Gå til innhold

E.C.'s garasjetråd - ups & downs, nye felger og en understellsoppgradering


Anbefalte innlegg

Skrevet
7 minutes ago, Orjan said:

Alpina felgene 3611204 og 205 kommer fra E90/91 D3 med 235/35 og 265/30 dekk. D3_E9x_Englisch.pdf

E9x B3 hadde 8x19" ET34 og 9x19" ET39

Takker, da var jeg ikke så langt unna basert på googlinga. Alloy Wheels Direct har en del info liggende, men ikke alltid så detaljert. Jeg var innom generell brosjyre fra Alpina, der man kan se delenummer for komplett hjulsett, men ikke selve delekatalogen som viser enkeltnummer per felg. Spørs om det ikke blir 4 stk. nye emblemer i tillegg nå som du indirekte ga meg delenummeret, ser Koed selger disse (36 13 135). 

En artig detalj fra det felgsettet er at jeg observerte både Ronal og Borbet på baksiden, så det ser ut som at det har vært litt miks av underleverandører under produksjon.

Skrevet
14 timer siden, E.C. skrev:

Utregningen videre blir ikke så veldig vanskelig. Originalt på E60/E61 foran (f.eks. Style 135) er det ET 20. Style 172 har ET 18. Her blir det spacer på 15 mm, slik at jeg havner på ET 19 (34 - 15 = 19). Alpina ligger dermed ganske likt som originale felger.

Har lest en del rart om innpress bak på E61 i en eldgammel svensk forumtråd. Grunnen til at jeg er litt usikker er at Alpina originalt (på E60/E61) ser ut til å oppgi samme innpress på sedan og vogn. Svenskene diskuterer ganske hett hva som passer og ikke. Alpina har 245/35R19 og 275/30R19, mens jeg har 245/40R19 og 275/35R19 og i tillegg ganske kraftig felgbeskytter som kan sees av bildet i starten. Lurer derfor på å gå for spacer på 15 mm her også, slik at det blir ET 21 (36 -15 = 21). Forenkler en del ved å ha like spacere og bolter foran og bak. Originalt har boltene 25-26 mm langt gjengeparti, så da ser det ut som at 40 mm bolt er det jeg skal ha. Spacere blir da H&R 3075725 og bolter H&R 1254001.

Kan jo legge til at eneste e61 levert fra BMW (unntatt Alpina) med bredere hjul bak er e61 M5. Disse ble levert med style 167 (mer kjent som M6-felger) i 9" ET17 bak. Altså ikke 9,5" ET28 som sedanen fikk. De fikk derimot de samme dekkene i 285/35-19. Dette står ikke i prislistene til disse bilene, og heller ikke på "vanlige" nettsider som bmwstylewheels o.l.

Ellers er nok innpress foran og bak likt som sedanen. BMW har såpass mye høyere innpress på bakhjul for at hele den ekstra bredden går innover i hjulhuset, og ikke ut mot skjermen.

Skrevet

@awt: Jeg har faktisk snoka en del selv i ETK på høsten, hehe. Har sett felgene du nevner:

image.png.7f5234408c7dd458f3487b29a94a656c.png

 

E61 M5 har et annet delenummer på karosseriet enn vanlig E61, men delenummeret for ulike bakpaneler som inkluderer bakskjermen er det samme på alle E61. Dermed vet man at en E61 M5 ikke har breiere bakskjermer (i alle fall utvendig). Hjulnavet på M5 har tre sentreringspinner for bremseskiver, men jeg tror at det er samme tykkelse som non M5, slik at hjulposisjonen ikke påvirkes av det. På metalldelen på innerskjerm ser det ut som at E60 og E61 M5 har noe annet delenummer, men på locari så virker det å være likt på M-sport og E61 M5, vanskelig å si om det er noe særlig forskjell der.

