Gå til innhold

E.C.'s garasjetråd - how to EGR-delete + motorservice E60


Anbefalte innlegg

Skrevet
10 minutter siden, E.C. skrev:

nn med blendeplate eksos. Platen er tynnere enn stussen fra EGR, så skruene skal ikke gjennom det metallskjoldet der:

image.thumb.jpeg.78500f0d097131efaa8ed85cdfca1664.jpeg

dette kommer du til å angre på, har skrudd fast dette på alle bilene jeg har fjerne egr på.  stor sjans for at du kommer til å høre dette.

Skrevet

Takk for tips, skal ha øra i beredskap. Den henger igjen i kun 1 bolt mot resten av skjoldet der, så er ikke umulig at det blir lyd nei. Blir den ikke litt vel deformert der da, om man skal presse boltene gjennom? Blir fort snakk om 1 cm i tykkelsesforskjell mot original EGR-flens.

Skrevet
8 minutter siden, E.C. skrev:

Takk for tips, skal ha øra i beredskap. Den henger igjen i kun 1 bolt mot resten av skjoldet der, så er ikke umulig at det blir lyd nei. Blir den ikke litt vel deformert der da, om man skal presse boltene gjennom? Blir fort snakk om 1 cm i tykkelsesforskjell mot original EGR-flens.

 

image.thumb.png.064c39f9053abca87cad2db598420d19.png

 

henger nok kun i klipset i bakkant og det tåler å flyttes litt på

Skrevet

Fin how-to. 😊 Jeg tok også boltene gjennom spjeldet slik som originalt. Men jeg har en original tykk flens, med en blendeplugg i midten, siden TRF akkurat var tom for de platene. Så jeg fikk derfor kjøpe prototypen fra utviklingen. 

Tror også den kontaktholderen var ment for pluggen til vakumventilen til swirl flapsene. Den har akkurat samme klipset som vakumventilen på undersiden av innsuget. 😊

20251030_184007.jpg

Skrevet

Stemmer det, jeg har to av disse kontaktholderne, en til EGR og en til swirlflaps, så de måtte plasseres på to ulike steder.

Skrevet

Som vanlig @E.C. du leverer ferdig snakka 😊

Må si det frister og ta samme jobben på min og ,dette med og fjerne alt dette rælet ,men blir nok med tanken .

Var rimelig komplett dette settet du monterte her ser jeg .

Morro og se .

Skrevet

E60 fikk en real ryddesjau på motorfronten sammen med EGR-delete.

Spoiler

Var feilkode på 5 glødeplugger. Tidligere eier brukte DEFA-motorvarmer om han skulle ha start på bilen i -20. Så her måtte det tas en runde. Jeg sprayet alle glødepluggene med injektorspray før bilen fikk en langtur på 3 timer, så det kunne jobbes inn:

image.thumb.jpeg.561176b51b13f1c958b770f741dfd713.jpeg

Så var det en halvtimes tur for å få motoren varm rett før demontering og spraye over en runde til. Gikk veldig greit, de fleste løsnet ved 13 Nm, den bakerste ved 18 Nm. På M10 gjenger skal de tåle hele 35 Nm ved løsning:

image.thumb.jpeg.dc73c6abeb5de3d189e81a5b0ebf0929.jpeg

En av disse var dog ganske våt. Usikker på grunn, men håper at det er rester fra sprayen.

Rengjort litt rundt hullet de skal i:

image.thumb.jpeg.7f543ed78141ec016a36a768376b5b81.jpeg

Og brukt en liten dash glødeplugg-pasta ved montering:

image.thumb.jpeg.8d3c8bf9fbc312c5882716df55db8c54.jpeg

Så kunne man begynne å rense litt mer rundt:

image.thumb.jpeg.7b8db17fd193be9fdcb7aed577c32f4d.jpeg

Mesteparten av svineriet kommer nok fra swirlflaps som lekker:

image.thumb.jpeg.1414ff54c515b1a7cf042b9a5d50ce8e.jpeg

Så jeg har kjøpt meg et innsug uten:

