E.C. Skrevet September 25, 2022 Forfatter Share Skrevet September 25, 2022 @Haug530D Lagde faktisk en konto hos Jetcarrier, men problemet er at dette ikke er lagervare hos noen og ikke får du noe treff på Google på delenummer. Så du må forespørre butikker som fører annet fra Williams og det orker ikke de å svare på. De eneste som hadde det i sin nettbutikk prøvde jeg å kjøpe til JetCarrier sin adresse, men da måtte jeg først ha en quote og etter å ha fått en quote kunne jeg fortsatt ikke bestille, men måtte ha en quote igjen. Der gikk tålmodigheten min. @Saltkjelen Takk takk. Usikker på om det har endret noe, men nå ble jeg også usikker på om det var 100% bytte eller om de skulle kikke på det enda en runde hos Bavaria. De ville uansett ha en airbag klar til å bytte og det hadde de ikke på lager, så mye husker jeg. Kan alltids sende de en e-post for å sjekke om noen husker noe. @hsd: Kjøpt noe fra Knipex på Computersalg, var noen tenger i skuminnlegg for å ha i verktøyvogna. Det mest tullete med den butikken er at de bytter varenummer fortløpende, bokmerker du noe så forsvinner det nesten med en gang. Prisene er stort sett bra, men det er mye opp og ned. Sett det på flere Hazet varer og man må holde tunga rett i munnen, i verste fall betaler man godt over snittprisen på nett. Er det en slider på moment på Stahlwille? Jeg synes at skruing for å justere er greit, men ikke med den låseskrua som de billige har nederst. Der har den satt seg flere ganger hos meg og de er generelt ikke så gode å bruke når de blir eldre. Mange ulike ratt rundt millenuim på E39. Kan jo lure på om BMW har styr på alt dette selv all den tid de kaller inn folk til både sjekk og mulig bytte. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hsd Skrevet September 25, 2022 Share Skrevet September 25, 2022 (endret) Du bare skyver på stahlwille ja, sett at du kjøper rett såklart. Den er "låst" med en tapp i enden av håndtaket som du kniper litt på så er det bare å fri fritt. Om du liker å bruke mye momentnøkkel anbefaler jeg det spesielt da det klart blir mye mer bydende å bruke. Veldig greit at du kan bytte ut hodene også, men igjen er ringhoder/opne hoder så pass dyre at jeg har ikke gått til innkjøp av det enda, men det er enkelte ganger man igjen må ha det så tenkte å kjøpe utifra behov. Har brukt en del hazet 6000 serie, det er kjempenøkler med good feeling men justeringa er nesten irriterende da det er dobbel sikring med at man både må løsne vrisikring i bunn og samtidig skubbe hele håndtaket opp mot skrallehodet. Endret September 25, 2022 av hsd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet September 25, 2022 Forfatter Share Skrevet September 25, 2022 Har faktisk ikke sett på nøkler med innstikk da de generelt er dyrere og kanskje mest ettertraktet av de som skal stramme en del mot klokka. Innstikk åpner en del muligheter, som å putte inn åpen ende og stramme ting der du ikke kan bruke pipe, men nå har jeg faktisk kjøpt inn et sett med kråkeføtter på Biltema og da håper jeg å ha et slikt scenario dekket. Jeg tror ikke at jeg bruker momentnøklene så mye at det blir irriterende med Hazet sine, men det finner jeg nok ut av. Jeg har jo gått over til Wurth sine skraller og disse har jeg behøvd litt tilvenning på, mtp. hvordan man skal holde rundt skrallehodet når man skrur ut ting som har løsnet. Ligger bare ikke helt rett i hånda kontra Bacho sine som jeg har brukt i 10 år. Innkjøpet av nye nøkler stresser jeg ikke så mye med enda. Tenker å følge med på priser og