Gå til innhold

E46 M3 - i3s, Sommer tur til Alpene bestilt!


Snagg30
 Share

Anbefalte innlegg

@Lars89 Ja på en måte er det nesten greit det skjer noe så man får tatt en gjennomgang kjapt og sett tilstand, men må var denne bilen innom Bavaria på tilstand rapport ikke lenge før jeg kjøpte hvor alt var ok. 
 

@///M-ini95 Hehe, her hadde jeg tenkt å late som ingenting men så er jeg ærlig av meg. Hadde ikke peiling på at man og kunne peile på de bilene med digital måling, det var jo heller ikke opplyst med lokasjon eller fargen på toppen som var helt sort. Men reiste inn nå og fikk lokalisert den og dessverre er måleren inne i bilen riktig IMG_6542.thumb.jpeg.0674d1b367fb3c480f34a048ca984af7.jpegIMG_6550.thumb.jpeg.926426a910237e7c1e931ab9f5f4e046.jpeg

Fikk tatt noen bilder og, så verre ut nå en sist. Ansatte på Bavaria sendte som svar nå "åh faen" så det er lovende! IMG_6549.thumb.jpeg.24c460435ac3059c55293ac9708f53ca.jpegIMG_6548.thumb.jpeg.ed0698dba0d403e61b80fd99e1e7c9bb.jpeg
 

7-serien er heller ikke vinter happy, denne feil meldingen kommer for hver tur også må jeg nullstille og måle på nytt hver gang for at det skal slutte å blinke i dashboard :PIMG_6539.thumb.jpeg.7725785475c0ae86f701eff378c0e814.jpeg

 

@E.C. Det ante meg men ville sjekke uansett, det du nevner der var akkurat det som skjedde. Speilene ble så og si dekt i røyk og angsten kom snikendeIMG_6438.thumb.jpeg.54715040691c3aba31838bef53a09a20.jpeg

Endret av Snagg30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang dekktrykkskontroll: begynte slik på 4-serien også på sensommeren, men etter noen ganger var det bare helt ute av funksjon. Viste seg at det var TPMSene i begge forhjulene som var tomme for batteri. Bytta til vinterhjul og alt var oppe å gikk igjen etter atter en nullstilling. Det fungerer visst slik at bilen i noen tilfeller sier at måling ikke er mulig når én eller flere sensorer er tomme for batteri ifølge Bavaria. Jeg trodde modulen var gåen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Snagg30 Vil nok tro det er der det kommer ifra. Er ikke så mye komponenter med oljetilførsel på den siden, så føler meg relativt sikker på fjerndiagnosen :P Men oppdater meg gjerne når dere finner ut av det :)

Ikke en komplisert jobb heller, men faller under kategorien "5$ Gasket turned to a 500$ repair". Skulle det være lekkasje fra oljefilterhuset, så kan du vurdere å skifte ut kjølevannsflensen som også er kjent for å ryke. De må jo uansett av med innsug og tappe av kjølevæske for å bytte pakning til oljefilterhus. Den flensen koster typ 200 kroner og ligger rett foran ansiktet på dem. Med andre ord, minimalt med ekstra arbeid. 

885780_x800.webp.d1d355a4657f8453e5ac8e465f2eccc2.webp

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryker det ikke fra all eksosanlegg, bare det er kaldt nok?

Større motor har jo en tendens til å produsere gankse mye varme. Og dermed kondens, pga hurtig varming av motor og dermed ikke eksos. Det tar jo tid før eksosen blir varm helt bak og all kondens forsvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, all forbrenning produserer vanndamp. Når det kommer ut bakerst så har det rukket å kjøle seg ned en del og i møte med den kalde lufta er det fort gjort at en merkbar del av vanndampen blir til små droplets, som igjen blir veldig synlige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Reef89 @Otis @E.C. Her er bilen parkert i går natt etter noen timer med kjøring, så og si ingen røyk av eksos når alt var godt oppvarmet. IMG_6575.thumb.jpeg.26bdae6ff9801f77badd5154f37c9d96.jpeg
 

