Ingvaldsen Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden 10 minutter siden, E.C. skrev: nn med blendeplate eksos. Platen er tynnere enn stussen fra EGR, så skruene skal ikke gjennom det metallskjoldet der: dette kommer du til å angre på, har skrudd fast dette på alle bilene jeg har fjerne egr på. stor sjans for at du kommer til å høre dette. E.C. og KMT reagerte på dette 2
E.C. Skrevet 23 timer siden Forfatter Skrevet 23 timer siden Takk for tips, skal ha øra i beredskap. Den henger igjen i kun 1 bolt mot resten av skjoldet der, så er ikke umulig at det blir lyd nei. Blir den ikke litt vel deformert der da, om man skal presse boltene gjennom? Blir fort snakk om 1 cm i tykkelsesforskjell mot original EGR-flens.
Ingvaldsen Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden 8 minutter siden, E.C. skrev: Takk for tips, skal ha øra i beredskap. Den henger igjen i kun 1 bolt mot resten av skjoldet der, så er ikke umulig at det blir lyd nei. Blir den ikke litt vel deformert der da, om man skal presse boltene gjennom? Blir fort snakk om 1 cm i tykkelsesforskjell mot original EGR-flens. henger nok kun i klipset i bakkant og det tåler å flyttes litt på E.C. reagerte på dette 1
eivi91 Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden Fin how-to. 😊 Jeg tok også boltene gjennom spjeldet slik som originalt. Men jeg har en original tykk flens, med en blendeplugg i midten, siden TRF akkurat var tom for de platene. Så jeg fikk derfor kjøpe prototypen fra utviklingen. Tror også den kontaktholderen var ment for pluggen til vakumventilen til swirl flapsene. Den har akkurat samme klipset som vakumventilen på undersiden av innsuget. 😊 Ampera, E.C. og TRF reagerte på dette 3
E.C. Skrevet 13 timer siden Forfatter Skrevet 13 timer siden Stemmer det, jeg har to av disse kontaktholderne, en til EGR og en til swirlflaps, så de måtte plasseres på to ulike steder. eivi91 reagerte på dette 1
sveigis Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden Som vanlig @E.C. du leverer ferdig snakka 😊 Må si det frister og ta samme jobben på min og ,dette med og fjerne alt dette rælet ,men blir nok med tanken . Var rimelig komplett dette settet du monterte her ser jeg . Morro og se . E.C. reagerte på dette 1
E.C. Skrevet 9 timer siden Forfatter Skrevet 9 timer siden E60 fikk en real ryddesjau på motorfronten sammen med EGR-delete. Spoiler Var feilkode på 5 glødeplugger. Tidligere eier brukte DEFA-motorvarmer om han skulle ha start på bilen i -20. Så her måtte det tas en runde. Jeg sprayet alle glødepluggene med injektorspray før bilen fikk en langtur på 3 timer, så det kunne jobbes inn: Så var det en halvtimes tur for å få motoren varm rett før demontering og spraye over en runde til. Gikk veldig greit, de fleste løsnet ved 13 Nm, den bakerste ved 18 Nm. På M10 gjenger skal de tåle hele 35 Nm ved løsning: En av disse var dog ganske våt. Usikker på grunn, men håper at det er rester fra sprayen. Rengjort litt rundt hullet de skal i: Og brukt en liten dash glødeplugg-pasta ved montering: Så kunne man begynne å rense litt mer rundt: Mesteparten av svineriet kommer nok fra swirlflaps som lekker: Så jeg har kjøpt meg et innsug uten: Dette er fra 3L x25d. Ulempen for min del er følgende: Piezo-dyser har andre trykkrør på dieselen inn til dyse, så det krasjer med innsuget. x25d 3L ble nemlig aldri levert med piezo, så det har ikke vært laget spor for å passe disse: Disse må da freses ut: Underveis, de to til høyere er ferdige: Gikk egentlig ganske greit, men ønsker man ikke å holde på med slikt så er det bare å kjøpe et blendekit. Her var alt klart: Nye pakninger skal med: Samt liten renserunde på gasspjeld: Så var innsuget klart: Kjølesystemet skulle få seg en runde: Termostaten er fra byggeår, ikke rart den slet med å komme noe særlig over 65 grader på en halvtimes tur, og det i plussgrader: Rengjort litt, men driver ikke å skraper i evigheter der det er litt farge igjen: Inn med nytt: Pakninga kjøpte jeg fra Elring, da OE kosta 400 spenn. Ellers tenker jeg at det er best mer originale deler her. Ny stuss på toppen fikk den også: Så var det ut med oljefilterhus og varmeveksler der: Ble nå forsøkt rengjort litt der, men er grenser på hva man orker der nede: Så jo ikke så deilig ut disse: Litt bedre: Nye originale pakninger på alt som er, + filter fra Bosch: Så var det bra svett og oljete på siden med ladeluft også, så måtte rengjøres litt: 6 nye OE-pakninger på alt som er der nede, samme som jeg tok på E61 i vår: Turboen så litt vell møkkete ut den også, så måtte til med en liten rens også der: Så nytt beltekit med løpehjul og strammer fra INA: Det ene løpehjulet under dynamoen (til høyre i bildet) må man kjøpe løst, i tillegg til hovedkittet. Trolig fordi det ikke finnes på biler med dynamic drive, så de ikke ønsker å lage et kit der du potensielt ikke får brukt den ene delen til noe. Delene så like ut som de originale, noe hadde "Made in Germany"-merker, mens selve beltet var fra Kina. En miks med andre ord. Så kunne ting monteres sammen igjen: Litt renere enn før: Fylte på kjølevæske og trykktesta kjølinga, tok bare ved 1 bar i denne omgang. Ingen lekk her: Så må olje byttes når man har holdt på med vann-olje-varmeveksler, for å ikke risikere kjølevæske i olja. Det var nå på planen uansett: Bånnplata hadde fanget en kilo olje og møkk eller to: Tok vekk den isoporen og rensa litt: Må se om jeg kommer over en brukt som ikke er knekt. Litt stivt med 1500-2000 kr for ny alternativ/original. Begynte å se ut som en bil igjen: Nye kupefiltre på vei inn: Og AUC-sensor, disse er jo alltid herpa på E-serie: Så da har man gått fra dette: Til dette: Både peilepinna og sensor indikerte at det var litt for mye olje på motoren før skift. Håper at det bare var litt uheldig overfylling og ikke en HT-pumpe som lekker diesel i bunnpanna. Denne motoren har svart peilepinne og skal ha 6,7 L, mens de med rød ring skal ha ca. 1 L mer. Mulig det har vært noe confusion her. Nå ble det i hvert fall i orden: Så da bør det motor-messige være i orden en stund, fikse vibrasjonen i drivverket neste. tennbrikket, Ingvaldsen, Reef89 og 4 andre reagerte på dette 7
///M-ini95 Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden "Fornyet" bilen med noen år med alt arbeidet som ble lagt igjen her E.C. reagerte på dette 1
Haug530D Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden 17 timer siden, Ingvaldsen skrev: henger nok kun i klipset i bakkant og det tåler å flyttes litt på Eventuelt så kunne man jo alltids laget noe mellomstykke og hatt mellom.
E.C. Skrevet 4 timer siden Forfatter Skrevet 4 timer siden Ja, hvis dette får behov for å fikses så ser jeg for meg at man kan bruke noe shims der sammen med originalboltene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå