Gå til innhold

Valg av pendlerbil på budsjett


wSax
 Share

Anbefalte innlegg

Dette blir nok litt utenfor de temaene som vanligvis diskuteres på forumet, men jeg vil anta at mange av dere har erfaring og tanker om biler fra andre merker enn BMW. Jeg bør snart begynne å finne ut hva min neste bil skal være, og dessverre blir det ikke en entusiastbil, denne gangen. Bilen skal først og fremst brukes til og fra jobb, samt på helge- og ferieturer. Det absolutt viktigste kravet er at bilen skal være så driftssikker som mulig. Dernest kunne jeg tenkt meg en bil som ikke er så mye mindre enn en Golf. Hengerfeste kunne også vært nyttig. Kan godta en bil som er litt mindre enn en Golf og som ikke har hengerfeste, dersom noe spesielt driftssikkert og billig skulle dukke opp. Budsjettet er ganske begrenset, og jeg tenker at jeg skal holde meg under 50 000 kr. Jeg skrur helst selv, så det er ett pluss om bilen er enkel å skru på. Helst vil jeg slippe å skru på en pendlerbil, i det hele tatt. Jeg har en MR2 stående, så kjøreegenskaper er ikke superviktig.

 

Noen av spørsmålene har jeg funnet et svar på, mens andre ting hadde det vært fint å få et annet synspunkt på:

  • -Girkasse: Jeg vil ha manuell girkasse. Det gjør meg ikke noe å gire selv, samt at jeg vil tro at det potensielt kan bli mer tull med en automatkasse.

 

  • -Drivstoff: I utgangspunktet ønsker jeg en dieselmotor, da bilen kommer til å trille noen mil i løpet av året. Men med et såpass lavt budsjett, er jeg redd det kan bli mer tull med en dieselmotor, enn en bensinmotor. Tenker på EGR, partikkelfilter, turbo, osv. I tillegg er det vel litt dyrere å kjøre igjennom bommen i Oslo, med dieselbil? 

 

  • Rust: Hvis det er noe jeg ikke vil bruke tid på med denne bilen, så er det å pusse rust.

 

Er det noen merker og modeller i denne prisklassen, som er spesielt godt rustbeskyttet? Audi A2 er laget i aluminium, så rust vil ikke være noe problem, men jeg synes de er litt for gamle og muligens litt liten. Jeg har tenkt litt på Toyota Auris, fra typisk 2009 og nyere. Noen som har erfaringer med disse, eller har noen andre gode anbefalinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyundai Getz, om du finner en som ikke er så veldig rustet! Kanon solide biler, som er superenkel å skru på, og har vanvittig rimelige deler, om man kjøper uoriginalt.

Regn med ca 0,8 l/mil på blandet kjøring med mest by (lav fart, under 30 km/t )

Evt Kia Picanto, av nyere utgave. Samme som den over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Otis skrev:

Hyundai Getz, om du finner en som ikke er så veldig rustet! Kanon solide biler, som er superenkel å skru på, og har vanvittig rimelige deler, om man kjøper uoriginalt.

Regn med ca 0,8 l/mil på blandet kjøring med mest by (lav fart, under 30 km/t )

Evt Kia Picanto, av nyere utgave. Samme som den over.

Takker for tips! Ser ut som det er mulig å få en bil med lav km-stand til en grei penge. Får vurdere dette opp mot lite plass og ikke hengerfeste. 

 

34 minutter siden, tennbrikket skrev:

1 serie eller 3 med m47 motor.

Liker dette forslaget. Har lenge tittet på 1-serie. Med mitt budsjett har bilene ofte gått langt og er eldre enn en "mer fornuftig bil". Det positive er god deletilgang, ganske enkel å skru på, gode kjøreegenskaper og noe jeg har lyst på. Men jeg er redd det koster mer tid og penger å holde en 1-serie på veien, enn en kjipere, nyere bil. Men det er mulig jeg tar feil. Jeg har alltid kjøpt bil med hjertet, så jeg har ikke så mye erfaring med "fornuftige biler". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er få biler som slår Getz og Picanto, tror jeg, på delepriser. Har de komfort? Njaa. Har den lavt støynivå? Njaa. Er det rimelig å drifte de? Oh yess. Ruster de? Ja. Picanto er dog svært bra, men den er også relativt ny kontra Getz.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, du nevnte Audi A2.

