Gå til innhold

E60 520i - pre LCI kosebil - nye bilder


Grobian
 Share

Anbefalte innlegg

Bilbehovet vårt er dekket, kanskje i overkant, siden vi bor i by og har to..! Med diesel X5 til langtur og en i3 til bykjøring har vi det vi trenger.

Anskaffelsen av en 2004-modell 520i handler ikke mest om behov - men bekvemmelighet og nostalgi!

Et par år før min far døde måtte han bytte ut sin 02 E39 535i (manuell!), og valget falt da på en nesten ny, 03 demokjørt E60 520i, som vi hadde mye glede av før han gikk bort. Da var jeg student og hadde absolutt ikke behov for bil, den ble solgt, og har i dag rullet over 200k hos forskjellige nye eiere. 535i-en har også rullet langt, over 350 000 mener jeg. Disse to eldre bilene vurderte jeg som for krevende å kjøpe tilbake, jeg tenker etterhvert å gjøre en del vedlikehold selv på bilene våre, men ikke det som vil kreves gjort på såpass tilårskomne biler som har blitt mye kjørt. 

Det var derfor fristende da det dukket opp en 2004 520i i samme lakkfarge som den min far hadde, og som i tillegg hadde kun 62 000 km på telleren! Bildene i annonsen så lovende ut, denne bilen var veldig pent stelt. I utgangspunktet har vi ikke plass til denne bilen i byen, og som nevnt heller ikke behov. Svogeren min derimot, både mangler bil og bor landlig til, og har vært avhengig av å låne bil i studietiden. Hva er vel bedre enn å både hjelpe ham, og skaffe en bil som kan gi masse glede for ham og på egne road trips?

Vi dro sammen til et sted i Trøndelag for å besiktige bilen. Den svarte til forventningene og mer til, her luktet det nytt og interiøret så helt strøkent ut. Utvendig var det ikke en flekk rust å finne, og lakken var bortimot perfekt, spesielt tatt i betraktning sine 17 år! Det var ikke så mye å lure på, så vi slo til.  Selger var også veldig hyggelig å forholde seg til, og det var åpenbart litt leit for ham å la denne bilen gå.

Sommerdekkene som stod på var fra 2009, og vinterdekkene var de originale, stemplet 2003 og med bortimot ingen slitasje. Begge disse settene er naturligvis byttet ut, men de "kjipe" felgene som fulgte med beholder jeg. Ballongdekk er herlig å kjøre på :) 

Etter overtakelse fikk bilen en real rens utvendig og innvendig. Jeg vasket og renset med clay, polerte den med Rupes i to/tre trinn, før jeg la keramisk lakkforsegler samt Gtechnik forsegler på rutene. Den har tre (ikke stort) steinsprang på panseret, som jeg skal ta før vinteren. Lakken ble veldig bra. Innvendig renset vi med Colourlock skinnrens, før vi la forsegler også der. Det gjorde setene noe glattere og mindre slitasjeutsatt, samtidig som de er matte slik de skal være. Her følger et par bilder, kanskje det blir noen flere etterhvert. Det er mulig jeg setter inn en Bluetooth-dongle for å slippe adapteret jeg satte i sigarettenneren, men foreløpig fungerer akkurat det helt ok. Bilen har Kufatec DAB+ slik at det ikke er noe problem å ha noe hyggelig å lytte til. Telefon snakker jeg sjelden i når jeg kjører, så foreløpig fungerer dette godt. Jeg får ikke til å koble telefonen min til den innebygde Bluetoothen, selv om den parer, antar det er antikverte protokoller i bilen. 

Nå ser jeg frem til en tur til Nord-Vestlandet med bilen i løpet av høsten! Det blir gøy.

2043330099_e60ogx5.jpeg.e2cfc1da0b1e84152915287f8c9141dc.jpeg2093930576_e60interir.thumb.jpeg.a34e2f92d2ee97c839e8d152a817f768.jpeg885449030_e60lykt.thumb.jpeg.e021d1af709f0161024e275333ed35f6.jpeg1617373812_e60laven.thumb.jpeg.cd375d14ae9be193cf99602c731618d7.jpeg

Endret av Grobian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Olaandref Litt usikkert! Men vi har tenkt oss muligens til Geiranger/Innfjorden/Åndalsnes eller i områdene rundt der :) Utgangspunktet for turen blir Oslo, så en grei transportetappe i begynnelse og slutt.

