Gå til innhold

E46 M3 - G11 730d. Porsche planer


Snagg30
 Share

Anbefalte innlegg

Ja, dette med overlast er ikke et så stort problem (så lenge det formelle er i orden), såfremt man faktisk har noe man kan lesse av. For min del med campingvognen hadde jeg 2180kg på akslingene i går og ca. 80kg på kulen (noe som er lavere enn ønsket, men det er en annen diskusjon). Altså ca. 60kg overlast totalt, da tillatt totalvekt er 2200kg.

I en kontroll kunne jeg enkelt tappet av vannet, tømt dassen i en busk og litt slikt så hadde jeg vært innenfor, mens har man en bil på en biltralle (for å komme litt tilbake til trådens tema) er det vanskelig å kvitte seg med så mye vekt. Man kan alltids ta ut batteriet og legge dette i bilen og litt slike småting, men det begrenser seg fort, så da står man jo der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Snagg30 skrev:

Har faktisk ikke prøvd skikkelig oppsett før men er hyppig bruker av YouTube og når formel1 sesongen er over sitter jeg å ser på E-sport. Og mitt inntrykk er at det virker ganske bra, er veldig spent!
 

Planen er å kjøpe inn Clubsport pedalene men får bli om ei stund da de vil komme på nesten 10k.  

 

Tenker å spille F1 / Asetto Corza / Forza motorsport men mest fokus på Asetto pga realismen. Skulle helst lastet ned Rudskogen og øvd men så heldig er jeg vell ikke at banen finnes på Xbox?

Litt i samme båt som meg da med andre ord, har kjørt endel på de samme spillene. Har ikke prøvd det nyeste f1 spillet, da jeg ser det fikk endel pes for kjørefysikken kontra det utgående. 

Tror ikke rudskogen er på noen av de spillene en får til xbox, er vell muligens bare på iracing (?). 

 

Forøvrig kan jeg også anbefale og få deg tak i metall qr1 feste. Det plastikkfestet som følger med er så som så. 

3 timer siden, Snagg30 skrev:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

@laffe @awt Det ble en diskusjon med selgeren som stod på sitt og mente man kunne regne med 100kg kule vekt i tillegg til tillatt nyttelast - jeg konfronterte han med dette som ble nevnt her men fortsatt stod han på sitt. Men etter noen dager fikk jeg tlf og da hadde han delvis snudd, han sa det er delte meninger om dette men ville ikke lenger garantere at det han sa stemte så hengeren ble avbestilt. 
 

Så ble det å kike etter andre alternativ og var nærme en Ifor Williams men bredda på lasteplanet var smålige 1.7m og da ville det blitt vanskelig å få på en liten varebil og M3’n bare å glemme. 
 

Men endte til slutt opp med en Brian James T4 med nyttelast på 1955kg og egenvekt 645kg så her blir M3’n noe tung slik den står nå. 50kg overlast ville det blitt, usikker på hvor hardt dette blir slått ned på med tanke på 5% margin og vekt på kula men gambler på det går bra frem til 7-serien blir oppgradert til en 740/750d. Tenkte det var best å kjøpe en henger som er tilrettelagt for bilen som kommer siden jeg uansett har bestemt med for å oppgradere den for å mer å gå på. Og med denne hengeren har jeg mye nyttelast å gå på med relativt lav egenvekt :) Ble en ganske dyr henger men tjener det kjapt inn igjen. Har og bestilt nødvendig utstyr for å kunne godkjenne den for tempo 100. IMG_3032.jpeg.7d2b929baf7ac78e2dad15139e1ecf27.jpegIMG_3033.jpeg.d5490b7c276b4f213c64d5bcd540043a.jpegIMG_3034.jpeg.623710fad4a41f5a25932649a55b5ca1.jpeg
 

@awt godt å høre du leser :D Er mye som skjer til enhver tid, i går bestilte jeg tur til Tyskland hvor veien går videre i M850i cab til Italia i slutten av juni neste år. Denne gangen måtte jeg igjennom en hel søknads prosess hos de som leide ut bilen. Mulig det har gått på noen smeller siste året 

 

@BjornarHSJa jeg har hørt litt forskjellig, virker som at det går litt på personlig kjørestil og hvilke dommer folk gir spillene for hvert år er det veldig delte meninger. 

Og har du PC kan du laste ned forskjellige baner som feks Rudskogen på Asetto spillene 

Glemte å si det men jeg har kjøpt skikkelig QR feste i stål :) stolen har kommet nå og må si jeg er meget imponert over kvaliteten - like bra bygd som Recaro stolene i M3’n IMG_2994.thumb.jpeg.6d19a2974d2e62c558223157ad816dad.jpegIMG_2996.thumb.jpeg.c34a7532f2fdb1d0ba391f50bab8f1eb.jpeg

 

Jeg ser på 7-serien jeg har mulighet for å få inn comfort pluss på eco pro modus men liker ikke hvordan blir å kjøre, synd de ikke har mulighet for å bestemme dette selv i andre moduser. Ellers får den omsider Apple CarPlay på lørdag :) IMG_2984.thumb.jpeg.bd9502d1e5b04915af180fe582139b24.jpeg

 

Er dårlig med utvalg av 7-serie i Norge men Tyskerne derimot har jo virkelig slått til på disse bilene og må nok se til utlandet den dagen jeg må ha nyIMG_2511.thumb.jpeg.7d164f00a66668bb9c7e701b6dfd7576.jpegIMG_2512.thumb.jpeg.665d53a0995dbd379fc01b8acd5028b4.jpegIMG_2514.thumb.jpeg.1c06c60856625d77655deb8ccd33f462.jpegIMG_2517.thumb.jpeg.7be5b3401657c33b747ac552afec381a.jpegIMG_2513.thumb.jpeg.3846c116285bb2d0db81d8070ed22efc.jpegIMG_2516.thumb.jpeg.d63e02fd6794cd78b60973a99dad830d.jpeg

IMG_3035.thumb.jpeg.d359eb5e822526fab420f0e6f8d92cac.jpegIMG_3036.thumb.jpeg.89ff787e875b203c082a2f0be0b72603.jpegIMG_3037.thumb.jpeg.79b7f1b47a8632a6c2b5ad27c62f4b54.jpegIMG_3038.thumb.jpeg.35c59ae0edaed8895f363c3d9cdb9399.jpeg

Endret av Snagg30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Snagg30 changed the title to E46 M3 - E34 535i - G11 730d. Brian James t4 kjøpt
4 timer siden, Snagg30 skrev:

Det ble en diskusjon med selgeren som stod på sitt og mente man kunne regne med 100kg kule vekt i tillegg til tillatt nyttelast

rart personbil ikke kan overføre vekt på kula når både traktor og lastebil kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På lastebil (semi?) brukes det i mye større grad forskjellig vekt på aksel og totalvekt, mens på personbilhenger er akselvekt og totalvekt stort sett den samme. Semi skal også veies uten å ta av hengeren, mens praksisen på personbilhenger er at den skal tas av om den er i grenseland.

I @Snagg30 sitt tilfelle er han jo innenfor på alle vekter på selve hengeren, så om man har en advokatspire i seg kan man sikkert diskutere litt hvor kulevekten skal veies. Det som ofte er problem ellers er jo at selve hengeren er fullastet pluss moms, slik at hengeren med last veier med enn hengerens tillatte totalvekt når den ikke er koblet til bil.

Uansett, jeg tror valget av henger var riktig.

...men man skal ikke lengre enn til Danmark før henger veies på bil, så ting praktiseres forskjellig rundt om.

sdfsdf.thumb.jpg.0d2005d75a826f50595d585a84f59b5d.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg deg rett så kommer du sannsynligvis til å kjøpe gaming PC i fremtiden bare fordi man kan laste ned Rudskogen i Assetto Corsa der, så du kan like gjerne bare slå til nå med en gang slik at du har fullverdig rig fra dag 1.😄
Det er også kun på PC du får lasta ned Shutoko Revival Project, som er muligens den mest populære mappen for sim street racing (sjekk det evt ut på youtube). 

Jeg gikk akkurat i samme "fellen" som deg, startet med basic Thrustmaster ratt og pedaler og tenkte at jeg bare skulle "teste ut dette for moro skyld", men har jo nå endt opp med full rig fra sim-lab og vr-briller😅
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble stoppet en gang på tur (ca 4 år siden)med henger og ble da målt av Statens vegvesen.

De målte da kun aksel vekt på bil og tilhenger, ikke kulevekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Otis skrev:

Jeg ble stoppet en gang på tur (ca 4 år siden)med henger og ble da målt av Statens vegvesen.

De målte da kun aksel vekt på bil og tilhenger, ikke kulevekt.

når jeg tok hengerlappen så var vi innom vekta å koblet fra hengeren kun for å konstatere kulevekt var riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ingvaldsen Jeg tok BE for ca 7 år siden da var dette absolutt ikke et tema, utenom på opplæringa, men ikke på oppkjøring.

Men tydeligvis at vekt og kontroll av dette utføres på fler måter/forskjellig nøyaktighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@BrokeBoi har allerede vært innom komplett å kika, om det går an å kjøpe en PC til 10k som takler alle bil spillene så kjøper jeg tvert. Men jeg kan ingenting lenger om pc og spec så jeg blir ikke noe klok av å sjekke ut, om her sitter noen "geeks" på slikt og vet om en pc send gjerne link. For du har helt rett jeg kjøpte dette hovedsaklig for å kjøre Rudskogen og bli flinkere der. 
 

Resten av stolen kom i dag samt ny tv som ble LG C3 OLED skjerm som kommer meget godt ut i tester og er anbefalt av tek.no - nedsatt fra 17k til 10k på 48". Kjøpte samtidig playseat TV stand pro som er bygget for setet jeg kjøpte :) stolen er fantatsisk god å sitte i, imponert over denne. IMG_3138.thumb.jpeg.1933268876f07e1652ae90cf9ca03e12.jpegIMG_3132.thumb.jpeg.8bad4919dda99ec48945ee54b317a066.jpegIMG_3133.thumb.jpeg.36ea2eb9a26c945c44792b32565e496b.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du ikke skal kjøre i 4k oppløsning så er det vell snart ikke mulig å kjøpe noe som ikke drar alt, bør kanskje ikke kjøpe det billigste om det er 1440p. men ser nå at du har kjøpt en tv, de finnes vell ikke uten 4k lengere :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Ingvaldsen skrev:

om du ikke skal kjøre i 4k oppløsning så er det vell snart ikke mulig å kjøpe noe som ikke drar alt, bør kanskje ikke kjøpe det billigste om det er 1440p. men ser nå at du har kjøpt en tv, de finnes vell ikke uten 4k lengere :P

Det må enten være en skikkelig PC som kan kjøre alle spillene på maks grafikk eller så er det like greit å la vær 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, Snagg30 said:

Det må enten være en skikkelig PC som kan kjøre alle spillene på maks grafikk eller så er det like greit å la vær 

Da snakker vi fort 35k+ for en maskin som drar 99% av alle spillene der ute. Det kommer jo også an på hvor avansert rig du skal ha. Skal du kun kjøre triple monitor setup så må du fort opp i 50k, med mindre du er villig til å nedskalere til minecraft grafikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, BrokeBoi skrev:

Da snakker vi fort 35k+ for en maskin som drar 99% av alle spillene der ute. Det kommer jo også an på hvor avansert rig du skal ha. Skal du kun kjøre triple monitor setup så må du fort opp i 50k, med mindre du er villig til å nedskalere til minecraft grafikk.

Jeg mente alle bil spillene jeg planlegger å spille, elendig formulert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Snagg30 said:

Jeg mente alle bil spillene jeg planlegger å spille, elendig formulert. 

Assetto Corsa uten grafiske mods krever ikke altfor mye kraft, men den visuelle opplevelsen er dag og natt med mods. En PC til rundt 20K skal nok gå fint her. 
Assetto Corsa Competizione derimot, krever en sold rig. Med en PC til 35k+ kan du fortsatt ikke kjøre dette spillet på maks grafikk, men på "high" settings for å ligge på rundt 70-80 fps, som etter min mening bør være minimumet for simulatorer for å få et jevnt bilde. Dette er spesielt viktig hvis du vurderer VR. 30fps i VR føles som tortur.
Jokeren er Assetto Corsa Evo som kommer i år. Grafikken forventes å bli veldig bra her, og da vil det også kreve en tilsvarende bra PC.

Konklusjonen er vel at du minimum bør ha en PC til 20k+, med rom for eventuell oppgradering i fremtiden. Det blir vel litt som å vurdere om man skal kjøpe 330i nå, også M3 i fremtiden, eller å heller ikke å ha bil i det hele tatt og vente til man kan skaffe seg M3en. Totalt sett blir det billigst hvis man venter med å kjøpe bil til man har råd til M3en.

Jeg tror nok det lureste for deg er å først teste ut med Xbox og se om dette noe er for deg, også må du finne ut hvor ofte du faktisk får brukt simulatoren. Å bruke 100k på en simulator som blir brukt 10 ganger i året, samtidig som man har en M3 i garasjen som du bruker på ekte banekjøring er fullstendig bortkasta penger etter min mening. Jeg ser stadig gromme simulatorer bli lagt ut for salg på finn fordi eieren nesten aldri har tid til å bruke den, som for eksempel denne: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=364747298&ci=2

Endret av BrokeBoi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Snagg30 changed the title to E46 M3 - G11 730d. Porsche planer

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...