Jeg kan på det varmeste anbefale en Audi A2, er selv på min andre. Selvom de ser små ut (ikke i forhold til Z3 da), er det overraskende hvor hvor god plass og hvor mye man får plass til i dem. Dobbelt gulv i bagasjerommet, bakseter som lett kan taes ut, jeg som er 190cm sitter perfekt og har mye plass å gå på både i høyde og lengde. Som du nevnte, bilene ruster ikke, de er lette og gode å kjøre, på korte og lange turer. Lavt forbruk grunnet lav vekt og god luftmotstand.

Dersom du skulle valgt diesel og manuell gir er 75 hesteren vanligst og lettest å finne, mens 90 hesteren sikkert er litt mer givende.

Andre ting jeg ville sett etter er sportsseter da disse er mye bedre å sitte i en standardsetene, samt glasstak som gir mye lys inn (de har en lei tendens til å slutte å funke, men lyset kommer fremdeles inn. S-line er alltid et pluss, og Colour Storm har i mine øyne de fineste fargene.

Med ditt budsjett ville jeg sett etter en så sen bil som mulig, 2003-2005. Oppmot 50.000 skal kunne gi deg et strøkent eksemplar. Holder du den godt, får du ganske sikkert igjen pengene når den skal selges. Rimelig forsikring er det også.

Designmessig holder de seg ekstremt godt - her er min 2004 1.6 FSI Colour Storm med 110 illsinte hester:polering.thumb.jpg.7326ec794450435cab46dabdfd5bc07e.jpg

Endret av N.E.W.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skrur selv, kan jeg ikke forstå det finnes billigere bil og eige enn en e39 facelift 520d. 

For 50k får du en bil som kommer til og gå langt og billig. 

Du skal finne en uhyre rusten bil før den sliter med eu neste årene.. På en sjelløs pendlerbil gjør det vel ingenting om bilen ruster på dører og skjermer?

Finnes ikke billigere deler og deletilgang når du handler brukt/billigste vare på Koed. 

 

I tillegg får du en latterlig god bil, som ser grei ut. Iforhold til andre tips her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var jeg deg så ville jeg kanskje sett om det er mulig å oppdrive en E46 320d som er ryddig og ikke gått så langt. Det dukker opp fra tid til annen en "kjedelig" men velholdt og voksenkjørt 320d. Det er eldre bil men med BMW så har ikke alder så mye å si, men snarere tilstand.

Selv hadde jeg ikke vært i tvil med ditt budsjett, jeg hadde funnet den beste E60 520i som er å oppdrive. Ja den bruker litt bensin, men det hadde jeg dritt i. Mer komfort og luksusbil for mindre penger er vanskelig å finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Otis skrev:

Jeg ser nå at Picanto er så billige at det ikke er noe vits å kjøpe en Getz.

Picanto skrives opp på lista. Jeg kunne godt tenkt med "litt mer bil". Kan være greit på ferieturer. Men som sagt, driftssikkerhet er viktigst. 

7 timer siden, Daniel. skrev:

Passat B5/5.5 1.9tdi? 😅

Virker ikke som de ruster like gale som B6 i hvertfall 🤔

1.9tdi motorene fra den tiden virker å være rimelig greie å ha med å gjøre også. 

Det er nok et godt forslag, men B5 liker jeg rett og slett ikke :P Har hørt mye bra om 1.9 tdi-motoren da. 

7 timer siden, N.E.W. skrev:

Hei, du nevnte Audi A2.

