Gå til innhold

320d vs 330e


Vassbakk
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg har egentlig satt øyne mine på en 320d, 190hk 2021 model, som har både farge å utstyrer jeg vil ha! 

 

Men har også sett at 330e ligge på samme pris, ofte billigere. 

 

Da jeg ikke er så mye inne på hybrid så lurer jeg på hva dere tenker om disse to bilene? All "for" og "imot" taes imot med åpne armer

 

Når det kommer til bruksområde så bor jeg et lite stykke utfor byen, så pendler jeg til jobb hver dag, pluss en og annen tur til nabobyene (9-20mil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 420d, samme motor som den 320d’en, og sammen med automatkassen er det en fabelaktig kombinasjon. Er på ferie med bilen nå og bilen imponerer stadig vekk med tilstrekkelig med krefter sett opp mot hvor liten motoren egentlig er. 
 

Bruksmønsteret ditt har alt å si. Ved mye kjøring og lengre pendleavstander er jeg ikke i tvil om at diesel er vel så lurt som hybrid. Ved kortere avstander der mesteparten kan gjøres elektrisk (type mindre enn 4 mil) kan hybrid ha noe for seg. Og har du lademulighet hjemme? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hybrid :) Har samme dieselmotor nå og jeg har ca. samme forbruk på lengre turer men en liten favør til hybridbilen faktisk og den kjørte jeg "gratis" i til og fra jobb(hjemmelading er nøkkelordet). Dieselmotoren er kjempegod og veldig behagelig, så om man liker diesel så kjør på, men jeg skal en gang tilbake til hybrid. Med hybrid får du også muligheten for fjernstyrt elektrisk oppvarming og nedkjøling. Altså kan bilen stå inni en garasje mens du varmer opp istedenfor dieselvarmere hvor bilen må stå ute. Jeg vet ikke om eller hvor mye plass batteriet i 330e stjeler av bagasjeplass eller hvor mye ekstra vekt det medfører, men prøv begge. :) 

Bilen jeg hadde var en 225xe Active Tourer og nå en større 220d xDrive Gran Tourer, så 225xe var nok sikkert litt lettere og derfor den hadde litt snillere forbruk på tur(ikke snakk om mye). Jeg vet ikke, annet enn at hybridlinjen er et savn :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte nettopp Bergen-Trondheim-Bergen med 330e. Ingen lading underveis, fullpakket bil, og «halvbevisst» på økonomisk gasspedal. (Regenererte der det var hensiktsmessig, og kjørte forbi når jeg ønsket det). Endte med snitt på 0.58/mil. På daglig kjøring, med regelmessig lading bruker den mye mindre. Hybridlinjen til BMW virker også å være driftssikker. 
 

Altså må det være helt spesielt bruksmønster som skulle tilsi at 320d er et bedre valg. Også økonomisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diesel er diesel, sterk og nøysom. Samtidig er det lite nytt, en hybrid vil kjøle ned bilen på en varm sommerdag, varme den på kalde dager, kjøre elektrisk og lydløst. Hybriden er samtidig vesentlig sprekere enn dieselen, ikke noe dyrere å kjøpe - og tror jeg, mer attraktiv å selge om noen år.
Den føles også mer moderne enn dieselen’s knatring.

Alt i alt må du prøve begge, å spørre deg selv om du gidder å lade daglig, kan være hensiktsmessig med en ladestasjon hjemme også.

For meg en enkel avgjørelse, hybriden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men @Ron Jeremy - akkurat hovrdan el og eller hybrid vil holde seg godt i pris / eller "dieselen vil rase i pris" har vi hørt på i snart 10 år her inne (og ellers i mediene), og eksakt det motsatte har skjedd, akkurat som et lite fåtall av oss hentydet.

Dere hopper også elegant over det faktum at man legger inn ca 200kg mer i hybriden... Å ikke "klage sin arme nød" over dette, samtidig som man i andre tråder messer om hvor tunge dagens biler er for meg litt rart. Å ha nesten 150kg i bagasjerommet er for de fleste helt uaktuelt og vil veldig merkbart påvirke bilens adferd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, TRF skrev:

Men @Ron Jeremy - akkurat hovrdan el og eller hybrid vil holde seg godt i pris / eller "dieselen vil rase i pris" har vi hørt på i snart 10 år her inne (og ellers i mediene), og eksakt det motsatte har skjedd, akkurat som et lite fåtall av oss hentydet.

