Snagg30 Skrevet August 15, 2021 Skrevet August 15, 2021 (endret) NÄr jeg kjÞpte ny bil (igjen) nylig sÄ krevde jeg nye sommerdekk da de var slitt, fikk beskjed om at vinterdekk var bra men det viste de seg Ä ikke vÊr, selger gikk da "bak min rygg" om man kan si det og valgte dekkene helt selv til vinteren uten og forhÞre seg med meg og de ble selvsagt de billigste dekkene som var Ä oppdrive, Sailun Ice Blazer Alpine og dette fikk jeg vite et par timer fÞr overlevering sÄ fikk ikke gjort sÄ mye med det.  Jeg tenker da og vrenge av dekkene og sette pÄ noe skikkelig. Jeg bor ved kysten hvor vi stort sett har vÄte veier pÄ vinteren, unntaket var forrige vinter med enorme mengder snÞ. Men hovedsakelig blir det vÄt/bar vei med noe snÞ og noe is pÄ veiene pÄ nattes tid mÄ pÄberegnes.  Har dere noe erfaringer med vinterdekk pÄ slikt fÞre. Jeg husker ikke eksakt dekkene jeg hadde pÄ G21 men de var utrolig gode pÄ vinter fÞre men pÄ bar/vÄt vei var de ikke av de beste, og vi har stort sett minimalt med snÞ. Jeg Þnsker ikke piggdekk!  Dere er nok lei av Xdrive spÞrsmÄl, men er stjernemerkede dekk kun en greie ved ulike dimensjoner som feks pÄ sommerdekkene? Slipper jeg da Ä tenke pÄ det nÄr jeg skal ha 245/45/18 pÄ vinterdekkene rundt hele bilen. Endret August 15, 2021 av Snagg30
Otis Skrevet August 15, 2021 Skrevet August 15, 2021 Continental VikingContact 7 er jo gode dekk, men ellers kan du jo lese mer om dekk pÄ NAF.no og deres vinterdekk test. Marius2002 reagerte pÄ dette 1
Maxmek Skrevet August 15, 2021 Skrevet August 15, 2021 1 time siden, Snagg30 skrev: NÄr jeg kjÞpte ny bil (igjen) nylig sÄ krevde jeg nye sommerdekk da de var slitt, fikk beskjed om at vinterdekk var bra men det viste de seg Ä ikke vÊr, selger gikk da "bak min rygg" om man kan si det og valgte dekkene helt selv til vinteren uten og forhÞre seg med meg og de ble selvsagt de billigste dekkene som var Ä oppdrive, Sailun Ice Blazer Alpine og dette fikk jeg vite et par timer fÞr overlevering sÄ fikk ikke gjort sÄ mye med det.  Jeg tenker da og vrenge av dekkene og sette pÄ noe skikkelig. Jeg bor ved kysten hvor vi stort sett har vÄte veier pÄ vinteren, unntaket var forrige vinter med enorme mengder snÞ. Men hovedsakelig blir det vÄt/bar vei med noe snÞ og noe is pÄ veiene pÄ nattes tid mÄ pÄberegnes.  Har dere noe erfaringer med vinterdekk pÄ slikt fÞre. Jeg husker ikke eksakt dekkene jeg hadde pÄ G21 men de var utrolig gode pÄ vinter fÞre men pÄ bar/vÄt vei var de ikke av de beste, og vi har stort sett minimalt med snÞ. Jeg Þnsker ikke piggdekk!  Dere er nok lei av Xdrive spÞrsmÄl, men er stjernemerkede dekk kun en greie ved ulike dimensjoner som feks pÄ sommerdekkene? Slipper jeg da Ä tenke pÄ det nÄr jeg skal ha 245/45/18 pÄ vinterdekkene rundt hele bilen. Har du lik dimesjon pÄ dekka forand og bak av SAMME merke trenger du ikke stjernemerkede dekk pÄ 4WD. NÄr det gjelder valg av merke er det noe jeg savner i disse dekktestene, og det er slitestyrke. Min erfaring er at Michelin er svÊrt gode pÄ holdbarhet og slitestyrke. Kanskje ikke pÄ topp i div tester, men de kommer som regel bra ut ogsÄ i tester. papertiger reagerte pÄ dette 1
E.H.D Skrevet August 15, 2021 Skrevet August 15, 2021 KjÞp Michelin Pilot Alpin 5 skal du ha skikkelige vinterdekk for hovedsakelig vÄtt vinterfÞre. Spesielt pÄ en motorsterk bil som du har nÄ, vil de Þke kjÞregleden om vinteren kontra noen myke Nokian Hakka dekk. Har kjÞrt pÄ slike dekk to vintrer nÄ, og savner ikke myke nordiske vinterdekk i det hele tatt, og jeg har bare bakhjulstrekk pÄ min f10. Walkabout reagerte pÄ dette 1