275/35R19 som sitter på bakfelgen per nå er feil dimensjon for E9x (som felgen egentlig stammer fra), men 100% korrekt for Alpina E60/E61 (som jeg skal ha). Alpina kjører vel standard innerskjermer og det oppsettet jeg nå prøver å gå for havner på ET 21, i stedet for Alpinas standard ET på 24 med disse hjula. Innover blir det åpenbart ikke noe problem, mens utover blir det rundt 2-3 mm mer utstikk enn originalt og mer enn M5-felgen, men Disse har jo også smalere dekk enn M5. Tror det går, men kan jo hende jeg blir tvunget til å kjøpe 12 mm spacere i stedet for 15 mm. Ser man originalbildet med felgene så bør de vel tåle 2-3 mm ekstra bredde bak :P

image.jpeg

 

Skrevet

Jeg har hatt nevnte M6-felger, og de passet fint bak på vanlig e61. Jeg fikk dessverre aldri prøvd det skikkelig før bilen ble solgt, men felgene ble med bilen og livet videre.

Var også en tråd på Facebook etter noen år der en eller annen hadde kjøpt min tidligere bil, og så levert bilen inn for en sjekk der verkstedet mente dette var uoriginale jallafelger. Snakk om idioter. 🙃

Lurer på om jeg finner det igjen, var litt morsom lesing. 😛

Skrevet

Kanskje det var samme mann fra SVV som mente at E60 har ulovlige oransje lys i frontlyktene? 😅

  • E.C. changed the title to E.C.'s garasjetråd
Skrevet

Liten oppdatering på ting og tang.

Fikk byttet tårnlager venstre foran på E61, mistenker at den lager ulyd når man tar krappe u-svinger og når man kjører over humper med mye rattutslag. Var lur denne gangen og fikk vasket i hjulbuene på forhånd:

image.thumb.jpeg.c7a424969bd4b5efe8a4a4c8fc6472fc.jpeg

Første gangen jeg bruker den kroken faktisk. Funker sånn passe, tror kanskje at en 45-60 graders krok som peker "tilbake" mot en selv er å foretrekke hva vask av hjulbuer angår. Samtidig er det bedre enn å ikke ha noe.

Anyhow, kjører samme opplegget for å ta ut fjærbein som ved demperbytte, uten å demontere noen stag/bærebruer fra spindel, men heller klemme sammen fjæra:

image.thumb.jpeg.c71c157452910c8af75d2049d65cdaaf.jpeg

God tråkk så greier man å lure den ut. Teipa over så man ikke skraper skjermen.

image.thumb.jpeg.ae5fee79118a1f4b2c7fe463c137e025.jpeg

Usikker på om jeg vil anbefale denne måten til andre. Jeg tråkker og trykker alt jeg har så går det akkurat. Jeg er ikke akkurat sterk, men har man spist for lite grøt dagen man skrur så får man den kanskje ikke ut på denne måten. Så en liten OBS.

Hadde egentlig planlagt å bruke den andre "mer skikkelige" klemma jeg har til å bytte tårnlager, men innså at de klemmene hadde klemt nok til at fjæra var løs nederst, så det var bare å kjøre på.

image.thumb.jpeg.a9551b032e58fc7aa17dca451c135be5.jpeg

Fullt med dritt i skåla og på bunnen av lageret:

image.thumb.jpeg.a63517deaa4dabd97208fc109db68cb0.jpeg

image.thumb.jpeg.ee6e8cd417d0c21125980e1f5751e262.jpeg

Usikker på om det kom noe grus forbi "skjoldet", men det kan uansett sies at designet på disse er mindre bra:

image.thumb.jpeg.9f7262838dd02130e6e778939e90cff9.jpeg

Nytt ble OE. Følger med masse muttere i service-kittet, til alle de armene man kobler fra spindelen (om man velger å følge framgangsmåten fra TIS):

image.thumb.jpeg.5622ba0703e9e5aa6824e7e38bbedfe7.jpeg

Var kanskje litt mindre bevegelse i den nye når montert, men vi får nå se om det blir noe bedre eller ikke.

Etter monteringen tok jeg en titt bak og det var jo litt leit 😢:

image.thumb.jpeg.f1dc97579c176b515d6308a885c28a2e.jpeg

Hadde håpet å kjøre litt mer enn 450 mil før den potensielt måtte ut igjen for fiks :P. Virker nesten som at det er begge utgående det lekker fra, noe som er litt rart. Hadde nesten forventet mer at det ville ha lekket fra inngående foran, der jeg styrte på med flens. Ble per nå å vaske med bremserens så får jeg ta en titt igjen etter at jeg får kjørt litt, for å se om det er noe tydeligere lekkasjested:

image.thumb.jpeg.57240b42a41c933efc4131383c37fe15.jpeg

E91 fikk seg en håndvask. Det ble dessverre rett i vinter-sesongen etter poleringa sist, så den har faktisk bare vært møkkete og ikke håndvaske siden den gang. Så litt kjekt å se den ren:

image.thumb.jpeg.3f8c8d06c0b07022d9fa89eaff74558a.jpeg

image.thumb.jpeg.67c802e0a332d8dacb1d1fa73b438810.jpeg

image.thumb.jpeg.7ea36f101145d108fd75eeb6cdbe5bbb.jpeg

Den durer og går, men er alltid noe småting. Parklyspæra gikk. Ingen stor sak, sett vekk fra at BMW mener at slikt skal selges kun i pakke med reflektor til den nette sum av 1000 kr. 😬

Pæra sitter under lykta og er litt småkronglete å komme til:

image.thumb.jpeg.bb4356de2cccd26a61c028193f2b373b.jpeg

Original leverandør er ZKW, står til og med i RealOEM og på selve reflektoren jeg plukket ut. Like som to dråper vann:

image.thumb.jpeg.d4bb07d789039bf25b7dc97c79b57dec.jpeg

ZKW er halve prisen, men fortsatt ca. 500 spenn. Noe som er rimelig drøyt når det man egentlig skal bytte er en liten glødepære på noen få watt. 

Pæra er selvfølgelig festet slik at man ikke skal kunne ta den ut forfra:

image.thumb.jpeg.bba5dc0049ed39b36a1665880b24616d.jpeg

Ble litt brute force for å se hvordan dette sitter sammen:

image.thumb.jpeg.ae4cddf15c1e230a0891934aed619b10.jpeg

Vanlig pære og sokkel, som er plast-sveiset fast i reflektoren. Skal se om det blir mulig å gjøre det litt billigere neste gang ved å smelte den plastsveisen og prøve å bytte kun selve pæra. Er vel noen der ute på internett som har funnet ut av dette.

Ellers hadde også min kjære avfukter i garasjen tatt kvelden. Lyset på, men ingen hjemme:

image.thumb.jpeg.3d339496ade832659791026f2313f30a.jpeg

Det er egentlig 3 deler av betydning i disse. Vifte som blåser luft gjennom, varmeelement som frigjør fanget fuktighet fra trommelen og motor som spinner trommel rundt.

Den har gått over 2000 timer siden kjøp. Har vært litt ulyd i den en stund (når trommelen roterer) og nå var det helt stopp, lagde en klikkelyd uten at det gikk rundt. Heldigvis hadde jeg kjøpt ny motor for lenge siden, så det var bare å bytte:

image.thumb.jpeg.b7bc4bcf27b03bb93f70ea4c4675929a.jpeg

Så at det var en liten "notch" i skaftet på den nye motoren:

image.thumb.jpeg.ccda6f73131cce00aebbd34734f3fa64.jpeg

Tenkte at dette har de vel laget så det er lettere å begynne å dra av tannhjulet med avdrager, så holdt på med det nesten en halvtimes tid:

image.thumb.jpeg.18b11a186925b99587b6bf7f5ceb7ce9.jpeg

Når skaftet endelig knakk av så fant jeg set-skruen på baksiden 😅

image.thumb.jpeg.1e11653560e5b376165b92b876411962.jpeg

Til mitt forsvar så kan ikke denne motoren roteres fritt. Set-skruen var på undersiden, så tenkte aldri på å hente et speil og se under. Sånn kan det nå gå. Ble nå ordnings på den til slutt, satser på minst 2000 nye problemfrie timer til:

image.thumb.jpeg.161d9e82958342058608477b6c0ab3a7.jpeg

Heldigvis ikke alt som har behøvd en fiks, USB-C-laderen til midtkonsollen bestod benktesten:

image.thumb.jpeg.499ea65a29dac27c611350fde0d31471.jpeg

image.thumb.jpeg.b1f67e770c4da4223a7deae455d81964.jpeg

Plukka også opp en sånn en da den dukket opp i nabolaget, kjekt å ha når lykter skal byttes:

image.thumb.jpeg.cbcd22a3828da0b3ee25bc3fc23d2534.jpeg

Så var det sommerfelgene da. Disse var såpass rene at det eneste jeg har gjort var å ta vekk limrester fra gamle vektlodd og spyle av:

image.thumb.jpeg.b333420f2fe6df0e36c659db60a5635c.jpeg

image.thumb.jpeg.b75f08f00d047417cce0b0159c695dc1.jpeg

Den gummirondellen fungerer også på små asfaltflekker. En kjekk oppdagelse.

Så var det senterkopper da, litt slitne et par av dem:

image.thumb.jpeg.18288e4a1b4153e7f1cb5e6535c79004.jpeg

Innså at disse burde byttes. Alpina har ikke det beste og mest holdbare patentet til å feste skaftet i emblemet for å si det sånn. Tre av fire gikk greit med en nebbetang:

image.thumb.jpeg.78493c18e42e76dc03dab6d11e339459.jpeg

image.thumb.jpeg.6d2e545286b04aaa8b088a6a22b15b2e.jpeg

Den fjerde måtte klippe opp fjæra for å ta i bruk skikkelig tang:

image.thumb.jpeg.a9664a3b2e284c7dd16d8fff2e0c992b.jpeg

Sjokkert senterdeksel følger med:

image.thumb.jpeg.139a69c07e5ab8914047e36b838a96c8.jpeg

Litt forskjell:

image.thumb.jpeg.f6ee694cb602b3e977c80fbee1ead319.jpeg

Før:

image.thumb.jpeg.18288e4a1b4153e7f1cb5e6535c79004.jpeg

Etter:

image.thumb.jpeg.e8b0c792b98e89026f5f02c375f18312.jpeg

Så var det å sette de på bil da.

Jeg har fått 2 sett med 2x15 mm spacere og 40 mm bolter. Samme dag leste jeg TuV-papiret om at 15 mm spacer skal ha 43 mm bolt 🙃

Jeg målte utstikk på en OE bolt gjennom felg og en 40 mm bolt via spacer + felg. Sistnevnte var rundt 1-1,5 mm kortere. M12x1,5 bolter skal ha ca. 6,5 runder med tråd å feste i (ifg. bl.a. H&R) og jeg har målt standardbolt på standardfelg til ca. 5-5,5 runder (interessant nok litt lite allerede). Da sier det seg selv at enda kortere begynner å bli litt skralt. Hva gjør jeg da? Som enhver person som ikke har lyst til å brenne inne med 20 ubrukelige 40 mm bolter bestilte jeg da 2 sett med 2x12 mm spacere og 20 stk. 43 mm bolter. Da ender jeg opp med 4 komplette sett om ikke annet. E91 kunne jo ha behov for litt mer bredde på nåværende vinterhjul.

Så kommer flaksen min med i bildet igjen. Både Autodoc og Posten har vært sirup, så i skrivende stund er det 14 dager siden bestilling. Tidenes treigeste Autodoc-levering siden jeg startet å handle der for rundt 4 år siden. 😆
Får satse på at det kommer senere i dag, så jeg kan få satt på hjula og kjørt meg en tur og at flaksen min kanskje snur litt igjen :) 

Skrevet

Vært litt ups and downs i påskeuka. Fikk endelig pakken min siste dagen før langfri, etter å ha etterlyst hos Posten.  Nå er alle spacere på plass:

image.thumb.jpeg.63f968e2c464d843a85ed9da4e2460bb.jpeg

Skulle teste ut 12 mm bak på sommerhjul på E91 og hadde egentlig alt klart:

image.thumb.jpeg.f5de2177268be452aafa342511a24091.jpeg

Helt til jeg skulle ta en sjekk med å rotere hjulet og sjekke at alt var tight og fint. Da fant jeg ut at hjullageret er på tur ut:

Da er det nok lurest å ikke putte mer belastning enn nødvendig, så de spacerne gikk fort av igjen. Sjekket en runde under bak og hva er vel bedre enn én diff som lekker?

image.thumb.jpeg.0eec12e7a42d0d94a434f80db84a6827.jpeg

Helt riktig, to differ som lekker! Den hadde også en lek(k)ekamerat i venstre bakdemper:

image.thumb.jpeg.829a6846dab326732f0beda0bed9f44c.jpeg

Ikke kjempelovende mtp. at jeg nettopp har satt på Bilstein B4 foran, spørs om det ikke blir å prøve ut Sachs på bakakselen. Hadde egentlig tenkt at traversen bak må byttes ila neste år og at det ville være naturlig å ta det meste i bakstillingen i samme slengen, men nå ser det ut som at hjullager, bakdempere og utgående tetninger på diff må omprioriteres til omgående.