evt. om det dukker opp noe mer spicy på finn i mellomtiden, kjekt å ha tiden til hjelp på akkurat disse tingene. hsd og Hallgrim86 reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Oktober 3, 2022 Forfatter Share Skrevet Oktober 3, 2022 Med E39en kjørbar så ønsket jeg å ta den med på jobbtur til "fjernkontoret" (2t hver vei) for å få litt mil ut av den før vinterlagring, men der hadde (sannsynligvis) spylervæskeslangen konket ut igjen og det rakk ikke jeg å fikse. Å kjøre uten spyler når det regner og mye møkk havner på ruta gidder jeg ikke, så da ble det E61. Der fikk jeg en pling på motorveien: Rene drømmen på en bil som ikke viser motortemp i dashbordet. Måtte stoppe og dra opp Protool for å sjekke temp. Denne lå på 80-90 grader, så etter 10-15 min sluttet jeg å følge med og satset på at det holdt til jobb. Er ikke helt unormalt at det stikker av litt kjølevæske med åra på en gammel bil, men kan også være feil på sensoren eller f.eks. det T-stykket under innsuget som sprekker på M57 og lekker. Har de-ionisert vann på jobb, så var bare å skru opp og se om det var behov for å fylle på: Motoren hadde stått i noen timer, men fikk den typiske "psshh" da lokket ble skrudd av, så det er nok rimelig tett i systemet. T-stykket under innsug så tørt ut også. Gikk på rundt en halvliter vann, så var ikke så gale: E91 trenger vinterfelger som ikke lekker luft og da tenker jeg å ta i sving mine BBS CH 007. Disse kjøpte jeg nye og de har sittet på min gamle E36 i et par sesonger. Fortsatt med sitt første dekksett på og har 4-5 mm mønster igjen. Disse har hatt på Swissvax Autobahn siden ny og er egentlig strøkne. Originale BBS senterkopper i karbon og ventilhetter: Innsiden av felgen sier også sitt, disse ble godt vasket etter hver sesong: Så her har jeg tenkt å ta en swicharoo. Dekkene på nåværende vinterfelger er i samme dim. 225/45R17 og har greit med mønster igjen. Felgene derimot lekker luft og det er kanskje ikke så rart når de ser slik ut: Ok fra avstand, men man ser all korrosjonen når man kommer nærmere. Innsiden er jo helt ferdig: Forskjellen i bredde er 0,5" og i innpress er 4 mm, men tenkte at det er best å prøve på før jeg betaler 1-2000 spenn for omlegg og balansering. Etter flere år med bl.a. E39 og andre biler som hadde dårlige/tvilsomme jekkfester så føles det nesten rart å jekke på de: Mer krokan på understellet på E91en tross halve kilometerstanden vs. E61, men sånn blir det jo med stål vs. alu i understell og travers. Heldigvis ikke noe antydning til knaselyder under jekking (enn så lenge om ikke annet). Felger på og ingen skraping ved rotasjon, men klaringa er bokstavelig talt nede på 1 mm mot calipere og rundt 3-4 mm mot demper (foran). Foran: Bak (litt møkk på felgen der, den har ikke tatt borti): Og mot demper foran: All klaring er god klaring? 😅 Originale er faktisk ikke så ekstremt mye bedre, men profilen innvendig på felg er litt mer riktig mtp. caliper, så da blir det rundt 2-3 mm på de: Og for de som er gode på å regne innpress så vil det være 4 mm (34 vs 38) + halvparten av 0,5" bli ca. 10 mm ekstra mot demperen og det ser ut til å stemme: Her var det ikke mye stance og man får nå skotuppen mellom hjulet og hjulbuen, men for drittveier på vinteren bør det vel duge. Originale BBS med klassisk design blir på en måte aldri stygt, selv om 17" kanskje er i grenseland for E9x: Hva tenker folk? Bare å legge om og kjøre på? Calipere er flytende så de kan vel i verste fall flytte litt på seg under brems, men ser ikke for meg at det kan bli noe trafikkfarlig, testturen gikk fint også. I verste fall kan det vel bli noen riper innvendig på felgene, men det er jo mulig å lakkere opp selv da det er på et lite synlig sted. Klart ikke drømmescenario å bruke så fine felger på vinteren, men de har bare støvet i noen år nå, så er vel bedre å bruke de enn å la de gå billigsalg på bruktmarkedet eller sette de tilbake på loftet igjen? Hallgrim86, hsd, ///M-ini95 og 4 andre reagerte på dette 7 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Oktober 4, 2022 Forfatter Share Skrevet Oktober 4, 2022 Tok hjula av bilen igjen og kjørte de bort til omlegg: Blir alltid litt nervøs for at hjul blir skrapet opp (særlig når de er strøkne), men ser ut til å ha gått bra. Nå trenger de bare en vask for å få vekk støvet og dekk-glidemiddelet fra omlegg og bli satt inn med voks før de går på bil. Noe annet som trenger vask er denne her: Da passer det greit at Ava har sendt meg en repkit som kom i går: På en side er det kjekt å fikse selv uten å måtte sende inn, men også litt rart å gjøre det med en vare på garanti/reklamasjon. Sprette den opp har jeg nå gjort en gang før, så det gikk kjapt: Alle skruene som holder spyleren sammen er like. Dette er nok mest for å spare penger, men det har bieffekten av å forenkle skruingen en del, slipper å passe på hva som skal hvor. Bruksanvisningen de sendte er til en "vanlig" P60-80 og ikke til X-utgavene så den stemmer ikke helt. Så også på en video på siden deres som viste litt av prosessen. Ble stort sett å ta ting fra hverandre og ta litt bilder underveis, samt merke ting: Fant ut at dette var en kondensator, så her hadde det nok ikke vært noe krise å sette ledningene feil vei, men samtidig greit å unngå det også, om de har satt inn noen ekstra komponenter inn der: Jordinga til motor var en av få ting som hadde en annerledes skrue: Og med alt mulig frakoblet pumpa: Utløp/innløp har orientering i forhold til kroppen ellers er det meste hipp som happ på de fire stemplene: Boltene satt godt, disse var unbrako. Det meste innvendig så i grunn greit ut, men man ser at den har vært brukt: Og resten, stempelhodet i bakgrunnen i vasken: Pakningen her sendte de ikke ny: Kjedelig om det vil lekke olje derifra etter montering. Samme med messing-foringene, det var jo der det var lekkasje. Disse pusset jeg med tannbørste, men den ene hadde litt mer korrosjon enn andre og satt fast i hodet og måtte tvinges forsiktig ut med flatjern. Skjønner ikke helt hva de sparer på her. Hadde kanskje vært 50-100 spenn ekstra å sende de delene som manglet nye: De sendte dog noen teflonskiver som skulle brukes "om du hadde de fra før" slik jeg tolket det, men ettersom jeg ikke hadde det så lot jeg de bare ligge igjen. "Dersom du har en momentnøkkel". Det har jeg jo, så da fikk den seg en test. Litt uvanlig å bruke en digital en faktisk, men det var mest sært fordi jeg måtte holde pumpa mellom beina da jeg skrudde det til. Alt kom nå på plass: Og ferdig montert: Blir spennende å teste ut, se om det har fikset problemet eller om det lekker mer eller om jeg får en kortslutning 😬Dukket opp en Kränzle på finn i nærområdet (den minste som skal klare seg på 13A og sannsynligvis på 16A selv uten treig sikring), men prøver å holde meg enn så lenge. Nå er det meldt masse regn, så testen av spyleren og vaskingen må uansett vente til torsdag. Marius2002, fxslin, hsd og 1 annen reagerte på dette 4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hsd Skrevet Oktober 4, 2022 Share Skrevet Oktober 4, 2022 Var det noe galt med den spyleren med tanke på du skrev reklamasjon eller var det bare service? Har meldt meg ganske godt ut av hele bilpleie greiene utenom det mest nødvendige, men er det slik at AVA begynner å få ett litt vaklende rykte? Igjen er jo det mange som har kjøpt siste årene, så da blir jo det klart litt flere historier om akkurat det merket. Selv endte jeg opp med en blå bosch spyler da gamle nilfisken ga seg midt i husvasken for noen år siden, den har egentlig fungert bra, men kjenner også på å prøve en fra Kränzle neste gang. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Oktober 4, 2022 Forfatter Share Skrevet Oktober 4, 2022 Det er i utgangspunktet en reklamasjon. Den andre i rekken. Jeg kjøpte spyleren på black friday i fjor og den hadde avknekt inntaksport og kunne ikke brukes i det hele tatt. Da fikk jeg en helt ny en fra Ava, men den ble ikke tatt i bruk før i vår. Spyleren har laget en liten vanndam under seg etter vask fra dag 1. Kontaktet da butikken som henviste meg videre til Ava. De sa at jeg enten kunne sende den inn eller skru opp og ta en titt selv hvor det lekker og da få et servicekit til å fikse det selv. Valgte sistnevnte da jeg ikke ønsket å sitte uten spyler på ubestemt tid. I utganspunktet så liker jeg konseptet med selvfiksing og de har en ganske bra norsk kundeservice, men inntrykket mitt så langt er at kvaliteten på selve produktene kunne ha vært litt bedre. Spyleren er egentlig helt kurant og får man den billig nok så er det bare å kjøre på, men nå har jeg prøvd å legge lista for verktøy som jeg skal bruke en del på et litt høyere nivå og der føler jeg at Ava-en "doesn't make the cut" for min del. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sveigis Skrevet Oktober 4, 2022 Share Skrevet Oktober 4, 2022 BBS ch felg er fine hjul og passer jo de fleste biler hvertfall 3serie . Og e91 passet de jo og . Kult at du har hatt de siden de var nye 😊 Nå husker ikke jeg hvordan disse lå an prismessig nye ,men var dette sånn type veldig dyre?(Trenger ikke svare ) . Angående Ava så ser jeg jo at der har vært litt av hvert desverre ,men så ser jeg jo at kundeservicen har stortsett vært enestående og da gjør det jo egentlig ikke så mye om ting går litt filleveien om ting ordnes raskt . Kranzle er min høytrykksdrøm og til det lille jeg driver med . Men blir nok Ava da datteren min vant et gavekort på en sånn nå nylig og den skulle visst jeg ha sa hun 😊. Ellers morro å se det du deler her . Og forresten ,en god følelse det å kunne bruke jekkfester som du nevner her. E.C. reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Oktober 4, 2022 Forfatter Share Skrevet Oktober 4, 2022 BBS CH er ikke den råeste serien BBS fører, så de har mer eller mindre spiselig pris. Jeg kjøpte fra Baan Velgen i sin tid og han ordnet meg en pris på ca. 1000 EUR eller USD (for 4 stk) + frakt + moms. Dette var i 2015 mener jeg. sveigis reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Oktober 4, 2022 Forfatter Share Skrevet Oktober 4, 2022 Lurte på om jeg skulle få byttet toppdekselpakningen på E91 i morgen, men kom på at det var en pakning rundt sensoren for valvetronic som jeg ikke hadde kjøpt inn. Litt sprikende info om denne pakningen kan byttes med toppdekselet på eller om toppdekselet må fjernes og da blir det vanskelig å sove når man lurer på slikt. Tok en tur til garasjen for å se hvordan det stod til med svetting akkurat der, resten av motoren er nå sauset inn i olje uansett, men greit å ta flere ting samtidig når man først gjør noe. For å si det forsiktig så tror ikke at søvnen i natt blir noe bedre: 😳 Fortsettelse følger. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Oktober 7, 2022 Forfatter Share Skrevet Oktober 7, 2022 3 knekte bolter i toppdekselet får jeg komme tilbake til etter hvert, nå handlet det først og fremst om å få vasket litt når været tillater det. Innlegget her blir mest om gnukking, men noen liker jo sånt også. Etter omlegg så får man gjerne rester av gamle lodd og disse bør da tas vekk før man vasker og legger på voks: And gone: Større rester: Ingen problem: Den greia her er helt magisk på slikt, fås kjøpt hos Biltema, link her. Så er det bare å få tatt en runde med felgrens og såpe, ikke så mye å vaske på disse: Myk børste for å spre felgrens er nå et must for min del. Får aldri dekket alt med spray og bruker man hanske så vanner man det ut. Etter vask er det bare å snike hjula inn på vaskerommet før samboeren merker noe: Disse er så rene at man kan tørke av med et håndkle før videre voksing. Slipper da å få vannflekker som man legger voks over. Det er dog flere hjul som trenger vask og her har ikke de tidligere eierne vokset eller vasket innsiden akkurat, ikke fikk jeg vasket de på vårparten heller: Kommer seg, men blir aldri helt bra de her: Må ha nye dekk neste år, kanskje jeg skal prøve meg på å lakkere innsiden av felgen, er ikke all verdens tapspotensiale her. Utsiden er nå en del bedre og absolutt innenfor for vinterfelg. Før vask: Og etter: Disse orker ikke jeg å vokse, det er dessuten nærmest umulig mellom eikene, så disse har fått seg litt Sonax Spray & Seal, det får duge. Innedørs er det bare å finne fram voksen: Wax on: Wax off: Tar på innsiden av tønna også, gidder ikke å få korrodert felg som de andre, tar dessuten ikke så langt tid på store åpne flater: Og tørket vekk: Eldre mobilkamera, men ser litt forskjell i fargetone på de som er ferdige og ikke: Når alle er ferdig behandlet tar man en ekstra buffe-runde med ny klut: For å få prikken over i-en så prepper man senterdeksler også: Hadde bare felgene gått like fort som disse: For dere med ocd har jeg rotert alle felgene likt med ventilen pekende nedover: Og ferdig: Da er hjula klare for bil og voksen kan sette seg tilbake på hylla: Avaen ser ut til å være fikset, for nå var det tørt under, selv etter to timer med vask: Lars89, Walkabout, fxslin og 9 andre reagerte på dette 12 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
papertiger Skrevet Oktober 7, 2022 Share Skrevet Oktober 7, 2022 Bra jobb! Minner meg om at jeg har tilsvarende jobb å gjøre, må bare få lagt på de nye vinterdekka først. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Oktober 7, 2022 Forfatter Share Skrevet Oktober 7, 2022 Takk takk, bare å sette i gang det. For innvendig tønne-skrubb så tror jeg at det blir en plastbørste på drill neste gang. Tok litt med en plastbørste for hånd og det kom seg noe, en litt stivere en på drill + Alu devil så tror jeg det blir mer fart på sakene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sveigis Skrevet Oktober 7, 2022 Share Skrevet Oktober 7, 2022 Skulle ønske jeg fikk hvertfall en felg til å se sånn ut bak som dine gjør 😓😓😊😊. Meget bra dette og ja gnikke oppdatering er fint . Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Oktober 14, 2022 Forfatter Share Skrevet Oktober 14, 2022 Har fått gjort litt den siste uka, så nå kommer det en del tekst og mange bilder. Den Kränzle'n som var i nærområdet greide på noe vis å snike seg inn i bagasjerommet på bilen: Da var det bare å kjøre den hjem: Og når det endelig sluttet å regne påfølgende dag kunne den testes ut også: Det er altså en 1152TST. Så head-to-head mot Ava Evolution P60 X. Kränzle har ca. dobbelt så høy utsalgspris, så det hadde vært mer fair å sammenligne mot noe dyrere fra Ava, men jeg har bare P60 og da får jeg bare sammenlignet de to. Ava har 20 m slange vs. 15 m på Kränzle. 20 m er klart bedre, men det gikk akkurat med 15 m å vaske den bilen som står lengst unna, så det kan jeg leve med. Bråk - ganske likt. Trykket tror jeg er ca likt, men vannmengden føles å være litt høyere på den lyseblå. Det skal dog sies at jeg jeg kjører zoomlanse på AVA-en og den tar ut litt futt. Nå fulgte det med litt tilbehør med den lyseblå som ikke er standard, men metallkoblinger som kan rotere fritt er ganske nice. Jeg brukte dog nesten 5 min på å få på den ene koblingen første gangen, så litt opp og ned. Første gangen jeg koblet på AVA-en klemte jeg hånda mi, så her blir det uavgjort. Fikk med skumkanon: Markeringen for volum på utsiden er helt uleselig/ubrukelig, så her er Sonax sin mye bedre. Det kjekke er at man kan rotere stålen: Og at hele flaska kan rotere rundt koblingen: Kan ikke si at jeg merket noe forskjell fra Sonax-sin, begge fungerer bra: Pistolen og lansen gir en "selvvask-følelse": Så skulle jeg prøve å justere ned trykk, dette er høydepunktet for min del. Skrudde spyleren av for å verifisere at justeringsskruen ikke bare detter av når jeg skrur det helt ut: All good, så bare å skru på. Trykket skal gå så lavt ned som 30 (?) bar, men da går spyleren selv når du ikke spyler: Det gjør sikkert ikke noe å ha det slik i korte perioder, men endte opp med å stille litt opp der den faktisk stopper: Kombinasjon av bøyd/vinklet lanse og lavere trykk lar meg spyle vekk all såpa som elsker å samle seg på innstegslistene: Et bilde av hvor såpa pleier å ligge igjen (nesten uansett hvor mye man spyler i panel-gaps): Får tatt både det og underside av dør: Må bli litt bedre til å sikte, men ellers er jeg godt fornøyd med å ha denne muligheten framover: Det vil også passe bedre til motorvask å kunne kjøre lavere trykk, men det ble det ikke nå. Bilen fikk seg nå en spyl: Merker at den ikke har noe særlig coating kontra E61, blir ikke så veldig ren med kun spyling, men det var det jeg rakk. Spylere ved siden av hverandre: Kränzlen er noe tyngre, men faktisk mer behagelig å bære pga. mer kompakt og solid design, samt praktiske holdepunkter. AVA sitt trommel sitter ikke akkurat fast, så den har en tendens til å dingle når du bærer den. Trapp går greit, men greier man å løfte den så er det absolutt mye å raskere å bare bære den. Alt i alt litt bedre og litt smartere enn P60 og mer solid, men det skulle man nesten forvente mtp. prisen de selges for. Justering av trykk er det som virkelig drar det opp for min del, men skal man bare vaske bil og terasse til vanlig så er P60 absolutt kurant. Har lagt den ut for salg, men tviler på at det er noen som kjøper den i år. Hvis noen er interessert så send meg en melding. Så var det verktøy. Den elektriske skralla mi var jo 3/8" og skrallesettet fra Wurth 1/2" og 1/4". Adapterhelvete ønsker jeg ikke, så jeg har brukt en del tid på å sjekke muligheter på nett. Endte etter hvert opp på ProMeister som de har på Meca, Mekonomen og BilXtra. Prisene var sånn passe og settene inneholdt det jeg ønsket. Som en stor bonus så passer de perfekt i Hazet-vogna (høyde-messig) og det ble egentlig utslagsgivende. Det settet