Gå til innhold

Idas tråd - prepping av sommerhjul


 Share

Anbefalte innlegg

17 minutter siden, idapederse skrev:

Veldig hyggelig med fine tilbakemeldinger, det setter jeg pris på. 😊

F20 synes jeg faktisk virker som en lettkjørt og «sprek» liten sak som er perfekt til bykjøring, men der er kanskje i3 enda bedre? 
E9x er også kjempebiler. Blir spennende å se hva du lander på der, både med tanke på motor og kilometerstand 😄

F20 er ypperlig. Men nå skal jeg prøve å lande på en E91 B3/B3s med rundt 100-120k km. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin bil dette. Herlig å se at man tar vare på en og annen uten m-pakke også. Har fundert lenge på en slik alpinaleppe selv, for jeg synes de løfter fronten veldig. Men siden det står alpina med store bokstaver på den, så klarer jeg ikke helt å lande på hvorvidt det er «yay or nay» på en ikke-alpinabil for mitt vedkommende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, *MrB* skrev:

Fin bil dette. Herlig å se at man tar vare på en og annen uten m-pakke også. Har fundert lenge på en slik alpinaleppe selv, for jeg synes de løfter fronten veldig. Men siden det står alpina med store bokstaver på den, så klarer jeg ikke helt å lande på hvorvidt det er «yay or nay» på en ikke-alpinabil for mitt vedkommende. 

Takk for det 😊
Jeg var veldig usikker i starten selv, mulig du allerede har lest om at jeg var redd for å tråkke på ordentlige Alpinatær ved å sette Alpina-leppe på en traust 520d. Allikevel glad jeg gjorde det. 

M-sport er for all del fint og flott det også, men det er samtidig morsomt å ha noe som er litt mer unikt. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, fupsaker skrev:

F20 er ypperlig. Men nå skal jeg prøve å lande på en E91 B3/B3s med rundt 100-120k km. :)

Ikke for å kuppe tråden til Ida. Men de baserer seg på N54? Husk å sjekke at de har fått byttet dyser og høytrykkspumpe og evt dme er bytta. Da slipper du mye hodebry :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søndager var lenge en ukedag jeg mislikte sterkt av en eller annen grunn, men dette har heldigvis snudd de siste årene. Nå er søndag en virkelig fin dag som regel, hvor det sjeldent er noen mellomting - enten skjer det absolutt ingenting og det nærmeste vi kommer å gå ut døra er enten for å lufte hunden og/eller hente takeout, eller så har man dager som i dag. 

Starta dagen med en liten tur innom SATS, bare for å konstatere at formen foreløpig er virkelig elendig etter en kort og ganske snill runde med covid for min del. Forskjellen fra for 5 dager siden til i dag er skremmende stor. Håper dog det bare er et midlertidig setback og at jeg ikke må veldig mange skritt tilbake i forhold til der jeg har vært når jeg begynner å komme ordentlig i gang igjen etter dette korte oppholdet. 

Etter trening var tanken i utgangspunktet å bare ta en rask vask av bilen innvendig, men endte opp med å bli en grundig vask både inn- og utvendig. 
Utrolig deilig å få gjort, føles så godt etterpå når man er ferdig med alt og bare kan sette seg ned og nyte. 
Det er lite som slår første kjøreturen etter vask, altså. I dag ble den ikke fullt så fornøyelig likevel, da det første jeg møter på når jeg kommer ut på veiene er den forbanna saltbilen som er ute og dynker veiene i påvente av dagens forventede nedbør. Det er så typisk! 😅 

I forbindelse med en del bilder tatt ved vask i dag, tenker jeg det kan være en fin anledning til å presentere vinterhjulene jeg nå har på andre sesongen. 
Som tidligere nevnt fulgte det med et sett Style 244 som sommerhjul da jeg kjøpte bilen, som det raskt ble satt piggfri vinterdekk på. Designet på disse liker jeg svært godt, det er bare kjipt at de er så utrolig små. Eller - 17'' (og 16'' for den saks skyld) er vel rimelig standard på vinteroppsettene til E6x, men med 20'' på sommer var det nesten litt katastrofe å sette på 17'' vinterhjul etter endt sommersesong. 

20mm spacer både foran og bak på bildene under, for å slippe at de forsvinner heeeeelt inn i hjulbuene:

_MG_5628.thumb.JPG.8a60d3fcd500b51c0c041f7c3320fad2.JPG

_MG_5694.thumb.JPG.d524778888d54a0349325356839a8eac.JPG

_MG_5700.thumb.JPG.6e99d6adae78f764664158abf0517a1d.JPG

 

Litt tilfeldig snublet vi over en E90 på Facebook med Style 218, og kunne jo kjapt konstatere at disse var veldig like 244 i utseende. Tilfeldighetene skulle også ha det til at GS hadde et sett med disse utstilt i butikk(!) kort tid etter at vi hadde "oppdaget" de for første gang. Vi fikk en svært bra pris av Erik på felgene, og det gikk jo som det måtte gå - Style 244 ble byttet ut med Style 218. 😍 8,5 og 9x19 med ET14 foran og ET18 bak. Bak sitter det en 12mm spacer for å fylle ut de valsede hjulbuene, og på felgene sitter det for øyeblikket 235/40R19 Nokian Hakkapeliitta R3.

Bildene over her ble faktisk brukt i forbindelse med salg av de gamle vinterhjulene (fortsatt svært pene felger uten kantkjøringer men med noe påbegynnende korrosjon på innsiden av en og annen eik), og 225/50R17 Nokian Hakkapeliitta R3 som kun var gått halvannen sesong.

Style 218 kler bilen utrolig godt - jeg er så glad for at vi fant disse!

Bilder under fra dagens vask, som jeg faktisk trodde skulle bli årets første utendørs: 

_MG_6358.thumb.JPG.7e36f80c95779bcbf6c07f8165f88247.JPG

Det var på høy tid, gitt.
_MG_6356.thumb.JPG.96665d9deb591d6fa2df3758d43c2eaf.JPG

_MG_6366.thumb.JPG.518b541424e93a6fd3b5b012314e15ef.JPG

_MG_6368.thumb.JPG.8bbfc21d6990df853b931645d3eb354b.JPG

_MG_6371.thumb.JPG.dad67c2870e420989ff218c9d29c18c0.JPG

Å vaske utendørs skulle vise seg å være risikosport uten like, da vannet etter hvert som jeg spylte frøs på bakken. Måtte dermed krype til korset og fullføre vasken innendørs. 

_MG_6384.thumb.JPG.4c973aeb2509fd9b9bb05522b2257d6c.JPG

_MG_6389.thumb.JPG.0bb16447b2ba90ebd13b16d4dc3af1b7.JPG

_MG_6394.thumb.JPG.ba7e753bfb75e07bc29dc77dfa0fc1f2.JPG

_MG_6399.thumb.JPG.3376f78500251153f1f02865b0cf457b.JPG

Litt lek med detaljer, når kameraet allikevel var med:

_MG_6404.thumb.JPG.3e98075fb7ca67985392b1f757436f65.JPG

En vask er for så vidt ikke en vask heller, om ikke innsiden av dører og bagasjerom også er renevog pene etterpå.

_MG_6416.thumb.JPG.d5014ee6bf79aa9f2bf47bbbdbf6c7a7.JPG

 

Etter endt vask ble det som nevnt en liten tur ut, hvor jeg fikk tatt enda et par bilder og avsluttet det hele med å toppe tanken med diesel. Helt utrolig å tenke på at dieselen for bare et halvt år siden (eller er det litt mer?) var dritdyr ved en pris på 16,- +/L, mens det i dag nesten føles som et kupp å få fylle diesel til i underkant av 18 kroner. Var vel nesten oppe i 19 i dag faktisk, da vi utelukkende fyller "premiumdiesel" på bilene våre. Hvor mye dette hjelper eller ikke vet jeg ikke, men vi liker i alle fall å tro at V-Power-diesel er bedre for motoren enn "vanlig" diesel. 😅

Med bildene over her med Style 244 påmontert i tankene var planen å forsøke å få til omtrent tilsvarende bilder med Style 218 i dag, fra samme sted. Det ble samme sted, men i dag stod det ikke tanker med flybensin på skinnene på Bekkelaget - de var tomme. Bilder ble det uansett, om enn ikke helt identiske med de forrige.

_MG_6432.thumb.JPG.a5371758865e6c1c7f64b13cc3f4855c.JPG

_MG_6444.thumb.JPG.cf58c00eca89da380ecce3b44a4209c1.JPG

Er nesten litt pinlig at jeg snart er ferdig med andre sesongen med disse hjulene, men ikke har fått meg til å ta "skikkelige" bilder av de før nå. 😬

Jeg velger å runde av her for i dag - straks på vei ut for å hente - ja, nettopp - takeout. 😆😋 

Håper helgen har vært fin, nyt det lille som er igjen av søndagen. 😄

 

 

Endret av idapederse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • idapederse changed the title to Ida's BMW E60 520d LCI - Søndagsvask og nærmere titt på vinteroppsett

Flott oppdatering og de felgene passer jo som hånd i hanske .😊

Litt vittig det du nevner med søndagene ,for meg er dette fremdeles en kjedelig dag dvs bedre enn før .

Men er det noe vi hvertfall ikke får gjort noe med ,så er det jo dette .

Vi får bare trøste oss med at dette er dagen man kan gjøre absolutt hva man vil 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Digg å kunne vaske inne om vinteren, har en drøm om å ha en vaskehall/garasje i tillegg til skrugarasje en dag. Funker ikke å vaske rundt sømmene på dører på selvvask ute i minusgrader. Hjelper å få vekk saltet så det ikke ligger der i 6 måneder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, sveigis skrev:

Flott oppdatering og de felgene passer jo som hånd i hanske .😊

Litt vittig det du nevner med søndagene ,for meg er dette fremdeles en kjedelig dag dvs bedre enn før .

Men er det noe vi hvertfall ikke får gjort noe med ,så er det jo dette .

Vi får bare trøste oss med at dette er dagen man kan gjøre absolutt hva man vil 😊

Tusen takk, liker disse felgene veldig godt. 😊 Kom vel originalt på E63, så de er jo riktig «generasjon» sånn sett også. 😄

Søndagene var grusomt kjedelige før, mens jeg nå verdsetter «kjedelig» på en helt annen måte enn tidligere. Er deilig å kunne gjøre som man ønsker (stort sett), den eneste virkelig kjipe tingen jeg kommer på i farta er at etter søndag kommer mandag. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, E.C. skrev:

Digg å kunne vaske inne om vinteren, har en drøm om å ha en vaskehall/garasje i tillegg til skrugarasje en dag. Funker ikke å vaske rundt sømmene på dører på selvvask ute i minusgrader. Hjelper å få vekk saltet så det ikke ligger der i 6 måneder :)

Herregud, ja. Det er drømmen her også med tiden, men inntil videre er jeg veldig takknemlig for muligheten til å bruke verkstedet på jobb til vask og annet vedlikehold. 

Selvvask på vintertid er noe skikkelig dritt. Det er bedre enn ingenting selvfølgelig, men kjipt med kulda og alt som hører med 🙈 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Bilen min var opprinnelig "født" med lyst taktrekk, noe som i seg selv egentlig var helt greit. 
Sort taktrekk stod allikevel ganske høyt på ønskelista, og denne drømmen gikk endelig i oppfyllelse sommeren 2020. I tillegg til montering av sort taktrekk slo vi til og monterte "stemningsbelysning"(?) fra F01 i B-stolpene samtidig.

Denne jobben tror jeg faktisk er en av de jeg synes det har vært mest utfordrende å få til OK bilder av, but here it goes. Før-bilder tatt med iPhone da dette var det jeg for hånden denne dagen, etterbilder tatt med Canon - over et år etterpå. 🤷‍♀️ Sistnevnte gjør det ikke akkurat lettere å få til, på grunn av oppsettet jeg har valgt å bruke. 😅

Det hjalp for så vidt mye med tanke på bilder før demontering at rattet ble tatt ut:

1715606204_IMG_2058JPEG.thumb.jpg.373b886b871e61e81c70ac334cfc13f3.jpg
1776436842_IMG_2057JPEG.thumb.jpg.6b178057ecd83850969965d8489fec0a.jpg
 

Underveis. Egentlig ganske imponerende hvordan man greier å få et taktrekk inn og ut av bilen uten å skade det (eller bilen) på noen måte - de er SVÆRE, altså. 😬

2036960410_IMG_2061JPEG.thumb.jpg.2c6492fe560c5672d7b14ac30400de71.jpg

Lukk gjerne øynene for sikkerhetsbeltet på førersiden. Det har dessverre vist seg å være svært lite begeistret for borrelåsen du ofte finner på vinterjakker (her har jeg vært nødt til å ta meg sammen og faktisk lukke eller ta av jakka 😆), noe som synes ganske greit her. Vi har fått det litt penere ved å klippe bort det løse og gå kjapt over med lighter etterpå, men beltet vil nok på sikt bli byttet ut med et nytt. 

554320725_IMG_2060JPEG.thumb.jpg.daab0b332856192dd4223286d99745c1.jpg

Før-bilde av B-stolpen måtte selvfølgelig også til:

IMG_2055.thumb.jpg.9a338e3453bff7ce97d4309698e9e182.jpg
200202006_IMG_2056JPEG.thumb.jpg.ca6d1fd8b38afdc5bcfd72de0e12f99c.jpg

 

Oooooog her har vi resultatet. Var som tidligere nevnt litt i vanskeligste laget å skulle få til fine bilder av et taktrekk med portrettlinse, men ble ikke så altfor halvgærent allikevel. 

_MG_6424.thumb.JPG.56ddbbe8b0a26f9ac077c9b97eb283a9.JPG
 

Stemningsbelysningen gjorde virkelig underverker._MG_6422.thumb.JPG.2b4097cad9e9442cafc84f95fddca10c.JPG

Veldig fornøyd med den, altså!

_MG_6421.thumb.JPG.2a47e3157db6fc9bcb833a28be7d57a8.JPG

Dette er en av det som etter hvert har blitt ganske mange (både små og litt større) oppgraderinger innvendig, og det skal bli moro å kunne vise frem litt av det andre som også er gjort med tiden. Akkurat i dag sliter jeg litt med å finne igjen skrivelysten, er ikke helt sikker på hvor den har gjemt seg for øyeblikket - men vi er forhåpentligvis sterkere tilbake i neste post. 😄

Endret av idapederse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • idapederse changed the title to Ida's BMW E60 520d LCI - stemningsbelysning fra F01 i B-stolper og sort taktrekk
  • idapederse changed the title to Idas tråd - prepping av sommerhjul

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...