Kjipt med sånne ting, men sånn er det vel når bilen snart er 20 år gammel og havner i den klassiske 150-200k km kjørelengden der ting ryker på løpende bånd.

Har heldigvis skjedd litt positive ting også. I tillegg til nye sommerhjul så har E61 fått litt understellsoppgraderinger. Sist jeg monterte diff så fikk jeg stirret en del på det smårustne stabstaget bak og lurte på om det kanskje burde males og om foringene kanskje burde byttes. Så kom jeg til å tenke på at det kanskje finnes noen andre gromme stag å handle, helst originale BMW. E61 med panorama er ikke den stiveste bilen, E61 M5 har både fått andre stabstag og annerledes avstivere under, så det finnes steder å hente inspirasjon fra.

Kan si med en gang at det finnes langt flere stabstag der ute enn jeg hadde sett for meg. Mine M-Sport S704A var sånn ca. midt på treet. S704A var likt hele veien, mens standard og sporsunderstell kunne variere både med motorstørrelse og årsmodell. En skikkelig jungel. En ikke fullstendig oversikt blir som følger:

image.thumb.png.7887b2a524568e6a1dfcbb7baf92ac45.png

Som man ser så var det vare E64 M6 som matchet eller overgikk tykkelsen til E61 M5, gitt at førstnevnte er en cab så er kanskje ikke det så rart.

Allerede lang historie kortere, her er 29 mm staget foran (fra E63 M6 Competition eller E64 M6 om du vil) vs. 25,6 mm M-Sport stag. Avbildet med sort 29 mm Powerflex-kit som inkluderer forsterkningsplater, samt nye originale braketter som sitter på M-bilene:

image.thumb.jpeg.b9cee9b49293f7e355d44552a7d28e79.jpeg

Betydelig mindre rom for flex i disse innfestningene:

image.thumb.jpeg.54b1f86dd88c0c6dd2ec18226e6d06df.jpeg

Montert:

image.thumb.jpeg.d74c9dd4305191b7e08e42f2c3590103.jpeg

Og bak? Vel, der var selvfølgelig 20 mm staget fra E61 M5 gått ut av produksjon. Fant etter hvert ut at folk klagde over det på enkelte forum for over 5 år siden, så har nok vært utsolgt en stund. Så hadde jeg litt flaks og snublet over et stag fra Dinan. Dinan er nok bedre kjent i USA, men har nå hørt navnet av og til på Youtube og sett det på amerikanske forum. Trumpistan fikk bare E60 M5 med 18 mm stag bak, så her hadde Dinan kokt opp et stag på 21 mm! Og siden ingen kjører sånne gamle skrotkasser lengre var det på tilbud også, inklusive i en Europeisk butikk som sendte til Norge, uten at frakten ble hinsides. How convenient:

image.thumb.jpeg.93b5a51b965c3859dcad47fb6a503dad.jpeg

Foringene i poly og monteringspasta fulgte med. Kjøpte nye OE-lenkearmer og skåler til foringene.

16 mm vs. 21 mm:

image.thumb.jpeg.1911c4b22e053afb4619a79bb3e57d31.jpeg

image.thumb.jpeg.a0b3d8d0cf88accc4be8dcf0f35a6028.jpeg

image.thumb.jpeg.9cf938d62f378451e9f786fb019061ee.jpeg

image.thumb.jpeg.9a137be562d9d9b9cdd97d715a53e95f.jpeg

Kjekt med travers som ikke ruster i stykker. Og montert:

image.thumb.jpeg.5fa4fdfd02333517b957c5122b0c3d58.jpeg

Og en Bilstein demper som ikke har begynt å lekke (enda)!

Så var det Alpina hjul da!

