Gå til innhold

Idas tråd - i3 endelig fikset


 Share

Anbefalte innlegg

  • 2 weeks later...
  • idapederse changed the title to Ida's tråd - nytt familiemedlem på «tunet», ordentlig presentasjon kommer snart

Vi har i noen måneder fundert litt på dette med innkjøp av elbil, og at det kanskje er mer fornuftig å bruke en sånn til småkjøring enn dieselbilene. I juni slo vi til. 

Vi vinglet lenge mellom BMW i3 (finnes det egentlig noe annet merke enn BMW? 🤷‍♀️) og Mazda MX30, av alle ting. i3 for at det rett og slett er en veldig morsom bil som virker til å være laget for nettopp små- og bykjøring (og at det er BMW - selvfølgelig), og Mazda MX-30 for at den føltes bra kvalitetsmessig, den var fin å kjøre og at man da kunne hentet ut splitter ny bil (med omtrent samme rekkevidde) til nesten samme pris som en brukt i3. 

Men så endte vi opp med BMW, da. Noe annet ville vel egentlig vært overraskende. Mye for at det er nettopp dette vi kjenner til, men også for at Mazdaen kanskje kunne føles litt "overkill" som ren bybil. Hva skal man med en relativt stor crossover i bybildet, om man heller kan fise rundt i en snerten liten i3?

Når prisene på drivstoff skjøt fart tidlig i sommer og elbilmarkedet plutselig begynte å bli passe hett, fant vi til slutt ut at vi måtte kaste oss rundt før bilene ble enda dyrere enn de var den gang.
For all del - prisene går nok ned igjen på et eller annet tidspunkt, men med tanke på blant annet økende drivstoff- og bomutgifter føltes det som riktig tidspunkt for å kjøpe elbil nå tidlig i sommer, da. 

Det ble tilbrakt en hel del tid på Finn, hvor vi begge saumfarte nettet etter den "riktige" bilen. Vi tilbrakte også noe tid hos Bavaria Oslo, men summen for de fleste av bilene som stod der var at de aller fleste var fulle av shoppingbulker, hadde minst én kantkjørt felg og var generelt litt stygge i lakken med riper og skader både her og der. Fant et par tilnærmet strøkne biler der også, men de var enten med for lite utstyr eller med altfor høy pris eller kilometerstand. 

Etter mye om og men og frem og tilbake endte vi omsider opp med en Imperial Blue i3 94Ah fra 2018, med 37 500 km på telleren.
Fully Charged med alt utstyr man kunne få på en i3 i 2018 (foruten Apple Carplay, men dette kommer nok), og vi er så fornøyde!
Jeg husker at jeg hadde en hel del å si om den i den tiden den var helt ny på markedet, men alt dette må jeg egentlig ta tilbake - for fy fader for en fin bil dette er til små- og bykjøring.

Vi fant ut at 94Ah forhåpentligvis ville være nok for oss med tanke på rekkevidde (230 km på en god dag), og det har det helt klart vist seg å være foreløpig i alle fall.
Lades den til 100% holder den som regel ei hel uke til vårt bruk, selvfølgelig med noen unntak. 

Det er stort sett denne som går inn og ut av bomringen (ring 3) nå, og det merkes at bompengeregningen har blitt lavere. Det samme har for så vidt drivstoffkostnadene også, og ladingen koster heller ikke stort foreløpig. Her har jeg nemlig oppdaget at det er svært billig å lade i garasjen på treningssenteret enn så lenge. 😅

Det tok ikke lang tid fra bilen var på plass på parkeringen her til vi var i gang med større og mindre modifiseringer. Det første som ble bestilt, var induksjonslader til armlenet. 2019-modellen har dette originalt, så vi fant og bestilte hele midtarmlenet fra Finndel.no.
Kunne nok bytta hele greia bare sånn helt egentlig, men det viser seg at 2019-modellen har en annen (ikke like fin) type skinn enn det 2018-modellen har. Derfor flyttet vi heller over kun det nødvendige.

Et lite bildedryss fra montering av induksjonslader her: 

IMG_6756.thumb.JPG.b399e9b0b360d97834d3dd19518e6550.JPGIMG_6757.thumb.JPG.67af33ee9043a5d1a49ff61ad4250fba.JPG
IMG_6758.thumb.JPG.8f8e76d655face1797dea97f3af54153.JPG
IMG_6761.thumb.JPG.556ab890ca59b6a3a20b80441324ab21.JPG
IMG_6759.thumb.JPG.653eb3aa9d6f0a7bdc375dc131135638.JPG
 

Her lå faktisk både strøm- og antennekabel klar allerede, så det var plug n' play.