jeg hadde på backorder fra Wurth er fortsatt ikke på lager, så her kunne man sikkert har ventet i mange flere måneder. Han som pakket tenkte at jeg behøvde å bli kjent med settet, så det var puttet inn opp-ned og på skrå. Sånn ca. den eneste måte du kan få det til å se slik ut: Fikk satt det på plass da: Skralla med ledd er ganske grov og den mindre er ikke så fintannet, men det er jo primært ikke de jeg skal bruke. Fargen passer ganske bra: Ble et sett fastnøkler også, alle størrelsene i intervallet er med og det er et stort pluss. Mange produsenter som skal skippe 1-2 størrelser og det er ikke jeg så stor fan av. Williams ligger i sin kjipe plast-eske, men der har jeg gitt opp skum og bestilt en generisk holder, får se hvordan det blir: Ble litt ommøblering i vogna. El-skralleskuff: Og de andre bitsene i skuffen over: ProMeister-settet passer perfekt høydemessig så det kan brukes til å låse på plass Knipex-settet som er litt kortere. Så var det bare å sette i gang med å fikse toppdekselpakning på E91. Det har vært masse olje i motorrommet fra dag 1 og det så jeg da jeg kjøpte bilen. Ble fortalt av selger og fikk noen papirer på at stemplene har vært byttet for 3-5 år siden ish pga. oljeforbruk og da burde jo toppdekselpakningen være byttet og ok. Verkstedet som gjorde jobben kan ikke jeg anbefale til en venn, for her var den enten gjenbruk av alu-bolter eller stramming til 2-3 ugga-duggas eller begge deler. Startet med å ta av batteriet, da man gjerne må koble fra en del ting og ledninger under panseret når man holder på. Klut over låsen for å slippe å smekke igjen døra og krabbe inn forfra: Støvsuge vekk litt løv som ligger overalt: Så er det bare å plukke av ting og ta litt bilder underveis om man skulle glemme hvordan det skal gå inn igjen: Yum-yum, merk 3 knekte bolthoder lengst frem: Her har vel noen fylt på forbi hullet: Kjøpte ikke pakninga til sensoren for valvetronic, men den ser ut til å være tørr, håper at det holder seg: Knakk selvfølgelig festet på den ene siden, men ellers var det ikke mye jeg herpet underveis: Skralla funker nice, på boltene den ikke tar (som den på bildet) så løsnet man bare manuelt først og deretter trykker inn knappen: Putter coiler i riktig rekkefølge, selv om det strengt tatt bør ikke være nødvendig: Hull på sylinder 6 har korrodert og sprekt litt oppe, mulig noen har hjulpet til. Deksler i metall er ikke alltid bedre enn plast gitt: Da var det ut med valvetronic: TIS er litt dårlig på dette. Hvis du leser toppdekselpakning-prosedyren så er det bare "skru ut". Leser du på bytte av valvetronic så forteller den deg hvordan den skal skrus ut i service-position. Jeg tok ut skruen under aller først og løsnet da litt på de to oppe. Da kjente jeg at den var i spenn. Da roterer man skaftet med klokka med en 4 unbrako til den ikke lengre er i spenn. Nå kan man fjerne boltene, men for å få den ut så må man rotere skaftet mot klokka igjen, da mater den seg selv ut. Valvetronic's hvileposisjon er altså i spenn, så for å unngå "spjong" skrur man den altså fram og tilbake. Når ute så er det bare å legge den ut av veien: Veivhusventilering må kobles av. Der er det trangt. Finger på baksiden og trykke alt du kan samt flatjern på framsiden av klemmen. Da kan du har flatjern i vinkel og trykke klemmen inn samtidig som du dytter slangen av. Bakerste bolter er litt verre, men alt går: Slapp heldigvis å bore ut de knekte, gikk ut for hånd og med risse-verktøy / kroker. Her er den allerede på vei ut: Var flere knekte bolter, men