papertiger Skrevet August 15, 2021 Skrevet August 15, 2021 Enig i det @Maxmek nevner over her. Greit nok nĂ„r dekkene er nye, men hvordan oppfĂžrer de seg etter noen sesonger, og hvor lenge holder de generelt sett? Fikk to anbefalinger fra min lokale dekkforhandler nĂ„r jeg skulle kjĂžpe dekk til F36âen: 1) Pirelli ICE Zero FR - det perfekte dekket for vĂ„rt klima, ikke det beste pĂ„ snĂž men pĂ„ vĂ„t bar vei og til tider is som det er mest av her i SĂžr-Rogaland, var det helt suverent. 2) Michelin X-Ice 3, som jeg endte opp med Ă„ kjĂžpe. Vanvittig bra holdbarhet, svĂŠrt gode egenskaper bĂ„de pĂ„ snĂž og is, ikke like hvast som Pirelli pĂ„ vĂ„t, bar og tĂžrr vei, men bedre pĂ„ snĂž og is. Michelin har ogsĂ„ gĂ„tt hĂžyt ut og proklamert at de rir en kjepphest i forhold til det at dekkene skal holde pĂ„ egenskapene sine selv om de er slitt og har blitt noen Ă„r. Der er det stor forskjell blant merkene. fupsaker og Maxmek reagerte pĂ„ dette 2
Marius2002 Skrevet August 15, 2021 Skrevet August 15, 2021 SĂ„lenge du har lik dimensjon foran og bak sĂ„ trenger du ikke bry deg om stjernemerking med tanke pĂ„ xDrive. Disse Sailun-dekkene du nĂ„ har fĂ„tt har fĂ„tt greie skussmĂ„l, sĂ„ jeg hadde testet de og gjort meg opp en mening fĂžr jeg byttet. Med det sagt ser jeg pĂ„ dekk som en sikkerhet og derfor er gode dekk viktig, men det kan hende disse leverer over forventning đ€·đŒââïžÂ Hadde nye Federal Himalaya piggfrie pĂ„ F45 som fulgte med den, de leverte langt over forventning og var helt supre, var skeptisk i starten der jeg ogsĂ„. Walkabout reagerte pĂ„ dette 1
Snagg30 Skrevet August 15, 2021 Forfatter Skrevet August 15, 2021 Tusen takk for tips og rÄd til alle sammen! Deilig Ä slippe Ä tenke pÄ stjerne merkede dekk pÄ vinter dekkene.  Holder en knapp ved Michelin pilot alpin 5 eller Pirelli ice zero FR, tror det kan passe bra til hvordan vinteren er her. Jeg vil helst unngÄ den bÄt fÞlelsen noen vinterdekk kan gi.  Og nei @Marius2002 jeg kommer nok ikke til Ä prÞve de dekkene her en vinter. NÄr jeg sÄg hvordan M3 ble totalt forvandlet nÄr jeg gikk i fra Hankook til Michelin sÄ skal jeg utelukket kun ha premium dekk bÄde sommer og vinter. Jeg tipper de dekkene som stÄr pÄ nÄ koster rundt 1000kr pr stykk, om jeg da kan legge pÄ 1000kr ekstra pr dekk og fÄ en trippel sÄ god bil Ä kjÞre sÄ gjÞr jeg det  Om noen Þnsker billige og helt ubrukte vinterdekk sÄ kommer jeg til Ä selge mine. Marius2002 og fupsaker reagerte pÄ dette 2
Daniel. Skrevet August 15, 2021 Skrevet August 15, 2021 Siden Nokian ble for myke pÄ "motorsterke" biler, sÄ prÞvde jeg Goodyear Ultragrip Performance+ pÄ 335d jeg hadde fÞr. Slapp da Ä ha blinkende antispinn under hardt pÄdrag og at de kjentes sÄ myke ut i svinger nÄr det var bar vei. Jeg syns de fungerte veldig bra i hvertfall papertiger og Marius2002 reagerte pÄ dette 2
Fredrik 90 Skrevet August 15, 2021 Skrevet August 15, 2021 Jeg har Nokian Hakkapelitta R3 pÄ min G30, er veldig fornÞyd med dem. De er myke men de er ogsÄ ekstremt gode pÄ snÞ og is, samt svÊrt stÞysvake. Slitesterke er de ogsÄ synes jeg, sÊrlig tidligere generasjoner har vÊrt det. Det at de er litt bÄtaktige blÄser jeg i sÄ lenge der stabile og trygge pÄ sÄnt fÞre man trenger vinterdekk til. Har de pÄ fra Desember til Mars sÄ det er uansett ikke sÄ lenge jeg kjÞrer med dem, er som regel ikke pÄ Autobahn i dette tidsrommet heller. Det med dekk er alltid vanskelig, spÞr man om rÄd sÄ fÄr man hundre forskjellige svar. Les litt tester og velg det dekket som er best for de forholda du kjÞrer under.