image.thumb.jpeg.ad9e5fbd6d9a6f49b12bd0958d43abd2.jpeg

image.thumb.jpeg.5d622155f7e65def731054e3e9abfa76.jpeg

Dette er fra 3L x25d. Ulempen for min del er følgende:

image.thumb.jpeg.62dd13c89ef61afec5ed803c13a5ca37.jpeg

Piezo-dyser har andre trykkrør på dieselen inn til dyse, så det krasjer med innsuget. x25d 3L ble nemlig aldri levert med piezo, så det har ikke vært laget spor for å passe disse:

image.thumb.jpeg.1d88050c037b8e7d4d352716b0ee660b.jpeg

Disse må da freses ut:

image.thumb.jpeg.c6b83973bbeba2f745216e93b7437b4a.jpeg

Underveis, de to til høyere er ferdige:

image.thumb.jpeg.923390d87baa7dbf73783804bb243c6a.jpeg

Gikk egentlig ganske greit, men ønsker man ikke å holde på med slikt så er det bare å kjøpe et blendekit.

Her var alt klart:

image.thumb.jpeg.fe1b0b58a4f2dd9669ea5254a5781e4a.jpeg

Nye pakninger skal med:

image.thumb.jpeg.3eff81b1b191bff5d0707ef95a559ee9.jpeg

image.thumb.jpeg.c2197289b16e450a2ab18faa00b6166a.jpeg

Samt liten renserunde på gasspjeld:

image.thumb.jpeg.d87cf89607e4ba67bd105be7a5133fe2.jpeg

image.thumb.jpeg.e26be5db6f07a32d96dcad19d5016f03.jpeg

Så var innsuget klart:

image.thumb.jpeg.ad7cde90c5cb3e808446c82cbe25441c.jpeg

Kjølesystemet skulle få seg en runde:

image.thumb.jpeg.2dd26a1d7debb13522ca9c88c62331c6.jpeg

Termostaten er fra byggeår, ikke rart den slet med å komme noe særlig over 65 grader på en halvtimes tur, og det i plussgrader:

image.thumb.jpeg.291637e8b244dc18f76298935df4fca0.jpeg

Rengjort litt, men driver ikke å skraper i evigheter der det er litt farge igjen:

image.thumb.jpeg.37903d8e298f12503479fb1e0351c5c7.jpeg

Inn med nytt:

image.thumb.jpeg.c168041e38ed40aec19c0d0b41892ccd.jpeg

Pakninga kjøpte jeg fra Elring, da OE kosta 400 spenn. Ellers tenker jeg at det er best mer originale deler her.

Ny stuss på toppen fikk den også:

image.thumb.jpeg.f3530ee816c2640034b0568923e23cbd.jpeg

Så var det ut med oljefilterhus og varmeveksler der:

image.thumb.jpeg.38948a0eb9c99457c905f26a83cfc630.jpeg

image.thumb.jpeg.f2ecff4bc5db95c2510484638a127ba8.jpeg

Ble nå forsøkt rengjort litt der, men er grenser på hva man orker der nede:

image.thumb.jpeg.dbb7d41b8422349faea8550e71ae946d.jpeg

Så jo ikke så deilig ut disse:

image.thumb.jpeg.3acaa4eb2894c99708b70721e28b49fe.jpeg

Litt bedre:

image.thumb.jpeg.4469ff7feba2fd078d3e1e3806c2e128.jpeg

Nye originale pakninger på alt som er, + filter fra Bosch:

image.thumb.jpeg.e4d26147659a82fcff602937ba2a2302.jpeg

Så var det bra svett og oljete på siden med ladeluft også, så måtte rengjøres litt:

image.thumb.jpeg.9759eeb20e9ca2a3c692a3c3ae14ca19.jpeg

image.thumb.jpeg.8a30e0b95b10a368e027baa1adfd482d.jpeg

image.thumb.jpeg.6ae72326a68af24a66b6c037af4bc6fa.jpeg

image.thumb.jpeg.6f53d4c4e818dd80a79c8389c5d4063e.jpeg

6 nye OE-pakninger på alt som er der nede, samme som jeg tok på E61 i vår:

image.thumb.jpeg.e47355fcf580ff9b68b25695e23c58a2.jpeg

Turboen så litt vell møkkete ut den også, så måtte til med en liten rens også der:

image.thumb.jpeg.3e7a7e327ac358810f529727836a8d33.jpeg

image.thumb.jpeg.995215bc192155f96fe8fd197b14543d.jpeg

Så nytt beltekit med løpehjul og strammer fra INA:

image.thumb.jpeg.d5752e59d6ae82dffca0b4f6b251bcd7.jpeg

Det ene løpehjulet under dynamoen (til høyre i bildet) må man kjøpe løst, i tillegg til hovedkittet. Trolig fordi det ikke finnes på biler med dynamic drive, så de ikke ønsker å lage et kit der du potensielt ikke får brukt den ene delen til noe. Delene så like ut som de originale, noe hadde "Made in Germany"-merker, mens selve beltet var fra Kina. En miks med andre ord.

Så kunne ting monteres sammen igjen:

image.thumb.jpeg.1fca25aae2d070236971c5c7bd77b2df.jpeg

Litt renere enn før:

image.thumb.jpeg.f45ed16b69a0f5b274f0bee823c25a53.jpeg

Fylte på kjølevæske og trykktesta kjølinga, tok bare ved 1 bar i denne omgang. Ingen lekk her:

image.thumb.jpeg.9a8acf26a45fa1588b5d916e377cac75.jpeg

Så må olje byttes når man har holdt på med vann-olje-varmeveksler, for å ikke risikere kjølevæske i olja. Det var nå på planen uansett:

image.thumb.jpeg.16d6002843217d2238a777cb60c22c58.jpeg

Bånnplata hadde fanget en kilo olje og møkk eller to:

image.thumb.jpeg.13b9c393e060cdbdd6968c4f157c6243.jpeg

Tok vekk den isoporen og rensa litt:

image.thumb.jpeg.b6bfbdf5b871bc48c145097c999299ad.jpeg

Må se om jeg kommer over en brukt som ikke er knekt. Litt stivt med 1500-2000 kr for ny alternativ/original.

image.thumb.jpeg.11f0738eaafa6205c882d9ad039fb664.jpeg

Begynte å se ut som en bil igjen:

image.thumb.jpeg.04ad22cde4a0c3ff3dd0678dbd1c28b5.jpeg

Nye kupefiltre på vei inn:

image.thumb.jpeg.081106acb32f5f485c16bad269cc02b6.jpeg

Og AUC-sensor, disse er jo alltid herpa på E-serie:

image.thumb.jpeg.cf95b4a4dded37bf3850eddd21031a82.jpeg

Så da har man gått fra dette:

image.thumb.jpeg.87c2577ce61559361b80bd0456eba2a6.jpeg

Til dette:

image.thumb.jpeg.02925258de4df5910ac044c964472e0c.jpeg

Både peilepinna og sensor indikerte at det var litt for mye olje på motoren før skift. Håper at det bare var litt uheldig overfylling og ikke en HT-pumpe som lekker diesel i bunnpanna. Denne motoren har svart peilepinne og skal ha 6,7 L, mens de med rød ring skal ha ca. 1 L mer. Mulig det har vært noe confusion her. Nå ble det i hvert fall i orden:

image.thumb.jpeg.8121bfdd20ad4a1b2bbfa8f55576ea6c.jpeg

Så da bør det motor-messige være i orden en stund, fikse vibrasjonen i drivverket neste.

image.thumb.jpeg.abc6aa6547f72de02733d4279d0ab10d.jpeg


 

  • E.C. changed the title to E.C.'s garasjetråd - how to EGR-delete + motorservice E60
Skrevet
17 timer siden, Ingvaldsen skrev:

 

image.thumb.png.064c39f9053abca87cad2db598420d19.png

 

henger nok kun i klipset i bakkant og det tåler å flyttes litt på

Eventuelt så kunne man jo alltids laget noe mellomstykke og hatt mellom.

Skrevet

Ja, hvis dette får behov for å fikses så ser jeg for meg at man kan bruke noe shims der sammen med originalboltene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...