da ikke i hodet: Fikk snurret de nok ut til at de kunne tas ut for hånd: Ekspansjonstanken måtte flyttes litt og ledningsnettet tas ut av holderen sin: Og etter litt (en god del) jokking og lirking fikk jeg av toppdekselet: En av de knekte boltene som jeg hadde snurret litt ut: Safet med litt papir under før jeg skrudde den ut. Har ikke lyst til å miste en ikke magnetisk bolt ned i toppen: Så greit: #Når_du_knekker_6/22_bolter_og_shipper_bilen_ut #goals #not Så ble det litt vask før ting gikk tilbake på: Kjøpte noe Polytop-greier til motorvask som jeg fikk testet ut: Bra sprøytemekanisme, men PB er bedre på olje: Polytop hadde bedre emulgerende egenskaper (lettere å vaske vekk med vann) så det ble en runde med prickbort på utsiden og innsiden og en liten runde med Polytop igjen til slutt og masse spyling. Olje skal nå byttes veldig snart, men greit å unngå produktrester. Ble en del renere, men er nå litt skjolder og spor av korrosjon her og der. Kunne sett litt bedre ut: Usikker på hva det er og å skrape mye med noe hardt turte jeg ikke. Tok litt med en plastskrape og satset penga på at pakningen fikser resten: Så var det å wipe av på toppen: Lirke inn pakningen uten å lage knekk og få på toppdekselet: Dobbeltsjekke at pakningen sitter på plass rundt hele: Da er det jo bare å gjøre som BMW sier og: Med nye bolter selvfølgelig. Om bare det hadde vært noe slags hint under panseret om slikt: Jeg snugga alle sammen, først de 3 innerst og deretter utover fra midten. Så er det 7 Nm + 90 grader. Samme rekkefølge: Merker med blått for ferdig "torqued" for å ikke gå seg bort: Jeg sjekket ikke en dobbel runde på moment på alle, men de i midten lå i på ca. 6-7Nm, så med 90 grader i tillegg blir det sånn passe. Tror jeg heller strammer litt for lite på denne enn for mye. For 90 grader satt jeg momentnøkkelen på 20 Nm for å se live hvor mye det blir i Nm: Og det ble sånn ca alt fra 8,5 Nm til ca 12 Nm på de jeg testet: Resten tok jeg med liten skralle. Viktig å ta ut slakk før man sikter seg inn på 90 grader-posisjon (jeg tok fra "rett opp" til "rett til høyre"). Da skal skralla starte i spenn i denne posisjonen: Uten spenn blir det fort 10-15 grader feil: Og mer merking for alle som er "feridge": Pakning for valvetronic oljet og satt inn: 9 Nm på boltene, de glemte jeg å kjøpe nye, men den her er litt enklere å bytte om det skal være noe: Det har nå garantert vært noen her, for den forrige var ikke så gammel: Hvordan man da føkker opp 6 bolter når man ellers bytter til nye pakninger vet jeg ikke. Vasket dekslet også: Og litt andre småting: Tørket litt av i motorrom ellers og det begynner å ta form igjen: Fortsatt en del gammel olje som får vente på motorvasken: Byttet pakning på servobeholder, svettet der også: Når alt er ryddet og det ikke slenger deler igjen så er det vel relativt trygt at man har husket det meste: Denne liker ikke å stå med batteriet frakoblet av en eller annet grunn: Etter å ha skrudd av bilen, lirket litt på kontakten til DSC, låst bilen, åpnet og restartet så kom det seg: Fikk vekk feilkodene til slutt også: Valvetronic ser ut til å fungere når man gasser litt på, sikkert greit nok: Lukter fortsatt litt brent når man parkerer, men det var nå mye gammel olje igjen. Ser dog ikke ut til å lekke sånn umiddelbart så det er nå bra: Da er det bare å få byttet olje på den og sette på vinterhjul så er den mer eller mindre klar for snøen. K.F, Hpi, sveigis og 3 andre reagerte på dette 6 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå