Gå til innhold

Vinterdekk 2021

Snagg30
 Share

Anbefalte innlegg

Når jeg kjøpte ny bil (igjen) nylig så krevde jeg nye sommerdekk da de var slitt, fikk beskjed om at vinterdekk var bra men det viste de seg å ikke vær, selger gikk da "bak min rygg" om man kan si det og valgte dekkene helt selv til vinteren uten og forhøre seg med meg og de ble selvsagt de billigste dekkene som var å oppdrive, Sailun Ice Blazer Alpine og dette fikk jeg vite et par timer før overlevering så fikk ikke gjort så mye med det. 

Jeg tenker da og vrenge av dekkene og sette på noe skikkelig. Jeg bor ved kysten hvor vi stort sett har våte veier på vinteren, unntaket var forrige vinter med enorme mengder snø. Men hovedsakelig blir det våt/bar vei med noe snø og noe is på veiene på nattes tid må påberegnes. 

Har dere noe erfaringer med vinterdekk på slikt føre. Jeg husker ikke eksakt dekkene jeg hadde på G21 men de var utrolig gode på vinter føre men på bar/våt vei var de ikke av de beste, og vi har stort sett minimalt med snø. Jeg ønsker ikke piggdekk!

Dere er nok lei av Xdrive spørsmål, men er stjernemerkede dekk kun en greie ved ulike dimensjoner som feks på sommerdekkene? Slipper jeg da å tenke på det når jeg skal ha 245/45/18 på vinterdekkene rundt hele bilen.

Endret av Snagg30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Snagg30 skrev:

Når jeg kjøpte ny bil (igjen) nylig så krevde jeg nye sommerdekk da de var slitt, fikk beskjed om at vinterdekk var bra men det viste de seg å ikke vær, selger gikk da "bak min rygg" om man kan si det og valgte dekkene helt selv til vinteren uten og forhøre seg med meg og de ble selvsagt de billigste dekkene som var å oppdrive, Sailun Ice Blazer Alpine og dette fikk jeg vite et par timer før overlevering så fikk ikke gjort så mye med det. 

Jeg tenker da og vrenge av dekkene og sette på noe skikkelig. Jeg bor ved kysten hvor vi stort sett har våte veier på vinteren, unntaket var forrige vinter med enorme mengder snø. Men hovedsakelig blir det våt/bar vei med noe snø og noe is på veiene på nattes tid må påberegnes. 

Har dere noe erfaringer med vinterdekk på slikt føre. Jeg husker ikke eksakt dekkene jeg hadde på G21 men de var utrolig gode på vinter føre men på bar/våt vei var de ikke av de beste, og vi har stort sett minimalt med snø. Jeg ønsker ikke piggdekk!

Dere er nok lei av Xdrive spørsmål, men er stjernemerkede dekk kun en greie ved ulike dimensjoner som feks på sommerdekkene? Slipper jeg da å tenke på det når jeg skal ha 245/45/18 på vinterdekkene rundt hele bilen.

Har du lik dimesjon på dekka forand og bak av SAMME merke trenger du ikke stjernemerkede dekk på 4WD.

Når det gjelder valg av merke er det noe jeg savner i disse dekktestene, og det er slitestyrke. Min erfaring er at Michelin er svært gode på holdbarhet og slitestyrke. Kanskje ikke på topp i div tester, men de kommer som regel bra ut også i tester. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp Michelin Pilot Alpin 5 skal du ha skikkelige vinterdekk for hovedsakelig vått vinterføre. Spesielt på en motorsterk bil som du har nå, vil de øke kjøregleden om vinteren kontra noen myke Nokian Hakka dekk. 
Har kjørt på slike dekk to vintrer nå, og savner ikke myke nordiske vinterdekk i det hele tatt, og jeg har bare bakhjulstrekk på min f10. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det @Maxmek nevner over her. Greit nok når dekkene er nye, men hvordan oppfører de seg etter noen sesonger, og hvor lenge holder de generelt sett? 
Fikk to anbefalinger fra min lokale dekkforhandler når jeg skulle kjøpe dekk til F36’en:

1) Pirelli ICE Zero FR - det perfekte dekket for vårt klima, ikke det beste på snø men på våt bar vei og til tider is som det er mest av her i Sør-Rogaland, var det helt suverent.

2) Michelin X-Ice 3, som jeg endte opp med å kjøpe. Vanvittig bra holdbarhet, svært gode egenskaper både på snø og is, ikke like hvast som Pirelli på våt, bar og tørr vei, men bedre på snø og is. Michelin har også gått høyt ut og proklamert at de rir en kjepphest i forhold til det at dekkene skal holde på egenskapene sine selv om de er slitt og har blitt noen år. Der er det stor forskjell blant merkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sålenge du har lik dimensjon foran og bak så trenger du ikke bry deg om stjernemerking med tanke på xDrive. Disse Sailun-dekkene du nå har fått har fått greie skussmål, så jeg hadde testet de og gjort meg opp en mening før jeg byttet. Med det sagt ser jeg på dekk som en sikkerhet og derfor er gode dekk viktig, men det kan hende disse leverer over forventning 🤷🏼‍♂️ 
Hadde nye Federal Himalaya piggfrie på F45 som fulgte med den, de leverte langt over forventning og var helt supre, var skeptisk i starten der jeg også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips og råd til alle sammen! Deilig å slippe å tenke på stjerne merkede dekk på vinter dekkene. 

Holder en knapp ved Michelin pilot alpin 5 eller Pirelli ice zero FR, tror det kan passe bra til hvordan vinteren er her. Jeg vil helst unngå den båt følelsen noen vinterdekk kan gi.

Og nei @Marius2002 jeg kommer nok ikke til å prøve de dekkene her en vinter. Når jeg såg hvordan M3 ble totalt forvandlet når jeg gikk i fra Hankook til Michelin så skal jeg utelukket kun ha premium dekk både sommer og vinter. Jeg tipper de dekkene som står på nå koster rundt 1000kr pr stykk, om jeg da kan legge på 1000kr ekstra pr dekk og få en trippel så god bil å kjøre så gjør jeg det :) Om noen ønsker billige og helt ubrukte vinterdekk så kommer jeg til å selge mine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Nokian Hakkapelitta R3 på min G30, er veldig fornøyd med dem. De er myke men de er også ekstremt gode på snø og is, samt svært støysvake. Slitesterke er de også synes jeg, særlig tidligere generasjoner har vært det. Det at de er litt båtaktige blåser jeg i så lenge der stabile og trygge på sånt føre man trenger vinterdekk til. Har de på fra Desember til Mars så det er uansett ikke så lenge jeg kjører med dem, er som regel ikke på Autobahn i dette tidsrommet heller.

Det med dekk er alltid vanskelig, spør man om råd så får man hundre forskjellige svar. Les litt tester og velg det dekket som er best for de forholda du kjører under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Snagg30 skrev:

Kjører Nokian Hakka 3 på 3 serien og hakka 2 på 1 serien Veldig fornøyd med begge disse. Vi kjører mye på bar vei. ikke hatt problemer med disse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg prøver meg på dekkene som er mer fokusert på vått/tørt føre. Tror det vil vær midt i blinken :) Jeg ser de er priset ganske høyt så jeg regner med de er både brukbar og enda mer på snøføre også. 

Tusen takk igjen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, E.H.D skrev:

Kjøp Michelin Pilot Alpin 5 skal du ha skikkelige vinterdekk for hovedsakelig vått vinterføre. Spesielt på en motorsterk bil som du har nå, vil de øke kjøregleden om vinteren kontra noen myke Nokian Hakka dekk. 
Har kjørt på slike dekk to vintrer nå, og savner ikke myke nordiske vinterdekk i det hele tatt, og jeg har bare bakhjulstrekk på min f10. 

Støtter denne! Har Michelin Alpin 5 på F90 M5 285 og 265 dekk. Veldig gode på vått føre og syns det var godt grep både på snø/is og slapseføre. Ikke så grovt mønster som nokian hakka, men mindre støy. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...
3 minutter siden, E.H.D skrev:

Her er Tyre Reviews sin vinterdekktest av performance vinterdekk. 
Jeg blir ikke akkurat mindre fan av Michelin Pilot Alpin 5 etter dette. 😄

Etter tips fra deg blir det Michelin Pilot Alpin på meg i år, gleder meg til å prøve :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Snagg30 skrev:

Etter tips fra deg blir det Michelin Pilot Alpin på meg i år, gleder meg til å prøve :D 

Tror ikke du blir skuffet, så sant det ikke blir speilholke hele vinteren. 😁

Hvilken dimensjon går du for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...