Videre ble det montert innvendig speil fra G30, med portåpner integrert. Dette både på grunna av luksusen med portåpner i speilet, men også for at det originale innvendige speilet var så utrolig lite: 
1241320753_INNVENDIGSPEIL.thumb.jpg.719bfdd3a60b04951a4f98657b4da70a.jpg

Både dette og enda et lys i bagasjerommet (kun ett på høyre side originalt, vi har satt inn et originalt på venstre side i tillegg hvor kabler er trukket under denne "lasteplata" rett innenfor bakfangeren) ble montert med god hjelp fra @Saltkjelen. Tusen takk Lasse! 😙

image.thumb.jpeg.3becc89f7537f8a9c26c83890cf61ecd.jpeg

Samme kveld ble det også satt på ei ramme rundt lysbryterpanelet, bestilt fra Wish eller AliBabaExpress eller lignende: 

BRYTERPANEL.thumb.jpg.5d9a6039e79fd40c4722418ea66b4d42.jpg

Noe av det aller, aller første som ble byttet ut var dog senterkoppene. Aldri helt skjønt greia med denne blåfargen, den må bort. 😂
Dermed ble det heller kjøpt inn flytende senterkopper: 

image.thumb.jpeg.97b45481f5593316a8ed6f4cc34ad69c.jpeg

Litt sykt hvor mye så små ting kan ha å si, egentlig. 

Vi har også satt inn samme type pedaler som vi har i både E60 og E90 - de fra e90 manuell passer perfekt til også i3: 

image.thumb.jpeg.7f90524bc7cb5ad8bc62e85d159cd27e.jpeg
 

Noe annet som viser seg å passe perfekt over fra E90, er holderen til varseltrekanten. Testa i dag, og må bestille nytt til E90 nå - for disse blir værende i i3. 😆 Denne løsningen var det originalt på i3 i noen år, men BMW slutta visst med denne plasseringen på et eller annet tidspunkt - sikkert for å spare penger og gjøre det litt billigere. 

image.thumb.jpeg.145925fcb451aed0aaeb685a32805b4b.jpeg

I tillegg har vi bytta speilglass på passasjersiden, siden BMW har kjipa ut og sluttet å produsere i3 med avblendbart speilglass på begge sider på et eller annet tidspunkt også. 2015-modellen vi fant hos bilopphuggeren hadde fortsatt dette på begge sider, så da fikk vi byttet til dette på begge sider på vår: 

image.thumb.jpeg.2c7a492ff8840bc348455a5df7bff162.jpeg

Og så ble det bestilt opp kit fra Wokeby, for å gi bedre plass under bagasjeromsplata samt lettere ladeopplegg (den originale med sånne tjukke lokk som henger og dingler i tråder mens du lader er litt ukult), og et lokk for å gjøre frunken mer motstandsdyktig mot skitt og fukt. 

Hvordan det ser ut under frunken nå: 

image.thumb.jpeg.aef6f3cfa98c419d98235e13235c2021.jpeg

Ladeluke: 

image.thumb.jpeg.fbcc1835e3ceaa1a3f366a71faba5250.jpeg

Med todelt lokk:

 

image.thumb.jpeg.6bedd026276dab558db97bd8c155c290.jpeg

Vi lader kun "vanlig" enn så lenge i alle fall, og da er det veldig greit at man ikke trenger å åpne hele porten synes jeg. 

I bagasjerommet ser det sånn ut til vanlig: 

 image.thumb.jpeg.a5bb3bd7bb5b9576920f6aec927b12b8.jpeg

Gummimatte til bagasjerommet måtte selvfølgelig skaffes.

image.thumb.jpeg.184e25cf2d4588c701e5f87e44b4dae5.jpeg

Og under bagasjeromsmatta/plata ligger Wokeby-oppbevaringsløsningen: 

image.thumb.jpeg.d7048950b9d2819efd46fac28c019b89.jpeg

Oppi her har vi fått plass til begge laderne blant annet, og får også derfor frigjort dyrebar plass i bagasjerommet.

image.thumb.jpeg.c50069bc2c508b6f3693980a4a240c16.jpeg

Frontlykter er for øvrig også foliert med Xpel, også disse hos Car Spa:

image.thumb.jpeg.16fe28899f483f0bf3d7619c30ef780e.jpeg

"Forever Unique"-klistremerker forsøkt montert i dag som dere ser et glimt av her, men de ble dessverre en dyrekjøpt erfaring. Vi har snakket om å sette bort denne jobben, men bestemte oss for å gi det et forsøk nå når vi var ferdige med polering og coating av bil nå i ettermiddag. Ser ikke så altfor verst ut på avstand, men er ganske trist når man kommer nært nok til å se rynker og bretter. Må nok kjøpe nytt her og sette bort - vi gjentar i alle fall ikke dette selv, haha.

Til slutt har jeg et bilde av fronten, nå etter polering og coating: 

image.thumb.jpeg.2fcd7f70f4f06b316932e5a21b75f3eb.jpeg

Nå skal bilen få stå innendørs og herde til i morgen tidlig, før den tas i bruk igjen. Gleder meg skikkelig til å se hvordan den ser ut i  sollys nå, og krysser både fingre og tær for at vi har greid å ikke lage nye hologrammer og kjørespor. Ganske sikker på at dette ikke er tilfelle, men den sorte lakken viste seg også å være et sant mareritt å jobbe med. Selv gul Rupes-pad og Angelwax Redemption (cut 2 av 10, finsteg) greide å lage hologrammer i den sorte lakken på A-stolpen. Vi fant til slutt ut at hybridpad fra Kamikaze (blanding av ull og microfiber) var det som avsluttet penest på denne typen lakk. Føles helt surrealistisk å ta finsteget med en så aggressiv og grov pad, but hey  - whatever floats your boat. 🤷‍♀️

Nå begynner nok dette innlegget å nærme seg lengden  på det første jeg laget her - og det passer vel egentlig fint, siden det var det første innlegget om E60 og dette er det første om i3. Foreløpig er det ikke så mange bilder å skryte av her siden vi ikke har fått rydda opp i lakken på den før nå, men må prøve å få tatt noen ordentlige bilder i løpet av uka. Skulle gjerne delt bilder og laget post tidligere, men bilen har vært så full av kjørespor og hologrammer frem til nå at det nesten har vært litt pinlig når sola titter frem og avslører all ugangen. 

Nå har jeg i alle fall fått introdusert det siste tilskuddet i "samlinga" vår til en viss grad, så får jeg heller oppdatere litt mer etter hvert som vi tar nye bilder og gjør nye ting - litt på samme måte som med E60. Det minner meg for øvrig på at jeg fortsatt må ta noen interiørbilder så jeg får postet her og dere får se den "røde" tråden som går gjennom der nå. ☺️

Endret av idapederse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • idapederse changed the title to Ida's tråd - nytt familiemedlem på «tunet». Endelig ferdig polert og coatet
2 timer siden, idapederse skrev:

Skulle gjerne delt bilder og laget post tidligere, men bilen har vært så full av kjørespor og hologrammer frem til nå at det nesten har vært litt pinlig når sola titter frem og avslører all ugangen. 

Kjenner jeg blir uvel når dere mener deres var full av kjørespor og hologrammer. 🤪

Ser ellers fantastisk ut - som vanlig! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Saltkjelen skrev:

Kjenner jeg blir uvel når dere mener deres var full av kjørespor og hologrammer. 🤪

Ser ellers fantastisk ut - som vanlig! :) 

Haha, da begynner jeg nesten å lure på om du noen gang så vår i skikkelig sollys. 😂🤷🏼‍♀️ Din har sin share den også, men tror ikke jeg vil si at den er så veldig mye verre 🤪

Tusen takk for det! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, sveigis skrev:

Gratulerer så mye med en liten baby i3 😊

Ser meget pen ut og for en jobb som har blitt gjort her ,både med utstyr og detailing .

Dette må være en ypperlig bil til sitt bruk dvs ,jeg vet det er det .

Denne står høyt i kurs her hos fruen min og 😊

Tusen takk for det Jan! 😄

Den ble veldig bra etter et par runder med litt kjærlighet, men ble en del bannskap når jeg oppdaget hvor sensitiv den pianosorte lakken faktisk var. Var innstilt på at den var sensitiv, men at den skulle være  vanskelig å få bra hadde jeg ikke trodd. 😆

Skjønner kona veldig godt - i3 er rett og slett perfekt til de korte turene - det seg være jobb, en kjapp tur innom butikken eller inn til sentrum f.eks. 😊 Veldig morsom liten sak egentlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, mslello skrev:

Grattis med i3 og fine oppgraderinger. Kan love deg at du kan være glad det er Imperial blå og ikke Fluid black du har! Der snakker vi sensitiv lakk som alt synes på!😅

Tusen takk for det! 😄
Haha, huff.. Én ting er i alle fall sikkert - jeg skal aldri undervurdere eller bagatellisere denne typen sort lakk (eller supersensitiv lakk generelt) igjen. "Det er jo bare å gå på forsiktig med fin polish og gul Rupes-pute, så er den saken biff", tenkte Ida. Så feil kan man ta.
Har jo lest en del om denne typen lakk i mange år allerede, og sugd til meg kunnskap der jeg kunne - men den må rett og slett oppleves for å skjønne hvor jævlig det er, haha. I had no idea. 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, idapederse skrev:

Tusen takk for det! 😄
Haha, huff.. Én ting er i alle fall sikkert - jeg skal aldri undervurdere eller bagatellisere denne typen sort lakk (eller supersensitiv lakk generelt) igjen. "Det er jo bare å gå på forsiktig med fin polish og gul Rupes-pute, så er den saken biff", tenkte Ida. Så feil kan man ta.
Har jo lest en del om denne typen lakk i mange år allerede, og sugd til meg kunnskap der jeg kunne - men den må rett og slett oppleves for å skjønne hvor jævlig det er, haha. I had no idea. 😂

Ja, jeg har polert i3 panser en del ganger og synes det har gått greit.  Men det har vært pent behandlet biler. Den vaskemaskin edition vi har nå, huff sier jeg bare. Lav høstsol viser at jeg må ta strafferunde til våren! Men blir antagelig ikke lakk igjen, om jeg skal få bort alt 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, mslello skrev:

Ja, jeg har polert i3 panser en del ganger og synes det har gått greit.  Men det har vært pent behandlet biler. Den vaskemaskin edition vi har nå, huff sier jeg bare. Lav høstsol viser at jeg må ta strafferunde til våren! Men blir antagelig ikke lakk igjen, om jeg skal få bort alt 😅

Panseret og bakre del av taket gikk veldig greit her også, men fremre del av tak og a-stolper var til å grine av. Ble jo kjørespor bare du så litt skjevt på de 😅
 

Det koster gjerne litt å sette i gang, men herregud så deilig det er når man er ferdig og sitter med et resultat man kan være fornøyd med. 😄
Tok et par før- og etterbilder av tak (bakre del) og panser, var litt moro å se forskjellen:

6CBBAB89-46AA-4885-94EE-0DB3C3C6935F.thumb.jpeg.69a0bd0e414410d74895892e0f933a47.jpeg1F39FF03-C0CB-4DF4-8B9E-4F8B16AED227.thumb.jpeg.8ff403374e1409d33cc5f6a76a15c339.jpeg

Ble ikke helt 100%, men på en bruktbil som trolig har hatt sin share med runder i maskinvask er det nok begrenset hvor mye man kan gjøre før man er gjennom lakken - spesielt på disse litt nyere med sånn miljølakk eller hva de kaller den 😬

Endret av idapederse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.9.2022 den 21.35, papertiger skrev:

Gratulerer med fin i3 og utrolig kjekke oppgraderinger! Her legges det arbeid i detaljene. Håper å finne meg en slik i3 på bruktmarkedet etterhvert :D 

Tusen takk! 😄 Veldig morsom bil, og moro å få satt litt særpreg på den 😅
Mange fine der ute, så det er jeg sikker på at du gjør! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig flott E60 du har :)Selv om jeg "sverger" til M-Sport på E6x så er det litt artig å se noe annet også.

Niche felgene passer veldig godt til bilen syns jeg.

Gratulerer med i3 også.

Har vært borti to i3s tidligere, og begge så passe jævlig ut på panser og ellers på de svarte delene.
Hvordan så den lille biten mellom frontrute og takluken(e) ut på din? 😅

Spoiler

IMG_20220207_164707.thumb.png.ad582e7593447a3a23a915666f65f415.pngIMG_20220207_164734.thumb.png.3f46013b6076566430ff0b94aa692bb8.pngIMG20220425115915.thumb.png.83ff4231aa6deba0ad4c3937d91e6ce7.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • idapederse changed the title to Idas tråd - i3 endelig fikset

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...