Gå til innhold

F11 eller g31?


kårekloak
 Share

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe ny bruktbil, og lurer litt på om jeg skal velge siste modell F11 eller første modell G31. Altså enten 16' modell eller 17/18 modell. Noen som har synspunkter mtp svakheter og/eller fordeler?  

Valget blir mest sannsynlig 520D automat Xdrive 190hk. Tilleggsutstyr som m-sport, adapt.cruise og webasto er også et must. 

Endret av kårekloak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et godt dilemma! Hva er budsjettet? Det skiller jo litt på disse i pris, en kan jo fort få en godt utstyrt F11 530xd for samme pengene som en  godt utstyrt G31 520xd. Men heller en godt utstyrt og pent holdt F11 520xd enn en dårlig utstyrt G31 520xd i samme prisleie. Etter min mening. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Budskjettet er 500tusen, og jeg ser at den godt utstyrt F11 kontra G31 skiller iallfal 100tusen som er er godt argument for å velge F11. Har prøvd bare F11 og likte den svvært godt. Er det egentlig store forskjeller kjøremessig? Regner og med at motor og drivverk er likt så barnesykdommer bør det vel ikke være noe særlig a her? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke uttale meg så enormt mye om F1* men det er en deilig bil som var meget komfortabel å kjøre med fantastisk gode seter.
 

G30 har jeg kjørt 6000km nå på en veldig kort periode og har kun positivt å komme med. Noen sier interiøret har tatt steget ned men jeg personlig er uenig, det finnes kjipe F1* og kjipe G3*. F1* holder seg enormt godt og ser enda morderne ut men for meg virker den gammel i forhold til G30, spesielt innvendig. Detter er kun min personlige mening så dere med F1* må ikke kappe av meg hode :) om du driter i motor hadde jeg valgt G30 eventuelt lagt på litt budsjett og kjøpt meg G3* 530D. Om du bryr deg stort om motor og ikke vil bruke mer en 500k så hadde jeg valgt F1*

 

Ny og moderne med enda nybil garanti og lav km.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=233004788

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=229776540

 

Eventuelt en eldre med heftig motor

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=228799940


Nå er begge de jeg linket til 60.000kr over din pris men det er sikkert rom for litt pruting så nærmer du deg, men om du kan få en rå bil for 50k mer så hadde jeg personlig gjort det. Lykke til i jakten! Uansett valg blir det ikke feil :D 

 

Edit: Jeg personlig ønsker selvsagt du går for en slik en, jeg anbefaler den på det sterkeste! Beklager avsporingen.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=228959958

Endret av Snagg30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv må jeg si at komfortsetene i F10/11 kanskje er de beste noen gang fra BMW, men samtidig gjør nok G30 og spesielt G31 mer ut av seg på vegen. 520d med 190hk og 400nm er ikke å kimse av, til tross for at den kun har fire sylindre. Den går veldig bra med en piggyback boks eller tune. Men en R6 diesel trumfer det meste. F11 530/535d eller 550d om pengene er der. @Saltkjelen og @Ingvaldsen kan fylle på med info der. Tøft valg, men om man skal slenge seg på G30/31-bølgen får du ekstremt pene eksemplarer av disse fra Tyskland, 3 år gamle til veldig hyggelige priser. Tilogmed flott utstyrt 540d som @Fredrik90 har til i underkant av 550000. Ville kanskje strukket budsjettet såpass om bilen er riktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eier F11 530d og har kjørt G31 530dx, begge to er ganske gode å kjøre. Var jo naturligvis noe forskjell i understell mellom min og G31 jeg kjørte, men generelt sett så har jeg ikke noe negativt å si om de.

Men jeg syns komfortstolene i G31 kjentes noe hardere ut enn de i F11 🤔

Når det er sagt så hadde jeg lett valgt en bra utstyrt F11 530d over en G31 520d.

Er nok ingenting gale med effekten i 520d, men bare lyden og gangen syns jeg gir et negativt inntrykk av en ellers fin bil.

Endret av Daniel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må man skille mellom om man vil ha nyest mulig bil eller mest mulig kjøreglede, det er stor forskjell på en 6-9 år gammel m550d og en 2 år gammel 520d. Den ene er veldig økonomisk/forutsigbar og den andre vil gi noe voldsomt mye mer smil per mil.

 

eller om man vil ha nitrist bil uten farger og skinn eller en med individual og skinn der det er mulig, kjøper du toppmodell er det større sjans for å få hele pakka i en å samme bil.

 

prøv begge deler å kjøp den du har lyst på, det er det eneste riktige!

 Begge bør forsikres for motor/gir vist de er utenfor nybilsgaranti, da slipper du å sove dårlig om natten.

Endret av Ingvaldsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet trådstarter må stille seg er om han for de 500 000,- vil ha nyest mulig bil eller mest mulig utstyr/motor. Om nyere bil med litt garanti og lavere kjørelengde er ett ønske så er G31 520d ett soleklart valg, det er jo tross alt en bil som fortsatt er i produksjon. Er motor og utstyr viktig, noe som også vil gi en smule mer kjøreglede så ville jeg sett meg om etter en facelift F11 530d. Selv om alderen nå begynner å synes på F11 så er dette stadig en bil som holder seg meget godt.

Hadde valget stått mellom en G31 530d og en F11 530d så er selvsagt saken en helt annen. Kan du øke budsjettet ditt noe? Det BMW har fått til med B57 motoren er helt utrolig, at en sekser diesel kan ha så kultivert gange, bruke så lite drivstoff og samtidig levere heftig punch er helt utrolig. Her vil jeg mene at en G31 530d trumfer en F11 530d på alle punkter, selv om det er en dyrere bil. Som tidligere nevent så er det en nyere og freshere bil, samt at du har den nye B57 motoren som er ett smykke av en motor.

Jeg eide jo F10 530d i fire år og har nå kjørt G30 540d i to år så jeg har jo ganske grei erfaring med disse to 5-serie generasjonene du her etterspør. I utgangspunktet så er ikke G30/31 noen revolusjon i forhold til F10/11. Komforten er løftet noen hakk, styre respons er blitt mye bedre og teknologien er selvsagt bedre. Jeg føler de tok det som var bra med F10/11 og gjorde det litt bedre. Personlig så synes jeg interiøret i F10/11 ser penere ut, men kvaliteten er bedre i G30/31. F11 med diesel sekser har vist seg å være en veldig bra bruktbil med få alvorlige feil. Men G30/31 har til nå enda færre kjente feilkilder og sånn sett er tryggere kjøp. Komfortsetene i G30/31 synes jeg er ett lite steg ned i forhold til F10/11, men dette merker man bare når man som meg har eiet begge bilene etterhverandre. En F11 530d xDrive er jo ganske mye bil for pengene sånn prisene er nå, en G31 vil nok ha ett litt større verdifall på sikt.

Hvis jeg må ta ett valg for deg så har jeg to valg du kan ta. Jeg anbefaler aldri noen å kjøpe BMW sine firesylindrede dieselmotorer, de er noen raklete bråkebøtter. Mercedes og Audi sine nyere firer dieseler er langt mer kultiverte. En BMW skal ha seks sylindre på rekke, så da har jeg følgende alternativer.

Alt 1:

Du øker budsjettet ditt og finner en G31 530d xDrive, bedre familiebil får du ikke. 

Alt 2:

Kjøp facelift F11 530d xDrive, så ny som mulig. Bedre familiebil får du ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...