Dere hopper også elegant over det faktum at man legger inn ca 200kg mer i hybriden... Å ikke "klage sin arme nød" over dette, samtidig som man i andre tråder messer om hvor tunge dagens biler er for meg litt rart. Å ha nesten 150kg i bagasjerommet er for de fleste helt uaktuelt og vil veldig merkbart påvirke bilens adferd.

På de samme ti årene, hva har skjedd med driftssikkerheten til dieselen?

Har den blitt bedre eller verre?

Har det blitt dyrere for forbruker å drifte en nyere diesel kontra en gammel M47?

De gamle dieslene vil bli mer attraktive kontra de nyere med bl.a ad blue, se bare på M47 vs N47.

Tyngde er absolutt et poeng på hybriden, som et minustegn. Således også mindre bagasjeromsplass. Ingenting er perfekt, men dieselen har for meg (og andre, 6% kjøper nybil med diesel) blitt et stadig mindre attraktivt drivlinje. Jeg skjønner diesel egner seg best på varebil/pickup og bil som skal kjøres 50.000 i året, men for alt annet…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forståelig at dette er et dilemma i dagens marked. For halvannet år siden bestilte jeg en X5 45e, men jeg endte til slutt opp med en M550d - og jeg har ikke angret et eneste sekund. Personlig synes jeg det er en uting at det er bilen som nærmest bestemmer hvilke modus du skal kjøre i, og at det finnes få eller begrensede muligheter for å kjøre i en egendefinert modus. En motor som slås av og på etter eget forgodtbefinnende og ingen styring til å la motoren gå i lyskryss (ja, jeg vet om triksene som å gasse og bremse samtidig, men da er vi på et nivå hvor man hele tiden jobber mot bilen) er i mine øyne ikke spesielt bra. Først og fremst er det fryktelig irriterende, all den tid man vil få et lagg mellom elektrisk fremdrift og bensindrevet fremdrift, og i det lange løp kan jeg neppe se for meg at det er gunstig med en bensinmotor som dras rett opp i flere tusen omdreininger rett etter start. Det positive med hybriden er naturligvis at man har en uovertruffen varme- og kjølefunksjon, samt at man kan kjøre gratis over mindre områder - forutsatt at man gidder å lade på verdens mest idiotiske ladelukeplassering. Personlig hadde jeg nok valgt 320d, selv om varme- og kjølefunksjonen til en hybrid er gull verdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye småkjøring definitivt hybrid, mye langkjøring diesel.
Har kjørt en rekke ganger Oslo - Lillehammer i G20 320d, den gjør lett den turen på godt under 0.5 på mila. 

Med Webasto på vinteren er det heller ikke noe problem med varme i bilen, men du har ikke den mulighet for nedkjøling i sommerhalvåret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyppig kjøring med tung henger er det eneste som ville fått meg til å vurdere diesel. Som sagt matcher hybriden diesel på forbruk, også på langkjøring. (På fin vei og bevisst kjøring kjører jeg hybriden lett på 0.5). I sedan mister man noen liter bagasjeplass, men det var jeg villig til å ofre.

Men man må kunne lade hjemme. Å begynne på småkjøring med tomt batteri er bare masete.

4 hours ago, TRF said:

Dere hopper også elegant over det faktum at man legger inn ca 200kg mer i hybriden... Å ikke "klage sin arme nød" over dette, samtidig som man i andre tråder messer om hvor tunge dagens biler er for meg litt rart. Å ha nesten 150kg i bagasjerommet er for de fleste helt uaktuelt og vil veldig merkbart påvirke bilens adferd.

Ekstravekten merker man ingenting til på vei. Mulig det påvirker rundetider og oppførsel på bane, men det er jo knapt av akademisk interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal gå for hybriden jeg, altså 330e. Dette er helt klart mest bil for pengene og du har også muligheten til å kjøre lokalt på ren strøm. Du vil med andre ord kunne begrense dine driftsutgifter vesentlig med å kjøre hybrid, alt handler om hvor ofte du gidder å plugge inn. Dagens nye ladbare hybrider går også svært billig på langkjøring, så billig at dem lett kan matche en dieselbil. Legg så til at BMW sine firesylindrede dieselmotorer ikke er de mest raffinerte og kultiverte på markedet så vil jeg hevde at 330e tilbyr en vesentlig bedre totalpakke enn 320d. Snakker vi derimot 330d mot 330e så forandrer tingene seg, men da snakker vi også en betydelig prisforskjell. 

5 timer siden, Ron Jeremy skrev:

På de samme ti årene, hva har skjedd med driftssikkerheten til dieselen?

Har den blitt bedre eller verre?

Har det blitt dyrere for forbruker å drifte en nyere diesel kontra en gammel M47?

De gamle dieslene vil bli mer attraktive kontra de nyere med bl.a ad blue, se bare på M47 vs N47.

Tyngde er absolutt et poeng på hybriden, som et minustegn. Således også mindre bagasjeromsplass. Ingenting er perfekt, men dieselen har for meg (og andre, 6% kjøper nybil med diesel) blitt et stadig mindre attraktivt drivlinje. Jeg skjønner diesel egner seg best på varebil/pickup og bil som skal kjøres 50.000 i året, men for alt annet…

Driftsikkerheten til diesel har iallfall ikke blitt verre, selv om elbilfantaster løper rundt å maser om dette hele tiden. Hvis du tar for deg f eks N47 motoren og etterfølgeren B47 så har driftsikkerheten blitt vesentlig bedre.

Du spør om det er dyrere å drifte en M47 kontra enn nyere diesel? Det kan jeg svare nei på. For ti år siden hadde jeg en M57, så kjøpte jeg en bil med etterfølgeren N57 og nå har jeg siste tilskudd i form av B57. Så mitt inntrykk er at det IKKE er dyrere å drifte dagens diesel motorer, basert på de siste 12 årene med brukserfaring med BMW sine trelitere. Ikke er selve drivstoffet blitt dyrere og veibruken koster heller ikke stort mer nå enn for 10-15 år siden. Og hvilken relevans har dette med driftsikkerhet anyway? Trådstarter skal kjøpe en 2021 modell som vil ha nybilgaranti og mulighet for motorforsikring i mange år fremover. I så fall så vil jo risikoen for trøbbel være like stor med en 330e som i en 320d, ettersom 330e har en langt mer kompleks drivlinje enn 320d.

Diesel er stadig en veldig attraktiv drivlinje, dagens dieselmotorer har faktisk aldri vært så bra og rene som de er nå. Se bare på bruktmarkedet hvor diesel stadig er mest foretrukket. Det at kun 6 prosent (i Norge) velger diesel i ny bil har med politiske trusler og svartmaling i media å gjøre. Markedsandelen er stadig 30% ute i Europa hvor elbil og hybrid ikke er like godt markedsført/subsidiert som i Norge.

Det som i dette tilfellet taler mot valg av 330e er andrehåndsverdien som jeg tror vil være noe usikker. Hybrider og særlig elbiler har jo en veldig uviss andrehåndsverdi ettersom utviklingen av nye produkter går mye fortere samt at kompleksiteten gjør dem dyrere å reparere utenfor garantien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Ingvaldsen skrev:

Kun folk som har bodd i en hule de siste 10 årene, kan finne på og si noe sånt.

Så rart, fordi jeg bor ikke i en hule men likefullt så tror jeg ikke dagens dieselmotorer er så mye dårligere enn de vi hadde for 10 år siden da de var nye. Går vi enda lenger tilbake, til M51 og de gamle Mercedes dieselene så stiller ting seg selvsagt annerledes. Mitt inntrykk etter å ha kjørt med BMW sine stadig nyere dieselmotorer de siste 10-12 åra er at det ikke er dyrere å drifte dem mens de ennå er tålig nye. Hva som skjer når de bli eldre er en annen sak, men dette er en tråd som handler om nybil og da er hva som skjer etter 10 år helt irrelevant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...