E.C. Skrevet Oktober 26 Forfatter Skrevet Oktober 26 (endret) Så har E60en vært en tur hos @TRF og ironisk nok gjort alt annet enn å trimme: Her blir det kun fjerning av EGR og swirlflaps. M57 er en god motor, men den får det lite kjekt om innsuget blir fullt av koks eller hvis swirlflaps flyr inn i motoren. Bilen er også "oppegående nok" til å oppdage hvis noen av disse delene mangler, så man må fjerne begge deler i software, om man vil ha det 100 % vekk og uten feilkoder. Turen gikk til TRF og sammen med oppdateringen av programvaren fikk jeg kjøpt med det største EGR-blendekittet: Det er nå en del ting som skiller et slikt kit fra de billigste man får oppdrevet ute på internettet. Her har man bl.a. festet til kabelholder på toppen fortsatt til stede: En port på siden her: Og to porter på motsatt side: Om man skal koble opp f.eks. analog turbotrykkmåler eller metanolinjeksjon. Innsiden er også fin og glatt. Pakning mot innsug og nye skruer medfølger: Blendeplate for eksos, med skruer: Og blendeplugger til kjølerør: Tilsvarende OE-kjøleslanger er det her brukt EPDM (TRF får korrigere om det er feil) som er forsterket innvendig, slik at man signifikant minimerer sannsynligheten for sprekk og potensielt katastrofalt utfall. Mange billige løsninger kjører ren gummi: Klemma er laget i Tyskland den også Og den andre pluggen av kjent leverandør: Og en holder for elektrisk kontakt som blir til overs, samt nippelen på vakuumlinja som også blir til overs ved fjerning: Skal prøve å få montert ting i neste uke, så kommer det litt bilder fra monteringen også. Endret Oktober 26 av E.C. skrivefeil laffe, TRF, Otis og 16 andre reagerte på dette 19
sveigis Skrevet Oktober 28 Skrevet Oktober 28 På 26.10.2025 den 23.13, E.C. skrev: Så har E60en vært en tur hos @TRF og ironisk nok gjort alt annet enn å trimme: Her blir det kun fjerning av EGR og swirlflaps. M57 er en god motor, men den får det lite kjekt om innsuget blir fullt av koks eller hvis swirlflaps flyr inn i motoren. Bilen er også "oppegående nok" til å oppdage hvis noen av disse delene mangler, så man må fjerne begge deler i software, om man vil ha det 100 % vekk og uten feilkoder. Turen gikk til TRF og sammen med oppdateringen av programvaren fikk jeg kjøpt med det største EGR-blendekittet: Det er nå en del ting som skiller et slikt kit fra de billigste man får oppdrevet ute på internettet. Her har man bl.a. festet til kabelholder på toppen fortsatt til stede: En port på siden her: Og to porter på motsatt side: Om man skal koble opp f.eks. analog turbotrykkmåler eller metanolinjeksjon. Innsiden er også fin og glatt. Pakning mot innsug og nye skruer medfølger: Blendeplate for eksos, med skruer: Og blendeplugger til kjølerør: Tilsvarende OE-kjøleslanger er det her brukt EPDM (TRF får korrigere om det er feil) som er forsterket innvendig, slik at man signifikant minimerer sannsynligheten for sprekk og potensielt katastrofalt utfall. Mange billige løsninger kjører ren gummi: Klemma er laget i Tyskland den også Og den andre pluggen av kjent leverandør: Og en holder for elektrisk kontakt som blir til overs, samt nippelen på vakuumlinja som også blir til overs ved fjerning: Skal prøve å få montert ting i neste uke, så kommer det litt bilder fra monteringen også. Ja her ser man forskjell på Temu og skikkelig ja 😅. Er vel ikke for ofte det skjer nei som du nevner at man kun kjøper deler og ikke trimmer når man er hos TRF . Å kjøpe bil av deg må være like sikkert som og ha penger på bok . Fine biler og alltid fine oppdateringer . E.C. reagerte på dette 1
E.C. Skrevet Oktober 28 Forfatter Skrevet Oktober 28 Om det er like sikkert som å ha penger på bok kan nok diskuteres, alltid noe nytt som går i stykker 😆 Det er dog sant at det blir en del preventivt på disse, men nå pleier bilene å bli værende en stund også, så jeg tenker at det kan være lurt å gjøre litt fiks i forkant mr.pingu og sveigis reagerte på dette 2
E.C. Skrevet November 3 Forfatter Skrevet November 3 Holder på her, men går litt treigt når det er like mye olje på utsiden av motoren som på innsiden. Prøver å få rengjort litt, når jeg først har såpass mye ting demontert. Her er en liten 50-50 fra liten rengjøring rundt innsugskanaler i toppen: KMT, sveigis, eivi91 og 5 andre reagerte på dette 8
HakonLimseth Skrevet November 3 Skrevet November 3 1 time siden, E.C. skrev: Holder på her, men går litt treigt når det er like mye olje på utsiden av motoren som på innsiden. Prøver å få rengjort litt, når jeg først har såpass mye ting demontert. Her er en liten 50-50 fra liten rengjøring rundt innsugskanaler i toppen: Det ble veldig bra før og etter, hva ble brukt her? 😊 sveigis reagerte på dette 1
E.C. Skrevet November 3 Forfatter Skrevet November 3 2 minutes ago, HakonLimseth said: Det ble veldig bra før og etter, hva ble brukt her? 😊 Litt av hvert. Jeg skrapa vekk det verste med både flatjern og rissekrok, de største klumpene får man støvsugd opp. Noe kan man også ta med mikrofiberklut og riste ut i søpla - greit å få vekk mest mulig mekanisk først, før man går over på kjemisk som skal løse opp ting. Så var det stort sett bremserens. Da legger jeg tørkepapir nederst, slik at mesteparten av møkka blir sugd opp i papiret. Trenger ikke å bruke mye, er det et møkkete område så hjelper det mye mer å skrape litt opp med rissekrok og spraye på igjen. Så mikrofiber, greit å få brukt opp noen kluter som ellers er for møkkete til andre oppgaver.