Endret av Grobian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Grobian changed the title to E60 520i - pre LCI kosebil - nye bilder

Takk! Ingen planer om større endringer. Denne har jeg tenkt å holde tilnærmet original og uendret. Det blir bare færre urørte biler, og jeg vil ikke ha hverken coilovers eller større felger 😊 

Foreløpig skal jeg ta litt vedlikehold, herunder reimbytter og flekke i noen få, små steinsprang. 

Kanskje kunne den fått en veldig, veldig lett solfilm på bakrutene, men jeg tviler litt på hvor pent det blir.

Det utelukker ikke at andre ting kan friste etterhvert, jeg har en BT-dongle som jeg tenker å installere for å få spilt av musikk den veien, men bruker gamle CDer, DAB (Kufatec) og eksternt adapter enn så lenge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha rengjort og shinet bilen i går oppdaget jeg en liten bulk i det ene fordekket. Takket være harry-glans på dekkene vistes det godt i lav kveldssol. Etter nærmere sjekk i kveld ser jeg at samtlige fire splitter nye Continental Ecocontact 6 har bulker, ujevnt fordelt på sidevangene på utsiden. Innsiden har jeg ikke sett på. Det blir spennende å høre hva dekkforhandleren som solgte og monterte disse sier. 

 

Conti sier at dette er normalt: https://www.continental-tyres.com.au/car/technology/tyre-knowledge/lex-1-4

IMG_20210823_211117.thumb.jpg.58bb5a11a011c586e51a7bea99a0b371.jpgIMG_20210823_210827.thumb.jpg.38f49db7680d682ce4332b8e49e07b37.jpg

Endret av Grobian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin bil du har skaffet deg her og ikke minst kjekt du velger å holde den i den stand den er .😊

Er rart det med bil og minner ,må jo være ekstra godt du fant en bil som var tilnærmet lik den du var vant med fra din far .

En fin tråd dette og her må jeg følge videre .😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2021-8-24 den 18.18, Grobian skrev:

IMG_20210824_174926.thumb.jpg.87f70a41e8ff5e4b3716c6ce3b9ce0aa.jpgPlutselig fikk jeg paret denne til bilen, og den virker! Temmelig fantastisk.

Hvordan fikk du til dette? Jeg har samme telefon i min 545i. Jeg har montert sim-kort i holderen og jeg får ringt fra Idrive. Men selve telefonen får jeg ikke til å virke. Det står bare no connection eller noe sånt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Rett og slett en fantastisk ryddig E60. Herlig å nærmest se originale, mint condition katalogbiler nesten 20 år etter at den stod på trykk. 

Helt enig. Herlig bil! Og silkemykt maskineri, dette må jo være et flyvende teppe :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hyggelige svar!

Bilen har nå fått en nydelig runde over Trollstigen, Geiranger, Dalsnibba og Gamle Strynefjellsvei med mer. Ingen feilslag eller unoter, bare fryd og sekserlyd. Noen bilder kommer senere.

Telefonen i bilen slo seg litt vrang, Insert SIM var meldingen. Det viste seg at mitt nano-/mikrosim ikke passet så godt i det gamle adapteret, men fant det mitt kort kom med og byttet ut. Nå fungerer den igjen! @Andreas_Rjeg har ikke gjort noe spesielt.. men det ser ut til at batteriet på telefonen trolig er byttet en gang tidligere. Jeg satte i mitt fungerende tvillingkort, slettet telefonen fra iDrive og paret den med iDrive igjen. Det er visst et problem at Blåtann-modulen i disse blir svidd. Kan det ha skjedd hos deg? Hvor langt kommer du i å få telefonen til å fungere? 

Nå har jeg mest lyst til å selge X5en og bruke denne.. da blir den jo litt mer brukt og slitt, men pokker som det frister. En meget god bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin historie og flott bil. For meg som har E60 som bruksbil, er det nesten litt rart å lese om andre som har det som ren nostalgibil. 
 

Om E60 blir klassiker på nivå med E39 og bakover, er nok litt tidlig å si. Men den vil nok ha sine venner. Den er analog «nok», og er vel et av Bangles design som har tålt tidens tann best, vil jeg si. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...