@///M-ini95 Du traff egentlig godt på tippinga di! :) meeeen det skal aldri være enkelt og det viser seg at det dessverre er lekkasje fra flere steder og dette har foregått over lang tid så det var mye griseri. Her var en oppmuntrende melding jeg fikk :P. Estimert så langt 14k, og om bunnpannen må fikses så kan man legge på det samme. IMG_6579.thumb.jpeg.981c07cab2c4cb4c51e4c97bff5a03db.jpegIMG_3560.thumb.jpeg.3961a55624df1fabe67eb9a3d2428dbe.jpegIMG_3559.thumb.jpeg.11d1b4fc801d961d3c298ef27edf3fc9.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid kjipt med sånne lekkasjer som kan være problem og finne utav Snagg.

Men det er jo en gang sånn og at denne bilen har jo noen mil bak seg ,så ting gir etter av pakninger osv uansett 😊

Det utrolige her nå ,er at naboen ringte for 20 min siden og oppdaget akkurat det samme .

Hvit F med lik motor ,så jeg skal være med og demontere på denne nå .

Han fikk beskjed om at toppdekselpakning og en annen del var gått fyken .

Bil gått 247 tusen .

Uansett når du får fikset dette på din bil så blir det gode greier .

Og eksos på bensinbil ,er helt normalt i kulden .

Når e34 er kald og kulde ute da er det helt grått rundt den til den får en god lunk 😊

Håper du oppdaterer her hva årsaken er .🙏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Snagg30 Det som slår meg i første omgang er at både toppdeksel og bunnpanne har vært av på denne bilen da registeret ble utbedret. Det er ikke fryktelig lenge siden, så at pakningene fra disse skal bli dårlig så fort og bidra til lekkasjen stiller jeg meg undrende til. Hadde vi snakket urørt motor med snart 300' på tellern, så er det en annen sak. Kan være smart å ta høyde for tidligere utført arbeid hvis det skulle vise seg at lekkasjen kommer fra dårlig utført reparasjon. 

Vet ikke hvordan prosedyre det er hos Bavaria, men vi bruker å vaske for så å påføre talkum. Kunden kjører 1 mnd eller 1000 km, så ser man relativt kjapt hvor lekkasjen faktisk kommer ifra. 

Ellers synes jeg samtalen var litt morsom å lese 😅 Tyder på frustrasjon og et litt annerledes kunde/mekaniker forhold 😂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@sveigis Takk for hyggelige ord her! :) og ikke minst lykke til med å demontering og fiks av bilen dere skal ordne, blir vell mye arbeid noe slikt?. 
 

@///M-ini95 Nå ringte de meg tidligere i dag og lurte på hvor bilen hadde vært inne for registerreim bytte for der ble funnet en del feil, manglet skruer og det var ledninger som hang og slang så det kan vitne om dårlig arbeid. 
 

De har vasket bilen også tok de den ut og kjørte/stod på tomgang og fikk lokalisert de plassene lekkasjene var og det var såpass mye de frarådet meg til å kjøre bilen noe mer. 
 

Hehe ja skal sies at han svarer nok ikke alle slik, han er både mekaniker og nå kunde rådgiver. Grunnen til jeg får slike meldinger er pga vi har blitt kjent på privaten og det er han som har hjulpet meg med M3’n :) Før dette var han litt mer "profesjonell" men jeg trives best slik som her over. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ikke dårlig festet ledningsnett på denne ved girkassa som skyldtes samme reparasjon og som endte opp med gnissing og sporadisk CAN-bus feil? I så fall vil ikke jeg være overrasket om de har forårsaket at det lekker olje også.

Blir som verkstedet som hadde skrudd på min E91. Knakk 6 av 22 toppdekselbolter og sendte den ut til kunde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Snagg30 changed the title to E46 M3 - i3s, Sommer tur til Alpene bestilt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...