eivi91 Skrevet November 3 Skrevet November 3 Ser veldig bra ut! De swirl flaps'a lekker som regel som en sil ja, så det blir skittent i området under. 😅 E.C. reagerte på dette 1
E.C. Skrevet November 3 Forfatter Skrevet November 3 Jepp, størsteparten av olja kommer nok fra disse ja. mr.pingu reagerte på dette 1
mr.pingu Skrevet November 6 Skrevet November 6 Ingenting spart og gjort som skal gjøres! 👏🏻 Blir bra når alt av olje er borte igjen. E.C. reagerte på dette 1
mowz Skrevet November 6 Skrevet November 6 Så nesten litt kjent ut det blendekitet TRF, Øyvind L., sveigis og 1 annen reagerte på dette 4
E.C. Skrevet November 6 Forfatter Skrevet November 6 Se der du og med alle ekstraporter i bruk også 🫡 mowz reagerte på dette 1
mowz Skrevet November 6 Skrevet November 6 3 minutter siden, E.C. skrev: Se der du og med alle ekstraporter i bruk også 🫡 Yessda, og EGT sensor i blendinga til eksosen. E.C. reagerte på dette 1
Skulebollen Skrevet November 9 Skrevet November 9 Hvorfor tok du ikke tuning i samme slengen 🤔? Er det hos Quickfix du var?
E.C. Skrevet November 9 Forfatter Skrevet November 9 @Skulebollen Var hos TRF personlig. Ønsker å beholde den med DPF enn så lenge. Jeg har litt mer prosjekter enn ork i det siste, så tanken med 3. bil i huset var å få den opp på et akseptabelt nivå og holde den relativt stock med minst mulig som kan pirkes på. Fikk dog litt ideer, så det er ikke sikkert at den får være original i all evighet Øyvind L., Skulebollen og sveigis reagerte på dette 3
E.C. Skrevet 23 timer siden Forfatter Skrevet 23 timer siden Oppsummerer EGR-delete på M57 i en liten write-up. Koblet av batteriet jeg, mest fordi jeg skulle holde på med en del annet i tillegg: Så er det vanlig demontering av motordeksel og luftfilterbokser: Staget må også ut: Og plata med panserlås: Her er skruene som holder den: Fem skruer til så løsner man dekselet over radiatorvifta: Koble fra vifta: Og ladetrykkslanga inn på gasspjeld, samt dytt unna til side: Så kan vifta dras ut: OBS: Kjøleslanga på biler med automat ligger clipset inn under, disse ser man her: Og selve slanga, den tynne nærmest radiator: Så løsner man metallklemma inn på EGR-spjeldet helt løs: Og dytter til side: Av med kontakt til gasspjeld og vakuumlinje til EGR-ventil: Koble fra kontakten til trykksensor: Og bolten som holder peilepinna: Så selve boltene øverst på innsuget, 6x2: Og muttere, 7 stk: Har man swirlflaps må man koble fra aktuator og vakuum under der også, lettest med innsuget på vei ut. Tada: Videre demontering. Av med rør mellom turbo og LMM: To bolter så er den ute: Da ser man eksoskoblinga til EGR, 2 stk. torx: Ut med de to + 3 bolter som holder selve EGR-kjøleren på plass (kommer et bilde senere som viser plassering). Så er det kjølekretsen. Finn fram denne: Den skal hit: En kjapp switcharoo: Så har vi andre enden på kjølinga der vi fjerner slangeklemma: Og litt switcharoo der også: Mista ikke så mye kjølevæske faktisk, kanskje 0,5 L. Sikkert greit å ha 1 L på lur til etterfylling. Hele EGR-en skal også lirkes ut fra eksosdelen, der må man litt ut til siden for å klarere braketten som er der: Og her er det som blir demontert, her kan man også se hvor innfestningen på de tre boltene mot motoren sitter: Inn med blendeplate eksos. Platen er tynnere enn stussen fra EGR, så skruene skal ikke gjennom det metallskjoldet der: 15 Nm for de som driver med sånt: Så er det å fjerne litt mer i den andre enden. Vakuumslanga fra EGR-ventil kan spores mot solenoid: Og solenoid kan spores tilbake til hovedlinja med vakuum der den kobles inn: Disse sitter gjerne godt fast etter noen år: Så om man ikke har lyst på å knekke av plasten og styre med å bytte vakuumlinje til 1000 spenn så kan man kutte av: Så snitter man bare slangen forsiktig på langs med en kniv: Free the nipple: Da er det bare å bruke proppen fra kittet: Litt modifisering av et patentbånd så har man veldig bra feste for kontaktholderen der den originale solenoiden var: Da er en hel del demontert: Så var det tilbake til innsuget. Skru av gasspjeld: Skru av EGR-ventil: På med TRF-stuss: Og gasspjeld: Og monter alt sammen igjen: Husk en påfyll av kjølevæsken, ellers ferdig! KMT, eivi91, TRF og 3 andre reagerte på dette 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå