Gå til innhold

Bestilt iX40 - Valgets kvaler: iX40 - iX3 - i4 - E-tron


humpfy
 Share

Anbefalte innlegg

1 hour ago, humpfy said:

500l vs 550l. Det er ikke mye, men det meste kommer vel i høyden og gjør bagasjerommet vesentlig mer anvendelig? Kommer F26 med gitter i rollo’en @awt?

Det er vel nærmere 490L i F26 vs 480L i F36? Tror jeg og @awt har gjort denne øvelsen tidligere en gang 😛 Der er spesielt plassen over rollo i X3 som skiller bilene, men går da litt opp til glassruta i disse kombikupéene også. X4 har vel ikke rollo (eller gitter for den saks skyld), men plater som lager et lokk, tilsvarende som det er på F36. Tror du kan få typisk hundegitter til X4. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ser ut til å ende med i4 og en Alpina B3S fra 2011, så vi kombinerer begge muligheter. Moderne M-bil og litt eldre bensinbil med rekkeseks. Og dobbel turbo. 😁 Men kjør på med M40i, livet er altfor kort til å ikke benytte muligheten nå. Selv ville jeg helst hatt en diesel-suv som nummer 1 og elbil som nummer to. Men det blir omvendt her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, fupsaker skrev:

Selv ville jeg helst hatt en diesel-suv som nummer 1 og elbil som nummer to.

To faktorer som blir avgjørende for oss: Har ikke ønske om å ha to bruksbiler og diesel passer ikke vårt bruksmønster, men ellers er jeg i utgangspunktet enig.

Personlig er jeg mest glad i eldre biler og bil nummer to blir nok derfor noe eldre. Typisk søndagsbil. Har en forkjærlighet for De Tomaso Pantera, men de er kostbare nå. Har derfor flyttet fokus til 928S eller 996 turbo. Her har jeg dog god tid. Dette skal være ren kos.

Hvordan er prosessen med Sverige import @Fredrik 90? Gjøres alt på grensa?

Endret av humpfy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, humpfy skrev:

To faktorer som blir avgjørende for oss: Har ikke ønske om å ha to bruksbiler og diesel passer ikke vårt bruksmønster, men ellers er jeg i utgangspunktet enig.

Personlig er jeg mest glad i eldre biler og bil nummer to blir nok derfor noe eldre. Typisk søndagsbil. Har en forkjærlighet for De Tomaso Pantera, men de er kostbare nå. Har derfor flyttet fokus til 928S eller 996 turbo. Her har jeg dog god tid. Dette skal være ren kos.

Hvordan er prosessen med Sverige import @Fredrik 90? Gjøres alt på grensa?

Om du kjøper i utlandet og kjører over grensa selv kjører du på rød sone. Pass på å ha alt av papirer. Moms betales, deretter betales avgift når på skilt. Og så godkjennes på lokal SVV-stasjon da. ;-) Om du ikke finner noen som ordner alt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, humpfy skrev:

Hvordan er prosessen med Sverige import @Fredrik 90? Gjøres alt på grensa?

Veldig enkelt. Du kjøper bilen i Sverige, kjører den hjem på enten norske prøveskilt eller svenske skilt hvis selger er villig til å la deg kjøre ett par dager ekstra på hans skilter. Med svenske skilter kan du kjøre lovlig i Norge i 30 dager, men man må ha norsk forsikring på bilen fra du kjøper den til den får norske skilt. På grensa kjører du på rødt, viser kjøpekontrakt, dette betaler du moms av. Så kjører du til din nærmeste trafikkstasjon, her må de ha del en og del to av Svensk vognkort. De må også ha ett dokument du får når du betaler moms på grensa samt kvittering på betalt moms. Så betaler du avgift og får skilter i hånden. 

Det er viktig at bilen er sånn passe original med tanke på hjul og eksos, det sparer deg for en del bryderi og ekstra dokumentering.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, humpfy skrev:

Har derfor flyttet fokus til 928S eller 996 turbo. Her har jeg dog god tid. Dette skal være ren kos.

996 turbo & 928 S/S4/GT/GTS er jo langt bedre en penger på bok ! Og for en glede ikke minst 😊 Ser nå selv etter Porsche,Aston Martin,Alpina i Japan bla.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • humpfy changed the title to Valgets kvaler: Bestilt bil. (iX40 - iX3 - i4 - E-tron)

Livet tar en del veier man ikke hadde sett for seg. Dette bilkjøpet er ikke av de mest kontroversielle, men nok til at jeg er noe overrasket av meg selv. 