Jeg kan på det varmeste anbefale en Audi A2, er selv på min andre. Selvom de ser små ut (ikke i forhold til Z3 da), er det overraskende hvor hvor god plass og hvor mye man får plass til i dem. Dobbelt gulv i bagasjerommet, bakseter som lett kan taes ut, jeg som er 190cm sitter perfekt og har mye plass å gå på både i høyde og lengde. Som du nevnte, bilene ruster ikke, de er lette og gode å kjøre, på korte og lange turer. Lavt forbruk grunnet lav vekt og god luftmotstand.

Dersom du skulle valgt diesel og manuell gir er 75 hesteren vanligst og lettest å finne, mens 90 hesteren sikkert er litt mer givende.

Andre ting jeg ville sett etter er sportsseter da disse er mye bedre å sitte i en standardsetene, samt glasstak som gir mye lys inn (de har en lei tendens til å slutte å funke, men lyset kommer fremdeles inn. S-line er alltid et pluss, og Colour Storm har i mine øyne de fineste fargene.

Med ditt budsjett ville jeg sett etter en så sen bil som mulig, 2003-2005. Oppmot 50.000 skal kunne gi deg et strøkent eksemplar. Holder du den godt, får du ganske sikkert igjen pengene når den skal selges. Rimelig forsikring er det også.

Designmessig holder de seg ekstremt godt - her er min 2004 1.6 FSI Colour Storm med 110 illsinte hester:

A2 synes jeg faktisk er ganske stilig. Samtidig er det ikke en spesielt billig bil i forhold til alderen. Hvordan er størrelsen i forhold til f.eks. Golf eller i3? 

Er det et motoralternativ som mer mer driftssikker enn de andre? 

 

6 timer siden, Skulebollen skrev:

Når du skrur selv, kan jeg ikke forstå det finnes billigere bil og eige enn en e39 facelift 520d. 

For 50k får du en bil som kommer til og gå langt og billig. 

Du skal finne en uhyre rusten bil før den sliter med eu neste årene.. På en sjelløs pendlerbil gjør det vel ingenting om bilen ruster på dører og skjermer?

Finnes ikke billigere deler og deletilgang når du handler brukt/billigste vare på Koed. 

 

I tillegg får du en latterlig god bil, som ser grei ut. Iforhold til andre tips her.

Skjønner poenget, men etter å ha hatt en passe rusten E46, har jeg blitt litt skremt. Det var alltid ett eller annet galt med bilen, og jeg klarte aldri helt å stole på den. For å ikke snakke om rusten. Synes det ser så utrolig jall ut med synlig rust. 

Skulle jeg bare hatt en bil, hadde jeg nok kjøpt en BMW. Men nå er målet å skaffe en bil jeg slipper å skru på, slik at jeg kan bruke tid og penger på MR2-en og andre ting. På sikt blir det nok også en nyere BMW som hverdagsbil. 

 

3 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Var jeg deg så ville jeg kanskje sett om det er mulig å oppdrive en E46 320d som er ryddig og ikke gått så langt. Det dukker opp fra tid til annen en "kjedelig" men velholdt og voksenkjørt 320d. Det er eldre bil men med BMW så har ikke alder så mye å si, men snarere tilstand.

Selv hadde jeg ikke vært i tvil med ditt budsjett, jeg hadde funnet den beste E60 520i som er å oppdrive. Ja den bruker litt bensin, men det hadde jeg dritt i. Mer komfort og luksusbil for mindre penger er vanskelig å finne.

Jeg har hatt en E46 320iA, og det var ikke en bil jeg klarte å stole på. Det er mulig at jeg hadde et litt lurvete eksemplar, men jeg er tror at en Auris fra 2011 er mer driftssikker enn en 2003 E46. Men prøv gjerne å overbevise meg. Jeg er glad i BMW :P

Har hatt en E60 520i også. Glad i bensin og superkomfortabel. Kunne godt tenkt meg en E60 på sikt, men akkurat nå må jeg kjøre en litt kjipere prioritering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...