like mye peiling på hybrid og eldrift som deg og Fredrik90. Men jeg vet at en bekjent kjørte en XC60 T8 med liten tilhenger på målt 0.93 på rooolig langkjøring. Og jeg stusset på at forbruket var såpass høyt...Tenkte at med såpass heftig forbruk på en 2-liter turbofirer kan man like gjerne kjøre X5 med 3.0D - grommere design, grommere lyd og trekkraft. Samt lavere forbruk.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, en kjenning kjørte 15 mil med splitter ny Volvo XC60 T8 og gjorde det på 0,48. Og ja, jeg var på ankomststedet og fikk se forbruket for turen da jeg "måtte" se nybilen. Volvo har ikke en hybridlinje jeg liker, men det var ikke de værste forbrukstallene dette :) Da var bilen selvsagt oppladet før kjøring, uten lading underveis. 2 voksne, 2 barn og full bil.

En annen kjenning hadde første utgaven av Outlander PHEV som firmabil(representant for et annerkjent elektroverktøymerke) og den ble så dyr å drifte at den ble byttet ut mot diesel. Men det er jo 7-8(??) år siden… MYE har skjedd siden da som jeg erfarte med 225xe, Volvoen jeg så og alle her med 330e :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, CrZyWiz skrev:

Er meget spent på din forklaring på hvorfor Volvo sitt T8 system er utdatert mtp. drivstofføkonomi ift. BMW eller andre for den saks skyld. Sammenlignet med f.eks 330E og 530E som er naturlige sammenligninger.

Tror nok du nok en gang gaper over mer en du kan tygge.

Hele totalpakka på det hybridsystemet til Volvo er lite tilfredstillende. Jeg hadde en V90 T8 som leiebil for ett par år siden. For det første så er det hvordan batteripakka er plassert, V90 føltes uendelig tung og si i hekken over ugjevnheter og fartsdumper. Dette merker man også på 530e, men ikke i nærheten av samme grad. Så er det effekten og måten elmotor og bensinmotor jobber sammen, her kunne samspillet vært mye bedre. Her er BMW sine hybrider førsteklasses! For det andre så er det selve effekten, på papiret så påstås det at den har over 400 hester....det er de slappeste 400 hestene jeg har kjørt. Føles ikke som en hest mer enn 300, videre så kutter jo elmotoren ut over 130 km/t (tror jeg det var) og da har du plutselig kun bensinmotoren på 320 hk. Når man kjører i Pure modus som skal være elektisk, så vil bensinmotoren starte om du er for hard på gassen. Videre så er den kun bakhjulsdreven i elektisk modus, siden elmotoren sitter bak. Begynner du å spinne så kobler bensin motoren inn. 530e har ett tradisjonelt xDrive system, hvor du har firehjulstrekk i elektrisk modus. Rekkevidde på strøm så jeg aldri over 35 km på sommer, har klart 46 km med 545e og hele 62 km med Kuga PHEV som er en billigbil i forhold. Forbruket på langkjøring var aldri, og da mener jeg aldri under 0,75 l per mil...med mye motorvei (tur til Oslo) så lå den på 0,9 og det er helt på trynet. Min E60 545i med V8er og 333 hk klarer bedre enn det. Så jeg skulle likt å se snittfarten til han med XC60 som klarte 0,45 @Marius2002 Det er det er tydelig at Volvo ikke har de samme tekniske muskelene som de store tyske bilmerkene.

Alt i alt så imponerte ikke hybridsystemet i V90 meg, men resten av bilen var helt topp. Vanvittig lekker bil på alle mulige måter 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Marius2002 skrev:

Vel, en kjenning kjørte 15 mil med splitter ny Volvo XC60 T8 og gjorde det på 0,48. Og ja, jeg var på ankomststedet og fikk se forbruket for turen da jeg "måtte" se nybilen. Volvo har ikke en hybridlinje jeg liker, men det var ikke de værste forbrukstallene dette :) Da var bilen selvsagt oppladet før kjøring, uten lading underveis. 2 voksne, 2 barn og full bil.

En annen kjenning hadde første utgaven av Outlander PHEV som firmabil(representant for et annerkjent elektroverktøymerke) og den ble så dyr å drifte at den ble byttet ut mot diesel. Men det er jo 7-8(??) år siden… MYE har skjedd siden da som jeg erfarte med 225xe, Volvoen jeg så og alle her med 330e :) 

Vi alle her vet at det er vektforskjell mellom en ren diesel og en hybrid. 330e veier 150kg mer enn en 320d. I tillegg er det mer mekanikk i drivverket som skal gi økt friksjon.
Så så lenge det er strøm på batteriet, så vil man selvfølgelig spare fossilt drivstoff, men jeg stiller spørsmål om hva når batteriet er tomt. På ren strømkjøring, så tømmes batteriet på ca. 40km på en hybrid. 330e er vel oppgitt til 54km? Men vi ved at dette er et optimistisk tall?
Kjører man med hybrid funksjon, så vil intelligensen i bilen regulere bruk av strøm og regenerering mest mulig optimalt. Man kan da kjøre i hybridmodus ca. det dobbelte slik som ca. 100km. Så de første 100km vil man kjøre med redusert fossilt forbruk. Deretter vil kjøreturen foregå 90-95% fossilt. Men man må kjøre en del km før den gevinsten som man har opparbeidet er spist opp. Kanskje 100km til. Realistisk forbruk vil da gjøre seg synlig på turer over 200km.

Det er sjelden man kjører så lange strekninger. Kanskje 1-3 turer i året. Alle andre dager vil man nyte hybridfunksjonen og man i sum i året vil mest sannsynlig kommer på positiv side.
Hybrid vil derfor fungere positivt for de fleste.

Mitt poeng er at hvis kravet er lastekapasitet og bruk av krok, så mister man fordelene med hybrid. Men jeg skal gi hybrid litt kreditt. Jeg kjørte opp til tilhengersertifikat i en V60 Hybrid. Bilen dro en tilhenger på 1800kg (To store tanker fylt med vann). Den ekstra hjelpen (momentet i starten) gjorde kjøring med slik tilhenger til veldig behagelig. Bakkestart er ingen tvil en fordel med hybrid.
Men etter 30km var det fritt for strøm og da spratt forbruket i taket.

Endret av Mons1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Mons1 med tung henger/campingvogn så stiller det seg annerledes og ved forbruk på blandet kjøring på bensin(hybrid med tomt batteri). Det er vi enige om. Men langturer er økonomisk med hybridbil. Selv om du starter tureb med tomt batteri. Hybrid er kjempebra idag og bensinmotorene er blitt gjerrige. De ekstra 150kg merker Ola Nordmann ikke noe til. :) Prøv BMW hybrid, gjerne siste skrik, mange får seg et sjokk, positivt sådan :) 

Edit: Kan også legge til at hybrid ikke er en elbil og derfor gjør man seg selv en tjeneste ved å glemme den elektriske rekkevidden og heller fokusere på hvor mye bra bil en får istedet. Dette er det folk som glemmer gang etter gang og blir skuffet over bil. Utrolig egentlig at folk ikke gjør bedre research på hvilken bil de egentlig kjøper når de punger ut over halvmillionen. Man oppnår sjeldent oppgitt rekkevidde fra BMW/annet bilmerke. Er den elektriske rekkevidden alfa og omega, kjøp elbil. :) Likevel klarer mange, inkl. undertegnede, å gjøre unna den daglige kjøringen på strøm. Jeg gjorde det med 1. generasjonshybriden til BMW hvor rekkevidden var dårlig. Og med lengre rekkevidde på dagens modeller så skal enda flere klare det :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/31/2021 at 12:33 AM, Fredrik 90 said:

Hele totalpakka på det hybridsystemet til Volvo er lite tilfredstillende. Jeg hadde en V90 T8 som leiebil for ett par år siden. For det første så er det hvordan batteripakka er plassert, V90 føltes uendelig tung og si i hekken over ugjevnheter og fartsdumper. Dette merker man også på 530e, men ikke i nærheten av samme grad. Så er det effekten og måten elmotor og bensinmotor jobber sammen, her kunne samspillet vært mye bedre. Her er BMW sine hybrider førsteklasses! For det andre så er det selve effekten, på papiret så påstås det at den har over 400 hester....det er de slappeste 400 hestene jeg har kjørt. Føles ikke som en hest mer enn 300, videre så kutter jo elmotoren ut over 130 km/t (tror jeg det var) og da har du plutselig kun bensinmotoren på 320 hk. Når man kjører i Pure modus som skal være elektisk, så vil bensinmotoren starte om du er for hard på gassen. Videre så er den kun bakhjulsdreven i elektisk modus, siden elmotoren sitter bak. Begynner du å spinne så kobler bensin motoren inn. 530e har ett tradisjonelt xDrive system, hvor du har firehjulstrekk i elektrisk modus. Rekkevidde på strøm så jeg aldri over 35 km på sommer, har klart 46 km med 545e og hele 62 km med Kuga PHEV som er en billigbil i forhold. Forbruket på langkjøring var aldri, og da mener jeg aldri under 0,75 l per mil...med mye motorvei (tur til Oslo) så lå den på 0,9 og det er helt på trynet. Min E60 545i med V8er og 333 hk klarer bedre enn det. Så jeg skulle likt å se snittfarten til han med XC60 som klarte 0,45 @Marius2002 Det er det er tydelig at Volvo ikke har de samme tekniske muskelene som de store tyske bilmerkene.

Alt i alt så imponerte ikke hybridsystemet i V90 meg, men resten av bilen var helt topp. Vanvittig lekker bil på alle mulige måter 😀

Vell, de har plassert batteripakken mer optimalt en f.eks 530E. Volvo i senter av bilen og lavt(Midtkonsoll er grunn), BMW under bagasjerommet med det resultat at bagasjerommet i stedet lider mye.

530E opplevdes som mer baktung en V60 T8, igjen se forrige avsnitt.

Mulig de ikke framstår som spreke 400hk(390 på de nyeste), men så er det også en tung bil. Men å kalle en bil som i realiteten gjør 0-100 ca 5sek for slapp blir bare komisk...

Samspillet er nøyaktig det samme som det du finner på BMW Hybrid fra samme årgang(Ser du gang på gang drar fra 545E som er en flunk ny modell). Og sammenlignet med det BMW hostet opp i 2016, så er Volvo systemet langt bedre med unntak av manglende 4x4 på ren el-drift. Det er også årsaken til at Volvo leverte langt bedre rekkevidde på el-drift en BMW sine modeller(Får rundt 50km på sommeren), som for de fleste kan være en grei trade-off. Er du for hard på gassen i el-drift, så tvinges forbrenningsmotoren i gang på nevnte BMW hybrider også. 

Tvert imot viser det at Volvo hadde minst de samme "tekniske musklene" som de tyske bilmerkene i 2016...
At du ikke klarer bedre forbruk enn det sier vell mest om deg som sjåfør, undertegnede med flere har bevist annet. Kan fint kjøre en moderne plug-in hybrid bortimot like rimelig på langkjøring som en diesel, og langt rimeligere til småkjøring. Unntaket er med stor henger, og ikke minst campingvogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Mons1 skrev:

Ok BMWs hybrid omtales i positive ordlag her, så la meg så fremmet et spørsmål:

- 330e eller X1 e25?

330e så får du "ekte" xdrive hele tiden i stedet for bensinmotor på framhjulene og elektromotor på bakhjulene. 

Dvs: Drivlinjen på 330e fordeler kreften mellom for og bakaksel på samme måte uansett om du kjører på ren el, kun bensin, eller begge deler. 

Endret av laffe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...