En stk iX40 ligger i bestilling. Med prisøkninger, moms og endring av kunderabatt ble det økonomiske insentivet for stort og jeg falt gjennom. Bilen er ekstremt god, synes jeg, så det er ikke krise. iXM60 som jeg egentlig ville ha, kan ikke leveres før langt ut i 2023. iX50 likeså. Da ble det minstebror med alt av utstyr som er mulig å oppdrive - selv om det ikke er helt A4 lenger. Hvilket utstyr som er å oppdrive altså. Mye som skjer i BMW… Nå får jeg i det minste massasje og justering på begge stoler fremme og ikke kun i førerstol. Det er mye verdt for meg!

Så får vi se når den kommer og hvor lenge den blir, men utseendet vokser virkelig på meg. Massivt kjøretøy. Jeg liker å ta plass! 

Fargen blir perlemorshvit eller storm bay, men uansett samme felger som i bildene under. Lånt av internett. Fargen er jeg usikker på enda.

 

6D551BB7-5E0C-4D7D-81F7-AE074847E626.jpeg

86CBF895-EB49-4447-9D62-5882877D1A22.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med valget! 

Er rart hva man ender opp med av og til.

Syns i3 var verdens styggeste bil når den kom, men endte opp med å eie en i 4 år. 

Og jeg som syns det er forferdelig lite farger på biler for tida ender opp med en grå bil selv...

Håper du blir fornøyd med valget. Nå blir jo ladenettverket stadig bedre så en ix40 vil nok kunne løse de fleste oppgaver på en god måte.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med å bestille en IX 👍. Jeg synes den er grisekul. Har vurdert å endre fra i4 M50 vi har bestilt til IX, men synes 40 utgaven koster litt for mye med den rekkevidden den har.

Mulig vi velger en IX neste gang, tar meg stadig i å kikke etter en når jeg ser den på veien. Likte veldig godt bilen innvendig også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med flott bil! Liker iX godt selv, kjører bra å får de fleste andre biler til å fremstå som utdaterte!

Mitt «problem» med iX er hvor stor forskjell det er mellom 40 og 50. Minstemann har mindre rekkevidde enn vår iX3, mens 50’n koster nesten 2 stk ix3’. Det er jo 50’n man vil ha, men med så lite antall enheter, blir en dyr bil ennå dyrere og eller lenger tid å vente. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Ron Jeremy skrev:

får de fleste andre biler til å fremstå som utdaterte!

Mitt «problem» med iX er hvor stor forskjell det er mellom 40 og 50.

Her er vi helt enige. iX fremstår som et meget moderne design. Et typisk design som man har et meget delt syn på. Jeg har sakte men sikkert flyttet meg fra nay til yay. At det er et moderne uttrykk er det ikke tvil om. Jeg er overbevist om at denne vil holde seg godt om 5-10 år.

iX40 vs 50 er også en grei sak. Det skiller 200-300k avhengig av utstyrsnivå. Nå får man ikke integral steering, luft eller B&W på iX40 lenger. Det gjør iX50 dyrere, med alt utstyr, men også mer attraktiv ettersom rekkevidden og ytelser var eneste forskjell tidligere.

Dersom man ikke trengte rekkevidden er prisforskjellen for høy, synes jeg. Vi var i grenseland men tenkte annenhåndsverdi og foretrakk likevel i utgangspunktet iX50. Selv om vi kun trenger rekkevidden et fåtall ganger i løpet av ett år.

Dagens utstyrsfordeling favoriserer også iX50, men den er dyr. Når den ikke kan leveres i 2022 blir iX50 en veldig dyr bil. Opp mot 1.5M og drøyt 600k mer enn en topp utstyrt iX40 i dag. Det er bare for mye. I mine øyne.

Min vurdering sett bort fra leveringstider og mva ble derfor slik: iX40 > iX50 < iXM60. iX50 havner på feil side i alle tilfeller.

 

Tar gjerne innspill på farge forresten. 

Endret av humpfy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • humpfy changed the title to Bestilt iX40 - Valgets kvaler: iX40 - iX3 - i4 - E-tron

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...