Chris A Skrevet August 15, 2021 Skrevet August 15, 2021 5 timer siden, Snagg30 skrev: NĂ„r jeg kjĂžpte ny bil (igjen) nylig sĂ„ krevde jeg nye sommerdekk da de var slitt, fikk beskjed om at vinterdekk var bra men det viste de seg Ă„ ikke vĂŠr, selger gikk da "bak min rygg" om man kan si det og valgte dekkene helt selv til vinteren uten og forhĂžre seg med meg og de ble selvsagt de billigste dekkene som var Ă„ oppdrive, Sailun Ice Blazer Alpine og dette fikk jeg vite et par timer fĂžr overlevering sĂ„ fikk ikke gjort sĂ„ mye med det.  Jeg tenker da og vrenge av dekkene og sette pĂ„ noe skikkelig. Jeg bor ved kysten hvor vi stort sett har vĂ„te veier pĂ„ vinteren, unntaket var forrige vinter med enorme mengder snĂž. Men hovedsakelig blir det vĂ„t/bar vei med noe snĂž og noe is pĂ„ veiene pĂ„ nattes tid mĂ„ pĂ„beregnes.  Har dere noe erfaringer med vinterdekk pÄ slikt fĂžre. Jeg husker ikke eksakt dekkene jeg hadde pĂ„ G21 men de var utrolig gode pĂ„ vinter fĂžre men pĂ„ bar/vĂ„t vei var de ikke av de beste, og vi har stort sett minimalt med snĂž. Jeg Ăžnsker ikke piggdekk!  Dere er nok lei av Xdrive spĂžrsmĂ„l, men er stjernemerkede dekk kun en greie ved ulike dimensjoner som feks pĂ„ sommerdekkene? Slipper jeg da Ă„ tenke pĂ„ det nĂ„r jeg skal ha 245/45/18 pĂ„ vinterdekkene rundt hele bilen. KjĂžrer Nokian Hakka 3 pĂ„ 3 serien og hakka 2 pĂ„ 1 serien Veldig fornĂžyd med begge disse. Vi kjĂžrer mye pĂ„ bar vei. ikke hatt problemer med disse.Â
Snagg30 Skrevet August 15, 2021 Forfatter Skrevet August 15, 2021 Tror jeg prÞver meg pÄ dekkene som er mer fokusert pÄ vÄtt/tÞrt fÞre. Tror det vil vÊr midt i blinken  Jeg ser de er priset ganske hÞyt sÄ jeg regner med de er bÄde brukbar og enda mer pÄ snÞfÞre ogsÄ. Tusen takk igjen! papertiger reagerte pÄ dette 1
Underground1983 Skrevet August 15, 2021 Skrevet August 15, 2021 8 timer siden, E.H.D skrev: KjÞp Michelin Pilot Alpin 5 skal du ha skikkelige vinterdekk for hovedsakelig vÄtt vinterfÞre. Spesielt pÄ en motorsterk bil som du har nÄ, vil de Þke kjÞregleden om vinteren kontra noen myke Nokian Hakka dekk. Har kjÞrt pÄ slike dekk to vintrer nÄ, og savner ikke myke nordiske vinterdekk i det hele tatt, og jeg har bare bakhjulstrekk pÄ min f10. StÞtter denne! Har Michelin Alpin 5 pÄ F90 M5 285 og 265 dekk. Veldig gode pÄ vÄtt fÞre og syns det var godt grep bÄde pÄ snÞ/is og slapsefÞre. Ikke sÄ grovt mÞnster som nokian hakka, men mindre stÞy. fupsaker reagerte pÄ dette 1
E.H.D Skrevet September 29, 2021 Skrevet September 29, 2021 Her er Tyre Reviews sin vinterdekktest av performance vinterdekk. Jeg blir ikke akkurat mindre fan av Michelin Pilot Alpin 5 etter dette. đ  Snagg30 reagerte pĂ„ dette 1
Snagg30 Skrevet September 29, 2021 Forfatter Skrevet September 29, 2021 3 minutter siden, E.H.D skrev: Her er Tyre Reviews sin vinterdekktest av performance vinterdekk. Jeg blir ikke akkurat mindre fan av Michelin Pilot Alpin 5 etter dette. đ  Etter tips fra deg blir det Michelin Pilot Alpin pĂ„ meg i Ă„r, gleder meg til Ă„ prĂžve  fupsaker og Marius2002 reagerte pĂ„ dette 2
E.H.D Skrevet September 29, 2021 Skrevet September 29, 2021 1 minutt siden, Snagg30 skrev: Etter tips fra deg blir det Michelin Pilot Alpin pĂ„ meg i Ă„r, gleder meg til Ă„ prĂžve  Tror ikke du blir skuffet, sĂ„ sant det ikke blir speilholke hele vinteren. đ Hvilken dimensjon gĂ„r du for?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere
Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nÄ