God klaring:

image.thumb.jpeg.3b5e34de5ce88901f4f573649a18e8cf.jpeg

Dette er med 15 mm spacer og 275 mm dekk og 9,5" felg, effektiv ET = 21. Hadde vel gått med 12 mm spacer og "originalt ET på 24", men det var nok lurt å handle 15 mm der.

image.thumb.jpeg.d1378eb370df3c57a52afc0e839c5d13.jpeg

Måtte faktisk råne en tur ut på natta for å prøvekjøre og knipse et bilde:

image.thumb.jpeg.ba8a4e458d2f8b4a402149e2504677dc.jpeg

Innså at bilen behøvde en runde med avspyling og bedre bilder, så her er de:

image.thumb.jpeg.12f093e71fff0f937bdbe004451a8884.jpeg

image.thumb.jpeg.5c7ab62d7564f5b3d47f549d66f9b1b6.jpeg

image.thumb.jpeg.433f3c4d934f7c977fe812abdcb9b4ff.jpeg

image.thumb.jpeg.a657d2fe4bb5da2fa2293bd345caa0d0.jpeg

image.thumb.jpeg.6cc0dcf5723a54f356bb2be698a7aa56.jpeg

image.thumb.jpeg.5452a4b4686617850ecae5b3d978d74a.jpeg

image.thumb.jpeg.c95ef4715d94d41f85753495d85ae09a.jpeg

image.thumb.jpeg.0b8feeef124ffb938681f28ce20ba67e.jpeg

image.thumb.jpeg.17946a83c501bff3619934c0bc94c127.jpeg

image.thumb.jpeg.2d7c71483c73bdc2e7062b98623c10e8.jpeg

  • E.C. changed the title to E.C.'s garasjetråd - ups & downs, nye felger og en understellsoppgradering
Skrevet

Du sparer ikke på noe her når du holder på 😊

Det som er så greit med dine tråder ,er at du finner ut så mye hva passer hva osv osv .

Var noe dritt med demper lekkasje og tingene der men uansett disse er vel ikke gamle heller ,garanti sak?

Felgene ble jo kanon på den uten tvil .😊

Skrevet

Den tråden her er så informativ og fyldig, at man nesten skulle laget en YouTube kanal 👀

Du hadde hatt en "sub" fra meg iallefall!

 

Skrevet
2 hours ago, Reef89 said:

Ble flott med Alpina hjul.
Nå må du få satt på LCI lykter 😎

Takk og helt enig ang. lykter. Er noen ledninger som skal trekkes pga. ettermontering av høydesensor foran og lyktespylere + ledning til sensor høyre bak. Var ikke helt 100 % rett frem, delebilen er xdrive og har litt annet opplegg foran og min bil har selvfølgelig noen sære delenumre på sensorer bak, som kun eksisterte i en kort tidsperiode. Jeg har dog ikke tenkt å kjøre halogen en vinter til, så jeg skal sørge for at lykter kommer på før Alpina hjulene må av for sesongen :) 

 

1 hour ago, sveigis said:

Du sparer ikke på noe her når du holder på 😊

Det som er så greit med dine tråder ,er at du finner ut så mye hva passer hva osv osv .

Var noe dritt med demper lekkasje og tingene der men uansett disse er vel ikke gamle heller ,garanti sak?

Felgene ble jo kanon på den uten tvil .😊

Takk! :)

Demperne skal ha vært byttet ikke lenge før jeg kjøpte bilen, så kanskje 4 år eller der omkring. Hadde jeg kjøpt de selv hadde jeg muligens prøvd meg på garanti, men her tenker jeg at det blir enklest å handle nytt, samt kjøpe alt tilbehøret til toppen og bunnen av demperen, så man vet at det blir gjort skikkelig.

 

1 hour ago, ///M-ini95 said:

Den tråden her er så informativ og fyldig, at man nesten skulle laget en YouTube kanal 👀

Du hadde hatt en "sub" fra meg iallefall!

Hehe, takk, det har jeg faktisk tenkt på for et par år siden. Tror det blir litt for omfattende om jeg skal gjøre det med god nok kvalitet som jeg kan stå inne for. Samtidig må man gjerne pumpe ut innhold jevnt og trutt om folk skal gidde å følge med. Vet også av erfaring av videoredigering tar en del tid. Er dog ikke helt fremmed for tanken, så skal nok vurdere det en runde til en gang i fremtiden ;) 

Skrevet

Strøkent og informativt, som vanlig 😉 Alpina-hjul er noe eget, virker som de nesten alltid treffer innertier med felgene sine.

Skrevet

@HakonLimseth Takk, helt enig i at felgdesignet til Alpina er top notch. Har også veldig sansen for Style 172, så spørs om det ikke blir nye vinterfelger om et par sesonger også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...